Jump to content

Zeiss Victory 3-12x56 vs. Victory 6-24x56 FL


YnStee

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer på litt mere forstørrelse til revejakta, opplyst åte/jorde. Har i dag Zeiss Victory 3-12x56 , ret. 60 og lotutec.

 

Er det noen her som vet/har erfaring med om en 6-24 er like lys å se i på f.eks 12x, som 3-12`n? Altså, vil en 6-24 være mørkere ved 12x enn en 3-12 på 12x?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke de aktuelle siktene, men når man ikke kjenner et design av et optisk system, er beste gjetning at det er best på den midterste innstillingen. Siden det nå bare er forstørrelsen som kan stilles, er 6-24x siktet nettopp på den midterste på 12x, mens 3-12x er helt i enden, så jeg er ganske sikkert på at 6-24x siktet er best av de to på den forstørrelsen.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt begge, men ikke samtidig. Min subjektive oppfatning er at 6-24 er MYE mørkere, på alle forstørrelser, enn 3-12-modellen. Samtidig har jeg jaktet mye, også i skumring, med 6-24en - og det er en grunn til at jeg ikke har den lenger. Det er ikke bare skumringsegenskapene som er årsaken, men det er veldig mange sikter som er bedre i skumring enn denne.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill. Bror min har 72`n, den er knall den ifht lys, men fanken for eit beist å ha på rifla, så den utgår pga størrelsen.

 

Det spørs om jeg evt skifter 3-12x56 HT, evt så er jeg også litt i tenkeboksen ifht å prøve en 4-16x50FL, den lokker ifht størrelsen. (Veit vekta er høyere, men rent fysisk lengde osv)

Link to comment
Share on other sites

Bare behold din HT. Et av verdens beste kikkertsikte etter min mening. Har prøvd det aller meste i premiumsegmentet av jaktkikkerter, og har endt opp med HT.... 2 stk faktisk.. og så er den lett og pen å se på:)

Link to comment
Share on other sites

Slik som jeg leser tråden står det ingen steder at TS' sin 3-12x56 er en HT...tolker det sånn at det er en eldre Zeiss Victory.

3-12x56 HT er vel bortimot referansen når det gjelder optikk med gode skumringsreferanser.

Link to comment
Share on other sites

Vupps! Den missa jeg. Jeg har også en Classic x56, og den oppfatter jeg  som der oppe på øverste hylle mhp skumringsegenskaper. Side ved side med HTen er forskjell marginal. Vil mene en Victory ikke står noe tilbake for den. Så bytte en slik i en HT, tja?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AKL said:

Slik som jeg leser tråden står det ingen steder at TS' sin 3-12x56 er en HT...tolker det sånn at det er en eldre Zeiss Victory.

3-12x56 HT er vel bortimot referansen når det gjelder optikk med gode skumringsreferanser.

 

Er det vesentlig forskjell på  Victory kontra HT når det gjelder egenskaper under dårlige lysforhold?
Eller er det bortkasta penger å selge min Victory for å kjøpe ny HT ?
(snakker da om størrelse 3-12x56)

Link to comment
Share on other sites

Victory er i "premiumsegmentet", så litt usikker på om det er så mye å hente ved å bytte det ut. Blir vel også et spørsmål hvor mye du må legge imellom for å få et nytt sikte.

Har selv ikke hatt V. men har et HT. Veldig fornøyd med skumringsegenskaper, retikkel og den variable lysprikken..

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Det blir nok å beholde det gamle, antar at forskjellen ikke er så veldig stor at det er verdt mellomlegget.
Men når en leser markedsføringen av nye modellserier, skulle en tro at det er store sprang i forhold til de eldre seriene.
Realiteten er vel at for de fleste av oss er det kanskje knapt målbart med tanke på praktisk jakt?
Har for øvrig en  2,5-10x50 HT på elgrifla, kanskje noe stor til det bruket, men et utrolig fleksibelt sikte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt FL 6-24 og solgte det og kjøpte HT 3-12. Var grei nok men følte at det var i overkant for å skyte rev på åte(60-70m)

Hadde sikkert vært lurt å beholde den men pytt pytt. Bruker nå S&B Zenith 2.5-10 eller S&B fast 8x for reven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...