Jump to content

Klikk med Browning Auto .22, ha kan jeg gjøre?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en snerten liten Browning Auto 22, delbar halvauto salong med plass til 11 skud i magasinet, som ligger som en løpestreng i stokken:-) Jeg har ikke vært så fornøyd med presisjonen i denne, men nå har jeg funnet jeg medisinen! Jeg har satt på Warne skinne, og bruker Leupold QRW ringer slik at jeg kan ta av kikkertsiktet. Det funket! Så jeg går ut fra at min gmale montasje rett og slett ikke var helt patent. Den samler mye bedre nå enn noen gang tidligere i alle fall.Utrolig gøy å se serier med DFS rød som samler på klistrelappen. :D Men, det er et stort men, og det er at jeg får klikk. Omtrent hvert 5 skudd klikker. Det irriterer meg grønn! Jeg kjøpte børsa ny, og hadde overhodet ikke klikk de første 10 årene. Men så har det ballet på seg. Jeg har demontert den helt, pusset alt, og satt inn med tyntflytende olje. Hjalp det? Nei... Det vil si, det hjelper de første 20 skuddene omtrent, så kommer klikkene.

Så har jeg kjøpt ny avtrekkerfjær og rekylfjær. Hjalp det? Nei... Jeg lurer på om det kan være mateproblemer. Det er tydelig hakk i kula på de patronene jeg ikke får avfyrt. Det affiseer tydeligvis ikke presisjonen, og skal visstnok være et vanlig problem på salongrifler. Og jeg vet ikke om det kan være en indikator på at problemet skyldes mating?

La meg få føye til at jeg har hatt den til børsis. To forskjellige faktisk. Begge to gjorde det jeg allerede har forsøkt, nemlig demontere mekanismen og pusse rent. Den ene blåste rent ini sluttstykket med høyttrykk etterpå, den andre la sluttstykket i whitespirit over natta. Begge fant at det var oppbyggin av gugge inne i sluttstykket. Og begge påsto at "nå er det i orden". Og det var det, i omtrent 20 skudd.....

Dette irriterer meg noe .... AAAaaaaaarrrrrggghhhhh! Og spesielt nå når endeleig funnet børsa går godt!!!

Tips, noen?

Link to comment
Share on other sites

Neida, det hadde vært en enkel vaffel å fikse. Jeg har skutt allverdens rart i den, hele tiden. Og nå klikker den like godt med alt... :roll:

 

Har du bytta ammo da,Vaffel ? Du opplyser ikke om hvilken ammo du har brukt. Kan være det uten å påberope meg "Den absolutte sannhet". Kan være forskjellig tykkelse i rimmen..

 

Mvh

S&S

Link to comment
Share on other sites

Nedslitt tennål da?

Du sier du har montert skinne. Kan det være at det (åssen skal jeg formulere det) har oppstått spenninger i låskassa og (ja,det er jo en auto) og sluttstykket ikke kamrer/låser ordentlig.

Hvis det oppsto etter du monterte skinna så kan jo det være en mulighet. (Mikroskopisk kanskje, men dog)

Mvh

S&S

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at den neste delen jeg skal bestille er nytt tennstempel! Hadde vært topp om dette løste seg. Jeg eslker å skyte med den lille pangen! Var ute med gutungen på 12 i dag. Han skjøt med 22lr løpet på Sako Quad'en, liggende, og jeg med Browningen, stående. Vi skjøt på en selvanviser karusell. Kjempegøy! Elsker denne lille rifla, men klikk er noe shait!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme børse og samme problem... :D min konklusjon var; utslitt kammer, dvs i avfyringsøyeblikket forsvinner patonen forover i kammeret således blir tennnålen uten kraft.

 

Du kan Tighte til pipa med den justerbare kontaringen på pipa, kan hende at det hjelper. på min skifet jeg pipe og satte inn ei semifet konkuransse pipe fra Walther. denne var ikke hurtigskift mulig på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme børse og samme problem... :D min konklusjon var; utslitt kammer, dvs i avfyringsøyeblikket forsvinner patonen forover i kammeret således blir tennnålen uten kraft.

 

Du kan Tighte til pipa med den justerbare kontaringen på pipa, kan hende at det hjelper. på min skifet jeg pipe og satte inn ei semifet konkuransse pipe fra Walther. denne var ikke hurtigskift mulig på.

 

Neineinei!!! :shock: Je ghar tightet pipa ja. Er pipeskift eneste mulighet da? Nå har jeg akkurat fått fantastisk presisjon i denne børsa, etter å ha brukt den i tiår!!!

Jeg skal bestille tennstempel først, funker ikke det får jeg vurdere... Skal uansett ikke ha en pipe som ikke jeg kan gjøre hurtigskift med.

Link to comment
Share on other sites

En annen mulighet som jeg kom på nå (det er en del år siden jeg hadde børsa) var utdrageren, denne hadde fått noen grader og "smatt" ikke ordentlig under rimmen slik at patronen stakk litt ut av kammeret. du kan prøve feks 20 skudd hvor du fysisk dytter sluttstykket fremmover med tommelen (etter at den har ladet selv) og så avfyrer. Får du avfyring uten klikk nå har du funnet "demonen"

Link to comment
Share on other sites

Forresten, noen som husker hvor det er reservedeler her i landet? Midway har, http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=287564

men ikke på lager. Jeg har kjøpt fjærer og sånt av en Norsk butikk, men det står helt stille hva de heter! Noen som husker hvem som sitter på delelager?

vet jaktdepotet hadde noen kina-deler tidligere. å de passer så vidt jeg vet rett over. men kvaliteten kan diskuteres.....

Link to comment
Share on other sites

Vaffel, dette høres utrolig ut, jeg har en kina kopi, og den går som rakkeren. MEN, du har vel ikke tilfeldig vis strammet komtramutteren så hardt, at pipa står en gjenge for langt ut, vet at noen har tøyset med dette før, med samme symptom som du beskriver. Da blir det en enorm "headspacing", og det er helt tilfeldig om skudd går av eller ei. Samtidig vil man få feil på entringen av patron inn i kammeret, og da får man også skader på kula.

Når det klikker, er det annslag på "rimmen" ??? Det kan også være fett/blyavleiringer i setet/kanten som "rimmen" skal gå inn i, dette vil føre til at tennåla bare skyver patronen foran seg, ved annslag.

Puss av mekanismen har jeg liten tro på, siden det største problemet da blir at den ikke veksler, hvis den først veksler, så smeller det, selv med skitten mekanisme.

Utslitt pipe på 22, i kammeret, nei det er vas. Har heller ikke noe tro på tennåla er problemet.

 

Sving innom, eller ta den med til gjøvdal i romjula, så fikser vi det. Har masse erfaring med akkurat denne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for interessen karer!

Det er i allefall ikke utdrageren! Jeg leste en historie her inne om en som hadde problemer med denne modellen fordi utrageren er bøyd. Jeg har skiftet utdrager og utdragerfjær.

 

Hmm, du Makkie, rimmen er ren. Men kanskje du er inne på noe? Kan jeg ha strammet kontramutteren for hardt :shock: Hvordan merker jeg det da tro?

 

EDIT: Da har jeg løsnet kontramutteren, og sjekket. Jeg har strammet den akkurat så mye at den blir tight når jeg vrir pipen på. Det må da være riktig?

Link to comment
Share on other sites

Ser at utslitt kammer blir avfeid som vås, det er vel en drøy påstand da jeg har sett dette flere ganger. Kammere som har blitt så romme at hylsa sprekker forekommer og særdeles i eldre våpen hvor utstrakt bruk av ekenøtter og short var vanlig.

 

I min Browning auto .22 ble presisjonen såpass dårlig (vi snakker om 30-40 cm på 50 m hold) at løpet ble kassert, vi prøvde å kappe pipa 10 cm, dette hjalp noe.

 

Den nye pipa ble satt inn og hvis jeg ikke husker feil ble det målt en minimumsklaring mellom kammerende og sluttstykket. Kan ikke huske om dette er helt riktig, men uansett ble børsa helt ok hva avfyring gjaldt, presisjonen var strålende.

Link to comment
Share on other sites

Ser at utslitt kammer blir avfeid som vås, det er vel en drøy påstand da jeg har sett dette flere ganger. Kammere som har blitt så romme at hylsa sprekker forekommer og særdeles i eldre våpen hvor utstrakt bruk av ekenøtter og short var vanlig.

 

Hvorfor jeg avfeier dette som vås, er:

 

1 En rimfire kamrer på rimen, og her er det ikke noe slitasje hvis man bruker eikenøtter eller short. Slitasjen er eventuellt inne i kammeret, der hylsemunning befinner seg ved avfyring. Da får man problemer med utdrag av hylser, og ikke problemer med klikk.

2 Skal man slite ut et kammer med eikenøtter eller short, snakker vi om titusenvis av skudd (kanskje hundretusenvis). Siden browningen ikke veksler eller mater dette, så er ikke dette tilfelle her.

3 Man sliter normalt ikke ut et kammer i 22LR på noen hundretusen skudd. Børsa til Skaubjønn er ikke gått flerehundretusen skudd.

 

Skal man gi anbefalinger til en som har problemer med et våpen, så bør man tenke på det elementære først, og ikke anbefale å gå til de mest drastiske grep, pga av at du har opplevd feil på kammer. Slike anbefalinger skaper bare splid og frustrasjon hos vedkommende, ved at det er stor sjangs for å lede i feil retning.

 

Til Vaffel, jeg er ganske sikker på at det er en bagatell på børsa di, jeg har som sagt en kina kopi, men delene er de samme, så hvis vi treffes, så kan vi byttelåne deler, til vi finner løsningen. Si ifra, jeg er ofte i Kristian-by

Link to comment
Share on other sites

Forresten, noen som husker hvor det er reservedeler her i landet? Midway har, http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=287564

men ikke på lager. Jeg har kjøpt fjærer og sånt av en Norsk butikk, men det står helt stille hva de heter! Noen som husker hvem som sitter på delelager?

 

Har du vært i kontakt med importøren av Browning, Nordskog AS? De burde kunne hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner at en del kuler blir skadd i matinga, det har seg ikke slik at en del blir såpass skadd / krokete at sluttstykket ikke orker å skyve dem helt inn i kammeret? I så tilfelle vil kraften i tennåla gå med til å kamre patronen helt, i stedet for å sette av tennsatsen. Har vært ute for dette selv, det blir verre med litt grums i kammeret og bedre med nypusset. Prøv å skyve sluttstykket frem manuellt etter at den har kamret ny patron, så vil du merke om dette er årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Har du sett etter "klikkskader" i kammerenden? Tørrtrening på våpen med for lang tennstift kan medføre at de slites en grop i løpet der randen ligger mot, ved annslag vil randen da bare bøye seg i stedenfor å klemmes flat.

 

HYmm, hvordan vil jeg se det? Altså anslagsmerke i kammerende da?

 

Makkie, vi tar det på Gjøvdal! Om du tar med din, så kan du se på min Browning og kanskje vi kan bytte noen deler også!

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte jeg skule komme med en liten oppdatering. Og en liten tilståelse.. Det viser seg nemlig at Browningen min er helt i orden, og det er jeg som har slurvet med en bestemt del av vedlikeholdet... :oops: Jeg merket at det gikk tregt da jeg skulle stappe innigjen patronføreren, og kom på at fjæra som skyver patronene inn i kammeret nok ikke har blitt oljet på noen år. På Browning Auto .22 ligger patronene i et rør istokken, og det presses frem slik at sluttstykket napper tak i ny patron på vei fremover. Kanskje ikke rart at det blir mateproblem når det går trått med fjæra som skyver patronene frem. Så jeg sauset fjæra godt inn med olje, og tok med denne lille delbare salongen i sekken på skitur i går. Min sønn og jeg plinket istapper med omtrent 300 skudd, uten klikk. :D For øvrig en utrolig morsom måte å bruke naturens selvanvisere på! Jeg er er nyforelska i denne lille rakkerjenta. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kjekt at det løste seg.

Pass også på at låsemutter rørmagasin bak i skjeftet er tight. Min løsna der og fikk mate problemer\skjeftet vrei seg mot kassen. Løste det med superlim på framsida av skjefte mot kassen.

 

Forøvrig er Browning Auto22 den morsomste børsa jeg har, og den siste som blir avhendet :mrgreen:

 

Har samme erfaring ang. presisjon. Med Weaver-skinna gikk den så som så. Skiftet til en Leupold stålbase. Da kom det seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en snerten liten Browning Auto 22, delbar halvauto salong med plass til 11 skud i magasinet, som ligger som en løpestreng i stokken:-) Jeg har ikke vært så fornøyd med presisjonen i denne, men nå har jeg funnet jeg medisinen! Jeg har satt på Warne skinne, og bruker Leupold QRW ringer slik at jeg kan ta av kikkertsiktet. Det funket! Så jeg går ut fra at min gmale montasje rett og slett ikke var helt patent. Den samler mye bedre nå enn noen gang tidligere i alle fall.Utrolig gøy å se serier med DFS rød som samler på klistrelappen. :D Men, det er et stort men, og det er at jeg får klikk. Omtrent hvert 5 skudd klikker. Det irriterer meg grønn! Jeg kjøpte børsa ny, og hadde overhodet ikke klikk de første 10 årene. Men så har det ballet på seg. Jeg har demontert den helt, pusset alt, og satt inn med tyntflytende olje. Hjalp det? Nei... Det vil si, det hjelper de første 20 skuddene omtrent, så kommer klikkene.

Så har jeg kjøpt ny avtrekkerfjær og rekylfjær. Hjalp det? Nei... Jeg lurer på om det kan være mateproblemer. Det er tydelig hakk i kula på de patronene jeg ikke får avfyrt. Det affiseer tydeligvis ikke presisjonen, og skal visstnok være et vanlig problem på salongrifler. Og jeg vet ikke om det kan være en indikator på at problemet skyldes mating?

La meg få føye til at jeg har hatt den til børsis. To forskjellige faktisk. Begge to gjorde det jeg allerede har forsøkt, nemlig demontere mekanismen og pusse rent. Den ene blåste rent ini sluttstykket med høyttrykk etterpå, den andre la sluttstykket i whitespirit over natta. Begge fant at det var oppbyggin av gugge inne i sluttstykket. Og begge påsto at "nå er det i orden". Og det var det, i omtrent 20 skudd.....

Dette irriterer meg noe .... AAAaaaaaarrrrrggghhhhh! Og spesielt nå når endeleig funnet børsa går godt!!!

Tips, noen?

Hallo! Jeg har en lik rifle, men sliter med presisjonen.

Hvor har du kjøpt skinna og ringene? På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

BUMPpp.

Drar opp denne tråden istedenfor å lage en helt ny en:

 

Har lyst å anskaffe meg en slik Browning .22 som diskuteres her i denne tråden, men finner ingen på bruktmarkedet. Pris på ny fra butikk ligger på en ca 7500kr, noe jeg synes var stivt.

Fant derimot en kopi av dette våpenet, en brukt Norinco JW20 som skulle selges. Har noen erfaringer med denne våpenkopien?

 

Om noen på forumet tenker å selge sin Browning eller Norinco hadde ikke det vært så verst heller.

Link to comment
Share on other sites

Norincoen har jeg prøvd. Ble ikke kjøpt for å si det slik.....

Orginalen koster, ja, men den er himmelvidd så mye bedre.

 

Andre har fått til Norinco'en etter diverse mods. Helt opp til deg selv hva du kjøper, men ikke klag i ettertid.

 

Grunnen til at Browningen er vanskelig å finne brukt er vel soleklar. Ingen med vett i skallen avhender et så kjekt lite nusselig våpen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Nåååå, er ikke helt enig med jerognal. Jeg har en JW20, og den har jeg hatt i minst 15 år. Den har/hadde ulovelig kort pipe. Fusker aldri, og går minst like godt som kompisenes orginale Browning (2 stk).

Kjøpte denne brukt av Are på J&F, når de holdt til i det gamle Star bygget, for 300 kr :D

Den holder stort sett kr stykke samlinger på 50 meter, og det er godt nok for meg for litt småvilt jakt. Brukes stort sett som mink og hi rifle. men har på en 1,5-5x20 Leupold, så det har blitt noen ryper, duer og kråker med den også.

 

Skaubjønn, prøvde denne, for å finne ut av problemet med sin, og han kan jo utale seg om funksjoneringen/presisjonen på JW20, når jeg knuste han i skyting på duelltreet hans :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hei! Kjøpte meg en brukt browning/miroku sa-22 som klikker ca. 50% eller mer. Ser på hylsa at det er et lite merke men slaget har ikke vært kraftig nok. Trodde først det var slapp fjær til tennstiften. Skifta denne og rengjorde grundig inni bolten men samme problem oppsto. Så studerte jeg omladningen nøye å oppdaget at det var en terskel som bolten slet over siste millimeteren før bolten er lukket. De gangene børsa klikker brukes energien i tennstemplet bare til å lukke bolten helt. Skyver jeg fram bolten etter hvert skudd, funker det. Skifta rekylfjær og ekstraktor men hjalp heller ikke. 

Dette gjelder all ammo jeg har prøvd slik som:

CCI standard, stinger og subsonic 

SK standard pluss, high velocity og subsonic

Pluss diverse Eley og Winchester.

Har også prøvd å justere løpet men hjalp heller ikke.

Er det noen forandringer på delene eller har de vært lik oppigjennom tidene? Foresten usikker på årstal på børsen.

Så håper kammerfolkets kompetanse kan hjelpe meg hær. Alt av bidrag settes stor pris på!

Link to comment
Share on other sites

Rart, har plagdes lenge med feilsøking på salongen, men løste seg like etter at jeg spurte hær på forumet. Fjeren på ekstraktoren var rett og slett for hard. Klipte bort en bit på den og nå funker børsa som bare det:D Han som solgte børsa sa den gikk problemfritt med det meste av ammunisjon, noe jeg finner merkelig.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...