Jump to content

Ny rifle - halvautomat?


kask

Recommended Posts

Er i ferd med å bytte ut riflen min, en Røssler titan6. Rifla er fin for mitt bruk, men tilgang til deler er begrenset og ønsker derfor å bytte ut denne. 
 

En av riflene som frister litt er en benelli argo i 308, men ettersom «alle» bruker bolt er jeg litt skeptisk... alternativet blir nok en t3x i en eller annen versjon. Skal brukes på rådyr, rev og kanskje elg

 

hva tenker folket om halvautomat?

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke det som trigger meg, heller muligheten til et raskt oppfølgingskudd hvis det skulle bli nødvendig noe jeg håper å slippe (dette kommer også med trening på bolt). Spørsmålet blir derfor hvorfor alle velger bolt fremfor eksempelvis benelli argo? Er det tradisjon? Leser at noen nevner presisjon, men er presisjonen for dårlig til praktisk jakt opp mot 150 meter?

Link to comment
Share on other sites

Hva som er for dårlig må være opp til hver enkelt, men halvautoer lager nok generelt større grupper en boltrifler. Om de er for dårlige til jakt? Nei langt ifra, en elg er jo en svær blink. Men skal du skyte ei rype på 150m er du avhengig av og treffe noenlunde der du vil. Argo fungerer heller dårlig om du vil ha lyd demper, da er browning bar ett bedre valg. 

Dette med raske oppfølgingsskudd føler jeg er noe oppskrytt om man ikke er på drevjakt i østeuropa med 10patroner i magasinet og en i kammeret😉 satt litt på spissen kanskje, for humorens skyld.. jeg har ladegrep etter skudd "i fingra" så det går fort og automatisk med bolt og. 

 

Halvautoer fungerer brillefint til det aller meste av jakt og har du lyst har du lov😉

Link to comment
Share on other sites

For den son følger føljetongen min om Remington jam-o-matic, blir ikke overrasket over min konklusjon at man er mer sikker på et raskt andreskudd med en boltrifle, enn med automat man ikke kan stole på. 

 

Til jaktbruk er det stort sett bare fordeler med boltrifler vs. automat, dette er selvsagt generelle betraktninger., og unntak kan forekomme; Men allikevel, her er grunnene til at  boltrifler er å foretrekke (i tilfeldig rekkefølge):

 

1: De er mer funksjonssikre.

2: De er mer enkle/sikre i bruk.

3: De er mye enklere å pusse / vedlikeholde.

4: De er mer presise.

5: Lettere å overholde våpenlovens krav til frakt/oppbevaring osv.

 

For de som likevel er interessert i jaktautomater, kan de følge tråden min om Remington 750. Joda, det ER gøy å skyte på løpende elg med halvautomat, men når man aldri er sikker på om neste skuddet kommer fram til kammeret - da er en boltrifle med sikker funksjon å foretrekke i en virkelig jaktsituasjon. Til punkt 5 er å si at eneste praktiske måte å "ufarliggjøre" Rem 750 på i felt, er å fjerne avtrekkermekanismen. Men det er ikke bra nok, skal man følge regelverket strengt. Så lovvverket er heller ikke tilpasset bruk av automater på jakt.

 

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Har både boltrifle (Sako 85 Finnlight), retrekker (R8) og halvautomat (Benelli Argo 308) til jakt. Ikke noe tvil om at jeg foretrekker de to førstnevnte til norsk storviltsjakt, om jeg måtte velge... 

 

Men når det er sagt, så er slettes ikke Benelli Argo dum. Svært pålitelig, gøy å skyte, "presis nok" for det meste av jakt, og ikke minst utrolig behagelig rekyl i .308 win. Ikke mye bruk for lyddemper, så lenge man stapper noe i øra først. Rengjøringen derimot, er noe herk... Har sikkert demontert den 100 ganger, men banner alltid når jeg skal sette den samme igjen.... 🤨

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar! Ikke helt lett å bestemme seg, men ser ut til at folk generelt mer skeptiske til halvautomat enn de er overbeviste.... 

 

kanskje jeg får ty til den litt mer kjedelige tikka t3 med en bifrost stokk... noen andre modeller jeg eventuelt bør vurdere framfor t3 hvis jeg uansett skal ha på en grs? Ser også at flere skriver om blyforbud og at 6,5 da blir forbudt på elg - hvor sannsynlig er dette? Skal primært brukes på rådyr og rev så kanskje 223 er et like godt alternativ også heller supplere med en 308 på sikt hvis jeg skulle ombestemme meg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning Bar halvauto. Den bruker jeg kun til drivjakt i Polen. Jeg plukket fire villsvin på 5 sekunder i januar. Helt utrolig morro. Til norsk  jakt bruker jeg heller rifledrillingen eller Blaser r8. Halvautoen er ikke presis nok rett og slett. Holder selvsagt til elg, og drivjakt på rådyr. Men til smygjakt etter rådyr vil jeg heldt ha mer å gå på. 
 

Bilder: halvauto i Polen. Standard samling på 100 meter med halvautoen. Så samling med Blaseren. 

650404A2-BD61-4886-989F-CB33C630F89C.jpeg

18453349-0D48-42E8-A823-C8D6C022C556.jpeg

4753D4AF-9571-4AE9-B7E4-68F7866C4960.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tatt runden om ½ auto, bolt og rettrekker, og som det blir sagt så er det veldig moro, men det er sjelden ½ autoen blir med på heia lenger. Spesielt etter at R8 kom i hus og man fikk dreisen på ladingen. 

Nå syns jeg det går raskere å skyte/lade/finne mål med den en med ½ autoen, men den er også en litt tyngre. 

Det som plager meg mest med ½ autoen er vanskeligere våpenpuss og større vekt. 

Jeg føler meg også mye tryggere på mindre mål med bolt og rettrekker kontra ½ auto, selv om min gikk så hullene var borti hverandre på 100 med jakt ammo. Avtrekket er også betraktlig dårligere på min ½ auto.  

 

Gamlingen har en tikka t3 i 30-06 og den er deilig på alle måter, ganske sikker på at jeg kunne blitt like kjapp på å skyte/lade/finne mål med den som de andre. 

 

Men det skal sies at jeg var veldig lysten på en ½ auto når jeg kjøpte min, og da visste jeg veldig godt om alle ulempene, men kjøpte den alikevel. Noen ganger er lysten for stor og man må bare ha en rifle man har sett seg ut:) 

 

Så kan man bli klok på det senere

Link to comment
Share on other sites

Det første innlegget jeg skrev i denne posten ble nå av en eller annen grunn slettet. Men som jeg ser det er det når en skall avlive en haug med individer på kort tid at halvautomat er kjekt og ha, som med han som skjøt en haug med griser på få sekunder. Ut over det vet jeg ikke helt fordelen med et slikt våpen. Vi hadde en på jaktlaget med en Sauer 303 som nådde å sette fire skudd i elgen før den falt. Det første i hjerte/lunge, det neste i vomma og de to siste i reva. Etter min mening hadde det vært bedre om han hadde hatt et enkeltsskudds knekkvåpen så hadde elgen nådd å falle før han fikk ladet om.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Fire griser på fem sekunder. Tre hjort på like lang tid. Genialt på drevjakt i Polen. Må trenes på. Viktig å ikke ta børsa ned mellom hvert skudd men mate på... jeg er for øvrig ikke i tvil om at i slike situasjoner er halvautoen uovertruffen. Vesentlig kjappere å slippe ladegrepet. Jeg har brukt dobbeltrifle og rifledrilling også. Kjipt når det løper et grisetog forbi og man står der og lader...

 

Men til norsk jakt med norske kvoter blir det tull med halvauto. 

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke tvil - får bli en ny boltrifle! Er det sannsynlig at blyforbudet kommer? I så fall tenker jeg at jeg like gjerne går for 223 framfor 6,5. Hvis ikke er jo 6,5 et glimmrende allround-kaliber.

 

Jeg er ganske gira på Bifrost stokken og av hva jeg kan se er innenfor mitt budsjett er det Remington 700 og Tikka T3 som passer til denne. Er det noen som har innspill til noen av disse? Tikka preseter jevnt over bra, men kanskje flere tilpasningsmuligheter i ettermarkedet for Remington. Det er viktig at oppgraderingene ikke er avgjørende for en god opplevelse - oppgraderinger skal være basert på lyst, budsjett og tid :) 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, AsgeirK said:

Villa gjort som du sa å kjøpt 223 om det er kun rådyr å Mikkel som står på "menyen" å heller kjøpt storvilt kaliber senere, men noe mer spennende enn 308 da :D

Men kjøp en -223 med krapp riflestigning, 1:9 eller krappere., Vanskelig å få presisjon med lange (tunge) kuler som er nødvendige på rådyr . "vanlige" kulevekter i  .223, sånn cirka 55-grain-ish, blir litt for lett for rådyr. Hvor fornuftig forskriften er, kan diskuteres. Men forskift er lov, og den skal man respektere, så kenge den er vedtatt av et lovlig storting.

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...