Jump to content

Erfaringer (anbefalinger) rundt 9mm fabrikkammo


Silhuett

Recommended Posts

Hei. Prøver meg på en ny tråd om 9mm, med mindre det finnes en slik fra før.

 

Jeg har akkurat fått godkjent søknad om 9mm (omsøkt som militær), og fått våpenet i hus. En S&W M&P pro.

Ikke veldig mye forskjellig 9mm ammo å få tak i byen. Sportsbutikkene som hadde våpenavdelinger tidligere, er borte, og gmax er borte. Kun xxl igjen.

Så jeg smalt til på 2-kroners tilbudet deres i forrige uke for 123gr, og kjøpte dermed 1500 stk. Problemet er at jeg først kjøpte 500 som lå i skapet og to dager etter 1000 i en eske. Dermed sitter jeg nå med Fiocchi 123gr fra 4 ulike lot, det oppdaget jeg ikke før etterpå.

Dro på skytebanen i går for å teste to av lottene mot hverandre, en med god spredning, og en med noe bedre samling. Nå gjenstår å prøve resterende opp mot hverandre.

 

Min pistol har ganske kraftig rekyl, synes jeg. Prøvde en SIG hos en annen som var tilstede, brukte fiocchi, og fikk ok samling fra 15m. (mindre rekyl).

Så når jeg da sjekket ut fps og m/s for de aktuelle ammunisjonene jeg har fått tak i (bestilt magtech på nett), er de oppgitt med:

Maxxtech, 114gr, 1217fps, 370m/s

Fiocchi, 123gr, 1230fps, 375m/s

Magtech, 115gr, 1135fps, 346m/s

Pmc 115gr, 1150fps, 350m/s

 

Kommer tilbake til disse med bilder om samling og hastighet målt i crono.

 

Så leser jeg at høyere grain leveres med lavere munningshastighet.

Geco 154gr, 928fps, 283m/s

Am-eagle 147gr, 1000fps, 304m/s

 

Kan det tenkes at jeg får mindre rekyl og bedre presisjon med dette?

Mine spørsmål til dere er:

 

Hvilken ammo bruker dere til trening og hvilken til konkurranse?

Hvilken ammo gir størst spredning?

Hvilken ammo gir beste samling?

Dette er jo selvsagt ulikt fra våpen til våpen, men hva er best i ditt våpen?

Jeg har ikke ladeutstyr og kommer ikke til å forsøke på dette i overskuelig framtid. 

 

På forhånd takk for svar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som en annen ferskning jeg råder at du bare skyter den rimeligste tilgjengelig frem til du begynner å treffe. Produsent, kulevekt, kruttype etc spiller ingen rolle når man har ikke ennå utarbeidet sitt god stilling, grep og avtrekkteknikk.

Edited by eugene
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Geco fås til rundt 2kr smellet, da ville jeg gitt lang beng i Maxxxtech og den type drit for å spare et par kroner. Ingen toppskytter selv, men skyter man med en ujevn ammo man ikke er nogenlunde sikker på får man ikke luket bort feil veldig effektivt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg god erfaring med 115 grs Maxxtech i både STI og BUL. Presisjonen har vært over all forventning, så jeg skyter stevner med dem. Jeg har såvidt testet dem i Glock med redusert slagfjær. Der hadde jeg 2 klikk på 50 skudd. Ellers har jeg ikke hatt problemer med dem. 

 

Geco er fin, men hvor får man Geco til 2 kr nå som G-max er historie? 

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hvordan jeg skal forklare dette, men jeg har merket at S&B 124 grain får et treffpunkt litt til venstre i forhold til Geco, Fiocchi og ZeroMike.

Aner ikke hvorfor dette skjer, og hvorfor venstre. Men det er konsekvent.

Har observert dette både med en BUL 2011 og en Glock19 gen4 da jeg var på banen for å stille inn siktene og for å teste hvordan de funka med ulik type ammo.

Klarer ikke å gi noen god forklaring på hvorfor.

 

Ammoen er bra og jevn forsåvidt, så ingenting galt, men samlingene lå 5-6 cm til venstre på ca 18-20 meters hold sammenlignet med Geco og Fiocchi. Og det kan være kjekt å være klar over.

Link to comment
Share on other sites

Vel, helt fersk er jeg vel ikke. Har skutt siden 1990, og er vant til å treffe omtrentlig der jeg sikter. Nå har jeg av ulike årsaker ikke vært aktiv på leeenge, og litt skulderskade hjelper heller ikke på. Har skutt meg høvelig inn med 22lr igjen, etter å ha prøvet 15 ulike, og fikk noe Norma tac-22 for noen uker siden. De samlet ganske bra. Fem skudd nesten dekket av en lapp må vel være ok. Kråkeskive 20m. 

 

Men med 9mm er jeg ganske fersk. Og nå gjør jeg samme jobben med den som med 22lr, prøver å finne ammo som passer til pistolen og meg. 

3 hours ago, aps said:

om du ikke får geco, er S&B bra.

Bør samle 5 kroning,  5 skudd på 30-35 meter. Gjelder både felt og ipsc. 

Ja slik samling ønsker jeg, men om det går med denne pistolen spørs. 

Hva skyter du med?

Tror jeg må oppgradere meg til STI eller SIG, muligens CZ, men det skal prøves først.

M&P skal få denne vinteren og noen felt-stevner på seg først.

S&B har jeg ikke fått tak i ennå, men skal prøves ja.

Får vel tak i noe Geco på nett etter hvert.

 

17 hours ago, msteiro said:

Geco fås til rundt 2kr smellet

Hvor?

 

De ulike merkene og lot, ble testet i dag. 

Crono viser noe variasjon, men ikke allverden.

 

Ingen funksjonsfeil på noen av skuddene, 10 skudd av hver.

 

Problemet er siktene, de er fast. Alle skuddene går svært lavt, så jeg må sikte helt i overkant i det sorte.

Samme siktepunkt på samtlige serier.

Presisjonskiver 25m.

 

Overraskende med så ulike utslag på 4-lot av fiocchi.

 

Magtech gikk helt venstre.

 

PMC er i alle fall på rett vei.

 

Maxxtech var overraskende.

 

Ligger ulikhetene i hvordan kulene vrir seg kanskje...

 

Problemet er å få tak i ammo. Liten vits i å prøve Geco, og den er ok, og så må betale over 3-4kr pr smell.

DSC_4129.JPG

DSC_4130.JPG

DSC_4188.JPG

DSC_4189.JPG

DSC_4190.JPG

DSC_4191.JPG

DSC_4193.JPG

DSC_4192.JPG

DSC_4194.JPG

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, AndersR skrev:

Usikker på hvordan jeg skal forklare dette, men jeg har merket at S&B 124 grain får et treffpunkt litt til venstre i forhold til Geco, Fiocchi og ZeroMike.

Aner ikke hvorfor dette skjer, og hvorfor venstre. Men det er konsekvent.

 

Dette er helt normalt. Forskjellige typer ammo gir forskjellig treffpunkt. Gjelder både rifle og håndvåpen. Skrur du på en demper vil treffpunkt som oftest flyttes ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Artig at Maxxtech går såpass bra hos deg. Men som noen andre påpekte her; vær klar over at hettene er litt harde.

Jeg lånte bort min Glock19 med Zev avtrekk under Sivilpistol NM i fjor, og han som lånte den fikk trøbbel med Maxxtech ammoen sin. Jeg ga han en boks Geco, og da var det null stress.

Har prøvd Fiocchi og S&B også, og de hadde jeg heller ingen problemer med. Men Maxxtech var altså ikke glad i lett strikerfjær og lett striker.

 

I en CZ75 eller tilsvarende er det selvsagt null stress.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, AndersR said:

Jaktdepotet har også hatt bra priser på Geco 124, ved store kvanta.

Ikke billig nå lengre. kr219 pr 50stk (bestillingsvare). Ser ut til at de satser på PMC nå med kvantumsrabatt, 1.99/1000stk.

Og S&B til 125,- pr50

På grunn av transportproblemer, har de visstnok leid egen bil for å hente ammunisjon til Norge. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, msteiro said:

Wear kjøpte jeg av sist, men Gsport har også en del, men må bestilles i butikk og litt kvanta for å få gode priser. Hvor lenge dette varer vet jeg ikke.

Wear har ikke Geco i sitt sortiment lengre (hjemmeside), og har S&B som rimeligste alternativ.

Gsport er jo borte, og intersport går ikke å søke ammunisjon på. Så da blir det den lokale sportsbutikken som har ammo, og her har de ikke ammunisjon lengre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Geco pistol er så godt som borte etter gmaxx gikk dunken, prøvde å høre om jaktdepoet kunne ta inn til meg, om jeg bestilte f.eks. 5000, men de var de ikke villige til da prisene ut blir for dyre til at folk kjøper det.

 

Så får vente og se hva som skjer, om Intersport tar over eller ikke, eller om andre forhandlere kommer på banen. Sist jeg hørte var at politiet drev med godkjenning av lager, og butikkene. Men det var ingen garanti for at Intersport skulle fortsette å selge geco.

 

Hvis noen vet hvor man får 124gr geco ipsc, hadde det vært kjekt å vite!

Edited by Kaptein Rødskjegg
Moar infoz
Link to comment
Share on other sites

Intersport har fått orden på salgsbevilgning denne uka (i alle fall på tidligere GMax Tiller, som er de jeg har snakket med), men de har ikke mer Geco tilgjengelig på lager for bestilling, kun utlevering av bestillinger fra tidligere i sommer. Slik jeg forstod det var leverandørkjede ikke i orden, så evt. når og til hvilken pris de vil ha 9mm ammo tilgjengelig var ikke kjent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...