Jump to content

6.5 Creedmoor LR vs LR Magnum tennhetter


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg har drevet og ladet 6.5 Creedmoor i over ett år nå.

Har prøvd en del forskjellige hylser, krutt og kuler nå. Jeg hadde tidligere problemer med Norma hylser og N-150 krutt, hylsa sotet helt ned til utdragersporet og diameteren bakerst på hylsa økte fra 11,86mm til over 11,90 mm (se annen tråd : https://www.kammeret.no/topic/87683-myke-norma-hylser/?tab=comments#comment-1291276).

 

Etter en del skyting med Norma hylser og 37,5 grains N-140 krutt (C.O.L: 70,0mm) og Sierra MK 120 grains som samler bra så det til å begynne med ut til å fungere fint, ved temperaturer i den siste tiden på +4-5 grader C. Men når jeg gikk over til Federal 201L tennhetter med samme ladning så fikk jeg samme problemet som med N-150 kruttet. Dette var ved ca 0 grader C i går.  Kjente at jeg hadde tungt hevarmsløft på noen av dem også, men ingen kratering av tennhettene. Noen hylser var sotet fælt, andre nesten ingen ting. Alle hadde øket diameter bakerst, men de som var sotet mye var verst (11,90-11,91). Tennhettene gikk også veldig lett ut igjen på noen av de hylsene, så hettelommen hadde blitt rommere. De hylsene gikk rett i søpla.

 

Jeg så igjennom mine nedskrevne notater og så at jeg har prøvd både LR og LR Magnum hetter i diverse ladninger. Det var mest tilfeldig at jeg køpte en eske med 1000stk. CCI 250 Magnum hetter i 2019. De patronene jeg ladet med N-150 krutt hadde jeg brukt vanlige CCI200 LR hetter på (se tråden jeg linker til ovenfor).

 

Jeg leser også at lite kulehold kan gi soting, på den Sierra 120 MK kula har jeg bare ca. 4mm kulehold med COL på 70,0mm. Jeg tenkte at litt mer kulehold og magnum hetter burde prøves for å se om det hjalp. Jeg ville prøve med 1mm mer kulehold, og valgte da å trekke fra 0,5 grains krutt på grunn av at trykket vil bli større med kula lengre ned i hylsa.

 

Ladet opp 10 stk. med COL 69,0mm og 37,0 N-140 i dag og CCI 250 magnum tennhetter, og problemet var helt borte. Veldig jevn hastighet : 806-807-804-803-800-803-804-807-804-806 m/s fra 56cm pipa i Bergara'en. Alle hylsene måler 11,87-11,88mm bakerst (samme som før omladning, de er bare halspresset).

 

På de sentrennende krutt-typene som jeg har prøvd (Norma 204, Norma URP) har det ikke vært noe problem med LR hetter og soting så vidt jeg har notert, men de mer rasktbrennende Vihtavuori N-140 og N-150 ser ut til å trenge kraftigere antenning. Magnum LR hetter ser ut som løser problemet.

 

Jeg har ikke noen annen forklaring enn at denne patronen krever hard antenning av kruttet, jeg har ikke funnet noe spesielt om dette ved søk på nettet heller....

 

Jeg hadde jo i utgangspunktet med de Lapua SR-primer hylsene jeg køpte først til denne rifla virkelige problemer med å få antenning, vanlige SR primere ga forsinket antenning og flere patroner gikk ikke av engang selv om tennhette hadde antent (det var bare litt sot og klumpete krutt (N-140) i bunnen av hylsa når jeg tok ut kulene og tømte ut kruttet på de. SR magnum hetter løste problemet, men etter at jeg kvittet meg med Lapua-hylsene har jeg holdt meg til LR primer hylser. Lapua SR-hylsa hadde jo også "small flash hole", dvs 1,5mm hull som forsterket problemet.

 

Så, det kan se ut som 6.5 creedmoor liker LR magnum hetter med Vihtavuori N-140 og N-150 krutt. Bare som et tips til andre hvis man får samme problemet.

 

Hvor kaldt det er spiller nok også inn, men akkurat det har jeg ikke fått testet noe spesielt på.

 

Dessverre ser det ut som samlingene åpner opp når pipa blir varm, de første 5 skuddene sitter på en klisterlapp på 100m, men så åpner den opp til 2-3cm hvis jeg skyter 5 skudd til, og tar en kort pause (2 min) og skyter 5 skudd til. Pipa blir ikke voldsomt varm, men jeg synes det skjer mye forandring ved varm pipe. Etter at børsa kom tilbake fra børsemaker var den store fremre skruen som holder skjeftet mot kassa skrudd til noe så jævli hardt, det var bare så vidt jeg klarte å få den løs med en kort unbrako-bits og skiftnøkkel rett på bitsen. (Moment-nøkkel er tingen....). Jeg dro den til ikke på langt nær så hardt (har ikke moment-nøkkel selv heller), men bør nok skifte hele skruen fordi den er i ferd med å bli rundt i unbrako-sporet innvendig (skadet). Det ligger jo en aluminiumsramme innstøpt i den HMR-stokken, så det butter veldig kontant når man drar til. Må skaffe meg en slik liten fin moment-nøkkel også......

kanskje denne er brukbar ? : https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/momentnokler/momentnokkel-bitsfeste-2000031638

 

image.png.918d60994660a10561acf210859ce300.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den momentnøkkelen, den har fungert fint for mine formål. 

 

Jeg tror nettopp kulehold er et sentralt problem med tanke på sotingsproblemene dine. Hvis kula forlater hylsa tidlig i forbrenningskurven (som f.eks bare av tennhetteimpulsen), vil kruttgassene kunne komme mellom hylse- og kammervegg, før hylsa er stuket opp til kammerdimensjoner av trykket. Da vil du kunne få den tilsynelatende paradoksale observasjonen, at sotingen øker med kraftigere hette.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR kulehold, eller manglende kulehold er årsaken til problemene.

Type tennhette skal ikke ha så dramatiske konsekvenser.

Med dårlig kulehold hopper kulen ut og setter seg i overgangskonus. Da faller trykket og kruttet stopper nesten å brenn. Krutgassene kommer på utsiden av hylsen og soter kraftig. Når kruttet starter å brenne igjen krever det mye kraft for å starte kulen igjen da blir det fort overtrykk sammen med soting på utsiden.

Dette stemmer også med at kruttet "slukner", det forekommer ofte ved brå trykkfall.

Prøv de mislykkede ladningene med godt kulehold, slip gjerne av ekspanderen, eller bruk en mindre bushing.

Link to comment
Share on other sites

OK, men det ser ut som Magnum-hette løser problemet, altså kraftigere hette gir ikke soting.

(mulig jeg forklarte det dårlig i forrige innlegg....)

 

Ellers kan det nok være som du sier, med Lee Collet Neck-sizer som jeg bruker blir ikke kuleholdet særlig hardt. Selv om jeg har slipt ned så vidt på den akslingen i Lee-dia slik at den skal klemme litt mer, dvs. kula sitter litt hardere i hylsa.

 

Jeg ser blant annet Norma skriver dette: https://www.norma-ammunition.com/sv-se/fragor-och-svar/handladdning

Sitat

Det är viktigt att tända tillräckligt med krut direkt. Ju mer krut och ju mer ytbehandlat (trögt) det är desto svårare är det att tända. Vid laddningar av mer än ca 5 g krut ska man använda en magnum tändhatt. Att använda dessa även till mindre laddningar går utmärkt.

 

Men N-140 og N-150 er vel ikke akkurat tregt, så det burde antenne lett i grunn, merkelig at det kreves Magnum hetter i den 6.5 Creed,en...

 

Problemet kan komme av lang friflukt, de fleste 6.5 creedmoor rifler jeg leser om har alt for lang "throat" dvs. kula tar ikke i riflene før den er nesten ute av hylsehalsen (74,5-75mm patronlengde). Da blir det jo ikke mye motstand og da kan det jo bli som du sier.... trykket leter seg ut og ned langs siden av hylsa. Hylsa synes da å "slippe" fra kammerveggen og trykkes hardt bakover mot sluttstykket, derav trykkes den sammen bakerst slik at diameteren der øker. Slik som jeg måler på de hylsene jeg har sett dette på.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de lager så lang friflukt eller "hals" i de 6.5 Creedmoor riflene, jeg ser en skriver om Tikka T3 som også har 2.940" (74,68 mm) patronlengde med Hornady 143 ELD-X kule.

 

https://forum.snipershide.com/threads/throat-length-on-6-5-creedmoor-chamber.6926813/

Sitat

My Tikka has a ridiculous throat. 2.940 to the lands with the 143 ELD-X.

 

Link to comment
Share on other sites

Som Per-S skriver, så tror jeg hans forklaring stemmer bra.

 

Dette må komme av at kula slipper i grunn hylsehalsen veldig lett og kan bevege seg framover omtrent 3,9mm før den treffer riflingen i pipa og møter da først stor motstand. Da rekker trykket å falle litt før det må bygge seg kraftig opp igjen for å få fart på kula igjen. (Maks COL med den 120 grains Sierra MK-kula da den tar i riflene er 72,9mm: minus 69,0 = 3,9mm).

 

Magnum hette klarer tydeligvis å tenne mer krutt brått og brutalt som gir mer trykk med en gang slik at kruttet ikke "slukker" når kula går ut av hylsehalsen i den perioden før den når riflene i pipa..... Det må være noe i den stilen som skjer her...... trolig......

 

Kanskje en ekstra Neck-sizer fra Forster hadde vært tingen, den kan nok gi noe hardere kulehold enn den Lee Collet dia.....

"Bushing-bump neck-sizer" står det, med flere slike bushinger for å gi passelig hardt kulehold. Du får ett sett med 3 bushinger står det.  Det blir vel noe å lære seg å bruke det også.... 🙂 Tja, kanskje noe å tenke på......

 

https://ultimatereloader.com/2018/06/05/forster-bushing-bump-die-in-6-5-creedmoor-overview-and-setup/

 

Med så lang friflukt i den Bergara'en, så liker den jo lange kuler (140 grains osv.) som sitter nede i hylsehalsen og kan gi kort friflukt (ca.0,5-1mm). Slik som 140 grains ELD-match satt til 73,5-74,0 mm, da blir jo rifla en enkeltskudd som må lades inn fra ladeporten, de blir for lange for magasinet.

 

image.png.c3df38030eb5430b833ee71780f5f31c.png

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for øvrig at Lapua kommer med ny 6.5 creedmoor hylse med Large Rifle (LR) tennhette nå i år:

 

https://www.lapua.com/new-6-5-creedmoor-large-rifle-primer-cartridge-case/

 

Da blir det vel en boks med slike hylser etter hvert her. Lapua bruker jo å være topp kvalitet.

 

Bildet nedenfor er hentet fra den nye 2020 katalogen deres, som kan lastes ned her:

https://www.lapua.com/wp-content/uploads/2020/01/Lapua_Catalogue_2020_A4_SWE-www.pdf

 

 

image.png.a61b79a6e4da45de2cf41b7fade1d75a.png

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Problemet med kulehold er ikke i rifla, men i hylsa. Det skal være plass til litt friflukt i ei fabrikkrifle.

 

Jeg har to rifler jeg kjører hylser med små tennhetter. En Sako TRG22 og en Hansen FBR (Rem. - lookalike)

 

TRGen har rikelig friflukt, men i 308- og med bruksområde "røff bruk i skog og hei" setter jeg kulene "bom fast", på 308s CIP-COL, 71mm - punktum ferdig. Jeg skyter, jeg forsker ikke på patroner. Her har jeg aldri hatt noen uregelmessigheter av noe som helst slag. Presisjonen er topp, hastighetene fine og jevne og alle er fornøyde.

Til å begynne med, da jeg skulle få Hansen-rifla til å gå virkelig styggbra - den er i 6.5x47 forresten, så eksperimenterte jeg med forskjellig kulehold, og friflukt. Jeg fant da at under et visst hold, så forsåvidt holdt kulene nok fast for normal håndtering (men ikke mye mer) så fikk jeg soting og etterbrennere dersom ikke kula stod i bommene - jeg satte de "langt" slik at jeg måtte ta i for å sette dem helt inn i ladegrepet - "soft seating", og da funka det. Men jeg gikk tilbake til å sette kulene litt mer fast, og jeg har aldri hatt annet enn normal oppførsel senere. Preisjonen var forresten på topp uansett, 10 skudds grupper under 30mm på 300m på det jevne.

 

100-serien til Vithavuori er forresten "notorisk" for soting, siden den er følsom for både trykk og temperatur (brennhastigheten) og en får gjerne soting hvis det er kaldt dersom en har laget seg ei ladning som er passe "slapp" i varmt vær. Med 500-serien har jeg ikke opplevd soting - men etterbrennere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg (enda) ikke har noen 6,5 Creedmore, har jeg vel ikke mye å bidra med i denne tråden, siden det lille jeg har, refererer seg til 6,5x55, - men:

 

På 1990-tallet fikk jeg en 5000-pakke med Remington 9 1/2 tennhetter - trodde jeg. Etter å ha ladet vel et tusen skudd med disse, så jeg, tilfeldigvis, at det var 9 1/2 MAGNUM jeg hadde fått. Jeg ladet videre, og så ingen som helst forskjell på 6,5-ammoen for STR 200. Det var med disse tennhettene at avkommet  (@Wayshot) skjøt 350 på LS i 1996.

 

Jeg har skutt etpar tusen skudd med Sierra 100 gr. "Tipped Matchking", kuler som nesten ikke har bæreflate, og derfor må settes langt ut, for å få presisjon. Jeg økte COL fra ca. 73 - 73,5 mm, som jeg vanligvis bruker på 100 gr matchkuler, til 76,0 mm. Da ser det ut til at kuleholdet blir godt under "det normale" 1 kaliber, bare ca. 4 mm. Likevel har jeg ikke sett noe som helst tegn til soting eller andre tegn på luguber oppførsel. Ladningen er 37,0 grs NC-96-M, og hettene har vært Rem 9 1/2 og CCI 200. Hylsene har vært vanlige Norma, som gavmilde jaktskyttere har slengt igjen på banen, omladet opptil mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Kulehold er ikke først og fremst hvor langt nedi hylsa kula sitter - vel så viktig er det hvor mye sammenpresset halsen er. Hvor hardt klemmer hylsehalsen på kula. Her har hundredelene  mye å si. Forskjellen på hardt og ikke noe hold er mindre enn en tiendels millimeter.

Folk som bruker vanlige dier opplever nesten aldri problemer her, hylsene presses for mye, og ekspanderknappen drar dem opp til "litt for trange" som regel. En får litt slitasje på hylsene, men de fleste merker ikke det.

Lee sin Collett gir ofte nybegynnere problemer med kulehold, både fordi Colletten er det den er, fordi de ikke skjønner hvordan den skal brukes 100% og fordi de ikke skjønner hverken hva man skal med kulehold eller hva som skaper det.

Bøssingdiene kommer med bedre bruksanvisning enn Collett gjorde før iallefall, og enklere. "Kjøp bøssing 0.002" mindre enn du måler en ladd patron til" - ferdig... 0.001 gir litt slapt hold, og 0.003 holder som heia.

Når forspennet, krympingen av halsen er det den er, så spiller ikke 4 eller 6mm grep om kula allverdens rolle.

 

6mm er 50% mer enn 4mm, men 0.002" holder kanskje 10-100ggr hardere enn 0.001". Det avhenger også av hvor hard messingen er blitt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, M67 skrev:

Lee sin Collett gir ofte nybegynnere problemer med kulehold,  - 

 

   -   og så er det noen som har skikkelig flaks med den, da!

 

Jeg kjøpte min Collet-die i 6,5 i "Krag-tida", da kamrene var av svært varierende størrelse. Heilpressing var hovedregelen, særlig når man hadde 4 - 5 Kragere i husholdningen. Den nyinnkjøpte Lee-Collet'en ble derfor prøvd, og lagt bort, til Sauer 200 STR endret heimeladinga radikalt.

 

Da jeg så tok fram Collet'en, så jeg at "doren" var rustet noe forskrekkelig. Den fikk derfor en skikkelig omgang med diverse størrelser smergelpapir, til den ikke lenger så ut som en nedrustningskampanje. På de 30 årene siden har den kalibrert et utall hylser (30 - 40 000?), og jeg har aldri hatt noen som helst problemer. 

 

Det er visst noe som heter "de dummeste bøndene får de største potetene" -  -  -  ?

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

M67 og Jegermeistern, all info mottas med takk.

 

Jeg sendte også en mail til Bergara-fabrikken og fikk straks svar fra en hyggelig kar der.

 

Som han sier går 80% av riflene deres til det Amerikanske markedet, og ofte brukes det lange og tunge kuler "over there" slik som Hornady 143 ELD-X og til og med 147 grains ELD-M etc. Som han skriver har jeg rett med tanke på lang friflukt, det er ingen fordel med korte kuler. I det kula starter å bevege seg er det da liten motstand inntil den treffer riflene, så det blir en liten forsinkelse på trykkoppbyggingen der. Men dette er jo ekstremt vanskelig å vite hvordan oppfører seg i prakis, i de mikrosekundene dette foregår. For min del heller jeg til at kort friflukt (ca. 0,5-1mm) nok er en fordel og ingen ulempe.

 

For øvrig sier han at de oftest ikke klarer å se noen presisjonsforskjell mellom 0 og 1mm friflukt, men mer friflukt enn 1mm var nok ingen fordel skjønte jeg det som. Men han sier at de har ikke noe valg i fabrikk-rifler for å dekke alle de lange kulene som finnes på markedet.

 

Men for å få maksimal presisjon må man nok skifte pipa og få børsemakeren til å brotsje kammeret og friflukten med tanke på de kulene man skal bruke, dvs. f.eks. 123 grains Hornady/Scenar og kanskje 136 grains Scenar-L. Min tanke var å kunne lage kammeret og friflukt ved neste pipebytte etter omtrentlig denne kulevekten, for å holde rekyl etc. på et minimum osv. 140 grains kuler og mer blir nok ingen ting av for min del.

 

Jeg har målt litt på lengde av bæreflate og lengde på boat-tail på div. 6,5mm kuler. Det er store variasjoner ute og går:

 

image.png.cbe129547808146bf4004256142e7740.png

 

 

Friflukt i min Bergara er som følger (maks patronlengde når kula tar i riflene):

 

- 100 grains lapua Scenar : 74.03 mm
- 120 grains Sierra Match King : 72.9 mm
- 123 grains Hornady ELD-Match : 74.34 mm
- 123 grains Sierra Match King : 74.5 mm
- 130 grains Hornady ELD-Match : 74.34 mm
- 130 grains Norma Golden Target : 75.35 mm
- 140 grains Hornady ELD-Match : 75.05 mm
- 140 grains Federal Fusion SP : 74.80 mm

- 123 grains Lapua Scenar :  74.65 mm

- 136 grains Lapua Scenar-L  : 75,65 mm

 

Rifla har omtrent 3mm for lang friflukt.

 

 

Edited by Bergara-Man
tillegg+retting
Link to comment
Share on other sites

Slutt å bekymre deg, begynn å skyte med riflen.

Du finner helt sikkert en ladning som har god presisjon. Prøv sierra eller Nosler og drit i friflukt.

DFS Sauer har rikelig med friflukt, men presisjonen er likevel topp. Pass på at kulen sitter fast i hylsen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

For øvrig sier han at de oftest ikke klarer å se noen presisjonsforskjell mellom 0 og 1mm friflukt, men mer friflukt enn 1mm var nok ingen fordel skjønte jeg det som. Men han sier at de har ikke noe valg i fabrikk-rifler for å dekke alle de lange kulene som finnes på markedet.

Jeg er enig med ham. Forøvrig tror jeg ikke selv 3-4mm friflukt betyr stort. Jeg skyter 123gr NCC og 130DL med hhv 5 og 3mm friflukt med 6-12mm grupper på 100m, og 20-25 på 200m. 6-8mm med 100gr Sierra var ikke noe problem tidligere - med 6mm friflukt i Saueren.

Ekstrem presisjon er når en er på BR-nivå og forventer 25mm grupper på 300m eller lenger... Da betyr friflykt mye, kulehold mye, jevn halstykkelse, osv - jeg vet ikke hva slags presisjon du forventer - men om du er på det løpet, så er en Bergara feil våpen, selv om den er et godt kjøp til allround langholds- og presisjonsbruk.

 

Sitat

Rifla har omtrent 3mm for lang friflukt.

Helt uenig. Den har 3mm "å gå på" og fabrikkrifler har det. De må ha det, og for de fleste er det en fordel, da kan en kjøpe 147gr Hornady og sette dem så bakenden av bæreflaten flukter med bakenden av hylsehalsen uten å kuke med å måle friflukt. Bergaraen er ikke ei BR-rifle.

"Alle" rifler har friflukt til overs, det er en sikkerhetsgreie - og det gjør det lettvint å være hjemmelader.

 

Skal du kunne se reelle forskjeller i presisjon og se effektene av eksperiementering med kulehold og friflukt, så trenger du ei sånn ;) :

IMG_1134.jpeg.a0e75c5ee68f63f8eb65f93a80d38ce2.jpeg

 

 

Da kan du forvente slikt, men ikke hver gang... Da jeg skjøt denne gruppa så jeg at hølet ble litt større på skudd nr. 2, men så skjedde det liksom ikke noe på 3 og 4, og siden rifla var ny begynte jeg å tvile, "jeg kan da ikke bomme helt" - så jeg sikta ett kulehull til høyre, og høl nr. 5 ble jo der... 

IMG_6353.JPG.dd3b499029263c0556c8abeb6d73aced.JPG

 

Alle patroner krever antenning av kruttet, og små tennhetter har lite å fare med der, og i store hylser med små hetter, CM, 308, x47L, så må en gjøre ting helt riktig for at det skal fungere bra. LR-hetter er enklere i så måte, men en kan kjøre på med en del høyere trykk i SR-hylser, så det blir et valg man tar.

Det er ikke noe galt med noen av komponentene du ramser opp, men du lærer selvsagt masse av å bytte litt rundt.

Imidlertid tror jeg problemene du opplever skyldes småfeil på grunn av manglende erfaring, og overdreven tro på myter og små effekter innen hjemmelading (eks at du trekker fra 0.5gr ved 1mm mindre COL) 

Jeg får mer og mer tro på at du har for lite kulehold - du kan forsøke å måle det - hvor stor kraft skal til for å få kula til å bevege seg i hylsa? SRP tenner fint alle de kruttene du nevner for "alle" andre, så lenge de ikke gjør de feilene som er nevnt i denne tråden.
En ting som faktisk også kan være problemet, er om rifla har for lite anslag på tennhetta. Kan det være for mye fett eller lignende inni sluttstykket?

 

Sitat

Hvis kula forlater hylsa tidlig i forbrenningskurven (som f.eks bare av tennhetteimpulsen)

Dersom tennhetta flytter kula, så har du ALT for lite hold på kula.

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bergara-Man skrev:

 

Men for å få maksimal presisjon må man nok skifte pipa og få børsemakeren til å brotsje kammeret og friflukten med tanke på de kulene man skal bruke, dvs. f.eks. 123 grains Hornady/Scenar og kanskje 136 grains Scenar-L. Min tanke var å kunne lage kammeret og friflukt ved neste pipebytte etter omtrentlig denne kulevekten, for å holde rekyl etc. på et minimum osv. 140 grains kuler og mer blir nok ingen ting av for min del.


 

Såeee... Hvor mange skudd tror du den optimale friflukten varer før du har brent den ut til et par millimeter? 😉

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, M67 skrev:

Ekstrem presisjon er når en er på BR-nivå og forventer 25mm grupper på 300m eller lenger... Da betyr friflykt mye, kulehold mye, jevn halstykkelse, osv - jeg vet ikke hva slags presisjon du forventer - men om du er på det løpet, så er en Bergara feil våpen, selv om den er et godt kjøp til allround langholds- og presisjonsbruk.

 

Bergaraen er ikke ei BR-rifle. "Alle" rifler har friflukt til overs, det er en sikkerhetsgreie - og det gjør det lettvint å være hjemmelader.

 

Jeg får mer og mer tro på at du har for lite kulehold - du kan forsøke å måle det - hvor stor kraft skal til for å få kula til å bevege seg i hylsa? SRP tenner fint alle de kruttene du nevner for "alle" andre, så lenge de ikke gjør de feilene som er nevnt i denne tråden.
En ting som faktisk også kan være problemet, er om rifla har for lite anslag på tennhetta. Kan det være for mye fett eller lignende inni sluttstykket?

 

Dersom tennhetta flytter kula, så har du ALT for lite hold på kula.

K

 

Ja, jeg hadde håpet på at presisjonen var ned mot 30mm på 200 meter i hvert fall. Det var ikke tilfellet med Norma 130 GT kula, uansett friflukt fikk jeg aldri bedre samlinger enn ca. 70mm. Friflukter jeg prøvde var alt mellom 2,5 og 5 mm. Ingen ting hjalp, hastigheter mellom 750 og 826 m/s fra 56cm pipa (Norma 204 og URP var det jeg prøvde).

 

Sierra 120 MK kula er så langt den billige kula som går best, med patronlengde 69,0mm samler den bra (ca. 35mm på 200m).

Hornady-kulene 123 ELD-M, 130 ELD-M og140 ELD-M går også bra. 130 ELD-M koster for mye nå etter at Jakt&Friflukt🤩 ikke tar dem inn mer, de hadde jo en pris på dem rundt 3,00 kr. /stk.

 

Litt av problemet er at jeg aldri får prøvd friflukter ned mot 0,5-1mm på kuler rundt 100-136 grains fordi da sitter bare kula fast med kanskje 1-2mm kulehold (alt for lite). Derfor sier jeg at friflukten er omtrent 3mm for lang i denne rifla. Jeg har som sagt slipt ned akslingen på Lee collet dia, så den klammer hardere. Kulene sitter ganske hardt fast, jeg må bruke en del kraft for å klemme dem ned med pressa.

 

På den Weatherby 308'en jeg hadde var kammeret veldig bra laget med tanke på friflukt, jeg kunne sette 140-150 grains kulene lett til 1mm friflukt, no problem.

 

Mange opplever forsinket antenning av kruttet med SR tennhetter i de SR Lapua hylsene, så "alle andre" har også problemer.

Nedenfor nevner de Wolf tennhetter, jeg hadde akkurat det samme med Fiocchi SR tennhetter.

 

http://forum.accurateshooter.com/threads/6-5x47-lapua-hang-fires.3898097/

 

Også her med 6.5 creedmoor: https://www.youtube.com/watch?v=ywZX1hpJZZU

 

Men som sagt før, Magnum LR tennhetter løser en del problemer i den 6.5 creedmoor'en.

 

Friflukten forandrer seg vel litt etter mange tusen skudd har jeg hørt, jeg har ikke klart å måle noen særlig forskjell ennå, men skal ta en ny måling etter hvert her. Jeg passerer nå omtrent 2000 skudd i Bergaraen.

Pusser løpet etter hver gang gjør jeg også, sikkert unødvendig i følge mange som sjelden eller aldri pusser. Jeg har tro på at forbrente kruttrester som får lov til å ligge der uansett vil begynne å "ete" på overflaten innvendig i pipa. Så da blir vel riflene mer og mer skadet av korrosjon, og pipas levetid forkortes.

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

En annen ting som må nevnes er at da jeg ladet de helt nye Lapua SR primer hylsene med Lapua 100 grains Scenar (C.O.L: 68,5mm) så satt jo kula veldig hardt fast i hylsa, allikevel ble det "hang-fire", dvs. de antente kruttet etter en forsinkelse på noen tidels sekunder eller kruttet ble ikke antent i det hele tatt. Magnum tennhetter var løsningen.

 

Kuleholdet var da bra, fabrikknye hylser som klemte kula veldig hardt fast. Allikevel var det problemer med vanlige SR tennhetter. Det er det samme nå med LR tennhetter under visse omstendigheter (med N-140 og N-150).

 

image.png.064984592ba65cd4efac457eedebc173.png

Lapua 100 grains Scenar i 6.5 Creedmoor med COL = 68,5 mm. Bra kulehold, 37,5grains N-140. Elendig presisjon (35mm på 100 m). Vo: ca. 830m/s. Friflukt ca. 5,5mm.

 

Men slik ser det ut med diverse kuler satt for ca. 1mm friflukt i min Bergara:

image.png.1559e7d999166a3448b436776bfa2ac0.png

Sierra 120 MK med friflukt 0,9mm (Maks COL når den tar i riflene er 72,9mm).

 

image.png.d45a95cf27fd18f8a4d88ea72c60df62.png

Lapua Scenar-L 136 grains med COL 74,65mm.Maks COL når den tar i riflene er 75,65mm.

 

Som man ser blir det vanskelig å få testet disse kulene med 1mm friflukt. Da blir det veldig lite kulehold.  Jeg ser mange driver og tester div. kuler i 6.5 creedmoor med 1mm friflukt, det får ikke jeg gjort med disse kulene ser det ut som. Men jeg skal lade en slik stige med friflukt fra ca. 5,5mm med 0,5mm steg og ned til det som er mulig, så får jeg se om jeg finner en "sweet spot" der samlingene blir merkbart tettere. Vi får se hva været tillater også, nå snør det her på mårran.......

 

Jeg ser Berger Bullets skriver en del om dette, bla ned til "Solution":

https://bergerbullets.com/getting-the-best-precision-and-accuracy-from-vld-bullets-in-your-rifle/

 

Husk, dette jeg skriver er mye ment som info til andre som kan oppleve samme problemene med 6.5 creedmoor. Så langt ser Magnum LR hetter ut til å løse en del problemer.

 

 

Edited by Bergara-Man
tillegg
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kjøpt en eske med Peterson Brass LR primer hylser. Pris Kr. 600.- / 50 stk. Litt rimeligere enn Norma.

De kom i en patroneske.

 

Målte intern hylsekapasitet (vann):  50,2 grains i en ny uskutt hylse

Målte en ny uskutt Norma hylse også, den viste : 51,5 grains

 

Vekta på en ny uskutt hylse med CCI 250 primer :

Peterson Brass: 174,1 grains

Norma : 163,2 grains

 

bilde.png.6cb90ddb005a58b7760df6554fc5ad18.png

 

Jeg fant denne på sidene til Peterson Brass, de har testet litt på hvordan hardheten i hylsehalsen blir etter gjentatte avfyringer og hylsepressinger :

 

https://www.petersoncartridge.com/technical-articles/posts/2018/january/what-happens-to-case-neck-tension-after-repeated-firings/

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er godt mulig det er tennstempel anslagskraft som spiller inn her også, som M67 nevnte tidligere i tråden.

At all tennsats-guffe antennes skikkelig og hardt nok med en gang. Hvis tennstiften ikke treffer i senter av tennhetta kan det vel også bli litt ugreit, jeg har sett dette på noen rifler. Det er ikke sentrert nok fra fabrikken. Fjærkrafta kan nok økes noe i min Bergara, med å legge imellom noen skiver eller skaffe en stivere fjær. Jeg får se på det etter hvert.

 

Jeg finner denne fra David Tubb webside angående en lettere og hurtigere tennstempel+fjær til Remington 700 fra dem:

https://www.davidtubb.com/index.php?route=account/download/free&download_id=28

 

bilde.png.cc18d47e1a51adb483f62649a406b5a1.png

 

Den dreier seg vel mest om at det tar kortere tid fra man tar avtrekk til skuddet går, slik at man ikke har så lett for å kunne flytte siktepunktet etter at man har tatt avtrekket.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er sizingen din? Lager du for korte patroner? Da kan du få dårlig anslag, Eller er tennstempelfjæra bare for slapp, har du sammenlignet hevarmsløtet med andre rifler? Bergaraen tar vel ei vanlig Remington fjær, og det er jo enkelt å skifte. Det er jo også mulig at tennstemplet er for kort?
Du opplever hangfire og du har "variabel" presisjon, som kan følge av usikker/ ujevn tenning.

 

Har du prøvd CCI 450? Det er CCI sine small rifle magnum tennhetter, og de er virker (for meg) hardere enn ca alt annet, basert på hvordan de ser ut etter avfyring med (meget) høyt trykk. Stemmer teorien min, så skulle det blir verre enn noen gang med disse.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, M67 skrev:

Hvordan er sizingen din? Lager du for korte patroner? Da kan du få dårlig anslag, Eller er tennstempelfjæra bare for slapp, har du sammenlignet hevarmsløtet med andre rifler? Bergaraen tar vel ei vanlig Remington fjær, og det er jo enkelt å skifte. Det er jo også mulig at tennstemplet er for kort?
Du opplever hangfire og du har "variabel" presisjon, som kan følge av usikker/ ujevn tenning.

 

Har du prøvd CCI 450? Det er CCI sine small rifle magnum tennhetter, og de er virker (for meg) hardere enn ca alt annet, basert på hvordan de ser ut etter avfyring med (meget) høyt trykk. Stemmer teorien min, så skulle det blir verre enn noen gang med disse.

 

K

 

Jeg bruker kun Lee Collet neck-sizer. Så det skal ikke være noe problem med for korte patroner.

 

Bergara'en hadde i utgangspunktet en bolt med for slarkete og stor tennstift. Prøvde jo CCI 450 Mag i de lapua SR primer hylsene i den perioden, og fikk ikke "hang-fire" med de tennhettene, men fikk voldsom kratering med start-ladninger og alle typer tennhetter. Presisjonen var ræva med Lapua Scenar 100 grains.

 

Bolten ble byttet til ny type (mindre diameter tennstift)+headspace kontrollert/justert. Har ikke prøvd de Lapua SR primer hylsene etter det (jeg solgte de Lapua-hylsene).

 

Jeg ser at med litt harde ladninger så blir det ikke kratering på LR tennhettene, men jeg ser de begynner så vidt å "tyte ut" tilbake i den delen som blir nedpresset av tennstiften. Jeg ser antydningen i hvert fall, så jeg mistenker tennstempel-fjæra er litt for slapp.

 

Jeg vet ikke om Remington 700 fjær passer, men skal undersøke det. Ev. om det finnes noe ettermarked-fjær beregnet for Bergara bolten som er hardere.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Ville prøvd det der. 

 

Men det er merkelig at 70% av alt jeg har hørt om etterbrennere på 40 år med lading er i denne tråden, og/ og eller i de videoene, og resten er den gangen CCI hadde problemer med 200-hettene.

Jeg hadde en runde med etterbrennere i ei Hansen-rifle, men jeg hadde vel 4-5 etterbrennere før jeg ringte Hansen, sendte ham sluttstykket, fikk det igjen og problem solved. Aner ikke hva han gjorde. Fjæra er mistenkt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En ting jeg kom på i noen forsøk jeg gjorde for å få ned hastighetsvariasjon- Er du satt tennhettene til bunns i tennhettelommene? Jeg hadde et slurveuhell der jeg ikke satte hettene helt inn (de var innafor hylsebunnen) til bunns  - og fikk da nesten dobbelt så mye ES. Det tyder på på mindre konsistent tenning, og er kanskje ikke langt ifra etterbrennere? Kanskje spesielt med harde magnumtennhetter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

En ting jeg kom på i noen forsøk jeg gjorde for å få ned hastighetsvariasjon- Er du satt tennhettene til bunns i tennhettelommene? Jeg hadde et slurveuhell der jeg ikke satte hettene helt inn (de var innafor hylsebunnen) til bunns  - og fikk da nesten dobbelt så mye ES. Det tyder på på mindre konsistent tenning, og er kanskje ikke langt ifra etterbrennere? Kanskje spesielt med harde magnumtennhetter.

Dette er et tema som fortjener en egen tråd. Om administrator kunne kopiere M67 sitt innlegg og mitt til en egen tråd "Viktighet av riktig satt tennhette"

Etter at mauser og krag ble umoderne og vi har anskaffet våpen med mye mindre kraft og tyngde i tennstempel er dårlig og ujevn tenning av kruttet blitt en av de viktigste og mest oversette feilkildene til ujevn hastighet og dårlig presisjon.

Godt anslag i tennhetten er viktig, og å sette hetten i bunn er ofte vanskelig. Hvordan løses dette?

Mange hylseprodusenter har hettelommer som er så trange at en ikke får satt i hetter uten deformasjon.

Hvilke hetter er de minste, bløteste og lettest å sette i trange hettelommer?

Bare siste uke har jeg slitt med noen svenske .300 WM hylser som ikke aksepterte 215 hetter uten deformasjon og S&B .44 mag hylser som kun aksepterte Winchester hetter, og det bare så vidt.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og jobber på jobb, men skal få det ordnet.

Har forsket på konseptet litt selv i AR ved å bruke samme upper, på forskjellige lowere med forskjellige slagfjærer, og også teste samme ammo i boltrifle vs AR med hiperfire eclipse, ES var drastisk forskjellig, snakker flere hundre fps. 

ref hylser høres det ut som du trenger en fres/swager, jeg bruker både fres, og swager. S&B liker også S&B hetter forøvrig (relativt myke), men selv da liker de å bli utvidet før de går inn. 

Link to comment
Share on other sites

På 18.4.2020 den 21.04, M67 skrev:

En ting jeg kom på i noen forsøk jeg gjorde for å få ned hastighetsvariasjon- Er du satt tennhettene til bunns i tennhettelommene? Jeg hadde et slurveuhell der jeg ikke satte hettene helt inn (de var innafor hylsebunnen) til bunns  - og fikk da nesten dobbelt så mye ES. Det tyder på på mindre konsistent tenning, og er kanskje ikke langt ifra etterbrennere? Kanskje spesielt med harde magnumtennhetter.

 

K

 

Jeg har bare brukt den enkle Lee hetteinnsetter i pressa, den fungerer greit for min del:

 

LEE Small Primer Arm Assembly for Breech Lock &Turret ...

Jeg måler at hettene mine er ca. 0,15mm innenfor bunnen av hylsa etter at jeg har presset dem inn. Det jeg klarer å måle med enden av digitalt skyvelære så sitter de til bunns i hettelommen. Det er kanskje litt for mye klaring mellom hylsebunnen og hetta i følge det jeg finner på nettet, mange opplyser om 0,001 - 0,005 " (0,0254 - 0,127 mm). Det er mulig hettene bli klemt litt for hardt på plass, det er vanskelig å justere kreftene med den hetteinnsettern i pressa, man får ikke så bra kontroll på kreftene der.

 

Når tennstempelet smeller til så vil jo ambolten inni hetta uansett presses mot bunnen av hettelommen, selv om det kanskje er 0,1mm klaring mellom ambolten og bunnen av hettelommen når hetta er satt i. Det er nok ørlite grann forskjell på høyden av tenhettene mellom produsentene, og dybden på hettelommene i de forskjellige hylsene (produsent).

 

http://accurateshooter.net/Blog/calhoonprimers02.png

 

Det viktigste er vel at tennstempelet har nok kraft til å gi tilstrekkelig anslag. For lite kraft kan nok skape problemer.

 

Hodgdon sier dette:

Sitat

Primer seating depth – how far the primer is inserted into the shell case – is carefully controlled in factory ammunition. You also need to be aware of primer seating depth when reloading. Seating the primer too deep below flush can damage the internal components, leading to misfires and inconsistent ignition. Seating the primer too high (above flush) can cause the cylinder to not rotate in revolvers, and can cause problems when the bolt slams home in semi-autos. Seating above flush can also result in misfires.

 

Jeg ser denne CPS Lite tennhetteinnsetter har en justerbar stopper slik at man ikke klemmer hetta for hardt inn i bunnen av hettelommen. Men den koster en del. Da kan man jo få satt primer likt hver gang i hvert fall.

 

?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.z9RMhX1xnI5KGW4rMd3f9wEgDY%26pid%3DApi&f=1

 

Lee har denne, som kanskje kan gi noe bedre kontroll med kreftene, jeg vet ikke men den koster bare noen hundrelapper så jeg skal kjøpe en slik og prøve den. Ram Primer Inserter (90106):

 

?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.5dEY6vzN1IMpj3XLFZtCmwHaFj%26pid%3DApi&f=1https://leeprecision.com/ram-prime.html

 

Ellers får man jo mange slike håndholdte tennhetteinnsettere også. RCBS har jo en som jeg har prøvd som virker helt OK.

 

Edited by Bergara-Man
korreksjon
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er mulig hettene bli klemt litt for hardt på plass

Det jeg lurer på er om mine ikke ble satt langt nok inn, slik at noe av kraften i tennstemplet gikk med til å først flytte tennhetta helt inn i tennhettelommen. Ikke vet jeg, men jeg fikk iallefall stor variasjon i hastighet, og høydespredning, noe som godt kan skyldes inkonsekvent tenning. Variasjonen ble mye mindre da jeg satte dem lenger inn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Man Du bruker ikke en ram primer for å få bedre følelse med settedybde, du bruker det for å sette likt hver gang. 

 

La pressa gå helt til topps og juster settedybde ved å skru hylseholderen opp eller ned. Da trenger du ikke å kjenne på når hver hette er i, bare klem til pressa stopper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg må sjekke den Ram Primeren.

 

Jeg satte en hette helt "flush" med hylsebunnen i en tom hylse her nå, og fyrte den av i Bergara'en. Det er i hvert fall slik at hele hetta flyttet seg ikke så mye som en tusendel framover i hettelommen i hvert fall. Så det er ikke nok kraft i den tennstempelfjæra i Bergara'en til å kunne flytte hele hetta framover i hettelommen, i hvert fall ikke med en hylse som jeg da har ladet om 5-6 ganger. Etter hvert som hettelommen kanskje blir slappere kan det hende det kan skje.... jeg vet ikke.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Bergara-Man skrev:

Jeg satte en hette helt "flush" med hylsebunnen i en tom hylse

Dersom hetten da ikke er satt i bunn må tennstempelet først trykke inn bunnen og så skyve ambolten i bunn. Under denne bevegelsen kan noe av tennsatsen bli knust og drysse vekk fra ambolten. Da blir det ujevn tenning av kruttet. Derfor bør tennhettene settes til bunn.

Dersom tennhettene har passende diameter for hettelommene  krever det ikke mer enn håndkraft og litt følelse. Dersom hettelommene er for trange til hettene kan en bruke vold, noen hetter kommer da riktig. I andre tilfeller blir hettekoppen deformert og da er funksjonen usikker. I slike tilfeller hjelper det ikke med mer kraft, en må finne tennhetter som passer.

De som lader med Berdanhetter har ikke dette problemet, men det er ikke mange som bruker dem lengre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte høyden på 4 forskjellige merker tennhetter her nå, CCI 250 Mag og Federal 210L, Winchester LR og S&B LR.

De varierer i høyde innbyrdes også, jeg måler melllom 3,15 og 3,34 mm. Det ser ut som den ambolten sitter ulikt langt ut på mange, kanskje tennsats-guffa som sitter imellom ambolt og hette har litt ulik tykkelse ? Ellers er ambolten ikke helt lik på alle hettene.

 

Målte 9 stk. CCI 250 Mag hetter (måler med den brede annleggsflata på skyvelæret):

3,24mm

3,26

3,24

3,22

3,19

3,22

3,19

3,22

3,20

 

Målte 7 stk. Federal 210L:

3,20 mm

3,24

3,22

3,25

3,23

3,24

3,21

 

Målte 8 stk. Winchester WLR (LR):

3,28 mm

3,28

3,27

3,28

3,32

3,33

3,34

3,31

 

Målte 8 stk. S&B LR :

3,20 mm

3,17

3,21

3,20

3,20

3,18

3,15

3,19

 

Jeg tror man rett og slett må bare prøve med å sette hettene "flush" og se hva som skjer, om hastighet og trykk etc kan variere mer da, eller bli bedre.

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

Sitat

"flush"

Det var jo det jeg gjorde, ved et uhell. Det funka ikke. Og det er jo advart imot i all litteratur om emnet. Men artig å ha prøvd.

 

Den Bergaraen din? Klarer du å spenne opp tennstemplet med fingrene dersom du spenner det ned når det er ute av rifla?

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, M67 skrev:

Den Bergaraen din? Klarer du å spenne opp tennstemplet med fingrene dersom du spenner det ned når det er ute av rifla?

 

K

 

Ja, det er ikke noe problem, jeg kan vri den bakre "shroud"-delen og spenne fjæra ned og opp igjen uten problemer. Men dette kommer vel litt an på konstruksjonen og hvor lett det glir på den skrå flata under oppspenning osv. Vekta på tennstiften etc. spiller vel også inn, hvor mye moment den har når den slår forover.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja, det er ikke noe problem, jeg kan vri den bakre "shroud"-delen og spenne fjæra ned og opp igjen uten problemer

Eller du er kjempesterk.

Bergarasluttstykket er vel en temmelig skamløs kopi av Remington sitt. Når det sitter ei Winchester-type sikringsfløy på sluttstykkets bakstykke, sluttstykkemutter, bolt shroud, wtf - så klarer jeg jo fint å spenne en. Men er det en plain Remington uten noe å gripe i - ingen sjangs. Joda, på en gammal "ekte" Remington, men på en av de mange moderne custom kopiene, ingen sjangs.

Kjøp ny fjær. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@Bergara-Man

Hvis du vil prøve en "Ram prime", anbefaler jeg Lyman sin. Den er vellaget, solid, god. Lee sin er litt fislete, min begynte å falle fra hverandre ganske raskt. 

Du setter hetter ganske fort med en god ram prime, og en hettevender- særlig hvis du klarer å jobbe litt uavhengig med to hender. Faktisk setter jeg de fleste hettene mine med en slik. Jeg har en håndholdt RCBS med universalkjeft også, den er dedikert til CCI LR. Alt annet setter jeg med Lyman ram prime.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

@Bergara-Man

Hvis du vil prøve en "Ram prime", anbefaler jeg Lyman sin. Den er vellaget, solid, god. Lee sin er litt fislete, min begynte å falle fra hverandre ganske raskt.

 

Takk for tipset, jeg finner ingen i Norge som har den fra Lyman, men fant en på eBay fra USA.

 

Ellers er vel denne fra RCBS kanskje et godt valg også ?

 

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=89025

Link to comment
Share on other sites

Kjøp kvalitet. Jeg har Lee håndholdt, Lee ram prime eller noe tilsvarende med magasin stående på en Lee presse. Dette har ikke blitt brukt på flere år, bare står der.

Det jeg bruker er Lyman håndholdt eller en benkemontert RCBS strip hetteisetter, noen ganger finner jeg frem Bonanza hetteisetteren. Begge disse bruker jeg endestopp på.

Link to comment
Share on other sites

Nå demonterte jeg bolten på Bergara'en og gjorde rent innvendig der. Det var mye fett osv, så jeg dusjet alt i 5-56 og blåste rent med trykkluft. Dusjet så på et lag med blå CRC Multilube (syntetisk smøremiddel) som jeg har veldig gode erfaringer med. Det henger godt fast og er veldig glatt, og tørker ikke ut så lett. https://www.nautiline.com/en/CRC-Multilube-500ml-Code-454LUB016

 

CRC - Multilube - 500ml - Code: 454LUB016

 

Tidligere var den bakre delen (shroud) i et støpt materiale (sink-blanding av noe slag) som hadde støpte gjenger. Nå (etter sent i 2018/jan 2019 ) er det en mye bedre laget "aircraft-grade" lettmetall-del som er frest ut og skikkelig  gjenget opp. Den første støpte delen de laget kunne ryke, eller gjengene ble delvis skadet slik at den hoppet over i gjengene og flyttet seg bakover. Bergara skiftet ut den delen gratis for alle som fikk problemer med det. Rifler laget etter jan 2019 skal visstnok ha den nye delen, men man kan jo sjekke det.

 

Tidlig 2018 bolt med støpt "shroud":

bilde.png.1e344fd21f87789a4e8e6c5fc813e8f2.png

 

Ny type shroud til høyre:

bilde.png.1055c9f4623f0d1cfd8307e46520964b.png

 

Det er en liten detalj man må være obs på ved montering av tennstiftdelen med bolt-"shroud".  Man kan komme i skade for å skru den delen en runde for lite inn i bolten. Man må klemme sammen den slagfjæra slik at man får satt i en liten låsesplint som holder alt på plass, og så skru hele tennstiftdelen innover i bolten :

 

bilde.png.026d751681851f4dd46719e136ef5721.png

 

Man må passe på at man kommer helt inn med den "shroud"-delen, når man kommer til dette punktet på bildet ovenfor så kan man dra ut splinten. Hvis man prøver å skru den lengre inn nå så butter den i bolten, den kommer ikke  lengre inn.

 

Hvis man da vrir den bakre delen hardt mot klokka nesten en kvart runde så spenner man ned fjæra. man må da passe på at den kan vris og går lett i gjengene, og når man vrir den hardt med klokka så spenner man opp fjæra igjen og den kommer til et lite hakk, man kjenner det klikker litt. Man må passe på at den ikke butter før den kommer til det hakket, slik at man skader gjengene eller noe.

 

Jeg tenkte ikke på det når jeg demonterte nå, men jeg tror faktisk at på min bolt så satt den bakre "shroud'en" en runde lengre ut i gjengene....  Jeg tror det var en glippe på 1-2mm mellom shroud og bolt der før (usikker). Jeg begynner å lure på om jeg gjorde den feilen når jeg hadde ut tennstiften en gang i 2019 og så på den "shroud-delen", om den var av den nye typen eller ikke. Om dette har så mye å si vet jeg ikke, det er jo mange runder man må skru der, og nå går den faktisk helt i butt med bolten. Jeg finner ingen instruks på om det skal være noen klaring der eller ikke.

 

Oppspent, klar til å settes inn i låskassa:

bilde.png.f90ac6d3d240305b9b97c0b31c3bb1fc.png

 

Jeg skal prøve den slik den nå er, kanskje hjelper det å fjerne mye fett og greier også. Så får jeg se på om jeg finner en hardere fjær etter hvert om det skulle bli nødvendig. Tennstift diameter der slagfjæra ligger  er 6,91mm, så innvendig diameter på fjær må være minimum 7,0mm ellers vil den nok lugge. Utvendig fjær-diameter må være rundt maks 10,4mm, den delen på tennstiften der fjæra hviler mot i framkant måler jeg til 10,46mm. Jeg vet ikke hva Remington 700 SA bruker.

 

Tillegg 21.04:

Jeg sjekket nå at den "shroud"-delen gikk lett på gjengene helt inn. Jeg var redd gjengene begynte å gå veldig tungt helt innerst. Da måtte jeg ta den løs og skru den inn alene uten tennstiften og fjæra. Den gikk lett og fint helt inn der den da stopper tvert. Man ser det hakket der den delen som er skrudd på i enden av tennstiften skal hvile.

 

bilde.png.dd7863140bd5f796fcbba6f014222458.png

 

Så da skal alt sitte riktig så vidt jeg kan skjønne. Siden denne delen spenner slagfjæra hardere jo lengre inn du skrur den, så taper man ørlite grann fjærspenn hvis man må en runde ut igjen på denne delen. Men om det er så mye at det har noen særlig betydning er jeg usikker på.......

 

Han karen fra Bergara-fabrikken nevnte for meg i 2018 at man kan lage et shims som passer akkurat inn på tennstiften (7mm innvendig hull, 10,4mm utvendig diameter, og kanskje 2-3mm tykt) og legge dette foran fjæra (mot den framre kanten der fjæra hviler) for å øke fjærspennet. Man øker da så vidt massen på hele tennstiften også, men man må passe på å ikke lage shims'et så tykt at man "bunner" fjæra slik at vindingene på fjæra klemmes helt i sammen. Da vil vel resultatet bli at man komprimerer fjæra så hardt at man ødelegger spennet, og da er man like langt. En ny og stivere fjær er nok en bedre løsning, men så er det å finne noe som passer da.....

 

Edited by Bergara-Man
skrivefeil, tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har i hvert fall Landrø fått inn de Lapua 6.5 Creedmoor-hylsene med LR-primer som jeg skrev om lenger opp i denne tråden:

 

https://www.landro.no/lapua/111425/lapua-hylse-6-5-creedmoor-large-primer

 

Paret med Vihtavuori N-555 og Sierra 140 grains Match King vil jeg tro det fungerer utmerket.

Har brukt Norma, Hornady og Peterson Brass så langt.

Jeg bruker nå kun magnum-hetter i 6.5 creedmoor, så slipper jeg soting. CCI 250 hetter har fungert utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...