Jump to content

Hund fastslått ikke drept av ørn


tussehaugen

Recommended Posts

3 hours ago, Gillen said:

Kan vel ikke være noen bedre avslutning på livet for en drever enn å dø på drevet ?

Avslutte livet bare 3 år gammel, synes du det er bra? 

Mulig jeg misforstår deg, men det virker på meg som du gleder deg over denne saken?

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger så ser du liksom at en tråd er på vei utfor stupet bare ved å lese trådtittelen. Og så leser du litt og finner ut at du har rett.

 

1: I følge obduksjonen er hunden ikke drept av ørn. Trådtittelen er noget udokumentert.

2: Mange i SNO har kommet med uttalelser som har vist seg å være direkte feil før. SNO er likevel ikke pr definisjon hverken det ene eller det andre eller for eller i mot.

3: Vi trenger ikke misforstå med vilje eller tillegge andre brukere meninger her inne.

 

 

Det jeg vil se fra obduksjonen er jo nakke/rygg, ikke vitale organer. De trenger ikke være skadet for at noen skal dø.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tittel er der for å få klikk, det er vel lov😂😂

 

Nok om det.

 

At ørna klarer å ta ei bikkje er eg ikkje i tvil om, om det er fasiten her veit ikkje eg heller.
SNO bløffer sannsynlegvis ikkje når dei seier at vitale organ var uskadet.

Definisjon på vitale organ er organ i mage/bryst som man må ha for å leve.

Det fortelles ingenting om nakke/hals/kranie. Skulle også likt å sjå rapporten frå denne delen av hunden, mulig det ikkje var fokus? 
 

Har sjølv sett ørn ta livet av ei velvoksen rågeit, der satt ørna i nakken på geita og pressa bakre klo inn i nakken. Ørna klarte faktisk å presse geita i bakken før den tok livet av den. Dette var i nokia 6310i tida så ingen film eller foto finnes, då har det desverre heller neppe skjedd😂

Link to comment
Share on other sites

  • msteiro changed the title to Hund fastslått ikke drept av ørn
On 11/20/2020 at 1:35 PM, znopi said:

Avslutte livet bare 3 år gammel, synes du det er bra? 

Mulig jeg misforstår deg, men det virker på meg som du gleder deg over denne saken?

Da har du nok misforstått,- og det finnes da et utall dødsårsaker som er mer tragisk enn dette.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Då har det skjedd igjen.
Ei kongeørn angreip nylig ein 4-5mnd hvalp som var ute på skogstilvenning. 
Dette skjedde ca 25km i luftlinje frå forrige tilfelle. Kvalpen vart ikkje drept fordi eigaren var ca 80 meter frå hunden og såg angrepet. Han spurta mot ørna og klarte å skremme den vekk før den rakk angrep nr.2. 
Bikkja berga seg og hadde eit djupt hol inn i bogen etter angrepet. Etter ein tur til dyrlegen for å bli sydd i hop så står det bra til.

8F06413A-1DC9-4F10-A584-A74312923294.jpeg.2ce862926e4bd60c92bfa1d50419660e.jpegFD9C754E-3128-43BC-B03B-17EE24AA2F5A.jpeg.a06318da296d5046833ede2bb594a1cf.jpeg

A304A1B0-8EAE-4718-B168-2E2519018FC8.jpeg

617F9196-7A27-4BEC-B4B8-57DA7D28F2CF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

For 3 år siden kjørte jeg i svingen i Kongensfjellet (N 64°29'9, E 10°47'5), uoversiktelig venstre-sving, bergvegg på ei side, autovern på den andre. Da fikk jeg se si ungørn, som satt på ei voksent rågeit, på venstre side av veien. Hadde det kommet noen i mot, som hadde prøvd å styre unna, ville det blitt frontkollisjon. Jeg stoppet, og kastet rådyret inn bak i bilen.

 

Dagen etter flådde jeg dyret, og da fikk jeg se at det hadde masse arr etter ørneangrep, gamle og grodde, og nyere og "halvgrodde". Det kunne se ut til at dyret hadde lært seg en teknikk for å bli fri ørna, løpe inn i krattskogen, og "skrelle" ørna av.

 

Denne gangen hadde ørna tatt tak i nakken, og ei klo hadde gått inn ved øvre nakkevirvel, og drept dyret momentant.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Jegermeistern said:

Det kunne se ut til at dyret hadde lært seg en teknikk for å bli fri ørna, løpe inn i krattskogen, og "skrelle" ørna av

Det er et hardt liv for rådyrene når de utvikler teknikker for gjentatte ganger å å riste av seg ørn! Det er vel etterhvert ganske godt kjent at kongeørn kan ta både rev, hund, rådyr og reinsdyr hvis forholdene ligger til rette for det. Det burde ikke overraske noen om en drever ble slått og drept av ørn. 

Rådyr tar de iallefall, som du har sett. For noen år siden var jeg i Polen på blanda jakt. Fasan på dagtid og smyg etter dådyr morgen og kveld. Den siste dagen ble jeg invitert med på en falkonerprøve. Fascinerende opplegg, høytidelige seremonier med hornblåsing og taler før partiene gikk ut i terrenget. Jeg ble med ett parti ut i et terreng jeg har jaktet endel fasan og rådyr i. Fikk til og med holde en velvoksen hønsehauk.
586570134_hnsehauk.JPG.e71f5e37f08619e1eab5d3b470de468f.JPG

Det var fjærkreet sitt skal jeg si! Jeg tapte den stirrekonkurransen med god margin. Jakten foregår ved bruk av hund og fugl. Hunden søker og tar stand, fasanen reises og rovfuglen slippes. Det gikk mest i glenter og hønsehauk på mitt parti. Så noen storfalker på oppropet men dessverre ingen av de ute i terrenget med meg. Hundene var så som så til å finne fugl men når de fant fugl var rovfuglene nådeløse!

Jeg gikk og prata litt med lederen av valdet jeg jakta på, han var kjentmann på partiet. Det eneste han syntes var dumt var at ingen stilte med ørn denne gangen. For noe av det mest imponerende han visste om var når en god ørn slo rådyr. Inn bak fra siden, to klør rett inn i nakken og rådyrene var oftere enn ikke døde før de traff bakken. Rovfugl i sitt rette element er virkelig fascinerende skapninger. Og uten tvil farlige nok for våre litt mindre firbeinte venner!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jegermeistern said:

 

 

Denne gangen hadde ørna tatt tak i nakken, og ei klo hadde gått inn ved øvre nakkevirvel, og drept dyret momentant.

Har faktisk opplevd tilsvarende.

Dette var for ca 15 år tilbake. Kom kjøyrande og såg ein haug med fjær og pels nede i veggrøfta. Med henger på slep og snøføre på vegen så tok det litt tid å få stoppa så eg vart ståande rett på sida. Der spratt det opp ei geit med ei kongeørn sittande i nakken. Bakre klo var planta godt inn høgt oppe i nakken og blodet rant. Rådyret låg nede og sparka når eg fikk stoppa men det klarte då å reise seg og ørna slapp taket etter kort tid. Vegen var smal så eg satt faktisk bare få meter ifrå. Rådyret prøva å flykte, sprang nesten rett i bilen. Forvilla seg mot draget på hengaren  og stod der og blødde. For så opp i lia og etterlot eit godt blodspor i snoen. Ørna satt igjen nede i grøfta og lurte nok på kva f.... den bilen skulle komme for. Byksa fleire meter opp av grøfta, snudde seg rundt og klarte å komme seg på vingene.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...