Jump to content

Hjortejakt med hund i stort terreng med lav bestand av hjort


finnclassic512sc

Recommended Posts

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av hund til jakt på hjort (og rådyr). Har lett tilgang til hjorte- og rådyrjakt i et terreng på østlandet. Kvota for hjort er normalt 30 dyr på ca 100.000 dekar så bestanden er ikke høy, men den øker visst hvert år. Jeg er foreløpig ikke spesielt godt kjent i terrenget mtp. hvor hjorten holder til, trekkruter osv. Jeg kommer primært til å jakte alene evt. med en eller to gjester innimellom. Er det gjennomførbart å jakte hjort alene med hund? Er dette prosjektet dødfødt? Hvis ikke, har noen tips til hunderase som kan fungere under slikt bruk? Har vurdert ulike bassetraser ettersom jeg har skjønt at den ikke henger på veldig hardt og lenge. Noen som har erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, finnclassic512sc said:

Er det gjennomførbart å jakte hjort alene med hund?

Med løs (på drevet halsende) hund: tja. Kan gå hvis terrenget er oversiktlig og du har blitt noenlunde kjent med hjortens foretrukne stier/tråkk, slik at du kan postere der.

Med bandhund: ja. (Edit: jeg har lest flere artikler om jegere som med stor suksess har benyttet norsk elghund sort (NES) til hjortejakt).

Hvis det var jeg som skulle starte alene med blanke ark i et nytt terreng, ville jeg i hvert fall brukt resten av denne sesongen på å bli kjent før jeg slapp en drivende hund. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, finnclassic512sc said:

Har vurdert ulike bassetraser ettersom jeg har skjønt at den ikke henger på veldig hardt og lenge. Noen som har erfaringer å dele?

Min erfaring med bassetraser, er at de henger på, både hardt og lenge. Kanskje en Wachtelhund passer ditt bruksområde bedre.?. Uansett er det verdifullt å slippe bikkja en del og se om du ser et mønster i dyrenes fluktruter.

Da blir det lettere å postere, eventuelt flytte deg rundt i terrenget for å motpostere basert på hvordan du ser drevet går. Å være kjent i terrenget er selvfølgelig alltid en fordel. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill! I hvilken grad har hjorten faste ruter de velger når de har hund i hælene? Er det slik at de i alle terreng har stier som de helst bruker? Kjenner litt til bandhund og bruk av dem. Løshund er mest tiltalende av en eller annen grunn. Dersom basset henger på hardt og lenge, hva er da den praktiske forskjellen til dachs, beagle og drever? Er disse alle ganske like under praktisk jakt?

Link to comment
Share on other sites

On 10/9/2020 at 8:27 PM, finnclassic512sc said:

Takk for innspill! I hvilken grad har hjorten faste ruter de velger når de har hund i hælene? Er det slik at de i alle terreng har stier som de helst bruker? Kjenner litt til bandhund og bruk av dem. Løshund er mest tiltalende av en eller annen grunn. Dersom basset henger på hardt og lenge, hva er da den praktiske forskjellen til dachs, beagle og drever? Er disse alle ganske like under praktisk jakt?

Min erfaring er at dersom hjorten ikkje har fått lukta av eller på andre måter er klar over at her er mennesker, velger dei sine naturlige trekkruter ut av eit område, dersom dei får hund etter seg - og farten er gjerne lav/moderat (basert på eigne erfaring med tjt). Men hvis hjorten merker at der er mennesker i tillegg til hunden, er det tilfeldig kor dyra går, og farten er gjerne høg.

Link to comment
Share on other sites

On 10/9/2020 at 10:31 PM, rotorhead said:

Sats på en svart elghund. Meget effektivt og jakte med alene! 

Jada.

Hunden klarer som oftest brasene.
MEN!
Husk på at denne jaktforma stiller ekstreme krav til hundefører, det nemner som regel ingen. Du skal ha terreng der det er mulig å ferdes lydløst. Passe åpent slik at du ikkje må inn på kloss hold.
Så er det krav nr 1-10 Dressur, dressur, dressur, nemnte eg dressur?

Dette er etter mitt syn ei jaktform for viderekommande og det er meget tidkrevande før du effektivt feller storvilt aleine.
Før du går til anskaffelse av bandhund så vil eg sterkt anbefale å bli med på jakt med bandhund for å få eit innblikk i kva vanskelighetsgrad det er på denne jaktforma. 

Eg hadde heller satsa på ein kortbeina drivande hund slik som feks. basset. Pass på at du kjøper frå jaktlinjer, deg er mykje estetikk i Basset, Beagle osv...

  Hjort er vanedyr og etter litt tid så vil du lære dens mønster. 

Link to comment
Share on other sites

Som @tussehaugennevner så er det ganske mye arbeid med en svarthund. Arbeid med å få samarbeidet til å fungere og lykkes som hundefører/bandhundjeger. En jaktform som krever mye av jegeren. Der er lite informasjon å finne om hvordan man går frem, men umulig er det ikke!

 

Jeg vet ikke hva TS sin erfaring med jakt eller hunder, men jeg for min del gikk fra min første hund som var en dachs til svarthund. Disse hundene og jaktformene er som natt og dag, men etter mange timer i skogen fra hunden var liten (fra 6mnd) så har det nå blitt 10 år med mange fall for hunden. Avstand til hjorten varierer fra 5-200m alt etter terreng og forhold. Krevende ja, men akk så givende.

 

Jeg er selvlært bortsett fra et bandhundkurs jeg deltok på i starten (anbefaler alle å være med på det om man skal ha en svarthund). Som nevnt av forrige innlegg så bli gjerne med en erfaren ekvipasje, det er spennde og lærerikt!

 

Skal sies at i vårt jaktlag er det meg som ser og skyter mest dyr. De andre sitter mest på post.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen hundemann, men for meg så virker det som et vanskelig prosjekt med løshund alene. Kommer an på hvordan terrenget ser ut utover at det er stort. Jakter selv i et relativt stort terreng med ganske slake lier. Dvs at det er lite formasjoner i terrenget som leder hjorten inn i flaskehalser. De gangene vi lykkes er når vi er mange nok som posterer. Vi bruker en støtende hund. 

 

Uten naturlige begrensinger i terrenget så kan det også bli vanskelig å lære seg hjortens mønster, nettopp pga mangel på dette. Har du mange naturlige begrensinger i terrenget kan sjansene være større. Jeg ville nok ha vurdert bandhund hvis du jakter mye alene. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips! 

Det frister nok mest med løshund siden jeg har mer erfaring med det fra andre jaktformer. Området ligger i Innlandet og det er ganske homogent utseendemessig bortsett fra et par områder som skiller seg ut med bratte lier. Så ikke mange flaskehalser dyra kan gå i slik jeg ser det. Mener jeg har lest et sted at folk har hatt stålos på hjort (slik som på elg) - hvor vanlig er dette? Og, hender det at hjorten går i ring slik som rådyr, med hund etter seg?

Link to comment
Share on other sites

Ang stålos på hjort så er vel hovedregelen at hjort ikke står for hunden? Vi har opplevd stålos en gang, og det var på en bukk etter brunsten. Sikkert noen med mer erfaring med løshund som kan evt korrigere meg der.

 

Hvordan hjorten turer i et stort terreng vet jeg ikke nok om. Men et stikkord er at hjorten ikke må ha mistanke om folk i terrenget. I så måte er det kanskje lettere å få hjorten til å ture når man er alene og ikke skal sette ut en haug med poster?

 

Hvordan den oppfører seg i et lite terreng vet jeg mye om. Vi brukte Beagle før på et mindre terreng enn hva vi har i dag. Da gikk losen som regel rett ut av terrenget, vi posterte alltid mot nabogrensa i forsøk på å stoppe ferden. Svært ofte måtte vi følge losen med bil innover bygda og det gikk i full fart langt innover dalen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, finnclassic512sc said:

..... Mener jeg har lest et sted at folk har hatt stålos på hjort (slik som på elg) - hvor vanlig er dette? Og, hender det at hjorten går i ring slik som rådyr, med hund etter seg?

Har felt fleire hjort i stålos, så ja det går an. Det er ikkje så ofte dei stiller seg opp, kanskje 1av 20. Alle typer dyr har stått for mine hunder og ser ingen sammenheng med årstid. Dei er då relativt enkle å stille inn på.
Mest vanlig er at hjorten stikker med hunden etter, men hjorten kjem ofte tilbake til området der uttaket var.

Iblandt tar den ein drøy runde på 1-2 km, løper den 2-3 gonger og så skjærer den ut. Om du då ikkje er nær nok uttaket og får avslutta før den stikker så kan du sette deg ned og ta rundetider på bikkja😂🙈

 

Mi erfaring her er med neg som ikkje har ganglos. 
MEN ikkje les dette som at neg fungerer knall på hjort, som oftest så stikker det i ein h... fart og bikkja blir totalt utslitt. 
Derfor anbefaler eg heller ein kortbeint løs på drevet halsende hund. Den presser mindre på hjorten som har meire ”kontroll“.  Det vil ture bedre, ståloser uteblir men skuddsjansene blir likevel garantert fleire. 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
11 hours ago, Knutm said:

Har noen hørt om Jakt Golden som bandhund på hjort.
 

Nei, men ser ingen grunn til at ikke det skulle funke. Så lenge hunden er stille og går greit i line er ikke dette noe problem med litt trening. Har brukt våre hunder (gr7,gr8) som båndhunder i tillegg til alt annet de brukes på. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...