Jump to content

Zeiss V4 6-24x50 - ASV?


ko-stens

Recommended Posts

Vurderer et sikt som egner seg spesielt til toppjakt, og Zeiss V4 6-24-50 ser ut som et godt og ikke for dyrt alternativ. Jeg vil gjerne ha ASV, men leveres det på dem, eller må det bestilles i tillegg? Ser litt forskjellig på nett. Noen som vet? Får ikke sett på dem fysisk, så det ser ut som om det blir nettbutikk. Greit ikke å kjøpe feil, for jeg har ikke veldig lyst til å måtte legge på flere tusen kroner for å få det.

Link to comment
Share on other sites

@amatør - ikke registrert at den skulle erstatte en victory. Enig med deg - victoryn er bedre på alt. Har ikke sammenligna v4 direkte med HT og siste utg av victory, men har skutt med en 4-12 z3 jeg har på jaktfeltrifla ved siden. Og jeg synes de andre er bedre enn v4n. Den er ikke dårlig, men man merker at koster  ca halvparten av det en ny victory i dag ville gjort. Jeg får den ikke skikkelig skarp over 20x - i alle fall ikke nå på året, men er ganske bra opp til 16-20x.  Setter man den på ca 14x så tilsvarer avstand mellom strekene i retikkel 0,5mil.

 

Det er en bra kikkert ift pris- ikke så bra som victory IMO

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Jeg hadde beholdt det 2,5-10x50 siktet du tenker selge, og heller montert kulebanekompensator på det. Man blir ikke automatisk bedre skytter av økt forstørrelse.

 

Ikke bedre skytter, men det er mange fordeler med høy forstørrelse når man skal skyte på små mål på lange hold.  ko-stens ta en titt på brukt kahles 624i. Ligger på 12-14k og har alle ønskelige funksjoner. Optikken er minst på høyde med zeiss victory. 

Link to comment
Share on other sites

Det er et par årsaker til at jeg vil selge. Jeg har  brukt en Kahles 3-12x56, men av en eller annen grunn hadde jeg ikke lyst å ha det lenger. 56 mm objektiv er noe jeg i utgangspunktet ikke vil ha. Solgte elgrifla forrige uke, og der satt Victoryen. Beholdt da denne for å bruke på toppjaktrifla. Men så slet jeg med å få de tetteste samlingene, og jeg presterte å bomme på en orrhane som landet 100 meter unna. Ikke bra. Årsak? Muligens retikkelet. Hadde det ikke vært lys, hadde det vært greit, men den digre "kula" i midten blir litt for mye i veien når målet blir lite. Det er sikkert ikke hele årsaken, men det hjelper ikke på akkurat, føler jeg. Føler egentlig at dette siktet passer bedre til elgjakt og skumringsjakt.

 

En annen ting er at jeg hører det ikke finnes ASV å få tak i på Zeissen jeg har. Det er eldre type justering, og de nyere passer ikke. Det fikk jeg høre i fjor i hvert fall. Har ikke sjekket nylig da. Men, jeg liker jo ikke retikkelet til dette bruket. Jeg har alltid hatt sansen for medforstørrende, men ikke når det er lysprikk. Når det er sagt, fikk jeg jo en tiur i fjor på lengre hold da, med samme siktet. Uansett er usikkerheten der. 

 

Derfor tenker jeg å bytte sikte. Jeg har ikke råd til noe styggdyrt i denne omgangen, så da får det bli på en hylle eller to nedenfor. Er klar over at gammern nok overgår V4 i det meste, men til denne typen jakt som jeg driver med, kan jeg ikke helt se at V4 skulle svikte, i grunn. Skulle gjerne ha klådd på en slik først, før jeg bestemmer meg. Det klør ekstremt etter å slå kloa i en Victory FL 4-16x50, og det står en slik på Finn.no i skrivende stund, men 16 lapper er litt vel mye, synes jeg. Må i så fall snu noen steiner... 

 

V6 er også et alternativ, men da vil jeg heller ha FL'en på Finn.

 

Får uansett se om Victoryen blir solgt først. Har fått et bud, men det er litt lavt, synes jeg. Jeg gir det ikke bort til innbruddspris heller. Til det er det for bra. Så avventer jo litt. Det sitter i hvert fall langt inne å selge det. Særlig når jeg må gå ned i kvalitet. Sjekker uansett bruktmarkedet etter noe passe! ;-) 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, ladebenken skrev:

 

ta en titt på brukt kahles 624i. Ligger på 12-14k og har alle ønskelige funksjoner. Optikken er minst på høyde med zeiss victory. 

Nja... omtrent ett kilo sikte, 56 mm objektiv, 34 mm rør og runder 40 cm... Det blir digert på den lille Howa minien! Men jo, det er et par på Finn.no til god pris.

Link to comment
Share on other sites

Åja, på mini ja. Jeg har prøvd å sette en av Kahles siktene mine på minien, det passer ikke. Det er alt for stort og med vanlige weaver klakker får du det ikke langt nok frem. 

 

På min mini i 6,5 Grendel har jeg ett Nikon Prostaff 7, 4-16, billig sikte med åpne tårn i høyde og side. Jeg bruker min på rådyrjakt og fjellrypejakt.  Jeg synes det er ypperlig med en forholdsvis billig kikkert når det skal klatres i høyfjellet.  

 

Skulle jeg lagt penger i optikk til mini rifla hadde det blitt en slik: https://www.swarovskioptik.com/hunting/z5-3p5-18x44-p-c20050301/z5-3p5-18x44-p-l-brx-p5006187  Eller MARCH 3-24x42. 

 

16 lapper er alt for mye for en zeiss 4-16. Tidligere lå det en Zeiss Diavari V 5-15x42 på finn med åpne tårn og 1" mellomrør. Det hadde vært ideelt på minien, tror selger skulle ha 6000kr. 

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, ladebenken skrev:

Skulle jeg lagt penger i optikk til mini rifla hadde det blitt en slik: https://www.swarovskioptik.com/hunting/z5-3p5-18x44-p-c20050301/z5-3p5-18x44-p-l-brx-p5006187  Eller MARCH 3-24x42. 

Swarovskien er vel ikke lett å få tak i her i landet om dagen? Mener å huske jeg undersøkte litt 

På meg ble det kliss ny March 3-24x42 med FML-1 retikkel på lettvektsrifla. Ikke billig, men den er bra👌 

 

Ser det ligger en på finn til 20k, med lys.

Edited by FreeSkier
La til mer
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, ko-stens skrev:

Men så slet jeg med å få de tetteste samlingene, og jeg presterte å bomme på en orrhane som landet 100 meter unna. Ikke bra. Årsak? Muligens retikkelet. Hadde det ikke vært lys, hadde det vært greit, men den digre "kula" i midten blir litt for mye i veien når målet blir lite. Det er sikkert ikke hele årsaken, men det hjelper ikke på akkurat, føler jeg. Føler egentlig at dette siktet passer bedre til elgjakt og skumringsjakt.

Det å bomme på en orrhane på 100m har ingen ting med retikkelet å gjøre. (Så lenge du ser det.) I de fleste tilfeller vil det være en "psykologisk" fordel å ha et litt kraftig retikkel. Spesielt ved ustabile stillinger. Så mye som du bytter sikter og rifler vil du aldri opparbeide deg "tillit" til at utstyret fungerer og det virker på meg som du har en tro på at du kan kjøpe deg bort fra bomskuddene med nytt utsyr.  Det du trenger er trening/jakt over lengre tid med samme utsyr, sånn at du får tillit til at det fungerer, samt det å få "oppleve" flest mulig jaktsituasjoner med felling. Du har jo tidligere beskrevet "treningsskyting-resultater" som er meget bra og langt over det som må til for å felle en orrhane på 100m. Jeg betviler overhode ikke disse, så jeg tipper at det sitter i hode når du får vilt i sikte. Du stresser og kuker det til på et vis. Det har ingen ting med "kula" i  Victory`en å gjøre. Dette er utenfor tema, men jeg er ganske sikker på at sannheten ligger her. Ta det som et råd og ikke som kritikk.   

 

PS: Jeg har aldri ville gått fra Victory til V4. Det var innenfor tema😊

Link to comment
Share on other sites

Til ei ren toppjaktrifle ville jeg hatt et lite og lett sikte. En 2-7 eller 3-9x33 eller noe i den stilen. Toppjakt er labbing og leting, og du må være på hugget og være observant. 100m er ikke langt, og bommer en på en orrhane da så har en andre problemer enn siktet som det sies. Skytestilling er noe en kan slurve med om en (tror) en har det travelt.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, M67 skrev:

Til ei ren toppjaktrifle ville jeg hatt et lite og lett sikte. En 2-7 eller 3-9x33 eller noe i den stilen.

Helt enig, men jeg ville også satt en Zeiss diavari V 2.5-10x42 opp på listen over virkelig optimale sikter.

 

Så etter min mening, er det siktet du har, svært nære det optimale for din bruk. Så siden du ikke har råd til noe dyrt akkurat nå, er jo det desidert billigste å beholde det du har.

 

 

@ko-stens, du må se en slik V4 6-24x50 ved siden av det siktet du har i dag. V4 er over 200g tyngre, den er 5cm lengre, og har 44mm diameteren til okularrøret, mot den gamle Victoryens 40mm.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde av et sammenlignbart gevær, med mini låskasse (CZ527) 

 

Allerede med en 2,5-10x50 er det langt overheng fra fremre montasje, frem til objektivet. Tenk deg 5cm til. 
 

Jeg vet ikke hvor langt okularrøret er på en V4, men som du ser av bildet, har jeg montert siktet slik at okularrøret er helt fremme ved den bakre montasjen. Så jeg kunne ikke hatt lengre okular. 
 

Større okularrør kan også komme i konflikt med hevarmen. 
 

Noe som gjelder alltid. Aldri kjøp nytt sikte før du har bestemt hvilke montasjer du tenker å bruke. Det er helheten som er viktig.

 

Om det er en mulighet for at du ikke finner ett sikte du blir fornøyd med, heller ikke selg det gamle før du har kjøpt ett nytt. 

87526C23-0F9C-457D-80D9-D6B5DE512507.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du får sende en mail til zeiss og høre om det er mulighet for å få montert de gamle lave justeringstårnene på eldre zeiss. På fuglerifla mi sitter det en Victory 5-15x42 m justering i høyde og vind, lett, klar og perfekt for formålet! Min ha tysk 4 retikkel, men ikke medforrstørrende, så det funker finfint. Denne har 1"rør.

Det er langt mellom disse, hvertfall med utvendig justering, men det skjer at det ligger på finn.no uten, senest forrige uke lå det en til 6400,-....den som venter på noe godt osv osv..

20200101_213136.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, ko-stens skrev:

En annen ting er at jeg hører det ikke finnes ASV å få tak i på Zeissen jeg har. Det er eldre type justering, og de nyere passer ikke. Det fikk jeg høre i fjor i hvert fall. Har ikke sjekket nylig da.

 

1 time siden, YnStee skrev:

Du får sende en mail til zeiss og høre om det er mulighet for å få montert de gamle lave justeringstårnene på eldre zeiss.

 

For at ikke alle skal mase på Zeiss, - kan de som har gjort det, og fått et vettugt svar, fortelle om det i denne tråden? Jeg har en 2,5 - 10 x 50 Classic, som godt kunne vært omskolert til "Kikkertklasse-optikk" - hvis det lar seg gjøre.

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke solgt siktet ennå, men det står nå til salgs. Får mer og mer lyst å prøve noe annet, så da får det bli slik. Kjedelig å selge Victoryen egentlig, for jeg liker det godt, men jeg må kvitte meg med det om jeg vil ha noe annet med ca samme kvalitet. Og jeg vil selge før jeg kjøper, for jeg vil ikke brenne inne med noe.

 

Har satt opp budsjettet til absolutt maks på 15 000,- i stedet for å se nærmere på V4. Det er jo litt kjedelig å gå ned i kvalitet, selv om V4 helt garantert holder i bøtter og spann til mitt bruk. Det er vel egentlig noe forbanna tull å tenke slik, men den bittelille tvilen kommer vel alltid til å være der... Til budsjett er det fire sikter jeg kunne tenke meg; Zeiss Victory FL 4-16x50, Zeiss V6 2-12x50, Zeiss HT 2,5-10x50 eller Swarovski Z6i 2-12x50. Får se hva jeg faller for først... Gidder ikke se på mikrodetaljer om hvilket som er best. Alle er best... Og om et er "bestere" enn et annet, har ikke jeg syn nok til å kunne se det likevel.

 

Kommer jeg over noe brukt, interessant av noe annet, er selvsagt de aktuelle og. Myst litt på Zeiss V FL 6-24x56 og, men det blir nok litt voldsomt.

 

Det eneste sikre er at det sitter et kikkertsikte på rifla til våren, så får en se hva det ender opp med. Det vingles videre...

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaja, da blir det sikte. Og jeg går visst imot alt jeg har sagt før, men prisen ble avgjørende denne gangen. Jeg skulle ikke ha x56-sikte, ikke medforstørrende retikkel, og det skulle helst vært nytt. 

 

Det blir en brukt Zeiss Victory 3-12x56 med retikkel 40 og ASV. Rett og slett. Tror den er produsert ca 2005 - 2006. Står Victory på okularet, men har ikke Lotutec. Det kom i 2007, om jeg ikke husker feil. Skal knapt være brukt siden han fikk den i 2017, som overligger. 

 

Får se om jeg blir fornøyd da, men prisen blir noe under tilsvarende ny V4, så om alt er i orden, er det ikke noe bomkjøp uansett.

 

Egentlig ser jeg mer på det som en erstatter for 2,5-10x50’en, og den kan fort havne på gamle-Sakoen som har hengt på veggen i seks år, for det ligger an til villsvinjakt i høstmørket. Men nå på vårparten blir siktet å se på veslerifla, i hvert fall. 

 

Jeg MÅ jo ikke ha nytt sikte, og 2,5’en som sitter på nå holder nok uansett, men så fikk jeg bare lyst... Lyster kan fort bli irrasjonelle og ufornuftige...

 

Tror ellers det går greit med tanke på størrelse/lengde. Det er omlag tre cm lenger enn 2,5’en, drøyt 34 cm. 550 gram. Veldig kompakt til 3-12x56 å være. Prøver ringene jeg har. Det er extension-ring foran, og det er noen mm å gå på ned til løpet. 

 

Slik ser det ut nå:

 

 

 

E707C6BB-3621-457C-AE8B-8DD0E2D4C307.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Neppe! Folk flest har sine lyster og behov. Av og til føler en for å bytte ut noe, og det er slettes ikke alltid like fornuftig! Hadde alle vært fornuftige, hadde alle ruslet rundt med Tikka T3 Lite i "folkevognkaliber" og hatt Meopta på toppen. Hele resten av livet... 

 

Jeg har nok byttet i overkant mye de årene jeg har drevet med jakt (og litt skyting)...

 

Men jeg føler i hvert fall at jeg ikke er i "den gemene hop". Det gidder jeg ikke. Jeg kjøper det jeg vil ha innenfor det jeg har råd til (og av og til litt mer). Feks har jeg småviltrifle i 6,5 Grendel og hagle i 16/70. Mange synes det er "kult", men hvor mange vil kjøpe de kalibrene selv? Hvorfor gjorde jeg det? Fordi jeg har lyst... Fornuftig? Nei... 

 

Av og til beundrer jeg de som er fornuftige. Det må sies. Det er de som gjerne har penger i lomma, og det er jeg som er blakk... 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På ‎29‎.‎01‎.‎2020 den 12.02, Jegermeistern skrev:

 

 

For at ikke alle skal mase på Zeiss, - kan de som har gjort det, og fått et vettugt svar, fortelle om det i denne tråden? Jeg har en 2,5 - 10 x 50 Classic, som godt kunne vært omskolert til "Kikkertklasse-optikk" - hvis det lar seg gjøre.

 

Iflg Zeiss Norge, så monterer de nå bare ASV på siktene, eldre typer monteres ikke lenger. Fikk svar på mail i går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...