Jump to content

Skadet dyr - avliving med pistol/revolver


nhd

Recommended Posts

Avisene melder om svært mange viltpåkjørsler i vårt område den siste tiden.

På vei hjem fra pistolstevne i helgen var bilen foran meg nær ved å kjøre på et rådyr.

Jeg kom da til å tenke på hva jeg skulle gjort om dyret ble påkjørt og lå i veikanten.

Kan jeg avlive det med pistol/revolver (9mm/.38), eller må jeg ringe viltnemda og vente til autorisert person avliver dyret?

Kunne jeg avlivet det med egnet kniv?

 

Jeg vet at det var en slik tråd på Sluttstykket og ber om tilgivelse for at jeg tar opp spørsmålet her. Husker nemlig ikke konklusjonen i tråden. Moderator kan slette om dette er et irrelevant innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Du skal selvfølgelig hindre at dyret lider unødvendig. Har du med det pistol/revolver bruker du den på dyret i sikker retning.

Å bruke kniv er unødvendig da et skytevåpen, uansett form og utsenede, er mer effektiv med tanke på unødvendig lidelser.

 

Pass på å skyte i sikker retning slik at ingen kan henge seg på det.

 

Sikkert en eller annen idiot som vil si noe/ha noe å si, men det kan lett argumenteres med dyrets lidelser settes først.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dyrevernsloven §10 ganske så klar her?

 

§ 10. Avliving i naudtilfelle.

 

Når eit dyr må avlivast straks fordi det er sjukt, skadd eller hjelpelaust av andre grunnar, skal dette gjerast slik at dyret lid så lite som råd er og i best mogeleg samsvar med reglane i § 9. Våpenet som vert nytta, skal vera så effektivt at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

 

Det som er sagt i leden framanfor, gjeld òg ved avliving av husdyr som er vortne så ville at det er rådlaust å fanga dei på vanleg vis.

Link to comment
Share on other sites

Men meiner likevel at du skal melde frå til Viltnemnda først for å få instrukser.

Lurer på om det ikkje er slik at dei sender ut ein for å gjere jobben uansett kor tungvint det høyres ut.

Er jo mulig at politiet eller den du har på tråden er interessert å høyre forslag dersom du har med våpen.

 

Elles er eg litt einig med overnevnte og ville ikkje risikert min hobby på noko slikt. I alle fall tatt ein telefon til politiet. ( ja, sjølv om dyret lider )

Meiner å hugse det var ein sak om dette i media for ei stund sidan.

Link to comment
Share on other sites

Fra Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst:

 

§ 28. Avliving av skadet storvilt i ordinær jakttid eller fellingsperiode

 

Jeger som på lovlig grunn og i lovlig jakttid eller fellingsperiode treffer på storvilt som er såret eller skadet slik at det er påført store lidelser og ikke kan leve eller bli friskt, skal avlive dyret for å hindre unødige lidelser.

 

Dersom jegeren ved avliving av hjortevilt og bever har fellingstillatelse på tilsvarende kategori dyr, skal vedkommende straks ta stilling til om dyret skal tas på egen fellingskvote. Tar ikke jegeren dyret på sin fellingskvote tilfaller hjortevilt og bever kommunen, mens annet storvilt tilfaller Viltfondet. Dyret skal straks gjøres opp slik at kjøttet ikke tar skade. Transport av slikt kjøtt må ikke foretas før melding er gitt etter tredje ledd. Er kjøttet ikke brukbart, skal det plasseres slik at det skjemmer terrenget minst mulig.

 

Melding om avlivingen skal så snart som råd gis til kommune og valdansvarlig representant.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

 

§ 29. Avliving av skadet storvilt utenom ordinær jakttid eller fellingsperiode

 

Den som utenom ordinær jakttid eller fellingsperiode kommer over skadet storvilt eller kongeørn som er påført store lidelser og ikke kan leve eller bli frisk, skal umiddelbart melde dette til kommunen. Kommunen skal sørge for avliving dersom dyret ikke kan bli friskt.

 

Gjelder dette gaupe, jerv, bjørn, ulv og kongeørn skal kommunen straks varsle fylkesmannen og nærmeste politimyndighet. Fylkesmannen og politiet kan beslutte at ettersøk skal gjennomføres med særlig kvalifisert personell.

 

Har ingen anelse om du har lov å bruke pistol/revolver så det skal jeg ikke kommentere. Ellers så ser du hva som står i forskriften om avliving av skadet vilt her. Om du kommer kjørende utenom der du selv har jaktrett og utenom ordinær jakttid skal kommunen kontaktes før du gjør noe. Da blir det opp til de å ta en avgjørelse på om du kan avlive eller om de skal sende ut en fra viltnemda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var uheldig å kjørte på en løs hund på tur hjem fra jakt, ringte politiet og sa hva som hadde skjedd. De sa de skulle sende noen for å avlive hunden (som ikke var til å redde), jeg sa at jeg hadde med hagla og at jeg kunne avlive den selv. Fikk klarsignal for dette.

 

Min mening: Hvis du kjører på et dyr, ring politiet, si fra om at du har med våpen(uavhengig av hvilket) og spør om du skal avlive dyret.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dyrevernsloven §10 ganske så klar her?

 

§ 10. Avliving i naudtilfelle.

 

Når eit dyr må avlivast straks fordi det er sjukt, skadd eller hjelpelaust av andre grunnar, skal dette gjerast slik at dyret lid så lite som råd er og i best mogeleg samsvar med reglane i § 9. Våpenet som vert nytta, skal vera så effektivt at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

 

Det som er sagt i leden framanfor, gjeld òg ved avliving av husdyr som er vortne så ville at det er rådlaust å fanga dei på vanleg vis.

 

 

Jeg tviler på at dyrevernloven er rette lov å tolke i dette spørsmålet.

I et slikt spørsmål er det ganske risikabelt å være for rask i vendinga. Jeg er rimelig sikker på at hypotesen som trådstarter spør etter, vil være bamsemoms for ei nyutdannet politijuristberte som sitter på kammeret og finleser paragrafer.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med Politiet FØR du drar fram våpen. Er det ei rifle i lovlig kaliber for jakt på dyret, og du har avlagt prøve med det er fallhøgden mindre en ellers, men fortsatt tilstede.

 

Langt i fra alle politifolk veier viltlovens hensyn til å forhindre lidelse for viltet over våpenlovens krav til behandling / bruk av våpen.

 

Du ender SINSYKT fort med indratte våpenkort og heftige forelegg, og selv om jeg tror man har gode muligheter for å vinne fram i retten er det vel en veg man helst vil slippe å gå.

 

Eksempelvis var det en gjeng som kom fra praktisk riflematch i fjor som havna bak en elgpåkjørsel, som spurte politiet pr tlf. om de kunne avlive elgen - og fikk knallhardt nei. Først da en av skytterne som også er politimann snakka med dem fikk han tillatelse til å skyte dyret.

 

Lurt å være på den sikre siden tror jeg.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det er opplagt at det er et minefelt å bevege seg ut i, men på den annen side burde det nesten blitt gjort av prinsipielle årsaker også nettopp for å få avgjort dette her på prinsippiellt grunnlag. Det er jo opplagt at lovverket her er motstridende og over det nivået en vanlig "borger" forventet bør kunne.

 

Men hvem tør vel å ta sjansen? Det er vel det som er noe av det triste med dette, foruten dyret som må lide unødig...

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle bløøde hunden ut munn og ører. Havnet under hjulene på bilen. Tok en avgjørelse der og da i samtale med politiet. Han spurte meg og jeg trodde det var noen mulighet for å redde bikkja. Hundeeieren ringte meg senere på kvelden, var selvsagt trist, men sa takk for at jeg avlivet den slik at den unngikk videre lidelse i påvente av ei eventuell utrykkning av viltnemd.

 

Poenget her er vel at man skal skåne dyret for videre lidelse. Da er det nok likegyldig hva man avliver med(gevær, jekk, kniv, stein). Men ta en telefon til politiet først for å ha ditt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for mange gode svar.

 

I en evt fremtidig situasjon vil jeg nå gjøre følgende: Ringe politiet på 02800. Dersom de ut fra situasjonen ber meg avlive viltet med det våpen jeg har opplyst at jeg har tilgjengelig, gjør jeg det. Passer selvsagt på skyterening, fare for rikosjett osv.

Hvis politiet mener at noen fra viltnemda skal gjøre jobben, får jeg bare vente til de kommer.

Jeg antar at politiet har telefonnummer til rette person. Jeg har ikke det liggende i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis politiet mener at noen fra viltnemda skal gjøre jobben, får jeg bare vente til de kommer.

Hvis du som erfaren skytter/jeger da mener at det er feil, betyr dette at politiet etter din mening bryter lov om dyrevern (ikkje lida i utrengsmål...). Da synes jeg du også skal be om navn og tjenestenummer på vedkommende person som nekter deg å avlive dyret på raskeste og mest skånsomme måte, og å ta dette opp med vedkommendes overordnete i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dyrevernsloven §10 ganske så klar her?

 

§ 10. Avliving i naudtilfelle.

 

Når eit dyr må avlivast straks fordi det er sjukt, skadd eller hjelpelaust av andre grunnar, skal dette gjerast slik at dyret lid så lite som råd er og i best mogeleg samsvar med reglane i § 9. Våpenet som vert nytta, skal vera så effektivt at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

 

Det som er sagt i leden framanfor, gjeld òg ved avliving av husdyr som er vortne så ville at det er rådlaust å fanga dei på vanleg vis.

 

 

Jeg tviler på at dyrevernloven er rette lov å tolke i dette spørsmålet.

I et slikt spørsmål er det ganske risikabelt å være for rask i vendinga. Jeg er rimelig sikker på at hypotesen som trådstarter spør etter, vil være bamsemoms for ei nyutdannet politijuristberte som sitter på kammeret og finleser paragrafer.

 

Det er §6 som sier noe om hjelpeplikten:

 

§ 6. Hjelp.

 

Råkar nokon på eit dyr som synleg er sjukt, skadd eller hjelpelaust, skal han hjelpa det så langt råd er. Let det seg ikkje gjera å gjeva hjelp eller god nok hjelp og dyret er eit husdyr, tamrein eller storvilt, skal han snarast råd er seia frå til dyret sin eigar eller innehavar eller til næraste politi.

 

Når det er klårt at dyret ikkje kan leva eller verta godt att, kan kvar den som råkar på det, taka livet av dyret med det same i samsvar med reglane i § 10, såframt det trengst for å spara det for meir liding. Den som tek livet av husdyr, tamrein eller storvilt, skal snarast råd er melda frå til næraste politi. Husdyr, tamrein og storvilt må ikkje avlivast etter denne føresegna dersom det let seg gjera å få tak i eigar eller innehavar, veterinær eller politi innan rimeleg tid.

 

Det er spesielt den siste setningen som klargjør "tjenestevei", dvs først gi beskjed - så avlive om man får klarsignal. Selv om siste ledd i §6 nok har blitt litt selvmotsigende og vanskeligere å tolke etter at siste setningen ble tillagt (for det mener jeg er gjort i etterkant, om jeg ikke husker helt feil...)

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett dette, men mener paragrafen jibrag viser til gir ryggdekning. Der kan man jo tolke det sånn at det er nok å varsle mundighet etter at dyret er avlivet.

 

Men tror de fleste i kommune/politi gir lov til å avlive dyret bare man spør, og forklarer at man er jeger og har våpen med. Kanskje ikke hvis viltnemda er bare minutter kjøring unna.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 ganger brukt en 357mag revolver til avlivning av rådyr.

Bodde i byen rett ved en traffikert innfartsvei. Fra vinduet så jeg en annsammling av mennesker nede på veilen og et rådyr som lå å sparket med knekkt rygg. Siden dette var i byen og politi stort sett ikke var langt unna tok jeg revolveren i lomma og gikk ned for å se. Hadde bare blitt mye oppstyr med hagla. Etter å ha ventet i 5-10min på politi ringte jeg for å høre når de kom og fikk beskjed om att de var opptatt. Sa da att jeg kunne avlive med revolveren og fikk ja til det.

Andre gangen var jeg på vei hjem fra skytestevne og bilen forran meg kjører på et rådyr som blir kastet ut av veien og inn på et jorde. Dyre reiser seg og begynner sterkt skadet å gå over jordet. Tar revolveren og løper inn så nært jeg kommer ca 15m og skyter dyret. Ringer så politi å sier hva som har skjedd. Ingen kjeft å få :)

Dette er snart 10 år siden så mulig det er strengere/vaskligre nå.

Har jeg våpen med og føler meg kapabel til å avlive gjør jeg det. Er det tid vil jeg ringe politi først.

Politi og avlivning :?

Samme sted som jeg måtte avlive det første rådyret var det en påkjørsel til. Politi kom raskt til stedet og dro frem hagla og ladet opp med stålammo :shock: Dyret lå midt i veien og politimannen stilte seg 3-4m bak og skjøyt dyret i nakken. Haggel rikosjerer fra asfalten og knuser ei rute i et hus 25-30m bak. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå er der en del rettspraksis på dette.

Har selv vært innkalt som fag vitne i en slik sak.

Og Dyrevernloven overstyrte, misunnelse, manglende kjønnsdrift og bygdedyret.

 

Manen hadde avlivet en hjort som gikk på tre bein. En for fot manglet fra kne leddet og ned.

Retten (Aktor) stoppet saken.

Begrunnelse. Jeger har opptrådt iht Dyrevernloven.

 

Men. Det er tryggest å melde fra til 02800.

Det har jeg selv gjort. Si fra at du har et skadet dyr som du mener bør avlives snarest iht Dyrevernloven Paragraf 10 og at du har nødvendig redskap og kompetanse til å utføre avlivingen.

Og be vedkommende Politi loggføre det du sier.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med politimannen etterpå og han sa han trodde leirduehaggel ikke skulle være farlig pga små hagl og lite kraft. Han hadde gått jegerprøvekurset for å kunne avlive påkjørte dyr. Hadde skutt 2 serier på lerduebanen og følte seg ikke sikker i situasjonen. Hyggelig mann som var flere ganger på banen etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har avlivet mange trafikkskadde dyr, uten å påføre dyret større lidelser ved å ringe til viltnemnd eller politi først. Som oftest har jeg da også hatt ettersøkshunden med i bilen, men våpna har blant annet vært -

- kniv - 2 rådyr og en elg

- DFS-våpen, 6,5 med baneammo - 1 rådyr og en elg

- DFS-våpen, kaliber .22 (på vei til miniatyrstemne) - 1 elg - med nakkeskudd!

- jaktrifle med jaktammunisjon - mange.

 

Det har i de aller fleste tilfellene gått helt OK, men så sto jeg også på politiets liste over ettersøksjegere.

En gang dro forresten samtalen ut, vedkommende på politivakta skulle ringe en "kyndig person" først. Der var det opptatt på mobilen, og personen var heller ikke heime. Jeg la på, og et øyeblikk etter fikk jeg telefon fra politiet, med spørsmål om jeg kunne dra ut og se på en viltpåkjørsel i Svartdalen. Vedkommende ble litt flau da jeg sa at det var jo jeg som nettopp hadde ringt han!

 

Men med "Ravntind"-saken friskt i minne, kan jeg her og nå kunngjøre at jeg i hvertfall ikke kommer til å bruke skytevåpen i slike situasjoner mer, får jeg ikke stukket dyret med kniv, får det bare lide videre. Jeg risikerer ikke våpenkortet på at jeg kan komme ut for bokstavtro politijurister som har stått opp med feil fot først!

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning Jegermeistern!

Jeg har også avlivet skadde rådyr med kniv, dog i forbindelse med jakt. En elg derimot, den skal ligge ganske så pasifisert før jeg tar sjansen med kniv. Blir klauver i en helt annen divisjon enn rådyras. Men regner med det er "stikket" som gjelder på trafikkskadd elg også?

Link to comment
Share on other sites

Som i ditt spørsmål hadde jeg ikke hvert i tvil om jeg har kommet fra stevne og hatt en 9 mm. tilgjengelig ovenfor et rådyr som kanskje ha hvert hart kvestet så hadde jeg skutt ja.

Hadde et slikt eksempel her i bygda for mange år siden hvor en elg var påkjørt og knekt flere bein så den kom seg nesten ingen steder og da kom det tilfeldig vis en skytter fra distriktet med sin 44 mag. revolver i bilen og han satte et velrettet skudd bak øret på dyret som klappet sammen på direkten , her var det da personskade med politi etter hvert og det ble ikke noe problemer med det .

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent er det ikke påbudt med mobiltelefon, og jeg tror neppe Politiet kommer langt i rettsammenheng hvis du har kjørt på en elg, og du har våpen med deg og avliver denne så humant som du klarer!

 

Er jo ikke alltid midt i sentrum man kjører på en elg, og ute i skogen kan det være lange avstander til nærmeste telefon for å få ringt politi/viltnemnda!

 

Men er det derimot på steder der andre alternativer hadde vært bedre, burde man nok heller vurdere dette!

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning Jegermeistern!

Jeg har også avlivet skadde rådyr med kniv, dog i forbindelse med jakt. En elg derimot, den skal ligge ganske så pasifisert før jeg tar sjansen med kniv. Blir klauver i en helt annen divisjon enn rådyras. Men regner med det er "stikket" som gjelder på trafikkskadd elg også?

Jeg har jo kjørt på et rådyr sjøl, det avlivet jeg med kniv. Ellers har jeg kommet til stedene kortere eller lenger tid etter påkjørsel, det har gjerne vært noen litt tafatte folk på stedet. Jeg har aldri betenkt meg, men tatt det jeg hadde for hånden. I flere av tilfellene var det folk som hadde (forsøkt?) å ringe politi/viltnemnd, med mer eller mindre hell.

 

Elgen som ble stukket med kniv, var praktisk talt død, så det var knapt avliving. Men en gang kom jeg opp i en situasjon, der en elg lå og sprellet desperat i veikanten, med flere avkjørte føtter. Da jeg sneik meg inn på den med en enkeltskudds Krag-miniatyr, var jeg ikke særlig høy i hatten! Det oppveier vel litt for at jeg aldri har hatt råd til å jakte farlig vilt i Afrika!

 

Edit: Det er forresten ikke så "mange" jeg har avlivet med jaktrifle! Sjøl om jeg nesten alltid hadde hund og rifle med i bilen, i tilfelle ettersøk, har jeg oftest kommet opp i slike situasjoner når jeg minst ventet det, for eksempel på vei til skytterstevner.

Link to comment
Share on other sites

Apropos det å ha egnet redskap til avliving av trafikkskadd vilt:

 

Jeg mener å huske at for en tid tilbake ble en kar stoppet på grensestasjonen på Storlien (?) med et noe spesielt redskap for avliving av påkjørt hjortevilt i bilen, et redskap han hadde liggende fast i hanskerommet: En lettere ombygd signalpenn som etter ombyggingen kunne avfyre en .22LR. Det som gjorde det hele litt pikant var -- hvis jeg husker rett -- at fyren visstnok var medlem i ei lokal viltnemd...

 

Absolutt praktisk, men muligens ikke helt i henhold til gjeldende lover og regler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...