Jump to content

På leit etter solide gaiters/gamasjer til jakt


magnum_mauser

Recommended Posts

Jaktstøvlane blir stadig skjeldnare brukt, fjellsko og gamasjer blir prioritert. Gamasjer er nødvendig når ein bruker halvhøge sko og trasker i blaut utmark på vestlandet. I tillegg sparer ein sko og bukser for mykje slitasje, men gamasjane blir utsatt for enormt med slitasje.

 

Siste eg kjøpte var fra chevalier, den med stålwire under - den har rykte på seg for å være robust. Men etter 3 - 4 gode turer i marka, viser dei allerede teikn til slitasje - krokane begynner å bli ødelagte osv.

 

Primært til jakt og fjellturer, med fordel grønne - men ikkje eit must. Og dei må være solide! Kva er dei mest robuste på markedet?

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også styrt kraftig unna gamasjer med strikk. Min påstand er at Norønna sine er overprisa og dårlig. Jeg har brukt disse;

https://www.xxl.no/sea-to-summit-quagmire-event-gamasjer-svart/p/1056256_1_style?gclsrc=aw.ds&gclid=EAIaIQobChMIt-CK1-2Z6QIVQsYYCh2ENQcNEAQYASABEgICsfD_BwE&gclsrc=aw.ds

i så mange år at jeg ikke husker når jeg kjøpte de. De har overlevd mange par sko. Gamasjene er sikkert nokså lik eller identisk med de som Gillen refererer til fra OR? Finner du en uten "beltespenne" på reima så kjøp den!  De overlever ikke hard bruk, men derimot tilbyr letter bytte mellom forskjellige skostørrelser som skisko og fjellsko. Jeg liker den uten.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Jeg ville også styrt kraftig unna gamasjer med strikk. Min påstand er at Norønna sine er overprisa og dårlig. J

Presiserer de nye Norrøna, de gamle ble til filler nokså fort, og det var strikk under foten - noe som er meningsløst om du faktisk skal bruke dem de nye har noe slags plastbånd, som ser ut til å tåle det meste. Men overprisa, ja.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Elgjaeger skrev:

Dyre, men bra greier

Hvis de bruker sånn kevlarstoff som klattermusen har brukt i en del plagg er det tilnærmet uslitelig. Men jeg må si at jeg er skeptisk til bruk av glidelås. Jeg har ikke erfaring med det siden jeg bevist har styrt unna så langt. 
En annen sak er xx-tex et eller annet som de på død og liv skal ha i alt. Vanntett er viktig synes jeg. Det er en av hovedpoengene med gamasjer, men de kommer aldri til å puste uansett tex.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...