Jump to content

Grunneier VS Bruksrettighetshaver


Huskylander

Recommended Posts

Det brygger opp til krig mellom meg og svigermor....

 

Her er sitasjonen....

Min kvinne eier familiegården i Vestfold, altså hun har eiendomsrett og står oppført som grunneier. Ganske store områder det er snakk om, så det er aktuelt å få rådyrkvote på eiendommen. Jeg spurte svigermor om dette med jakt siden gården har vært i familien hennes i mange år, å ble blankt avfeid med:

 

"NEI! Der skal det ikke være noe jakt!"

 

Ikke noe diskusjon, ikke noe rom for spørsmål, bare et bastant nei.

 

Jeg er selvfølgelig ikke fornøyd med svaret så jeg har snoket litt rundt. Det viser seg at min kvinne har overtatt gården men at bruksretten fortsatt står på svigermor. Altså eiendomsretten står på Kvinnen, men bruksretten står på Svigermonster. Utifra hva jeg har funnet ut så er det faktisk sånn at jaktrett følger bruksrett så rådyrjakt kan jeg nok bare glemme.

 

Men så er det sånt som duejakt, gåsejakt og revejakt som i utgangspunktet bare trenger grunneiers tillatelse.

Noen som vet om jeg kan jakte "uregulert" vilt med grunneiers tillatelse, på tross av at bruksrett og derfor også jaktrett ligger hos noen andre?

 

I mellomtiden så får jeg bare stå hjelpesløs å se på de 6-7 rådyra som hopper rundt 60m utafor terassen, og akseptere at reven er å henter søpla på trappa i løpet av natten....

Link to comment
Share on other sites

Hva kan du gi din kvinne, som får henne til å høre med moren sin om hva hun kan gi henne, slik at du kan få jakte? Har en mistanke om at disse rådyrene fort koster mer enn de smaker 😛


Det er vel opp til grunneier å bestemme hvem som får jaktretten, den kan vel både leies ut til de som har bruksrett, men også leies ut til andre.

Se viltloven § 28.(jaktrett for bruker, leie av jaktrett): 

 

Overlater grunneieren sin eiendom til noen annen til bruk, skal brukeren ha jaktretten med mindre annet er avtalt. 

Det betyr at svigermor har jaktretten siden hun har bruksretten, men loven gir rom for at grunneier kan leie ut jaktretten til andre (ref "med mindre annet er avtalt").

 

Om du får dama til å leie ut jaktretten til deg er vel avhengig av hennes forhold til sin mor... Her er det mye salat å tråkke i...

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen som vet om jeg kan jakte "uregulert" vilt med grunneiers tillatelse, på tross av at bruksrett og derfor også jaktrett ligger hos noen andre

Du kan jakte hva som helst uten hverken grunneiers eller bruksrettshavers tillatelse, så lenge det er uregulert ;) sier John McNab. 

 

Viltlovens §28 sier alt som er å si juridisk her. Resten er et sted mellom McNab og hvordan man overtaler kvinner - og det beror som regel på hvor godt man kjenner dem. Lykke til, oss alle...

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel maks 10 år av gangen bruks/jaktrett kan innehas av andre enn grunneier? 

 

Hvor mange mål er det snakk om her? Tror ikke jeg hadde orket å lage noe styr for noen få rådyr... 

 

Ellers tror jeg du kommer bedre ut ved å spørre til råds på kvinneguiden.no, enn her på kammeret. 😂😜

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på hva bruksretten sier da også? Hvis hun har bruksrett ift å bo på eiendommen eller bruke den til noe spesielt, kan jaktrett skilles ut fra dette. Vært tilfeller der familie etc har bruksrett til beite alene, men hevder rett på jakt også, noe som har blitt avvist.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hva bruksretten innebefatter og eventuelt er begrenset til.

 

I utgangspunktet overstyrer grunneier bruksretten, men bruksretten skal gi f.eks "first dibs" på bruken av et jorde eller en del av skogen. Avhengig av hva som står i avtalen.

 

Men, det er faktisk en bestemt dato i løpet av året bruksretter (spesielt de som er blanko) kan sies opp. Og husker jeg riktig er det i slutten av mars.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Wintel skrev:

Hva kan du gi din kvinne, som får henne til å høre med moren sin om hva hun kan gi henne, slik at du kan få jakte? Har en mistanke om at disse rådyrene fort koster mer enn de smaker 😛


Det er vel opp til grunneier å bestemme hvem som får jaktretten, den kan vel både leies ut til de som har bruksrett, men også leies ut til andre.

Se viltloven § 28.(jaktrett for bruker, leie av jaktrett): 

 

Overlater grunneieren sin eiendom til noen annen til bruk, skal brukeren ha jaktretten med mindre annet er avtalt. 

Det betyr at svigermor har jaktretten siden hun har bruksretten, men loven gir rom for at grunneier kan leie ut jaktretten til andre (ref "med mindre annet er avtalt").

 

Om du får dama til å leie ut jaktretten til deg er vel avhengig av hennes forhold til sin mor... Her er det mye salat å tråkke i...

 

 

Kvinnen er helt og holdent på mitt lag her. Noen subtile antydninger om at "Jeg kommer til å jakte stort sett hver helg" har ført til at hun har innsett at Mannen kommer ikke til å være mye hjemme med mindre han faktisk kan jakte hjemme 😄

 

Det er ikke mer enn 250 mål det er snakk om, så noen stor rådyrkvote blir det ikke, om noe. Men når man ikke har rådyrjakt fra før så er ett rådyr uendelig mye bedre enn ingen. Og bare det å ha muligheten til å gå ut døra med børsa på skulderen å skyte noen duer før middag er verdt mye i min bok.

 

Lobbyvirksomhet er iverksatt. Krefter er i gang for å overtale svigermor (blant annet svigerfar).

 

Enn så lenge får jeg bare vente til den dagen Svigermor trenger hjelp av Svigersønn som er snekker. Bør være rom for forhandlinger da 😎

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, msteiro skrev:

Kommer jo an på hva bruksretten sier da også? Hvis hun har bruksrett ift å bo på eiendommen eller bruke den til noe spesielt, kan jaktrett skilles ut fra dette. Vært tilfeller der familie etc har bruksrett til beite alene, men hevder rett på jakt også, noe som har blitt avvist.

 

Etter å ha trålet litt rundt i lovverket har jeg funnet ut at jaktrett følger bruksrett med mindre annet er spesifisert. Kvinnen tenkte selvfølgelig ikke på jakt den gang hun tok over, så 99% sjans for at jaktrett ikke er trukket ut av bruksretten. Men jeg øynet et lite håp i at jeg kanskje kunne jakte duer uten å komme i konflikt med jaktrett, da den type vilt kan jaktes med grunneiers tillatelse. Regner med det innebærer at grunneier også er innehaver av jaktrett, men håpet var der et lite øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...