Jump to content

Kaliber avgjør hva en jakter på


G.Larson

Recommended Posts

Quote

– Men det viste seg at dei hadde våpen til storviljakt, ikkje revejakt, seier Birkeland.

 

I følge journalisten er det altså politioverbetjent Atle Birkeland som påstår at det ikke er tilllatt å skyte rev med våpen godkjent for storvil(t)jakt, dvs. som kan oppnå 980 joule på 100 meter. Da må det jo være enda verre å skyte mindre vilt, f.eks. skogsfugl og rype, med slike monster-patron-våpen. 

 

Hvor hr. Birkeland måtte ha funnet bestemmelsene om maksimalt kaliber/kulevekt/anslagsenergi/våpenvekt- eller -lengde for ulike typer vilt, skriver dessverre ikke journalisten noe om.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt interessant hvis dette skulle være det lokale politiets generelle kunnskapsnivå. Jeg jakter småvilt i nabovaldet til der disse to krabatene ble anmeldt for tyvjakt. Som regel med hagle og hund. Men om jeg skulle dra til fjells etter reven med rifle på ryggen vil jeg helst slippe å få problemer med lensmannen på grunn av deres kunnskapsmangel. Ikke at jeg ville prøvd meg på reven med rifle, nede i skogen og midt i hjortejakta da. Det er nok liten tvil om hva disse to egentlig var ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...