Jump to content

Får ikke til å helpresse


MrMerula

Recommended Posts

Da har jeg testet følgende. Kobla hylse og sluttstykke sammen før lukking av bolt.

 

Fire lag med sølvfolie bak skutt upresset hylse(1100m/s). Tungt å lukke bolten uten at den låser seg i starten. Jevn tydelig motstand.

 

Fire lag med sølvfolie bak nypresset hylse(Satt tilbake ca 0.002 tommer). Går fint å lukke bolten. Jevn motstand. Litt tyngere enn uten folie bak i det hele tatt.

 

Uten folie. Samme hylse som over. Går helt uten motstand.

 

Så da er det ett eller annet som låser bolten akkurat i det jeg starter vridningen når jeg bare slipper hylsen ned i utkasteren og mater på den måten. Fant ut nå at om jeg mater fra magasinet går det som smør, mater jeg fra toppen(slipper ned) henger det seg til det plutselig løsner. Mulig den skal være slik?

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Casey Jones said:

 En ganske vanlig feil er å ikke skru dia langt nok ned. Den må ofte i kontakt med hylseholder, og enda en bit til.

 

Gjer eg det med rcbs-die og 308 får eg ei "tulipanforma" hylse som absolutt ikkje passar i kammeret.  (No ser det rett nok ikkje ut til at det er det som er problemet her.)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, vux said:

Da har jeg testet følgende. Kobla hylse og sluttstykke sammen før lukking av bolt.

 

Fire lag med sølvfolie bak skutt upresset hylse(1100m/s). Tungt å lukke bolten uten at den låser seg i starten. Jevn tydelig motstand.

 

Fire lag med sølvfolie bak nypresset hylse(Satt tilbake ca 0.002 tommer). Går fint å lukke bolten. Jevn motstand. Litt tyngere enn uten folie bak i det hele tatt.

 

Uten folie. Samme hylse som over. Går helt uten motstand.

 

Så da er det ett eller annet som låser bolten akkurat i det jeg starter vridningen når jeg bare slipper hylsen ned i utkasteren og mater på den måten. Fant ut nå at om jeg mater fra magasinet går det som smør, mater jeg fra toppen(slipper ned) henger det seg til det plutselig løsner. Mulig den skal være slik?

Hmh! Driver du å «push feeder» ei rifle med kontrollert mating? Da er det i så fall ikke merkelig at det blir noe motstand når utdragerkloa presses over hylsebunn. Men du beskriver at dette skjer kun med dine helpressede hylser, og ikke de halspressede, noe som i så fall er merkelig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okai, er jo en Kimber så da har jeg jo lært noe nytt. Det jeg hadde gått glipp av var at den matet fint fra magasinet. Derfor jeg mente at halspressede gikk fint. Var vel først nå når jeg begynte å helpresse jeg begynte kamre fra toppen for å teste. Når jeg tidligere har halspresset har jeg bare sjekket at de fortsatt passet bra i wilson gaugen og deretter ut å teste. ja bare ladet kanskje 100skudd på den hitill. Da er vel det ikke eksisterende problemet løst da. Fikk jo plaget dere litt med masse tøv i alle fall 😂😂🙈

Link to comment
Share on other sites

Husk på at de hylsene du nå har presset er presset for mye og bør kasseres.

Start på nytt med hylser du ikke har helpresset. Glem alle tolker og måleverktøy det er bare til å skape forvirring.

Skru pressedien ut slik at hylsen ikke kamrer etter at den er presset. Skru dien ned til hylsen såvidt har motstand når du kamrer den. For å få rette følelsen med motstanden må du ta ut innmaten i sluttstykket.

Når du så vidt kjenner litt motstand når bolten lukkes helt er hylsene riktig kalibrert for ditt kammer, og det er den pressingen som gir deg lengst levetid på hylsene.

Alle tolker og måleinnretninger er basert på standard kammerdimensjoner og er et verktøy du kan bruke om du skal lage patroner innenfor standard toleranser for flere våpen, skal du tilpasse ammunisjonen til ditt våpen og din ladedie er de verdiløse. Du får bedre ammunisjon ved å presse hylsene så lite som mulig.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, beaker said:

 

Gjer eg det med rcbs-die og 308 får eg ei "tulipanforma" hylse som absolutt ikkje passar i kammeret.  (No ser det rett nok ikkje ut til at det er det som er problemet her.)

Klarer ikke helt å se hylsa for meg, for dårlig på blomster 🌷 Krøller den seg i overgang kropp/hals? Jeg har klart å lage mange rare hylsefasonger, men da helst ved omforming til annen patron. Tror ikke jeg har vært ute for deformering med vanlig helpressedie. Har du prøvd å fjerne senterpinne med ekspanderknapp og gjøre det samme? Når jeg tenker etter har jeg sett noe lignende med Forster-dier og ekspanderknappen justert for høyt opp. Da kniper den tak i halsen og lager trekkspill av hylsekroppen.

 

Jeg har forøvrig ei helpressedie i .22-250 som jeg har slipt av nederst. Tenkte ikke på å ofre en hylseholder... Learning the hard way.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Per-S, er du HELT sikker på at du har forstått hvordan disse måleverktøyene brukes? Det kommer ikke veldig tydelig fram av innlegget ditt. Å føle seg fram med hevarmen, evt. uten tennål, er beskrevet i ladeboken. Jeg syns ikke metoden er veldig sikker. Du kan risikere å sette skuldra tilbake for mye hvis den går tregt av andre grunner. Hvis du måler er du sikker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sa lenge patronen har "mothold" slik at du ikke får hylseseparasjon er det uproblematisk om du setter skulderen litt tilbake.

Når du har et diesett og hylser som er skutt i et våpen så må du presse hylsen til den går inn i kammeret, ellers får du ikke ladd ammunisjon. Ved å presse så lite som absolutt mulig får du den optimale løsningen på å lade ammunisjon til dette våpenet og du får utnyttet presisjonspotensialet på våpenet. Levetiden på hylser blir også maksimalt utnyttet. Husk også på at hylsene halspresses til de går tregt i kammeret.

Til ditt spørsmål om jeg forstår hvordan måleverktøyet brukes så behøver du ikke bekymre deg om det. Skal du bruke reduksjon av avstand til datumlinjen som kriteriet for riktig pressing av hylser for en jaktrifle med standard die sett vil du fort ende med ubrukbar ammunisjon og en rekke problemer i tillegg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle lekehylsene er kassert ja. Pleier ikke ta vare på tabbehylser :-) Har jo brukt @Per-S sin metode på Mausern, riktignok ikke tatt ut tennnålen, den har oppspenner så trenger muligens ikke på den? Det har fungert greit så langt i alle fall. Har nå uansett bestilt Wilson sitt måleverktøy som ble foreslått lenger opp i tråden som er noe jeg har tittet litt etter tidligere. 

 

Største problemet mitt var vel at jeg prøvde tvangsfore den fra toppen når det er kontrollert mating på riflen. Fra magasinet så ble det mer logisk. 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Casey Jones said:

Krøller den seg i overgang kropp/hals?

 

Ja, nettopp.  Har ikkje prøvd utan expanderpinne, nei, men den er inne i hylsa.  Elles burde vel ikkje problemet bli borte ved å skru dia opp.  Lurer på om eg har lagt ut bilde av slik hylse her ein plass.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Per-S said:

Sa lenge patronen har "mothold" slik at du ikke får hylseseparasjon er det uproblematisk om du setter skulderen litt tilbake.

Ja, om hylsa ikke flyttes fram så skuldra har kontakt med kammeret vil vil den vel ikke separere ved trykkringen. Men den varer neppe lenge om skuldra settes tilbake og blåses fram igjen flere ganger. Vanligvis vil det ikke være mulig å sette skuldra veldig mye tilbake, om kammer og die er i nærheten av standarden. Om hylsa går tregt etter at skuldra er satt tilbake 0,05 mm bør man ideelt sett gjøre noe med kammer eller die. Men, skal man få hylsene til å gå lett i kammeret, så må man nesten presse dem tilstrekkelig. Det blir en avveining mellom komfort og levetid. Å sette skuldra unødig tilbake for å få presset resten av hylsa nok harmonerer ikke med minst mulig bearbeiding og lang levetid. 

 

17 hours ago, Per-S said:

Ved å presse så lite som absolutt mulig får du den optimale løsningen på å lade ammunisjon til dette våpenet og du får utnyttet presisjonspotensialet på våpenet.

Derom strides de lærde. Jeg har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig å helpresse likt hver gang, framfor å halspresse til hylsene går tregt. Det er viktig å kunne skyte raskt også, uten å forstyrre rifla så mye i skytestøttene. Noen mener det er bedre å presse bittelitt hver gang, framfor å ta et skippertak hver n-te gang.

 

17 hours ago, Per-S said:

 Skal du bruke reduksjon av avstand til datumlinjen som kriteriet for riktig pressing av hylser for en jaktrifle med standard die sett vil du fort ende med ubrukbar ammunisjon og en rekke problemer i tillegg. 

På hvilken måte? Hva slags problemer, og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Det er stor risiko for at ammunisjonen ikke går inn i kammeret. Med standard die set og vanlig jaktrifle har du ingen kontroll over dimensjoner, og toleranser. Kammeret kan være for romt eller ovalt, støtbunnen skjev. 

Kalibreringsdien kan også ha feil. Både usymetri og skjevheter, ekspanderknappen kan ha feil dimensjon og i verste fall drar den hylsen skjev under pressing. Alle disse faktorer påvirker resultatet og dimensjonene når du presser hylsen

Den eneste matrisen du har for å kontrollere ammunisjonen er kammeret, og dersom ammunisjnen går inn i kammeret med så lite overmål som mulig så har du ikke mer å hente.

Presser du mer så er det unødvendig bearbeiding av messingen, presser du mindre får du ikke patronen inn i kammeret. Levetiden på messingen blir også så lang som det er mulig å få til.

Det er ikke nødvendig å gjøre hjemmelading av patroner vanskeligere enn nødvendig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bare til info. Kjøpte en Biltema måleklokke. Fungerte jo greit å måle med den fram til jeg får wilson saken. Måtte ha to i høyden av gaugene for å ikke få målefeil hvis trim lengden er over max. Nullet den på max på gaugen for å ha referanse når jeg putter i ny hylse. Deretter ny hylse og engangsskutt :-)

F7E50294-8F96-4FA5-8D57-D337017BEA4D.jpeg

F90B1D81-873F-468B-ABD1-B3D5276FCDEE.jpeg

DA85706B-AF5E-497C-B35B-D2D69B75CF9B.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en hobby i seg selv, og en lærer mye om toleranser og avvik på våpen og ammunisjon, men jeg er mer glad i å bruke våpen, og lader helst større mengder til de fleste våpen. Da gjelder det å lade ammunisjon som har bedre presisjon enn operatøren. Da blir det mer tilpassing for ammunisjon til NSF 300 m disiplinene enn til jaktfelt. Men prinsippene er de samme, du har et kammer, og du har et die sett, det må du forholde deg til og bruke det til å lade best mulig til ditt utstyr. Hva som er CIP/SAAMI spesifikasjon er helt uten interesse når du har skaffet utstyret. Da er det ditt utstyr som er fasit, og du må lade til dine dimensjoner.

Unntaket er til gamle svartkruttvåpen, der er toleranser på løp, kammer og ladedier slik at det ofte medfører hårløse partier i toppen før jeg har klødd så mye at jeg finner en løsning. Men avansert måle og tolkeutstyr finnes ikke så en må finne andre måter å finne avvik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja syns jeg lærer mye av pusle litt med dette. Driver jo bare med jakt og litt plinking så har jo ingen betydning sånn sett for den praktiske bruken for min del. Er lenge til jeg kommer til å skylde på upresis ammo når jeg bommer for å si det slik :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er et flott verktøy og Wilson lager kvalitet, men jeg tror ikke du får noe særlig nytte av den bortsett fra å lære noe om messingens merkelige oppførsel.

For å få noe utbytte av slike verktøy må du ha et våpen som er av BR kvalitet. Kammeret i våpenet og ladesettet må ha toleranser på samme nivå som denne matrisen du bruker for å måle hylsene. Ellers blir det som å bruke mikrometer når du bygger hus av planker rett fra sagbruket.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, vux said:

Viktig å få omløp på lønna vettu

Det er bra du tenker på sysselsettingen!🤪

Det er en ting som du bør tenke på. Messing blir hardere når den bearbeides, og mer bearbeiding og skyting gir hardere messing. Hardere messing krever mer kraft for å presses, og gir mindre fjæring tilbake mot dimensjon før pressing. Med samme innstilling på presseverktøyet vil det gi ulik pressing avhengig av hvor mange ganger hylsene har blitt brukt slik at du må stille pressingen ulikt for å få samme patronspill (headspace).

Dersom halsen blir skjev når du skyter vil den også bli hardere på en side. Derfor er det en fordel om hylsene er justert i halstykkelse og glødet før du starter å bruke dem, da er forutsetningene for symmetriske hylser videre i bruk større.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

jeg tror ikke du får noe særlig nytte av den bortsett fra å lære noe om messingens merkelige oppførsel

 

Korrekt. Har aldri vært så frustrert som etter jeg fikk dette verktøyet i hus... Stiller inn FL dien så jeg får 2 tusendels tommer headspace, neste hylse blir +5, så -2 osv

Mye ratting på dien om man ikke har kontroll på antall omladninger eller blander hylsene sine :-)

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at man har rifle med OK retthet i kammeret slik at hylsene kommer ut rette og fine. Vil det ikke hjelpe noe å gløde hylsene vær gang før man går igang med pressinga? Bruker Redding type S dier nå.

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Gløding vil hjelpe, men om kammeret ditt er rett og sluttstykket rett er det ikke nødvendig hver gang. Når du gløder må det glødes likt på alle hylsene slik at en glødemaskin er nyttig for å få jevne resultater. 

Hylsene blir også litt ru inne i halsen slik at kulen vil sitte hardere, noe som kan endre presisjon og treffpunkt. Derfor er det mange som gløder hver gang på topp ammunisjon til langhold og BR. For en jaktrifle burde det ikke være nødvendig, og det er ikke sikkert at du merker forskjell.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kjøttjegeren said:

Dette blir ratting på dier

Det kan det bli om du har allverdens kontroll på hylsene også.

Uansett er det ditt kammer som er fasit, hvor du er i forhold til industristandard kan du drite i. Det optimale er en hylse som akkurat går inn i ditt kammer.

Det er derfor BR skyttere ofte brotsjer pressedien med samme brotsj som brukes til kammeret. Da blir det en variabel mindre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...