Jump to content

Lade 308win patron - anbefalte komponenter


Proshooter

Recommended Posts

Har nylig startet med hjemmelading. Tenker nå å lade meg patroner i 308win.

 

Jeg ønsker lade en trening/presisjonpatron og en jaktpatron type storvilt. Ser for meg at kulene er i str 150-180grains?
 

hva vil dere anbefale i disse to kategoriene av følgende komponenter:

hylser

kuler

Tennhette

krutt

 

Ser for meg samme type hylse og tennhetter. Kulene blir selvfølgelig ulike, men kan man også benytte samme krutt? 

Link to comment
Share on other sites

308 win er en patron med et hav av variabler når du skal lade ;)

 

Hylser: Norma, Lapua, RWS/Geco og Winchester er første valg. Alt annet med boxerhetter kan lades og fungerer greit om du har de fra før.

Kuler: Til trening Nosler CC er billige og bra. Men som sagt her er det MYE å velge i ;) Til jakt kommer det ann på hva du liker. Tunge trege eller lette og raske. Myke kuler eller harde kuler. Her er det mye personlig smak å går.

Krutt: Vitavouri N-150 er billig og kan brukes til nesten alt av kuler i 308 win.

Tennhetter: Jeg liker best Winchester og Federal. Men her fungerer det meste.

 

Om du bruker lik vekt på trening og jaktkule kan du ofte bruke samme ladning også, men her må du teste i eget våpen. Trykk og presisjon osv osv :)

 

Lykke til og lurer du på noe så bare fyr løs ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Som Mas-36 sier så fungerer det meste. Til ren trening på 100/200m er 168 NCC god og rimelig. Den er vel en "kopi" av Sierra 168gr, og det er i kule som så og si alltid går bra.

Kruttet til 308Win er Vithavuori N150 eller Norma 11. Det er nok ikke det som gir mest fart med tunge kuler, men det gir nesten alltid god presisjon. 

Alle typer kvalitetskomponenter gir som regel gode resultater. Vil du som begynner bruke Partizan hylser og S&B bulk 147gr kuler, og insisterer på et amerikansk krutt ingen ander her bruker, i Rugeren din, så er du "on your own" og jeg forventer flere spørsmål her...

Men kjører du N11/N150 og 168gr Sierra eller NCC og Norma eller Lapua hylser, så tipper jeg det blir stille.

 

Skal du skyte langt, så må du se på BC og fart, og N550 og 155gr Scenar, eller 175gr ScenarL, eller 175gr NCC kommer inn i bildet. Disse går som regel også godt, men kanskje ikke like fantastisk "uansett hva du gjør".

Størst sjangse for at jaktptronen samskyter med treningspatronen har du om kulene veier ca like mye, og du bruker ca samme ladning med krutt, eller lader de til samme fart.

 

Selv lader jeg 155gr Scenar til trening, og 150gr Barnes TTSX til jakt, med samme ladning VV N550. De er begge ekstremt presise, og treffer samme sted ut til ca 500m i begge mine 308-rifler. Jeg kan skyte annenhver på 300m, og få gode samlinger... Men så ekstrem samskyting er vel mer sjelden og en må ha litt flaks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

 

Skal du skyte langt, så må du se på BC og fart, og N550 og 155gr Scenar, eller 175gr ScenarL, eller 175gr NCC kommer inn i bildet. Disse går som regel også godt, men kanskje ikke like fantastisk "uansett hva du gjør".

 


hva er grunnen til at 550 gir høyere fart enn eks n150?
 

Er ikke det et mer saktebrennende enn 150 slik at en evt må ha mer krutt?

Vil det da bli nok plass til kulen om en bruker lengre kule som 175 grs?

 

ser at mange nå anbefaler 150 eller 550 kruttet. Hva er forskjellen på disse kruttypene?

 

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Proshooter said:


hva er grunnen til at 550 gir høyere fart enn eks n150?
 

Er ikke det et mer saktebrennende enn 150 slik at en evt må ha mer krutt?

Vil det da bli nok plass til kulen om en bruker lengre kule som 175 grs?

 

ser at mange nå anbefaler 150 eller 550 kruttet. Hva er forskjellen på disse kruttypene?

 

 

Selvsagt må du ha mer. Siden det brenner saktere kan du ha i mer uten å komme over maks trykk, og mer krutt lager mer gass, som som holder trykke høyt lengre = mer arbeid gjøres for å akselerere kula.

550 inneholder nitroglyserol i tillegg til nitrocellulose, og det er mer energi per gram i tillegg til at du kan ha i mer.

Jeg har skutt tusenvis av skudd med disse,( 155, 175 og 190 gr kuler) og det er i grunnen det samme hvorfor. Det ER sånn.

Til «vanlig skyting» trenger en ikke «mer fart» så N150, men langhold med 308, så spør folk fort etter mer fart.

Svaret er 155gr og N550.

Ladedataene finner du hos Vithavuori.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/11/2020 at 3:05 PM, M67 said:

 

 

Selv lader jeg 155gr Scenar til trening, og 150gr Barnes TTSX til jakt, med samme ladning VV N550. 


Ser du nevnte n550 til langhold og n150 til jakt. Ser du bruker n550 til ttsx. Hva er grunnen til at du ikke bruker n150 da ttsx er jaktpatron?

Link to comment
Share on other sites

Samme ladning og dermed stor sjanse for samskyting mellom trening og jaktpatron. Kun ett krutt og latskap :P Mange muligheter men ofte blir du lei av å lade og vil ha det enkelt etter ei stund :) Med ett krutt slipper du å tenke på om du har "det" kruttet osv. N550 gir også høyere hastighet over N150 som kan være en fordel på jaktammunisjonen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare N550 i 308 nå. KISS som Sitka sier. N150 er relativt mye billigere, så om du skal skyte tusenvis av skudd så kan du spare en del på det. Det går mindre av det også, men du får ikke samme farta.

Skal du ikke skyte langhold kan du drite i farta, og N150 er rett valg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, M67 said:

Jeg bruker bare N550 i 308 nå. KISS som Sitka sier. N150 er relativt mye billigere, så om du skal skyte tusenvis av skudd så kan du spare en del på det. Det går mindre av det også, men du får ikke samme farta.

Skal du ikke skyte langhold kan du drite i farta, og N150 er rett valg.

 

K

Og n150 vil da holde massevis mtp hastighet i 308w i kuler som barnes ttsx 150 grs?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg bruker bare N550 i 308 nå. KISS som Sitka sier. N150 er relativt mye billigere, så om du skal skyte tusenvis av skudd så kan du spare en del på det. Det går mindre av det også, men du får ikke samme farta.

Skal du ikke skyte langhold kan du drite i farta, og N150 er rett valg.

 

K

Har du sjekket prisforskjellen i det siste?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Graakall said:

Har du sjekket prisforskjellen i det siste?

Mh, sjekket nå. Før var 150 i 3.5kg kanner nokså mye billigere enn annet. Skal en spare penger, så må en se på N11, som en nok kan få temmelig mye under N550-pris.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ingen fasit på pipelengde, annet enn lovlig. 

 

Jeg trodde jeg skulle ha 24" da jeg fikk bygget om rifla, men børsemaker plent nektet. Han ville kappe til lovens minimum, men vi endte på 20" eller 51 cm. Da kan jeg skyte på bane uten demper uten å blåse hørselvernet av sidemannen, uten at balansen blir forferdelig verken med eller uten demper. 

 

Jeg har 1/12 riflestigning for å skyte kuler under 10 gram, og er da noe mer sårbar for å bryte kravet om anslagsenergi. Skulle jeg skutt tyngre kuler hadde jeg kanskje vært villig til å kappe mer.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jo 130gr TTSX lovlig på storvilt.

Det kan bli et morsomt alternativ i 308 med ca 950ms utgangshastighet.

Skyter flatt som en laser innenfor vanlige jakthold og er genial til skyting på bevegelige mål som drivjakt på villsvin.

Lite rekyl, kort flyvetid og kort pipetid hjelper også på treffprosenten.

130gr holder sammen i en maksladet 300wby så det er ikke noe problem i 308 uansett hastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...