Jump to content

Kan jeg kjøpe ammo på innvilget våpensøknad?


Kriegh

Recommended Posts

tja... interessant problemstilling (og jeg skjoenner den jo...) men formelt sett saa tror jeg ikke det. toretisk kan du jo da ende opp med aa ikke kjoepe det du skal og ha ammo i feil kaliber!

 

men blir ikke det mitt problem? Ammo i 6,5 eller 30.06 - like farlige ufarlige?

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med patroner?? Du har jo ikke noe våpen/ eier ikke våpen (enda) å putte dem i? :shock:

 

...så svaret er NEI. Du kan ikke kjøpe patroner på en innvilget søknad. Når du har fått tilbake stemplet søknad av forhandleren (blålappen? eller er den gul) eier du per. def.våpen i det påskrevne kaliberet,- og kan kjøpe ammo.

 

(Men har forsøkt meg på dette selv en gang også....den gang uvitende om reglene,- så spørsmålet ditt er etter min mening meget bra) :D

Link to comment
Share on other sites

tja... interessant problemstilling (og jeg skjoenner den jo...) men formelt sett saa tror jeg ikke det. toretisk kan du jo da ende opp med aa ikke kjoepe det du skal og ha ammo i feil kaliber!

 

men blir ikke det mitt problem? Ammo i 6,5 eller 30.06 - like farlige ufarlige?

 

 

Da sitter du liksom med ammo som du ikke kan bruke - og det har jo ikke noe vits for deg,- men kan på den annen side føre til at for deg "unyttig" og ubrukelig/verdiløs (nyttemessig) ammo blir slengende rundt i samfunnet - og det liker ikke onkel blå.

 

Du får heller ikke kjøpe annen ammo enn det som står på våpenkortet du viser frem i butikken - av samme årsak/intensjon som ovenfor. M.a.o. får du ikke med deg .308win. ammo fra butikken (som eksempelvis en kompis skal bruke i sin rifle) hvis det står 30-06spr på kortet ditt. Du får kun kjøpe ammo til det våpenet du har våpenkort på, og som du da implisitt dokumenterer at du faktisk er i besittelse av/eier.

Link to comment
Share on other sites

Da sitter du liksom med ammo som du ikke kan bruke - og det har jo ikke noe vits for deg,- men kan på den annen side føre til at for deg "unyttig" og ubrukelig/verdiløs (nyttemessig) ammo blir slengende rundt i samfunnet - og det liker ikke onkel blå.

 

Du får heller ikke kjøpe annen ammo enn det som står på våpenkortet du viser frem i butikken - av samme årsak/intensjon som ovenfor. M.a.o. får du ikke med deg .308win. ammo fra butikken (som eksempelvis en kompis skal bruke i sin rifle) hvis det står 30-06spr på kortet ditt. Du får kun kjøpe ammo til det våpenet du har våpenkort på, og som du da implisitt dokumenterer at du faktisk er i besittelse av/eier.

 

Men ossen fanden skal en kunne prøveskyte våpene en har tenkt å kjøpe da?

Mye tullete regler gitt.

Hva hvis jeg låner ei børsje av en kompis i samme kaliber( med riktig utfylt låneavtele) da kan jeg kjøpe amo til den?

Link to comment
Share on other sites

Men ossen fanden skal en kunne prøveskyte våpene en har tenkt å kjøpe da?

Mye tullete regler gitt.

Hva hvis jeg låner ei børsje av en kompis i samme kaliber( med riktig utfylt låneavtele) da kan jeg kjøpe amo til den?

 

 

Som amstaff sier: med låneavtale får du kjøpt ammo. Låneavtalen fungerer som våpenkort.

 

En annen ting er jo det att selger av børsa du vil prøveskyte bør vel ha litt ammo å teste med.

Link to comment
Share on other sites

Når du har en innviget kjøpetillatelse. (stemplet og signert av politiet)

Kan du med denne få utskrevet en utlånserklering og låne et våpen. (våpentyper som rifle, halvauto rifle, pistol eller revolver) iflg. søknaden av privatperson eller forhandler.

Og kan derfor i kombinasjon innvilget kjøpetillatelse/utlånt våpen kjøpe ammo i det kalibret.

Eller at du kjøper et våpen (brukt eller nytt) der selger fyller ut div. data inkl. kaliber på kjøpetillatelsen.

Da skal du ha den blå gjenparten fra våpensøknaden og kan kjøpe ammo ettersom denne gjelder som midlertidig våpenkort.

Du kan ikke kjøpe ammo med kun en kjøpetillatelse. Kjøp eller lån må i orden først.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt sikker på om jeg er helt enig med deg der, wingnut....

Hvis f.eks. min bror ønsker å låne min hagle for å skyte leiduer på den lokale klubben, så trenger han ikke å ha jegerprøve for å låne våpenet. Men han må riktignok, etter min vurdering, være skikket til å ha våpen på samme måte som om han skulle oppfylle de krav som trengs for å få innvilget søknad. Tungvint forklart....

 

Jeg hadde en samtale med jegerprøveinstruktøren min om nettopp dette, og så lenge jeg anser den som låner mitt våpen som erduelig og alt det der, så skal det være nok. Selvfølgelig låner man ikke ut våpen bare for moro skyld. Det må jo være et behov.

Link to comment
Share on other sites

NEI

 

Hilsen

Sako

 

 

Fra Våpenloven:

§ 11. Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

[...]

 

§ 13. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve ammunisjon, må ha tillatelse fra politiet. Tillatelse gis av politiet på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politiet på oppholdsstedet. Vedkommende departement kan bestemme at tillatelse for visse slags ammunisjon kan gis av politiet andre steder. Bestemmelsene i § 7 tredje og fjerde ledd får tilsvarende anvendelse. Kongen kan gi forskrifter om juridiske personers erverv av ammunisjon.

 

Tillatelsen må omfatte et bestemt kvantum og kan ikke gjøres gjeldende for lengre tid enn 3 måneder.

 

Kongen kan gi særlige regler om skytterorganisasjoners formidling av ammunisjonskjøp for sine medlemmer.

 

Den som etter lov om eksplosive varer1 § 16 første ledd har tillatelse til å tilvirke eksplosiv vare for salg, kan uten tillatelse kjøpe ammunisjon som trengs til tilvirkingen, derunder til tilvirking som nevnt i lovens § 18 første ledd, samt ammunisjon av samme art som den tilvirkingstillatelsen omfatter. Likeså kan den som har tillatelse til å tilvirke eksplosiv vare etter nevnte lovs § 17 uten tillatelse kjøpe ammunisjon som trengs til tilvirkingen.

 

§ 14. Til den som har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen i medhold av § 11, kan ammunisjon til vedkommende våpen overlates i rimelige mengder. Denne bestemmelse gjelder likevel ikke omsetning av ammunisjon i næring, hvis ikke vedkommende næringsdrivende selv har overlatt våpenet i medhold av regler etter § 11, siste ledd.

 

For øvrig må ammunisjon ikke overlates til noen som ikke har tillatelse som nevnt i § 13 eller som ikke etter samme paragraf kan erverve ammunisjon uten tillatelse.

:arrow:Du trenger våpenkort, lånelapp eller særskilt tillatelse fra Onkel for å få lov til å kjøpe ammunisjon

 

Fra Våpenforskriften:

§ 3-8. Fremleggelse av ervervstillatelse for selger

 

Den som har fått ervervstillatelse, må legge alle 3 eksemplarer av tillatelsen frem for den som skal levere våpnene (våpendelene).

 

En våpenhandler (tilvirker) må bare levere våpen (våpendeler) som omfattes av ervervstillatelsen.

 

Våpenhandleren (tilvirkeren) gir alle 3 eksemplarer av ervervstillatelsen påtegning om art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen som er levert.

 

Våpenhandleren (tilvirkeren) beholder det ene eksemplar av tillatelsen som vedlegg til den fortegnelse han skal føre over sine kjøp og salg av skytevåpen (§ 11-3 eller § 13-7 femte og sjette ledd). Det andre sender han straks til politimesteren i det distrikt hvor han har sitt forretningssted. Er tillatelsen gitt av en annen politimester, videresendes eksemplaret til denne etter at forhandlerens levering er notert i den i § 11-3 nevnte fortegnelse. Det tredje leverer han tilbake til kjøperen.

 

Det eksemplar av ervervstillatelsen som kjøperen får tilbake fra våpenhandleren (tilvirkeren) med påtegning som nevnt, gjelder som tillatelse til å inneha våpnene (våpendelene) inntil vanlig våpenkort er mottatt.

:arrow:Utfylt blålapp med våpennummer etc. gjelder som våpenkort inntil vanlig våpenkort er utstedt

 

:arrow::arrow:Innvilget søknad er ikke nok for å kjøpe ammo. Utfylt blålapp med påtegnet våpennummer etc. er like godt som våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt sikker på om jeg er helt enig med deg der, wingnut....

Hvis f.eks. min bror ønsker å låne min hagle for å skyte leiduer på den lokale klubben, så trenger han ikke å ha jegerprøve for å låne våpenet. Men han må riktignok, etter min vurdering, være skikket til å ha våpen på samme måte som om han skulle oppfylle de krav som trengs for å få innvilget søknad. Tungvint forklart....

 

Jeg hadde en samtale med jegerprøveinstruktøren min om nettopp dette, og så lenge jeg anser den som låner mitt våpen som erduelig og alt det der, så skal det være nok. Selvfølgelig låner man ikke ut våpen bare for moro skyld. Det må jo være et behov.

 

Høres tvilsomt ut. I den hendelsen du beskriver over hadde jeg ikke lånt hagla til "lillebror" som alene kjører til leirduebanen for å skyte noen duer men jeg sitter hjemme. Jeg er jo da fortsatt ansvarlig for mitt våpen. Da bør det være "godkjent" tilsyn med hele veien som jeg har lånt våpnet til eller at jeg er med.

Jeg var for noen år siden formann i en pistolklubb og der ble jeg spurt av medlemmer som overhodet ikke hadde våpenkort om dem kunne låne en pistol med seg for egentrening/konkuranse.

Jeg tok en tur innom lensmannskontoret. Og etter at betjenten hadde lett gjennom div. forskrifter ble konklusjon noe difus.

Men det som var sikkert at utlåner var ikke uten ansvar om det hente noe. F.eks. at våpnet kom i andre hender eller forsvant.

Jeg risikerer overhodet ikke at mitt våpenkort blir inndratt for å overlatt et av mine våpen til en politiet enda ikke har "godkjent". Selv om jeg kjenner vedkommende som en edruelig person.

Hvis den som låner har våpenkort for tilsvarende våpen eller en godkjent kjøpetillatelse er det ikke noe problem.

Som sakt var konklusjon fra lennsmannsbetjenten difus. Så for å være sikker så tar jeg ikke ansvaret i en slik hendelse og låner ikke ut.

Link to comment
Share on other sites

tja... interessant problemstilling (og jeg skjoenner den jo...) men formelt sett saa tror jeg ikke det. toretisk kan du jo da ende opp med aa ikke kjoepe det du skal og ha ammo i feil kaliber!

 

...bortsett fra at en godkjent våpensøknad også er spesifikk på hvilket kaliber den gjelder, og da også hvilket kaliber ammunisjon du får kjøpt. Du får ikke kjøpt .30-06-ammo dersom du har en godkjent søknad for 6,5x55.

 

Man kan ende opp med å ikke kjøpe våpen med godkjent våpensøknad (teoretisk, vel å merke!), og man ønsker ikke at folk uten våpen skal ha ammo tilgjengelig. Som vel ender opp med mye den samme effekten som Hassel snakker om...

 

Det firkandtede svaret er "nei", som Sako skrev. Det KAN være at du får det til, dersom selger er litt usikker, men ville ikke satset på det.

 

Hva skal man egentlig med ammo uten våpen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var for noen år siden formann i en pistolklubb og der ble jeg spurt av medlemmer som overhodet ikke hadde våpenkort om dem kunne låne en pistol med seg for egentrening/konkuranse.

 

 

Utlån av håndvåpen annet en kortvarig under oppsyn er kort og godt forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ende opp med å ikke kjøpe våpen med godkjent våpensøknad (teoretisk, vel å merke!), og man ønsker ikke at folk uten våpen skal ha ammo tilgjengelig. Som vel ender opp med mye den samme effekten som Hassel snakker om...

My point!

 

Eller kanskje faar et super tilbud paa ei anna boerse i et annet kaliber, og ber om aa faa endret kaliberet paa soeknaden.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ende opp med å ikke kjøpe våpen med godkjent våpensøknad (teoretisk, vel å merke!), og man ønsker ikke at folk uten våpen skal ha ammo tilgjengelig. Som vel ender opp med mye den samme effekten som Hassel snakker om...

My point!

 

Eller kanskje faar et super tilbud paa ei anna boerse i et annet kaliber, og ber om aa faa endret kaliberet paa soeknaden.

Litt søkt problemstilling methinks, man er ikke akkurat farligere for samfunnet hvis man er i besittelse av ammunisjon som man ikke har våpen til, enn om man er i besittelse av både ammunisjon og våpen den passer i. Hvis man så på dette som et problem ville det ved avhending av våpen vært eksplisitt krav om også å avhende dertil hørende ammunisjon, og forskriftens § 14-1. - Det kreves ikke tillatelse til selv å lade opp ammunisjon til skytevåpen som vedkommende har tillatelse til å inneha. - ville fått og faktisk innehar elns. som påheng.
Link to comment
Share on other sites

@ Redfox;

Altså, i ditt tilfelle så er saken klar. Som Chiefen påpeker så er utlån av pistol, revolver eller halvautomatisk rifle/-hagle ikke lov, så sant ikke den som skal låne har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Dette er derimot ikke nødvendig ved utlån f.eks. av vanlig O/U hagle eller boltrifle. Loven er ikke diffus på det området, så lenge låntaker fyller de vanlige krav til edruelighet osv.

Men selvfølgelig, om du føler at du ikke ville lånt bort våpen til kamerat, bror e.l., så er jo det helt opp til deg. Det er det jo du som bestemmer :wink:

Men det er ikke noe problem ift lovverket.

Link to comment
Share on other sites

@ Redfox;

Altså, i ditt tilfelle så er saken klar. Som Chiefen påpeker så er utlån av pistol, revolver eller halvautomatisk rifle/-hagle ikke lov, så sant ikke den som skal låne har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Nei, utlån av pistol/revolver ikke tillat.

 

Våpenlovens §11 "Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet"

 

og forskriftens kapittel 6-1 "Pistol eller revolver kan lånes ut eller overlates til andre etter denne bestemmelse når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpnet overlatt må være fylt 21 år"

Link to comment
Share on other sites

Jeg drev en våpenforetning i 4 år før jeg solgte den.

Og etter å ha gått gjennom forskriften og konversert med øverste sjef rett under politimesteren.

Kom vi fram til at utlån av våpen inkl. jaktvåpen som boltrifler og vanlige hagler av brekktype ikke kunne lånes ut til personer uten våpenkort. Vi ble ikke helt enig i dette fordi det ikke var konkret i regelverket men praksisen ble at butikken lånte kun ut til personer med våpen kort eller godkjent kjøpetillatelse.

 

Om vi overkjørte noen potensielle kunder på dette tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Kom vi fram til at utlån av våpen inkl. jaktvåpen som boltrifler og vanlige hagler av brekktype ikke kunne lånes ut til personer uten våpenkort.

 

Og da sier jeg meg uenig i den konklusjonen.

 

Utdrag fra Våpenloven;

§ 11. Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

 

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

 

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

 

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

 

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

 

Utdrag fra Forskrift om skytevåpen, osv.;

§ 6-1. Utlån mv. fra innehaver av individuelt våpenkort (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen (våpendeler) til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal inneholde:

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen (våpendeler) som er lånt ut,

d) hva våpnene (våpendelene) skal brukes til,

e) for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra utstedelsen.

 

Pistol eller revolver kan lånes ut eller overlates til andre etter denne bestemmelse når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpnet overlatt må være fylt 21 år.

 

 

 

Det står ingenting om at man må ha eget våpenkort for å låne et våpen. Utlånserklæringen gjelder som våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Kom vi fram til at utlån av våpen inkl. jaktvåpen som boltrifler og vanlige hagler av brekktype ikke kunne lånes ut til personer uten våpenkort.

 

Og da sier jeg meg uenig i den konklusjonen.

 

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

 

Det står ingenting om at man må ha eget våpenkort for å låne et våpen. Utlånserklæringen gjelder som våpenkort.

 

Greit nok. Men hvordan skal en som jobber i en butikk vite om en kunde har fått inndratt våpenkortet, blitt forbudt å eie/inneha våpen, anntatt for uskikket til å inneha våpen eller hvorvidt vedkommende er edruelig.

 

Derfor hadde vi krav om at låner måtte ha våpenkort. Og det burde etter mitt syn hvert klarere forskrifter rundt dette.

Det er ikke rett av den menige våpeneier skal ta stilling til noe som kan slå tilbake på deg fra politiets side.

Jeg anser dette med lån av våpen som et hull i forskriften.

 

Muligheten for at jeg hadde lånt våpen fra butikken til en eller flere som på en eller an måte ikke er sikket til dette er overhengende stor med de forskriftene du refererer til. Det å låne ut et våpen er en uansett tillitsak. Og havne i et uføre med politiet for å overlate et våpen til til en ukjent er en suppe jeg ikke skal havne i.

Men det er vel en annen sak, eller....??

Derfor bør våpenkortkravet ligge i forskrifen ved lån.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok. Men hvordan skal en som jobber i en butikk vite om en kunde har fått inndratt våpenkortet, blitt forbudt å eie/inneha våpen, anntatt for uskikket til å inneha våpen eller hvorvidt vedkommende er edruelig.

Ser absolutt poenget ditt jeg. Så lenge det er "ukjente", så kan man jo ikke vite sånt.

Men f.eks. mellom to kamerater eller brødre så vil jo saken selvfølgelig stille seg annerledes.

 

Derfor hadde vi krav om at låner måtte ha våpenkort. Og det burde etter mitt syn hvert klarere forskrifter rundt dette.

Det er ikke rett av den menige våpeneier skal ta stilling til noe som kan slå tilbake på deg fra politiets side.

Jeg anser dette med lån av våpen som et hull i forskriften.

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, Redfox. Men like fullt er forskriften sånn inntil videre...

Den nye forskriften forblir vel omtrent som den gamle, bortsett ifra at det blir tillatt å låne vekk pistol/revolver under visse betingelser..

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle kan for et tidsrom av inntil 4 uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Muligheten for at jeg hadde lånt våpen fra butikken til en eller flere som på en eller an måte ikke er sikket til dette er overhengende stor med de forskriftene du refererer til. Det å låne ut et våpen er en uansett tillitsak. Og havne i et uføre med politiet for å overlate et våpen til til en ukjent er en suppe jeg ikke skal havne i.

Men det er vel en annen sak, eller....??

Derfor bør våpenkortkravet ligge i forskrifen ved lån.

At det er en annen sak ja... Har ikke sagt noe annet jeg :wink:

Som sagt så er jeg faktisk enig med deg mtp strengere krav til utlån av våpen...

Link to comment
Share on other sites

Når dere mener strenger foreskrift på utlån, så mener dere skjerping utelukkende ved utlån fra butikk.

Men der er egentlig ingen grunn til skjerping der heller, for kravet er at utlåner skal vite, hvordan det ligger an med låntaker. Foreskriften fordrer at man har ett visst minimums kjenskap. For en butikk er det normalt kun forevisning av godkjent våpensøknad, eller eksisterende våpenkort, som kan bevittne dette (butikken skal forlange bevis på skikkethet, da den ikke kan ha inngående personlig kjenskap til kunden). Så foreskriften er klar nok, og streng nok, om den blir fulgt.

Bevisbyrden ligger her på låntaker, og der finnes ikke rom for tolkninger i den settingen der.

 

Mellom privatpersoner har foreskriften fungert flott i årevis, og der finnes vel ikke en eneste grunn til å endre på den. Da man der normalt har inngående kjennskap til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Når dere mener strenger foreskrift på utlån, så mener dere skjerping utelukkende ved utlån fra butikk.

Men der er egentlig ingen grunn til skjerping der heller, for kravet er at utlåner skal vite, hvordan det ligger an med låntaker. Foreskriften fordrer at man har ett visst minimums kjenskap. For en butikk er det normalt kun forevisning av godkjent våpensøknad, eller eksisterende våpenkort, som kan bevittne dette (butikken skal forlange bevis på skikkethet, da den ikke kan ha inngående personlig kjenskap til kunden). Så foreskriften er klar nok, og streng nok, om den blir fulgt.

Bevisbyrden ligger her på låntaker, og der finnes ikke rom for tolkninger i den settingen der.

 

Nå er det jeg som har brukt krav om våpenkort eller godkjent våpensøknad da jeg drev butikk. Ikke "dere" som du refererer til.

Som du sier skal utlåner vite hvordan det ligger an med låntager. Men det er umulig når man driver butikk.

Man har jo ikke bare kunder fra nabolaget. Jeg solgte til hele landet.

Og det er ikke så enkelt på vite hvordan det "står til" med en kompis heller til enhver tid.

Og for å være sikker på at man ikke lånte ut våpen på prøve til kunder som av en eller an grunn ikke får ha befatning med våpen, brukte jeg våpenkort eller en godkjent våpensøknad som dokumentasjon på at personen var "godkjent" om jeg kan si det slik.

Men å huske at det var en episode (tror det var i Tronheim) på 90-tallet er en person lånte en 300 Wby Mag for å skyte kråker. Endte opp med 2 politimenn. Den våpeneieren hadde det nok ikke så greit etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man egentlig med ammo uten våpen?

 

Jeg var inne på samme tanken selv, helt til i høst, da G-sport i Oslo plutselig hadde 50% avslag på våpen og ammo.

Nå hadde jeg allerede fått godkjent min søknad på spesifikt våpen, men det hadde jo vært kjipt å ikke få benyttet seg av tilbudet på Onyx til halv pris....

Link to comment
Share on other sites

Vi tar det juridiske. Dette er tross alt et juridisk spørsmål, ikke et praktisk. Hva man skal med ammunisjon til et våpen man ennå ikke har er av ingen juridisk betydning.

 

Fra våpenforskriften (den nye).

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Innehaver av gyldig våpenkort kan ved å fremvise dette sammen med legitimasjon erverve ammunisjon direkte av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 må det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

-Du må altså ha gyldig våpenkort for å kjøpe ammunisjon til rifle. Spørsmålet blir da om en godkjent, men ikke fullt utfylt erverstillatelse fungerer som et gyldig våpenkort.

 

§ 28, 3 ledd;

Det eksemplar av ervervstillatelsen som kjøperen får tilbake fra våpenhandleren (tilvirkeren/børsemakeren) med påtegning som nevnt, gjelder som tillatelse til å inneha våpnene (våpendelene) inntil vanlig våpenkort er mottatt.

 

-Erverstillatelsen må etter denne paragrafen være fullt utfyllt før den gjelder som tillatelse inntil våpenkortet er mottatt av politiet. En godkjent ervervstillatelse som ikke er fullt utfylt av selger er derfor ikke et midlertidig våpenkort. Du kan derfor etter min tolkning av forskriften ikke kjøpe ammunisjon med en godkjent, men ikke fullt utfylt ervervstillatels.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...