Jump to content

Får ikke til å helpresse


MrMerula

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en Dillon 550 og Lyman diesett til 6,5x55 og 223 rem. Halspressing har gått fint, men forstår meg ikke på helpressing. "Lenge" før dien har nådd ned til hylseholderen, er det bom stopp og det krever enorm kraft for å dra håndtaket opp. Til slutt gir den slipp med et brak. Jeg smører med Dillon spray. Skal det være sånn?

 

Hylsene ser rare ut også og får et tydelig merke på halsen. Ser dette riktig ut ved helpressing?

 

Prøvde 223 dien for å se om den var bedre. Endte med at hylsa satt bom i dien og hylseholderen rev av rilla på hylsa. Begge diene er Lyman.20191128_141738.jpg.ba479468babcafa39d3d137ac0694421.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er mer om hylsa ser normal ut etter helpressing og om det virkelig må brukes rå makt for å få pressa hylsa. Å få dien ned til hylseholderen er helt umulig. Da må hydraulikk til.

 

Tenker selv at denne dien er altfor trang! Ser Skytterlinken tilbakekalte et parti altfor trange Lyman-dier til 6,5x55 for et år siden. Mulig jeg har fått en slik...

Edited by MrMerula
Link to comment
Share on other sites

I settet følger med både carbide buttpn og vanlig stål. Har prøvd begge og skrudd de både opp og ned. 

 

Spørsmålet blir det samme: ser hylsene "friske" ut? Og hvordan skal helpressing føles? For meg ser det ikke ut som hylsehalsen klarer å entre dien og godset blir presses nedover.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke fryktelig unormalt ut på bildet ditt. 
 

jeg ville prøvd å smørt hylsene bedre, og det skal litt makt til for å helpresse uten.Det blir enklere med riktig smøring av hylsene

 

en hylse som ikke er smurt i det heletatt hadde jeg heller ikke klart å presse skikkelig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sporet på hylsehalsen ser rart ut. Jeg har fire slike "deluxe"-sett fra Lyman. .223-dien presser for mye når skrudd helt ned (0,5-0,6mm headspace i to forskjellige kammer), de andre gir fine dimensjoner. 

Jeg bruker mest plukkhylser, som naturlig nok kommer fra allverdens kammer. En gang iblant møter jeg en hylse som ikke vil inn i dien, da trekker jeg meg og hiver hylsa. Min tolkning, er at disse hylsene er avfyrt i et overdimensjonert kammer.

 

Mitt forslag til feilsøk:

1) fjern utstøterstanga helt før denne testingen, da fjerner du den fra ligningen

2) prøve annet hylsefett. Imperial sizing wax er superbra.

3) prøv å presse noen hylser fra andre kammer (f.eks fra bøtta på skytebanen). Hvis disse går greit, men ikke hylsene fra ditt våpen, har du kanskje et kammer problem (->børsemaker for sjekk).

4) hvis ingen hylser vil inn i dien, til tross for optimalt fett, har du et die- problem

 

Det at begge diene er problematisk, øker sannsynligheten for at smøring er problemet. 

 

Helpressing krever litt maktbruk, men ikke mye. Det du beskriver, er ikke normalt.

 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svar!

 

Problemet er løst.

 

Jeg kjøpte rett og slett et RCBS diesett i den lokale butikken. Helpressa til RCBS var en helt annen verden! Pressa gir nå jevn motstand uten at noe sitter fast. Konklusjonen min er at Lyman-dien er for trang. Som sagt har importøren tidligere tilbakekalt dier i dette kaliberet. Virker åpenbart at halsåpninga på Lyman er for trang til at hylsa entrer og det blir derfor et bråstopp når toppen av hylsa støter mot halsåpninga i dien. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner tråden litt. Skulle til å helpresse mine 22-250 hylser siden de begynte å kamre veldig tregt. Har en nyinnkjøpt Redding type S die. Skrudde den helt ned og en kvart opp. Kamret treigt fortsatt. Skrudde mer ned osv. Helt i bunnen og de kamrer fortsatt treigt. Har slik wilson sak man slipper hylsa i for å måle trim og headspace. Headspce er på maks mens trim er på minimum selv med dia i bunnen. Har brukt LEE hylseholder. kan det ha noe med saken å gjøre mon tro? Ser redding selger hylseholder kit med flere forskjellige….

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vux said:

Låner tråden litt. Skulle til å helpresse mine 22-250 hylser siden de begynte å kamre veldig tregt. Har en nyinnkjøpt Redding type S die. Skrudde den helt ned og en kvart opp. Kamret treigt fortsatt. Skrudde mer ned osv. Helt i bunnen og de kamrer fortsatt treigt. Har slik wilson sak man slipper hylsa i for å måle trim og headspace. Headspce er på maks mens trim er på minimum selv med dia i bunnen. Har brukt LEE hylseholder. kan det ha noe med saken å gjøre mon tro? Ser redding selger hylseholder kit med flere forskjellige….

Er den treg på returen? 

jeg hadde en Lymann die til 308W som var utrolig treg på returen, der viste det seg at den strakk hylsa noe voldsomt på retur så jeg måtte presse samme hylsa 2-3 ganger før jeg oppnådde headspace jeg ønsket. 

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke alltid det funker å blande fabrikat av hylseholder og die når du skal presse helt ned. Hylseholderne kan ha forskjellig tykkelse g dermed stoppes dia på forskjellige sted alt etter som. Er mulig å slipe av litt av dia for å presse mere.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikke treg på retur nei. Rensa kammer med kammerbørst, byttet til lee FL die. Skrudde den helt ned pluss 1/4 og fikk da pressa den slik at den er på minimum på wilson målern. Fortsatt tungt å lukke bolt dog. Går greit helt til man skal vri bolten. Kan jo slipe ned den ene lee hylseholderen(har flere) men føler jeg da er litt på villspor??

6A7F7BCF-CF9C-4021-827E-2973D1CD3714.jpeg

5C0E5874-E1D8-4DBF-AA11-F250F9E7DF51.jpeg

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg kjent med bruken av disse tolkene, men antar at max headspace betyr at skuldra er presset tilbake det den skal ihht spec. Havner ei pressa hylse dypere i tolken enn ei upressa? Har "forsket" på dette med hylseholdere, og svjh var ikke forskjellen mellom fabrikatene store. Kunne dreie seg om noen tideler på det meste. Om skuldra settes tilbake tilstrekkelig er det nærliggende å tro at kroppen ikke er presset tilstrekkelig, og at det er der det "lugger". Man kan få et visst inntrykk om man tusjer hylsa og kamrer den. Da er man over på toleranser/ mål på både kammer og verktøy som ikke "samarbeider", samt hylsemateriale. Å presse hylsa enda mer når skuldra er satt langt nok bak vil være særdeles uheldig, så det fremstår heller ikke som en farbar løsning.

Er kammeret ditt innenfor spec? Tolket? Om det se ok ut ville jeg prøvd (lånt) en annen FL die for å se om det løser problemet. I teorien og som oftest i praksis er pressing en "rett frem operasjon", men av og til støter man på denne typen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Upresset ligger høyere i tolken ja. Har to FS dier. En Lee og en Redding S. Teste begge. Reddingen klarte jeg ikke presse nok til at hylsa kom lenger ned i tolken, men med lee +1/4 kom den lengere ned. Prøvde ikke reddingen med +1/4 dog. Det rare er jo at den i det hele tatt passer i tolken upresset. På min 8x57 på jeg i det minste presse halsen for at den skal gli inn i tolken. Har ikke fått tolket løpet nei, har vel egentlig tenkt å få laget ett nytt løp etterhvert. Tusjet med rød overhead tusj før jeg pressa. Se bildene. Første er upresset hylse. Da ligger den høyere i tolken, men på min 8x57 trenger kamrer den greit selv om hylsa ligger høyt i tolken så det kommer vel an på kammeret man har. Presser vanligvis til de kamrer greit på 8x57 rifla. 

image.jpg

4B22DB2E-E37C-4B3B-8024-028D21DDFBC9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bildene tyder på at du har et romt kammer og eventuelt et romt presseverktøy og at hylsen ikke presses helt tilbake til opprinnelig dimensjon.  Det ser ut som om hylsen har ekspandert kraftig 7-8 mm fra bunnen (trykkringen). Legg to hylser ved siden av hverandre (tett inntil) og mål mellomrommet mellom bunnen på de to hylsene. Da får du en indikasjon på hvor mye trykkringen har utvidet hylsen.

Det er også et blankt parti litt nedenfor skulderen, det kan også være årsak til at de kamrer tregt.

Kan hylsene ha blitt utsatt for overtrykk?

Er tennhettelommene utvidet slik at hettene kan settes inn med liten motstand er det et tegn på at hylsene har blitt utsatt for høyt trykk. Det kan også forklare problemene.

Link to comment
Share on other sites

Renset støtbunn ja. Disse er ladet sånn midt på treet og har ikke hatt andre indikasjoner tunge hevearm etter skudd, løse hetter osv. Satt i hetter på tre av de nå. Gikk like treigt som de var nye. Ser at både Lapua og Hornady hylsene er like tunge å få kamret. Har ikke vært omladet mange ganger disse så i grunnen merkelig at de skal bli treg å kamre etter så få omladinger. Kan jo som du antyder @Per-S vært høyt trykk likevel. Målt hastighet på reveammoen min har vært 1100m/s med magnetospeed, 40gr kuler og 50cm løp. Har andre hylser i samme batch som ikke er ladet til den farten som har samme problem dog. Uansett bør de vel la seg presse ned til standard størrelse igjen? Har jo ikke ladet kjempelenge så kan være det har gått i krøll ett sted når jeg har holdt på ved tidligere halspressinger 😂

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

@Per-SDe ringene ved trykkringen kommer til syne når jeg presser hardt. Hylsene er også litt misfarget gull aktig etter for lite skylling etter vask. De på bildet under er presset moderat med Lee dia og har ikke ringen ved trykkringen. Ikke så synlig i alle fall.A109DACC-C989-40F8-A438-AAFA779D97C4.jpeg.de8ade02382c86e780e2e4529019554f.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye settes skuldra tilbake? Du kan bruke tolken + et skyvelære til å måle med før og etter pressing. Tipper hylsa skvises ut i lengderetning inntil dia begynner å dytte på skuldra. Vanlig anbefaling er å sette skuldra tilbake 0.001 - 0.002 tommer, dvs. 0,025 - 0,075 mm. Altså en halv tiendels millimeter. En ganske vanlig feil er å ikke skru dia langt nok ned. Den må ofte i kontakt med hylseholder, og enda en bit til. Ser du har prøvd + 1/4 turn, men kanskje trengs det mer? Pressa svikter, så se etter lysåpning mellom hylseholder og die når du har maks press på ei hylse. Er det lysåpning, så kan du skru lenger ned.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, vavlo said:

Har "forsket" på dette med hylseholdere, og svjh var ikke forskjellen mellom fabrikatene store. Kunne dreie seg om noen tideler på det meste.

 

"Noen tiendeler" i denne sammenheng må da være temmelig mye? 😳 Det er forskjellen mellom trang kamring og hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jau, når jeg presset med Lee + 1/4 så forsvant hylsa fra max til min i tolken. Fra min til max er det 0.005 tommer. Mener å huske det var null lysåpning da, men skal teste en gang til og justere enda mer ned bare for å se hva som skjer. Har ikke handlet inn måleverktøy for skuldra. Mener jeg ikke fant en som passet til 22-250 og 8x57 sist jeg surfa rundt etter slikt på nettet. Kom gjerne med tips hvis noen vet så får jeg handlet inn :-)

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Tok kanskje i noe, men mellom forskjellige fabrikat kan det skille opp mellom 1 og 2 tideler som jeg har målt. Uansett byttes ikke denne ukritisk, om en skal ha kontroll på patronspill.

Bruker dette verktøyet Hornady Headspace Kit W/Body (jaktogfriluft.no) av og til selv for å kontrollere pressing. Ikke noe må ha, men kjekk når en kommer borti trøbbel og vil kontrollere bedre hva en holder på med. Lett å sammenligne patronspill mellom pressa og upressa hylser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm. Når jeg først har fått kamret den å drar slutstykket halvveis tilvake og så inn igjen er det null problemer å lukke. Som smør akkurat som når jeg åpner bolten. Lar jeg hylsa ekstrahere helt og så nytt forsøk er det trangt igjen. Testet med dia skrudd skikkelig skikkelig ned. Den presset til minimum i tolken, ikke mer..

 

@valomener den ikke passer til begge mine kalibre?

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Verktøyet leveres med et utvalg av foringer, så det passer nok begge.

"Henger" hylsa noe ved ekstraksjon etter at bolthåndtaket løftet helt og en skal dra bakover? Har du prøv å rotere hylsa for å se om det gjør noe forskjell?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt er glatt og fint så lenge hylsa henger fast i sluttstykket(etter at den har gått treigt første gang). Trenger ikke ta i for å løsne den fra kammeret hvis det var det du tenkte på? Har prøvd å rotere hylsa, men ikke mens den henger fast i sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt fabrikkammo i den siden den var ny. Har ikke liggende for tiden heller dessverre, men må kanskje kjøpe en pakke. Skal jo sende den ned for løpsbytte etterhvert så da får børsemaker se på dette også hvis ikke det er noen som har flere forslag på ting jeg bør prøve.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel bruke den Wilson gauge-en som måleverktøy?I hvert fall inntil hylsebunnen flukter med det laveste sporet. Evt. må du shimse med et lag tape eller to. Tungvint, men som en foreløpig test for feilsøking, kanskje. Vil absolutt anbefale det verktøyet fra Hornady eller tilsvarende. Småpenger sammenlignet med kuler, krutt, diesett, pipeskift etc. Digitalt skyvelære er kjekt også. Så kan du nulle det på skutt hylse og se setback direkte.

 

Et annet triks før du begynner å slipe ned die eller hylseholder. Shims hylsebunnen med tape eller aluminiumsfolie før du setter den i hylseholderen. Det er antagelig slark nok til at du kan legge på noen fattige hundredeler shimsing. Da vil du få dytta skuldra bittelitt lenger tilbake når du presser. Men du bør måle hvor mye, på et eller annet vis. Kan kanskje improvisere med en rørstubb, tomhylse pipe(sett) elns. Det er skummelt å sette skuldra for mye tilbake. Men for feilsøking kan det jo være nyttig å overdrive litt. Trenger ikke skyte hylsa etterpå, men ofre den i det store arkivet.

 

En praktisk, litt grov måte, er å legge tape på hylsebunnen etter pressing. Ett lag bør gå greit. To lag bør gi tregt sluttstykke osv. Jeg kjenner ikke den mekanismen der, så jeg vet ikke hvordan den vanligvis oppfører seg. Men litt treghet kan det muligens være uansett?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte tips. Du har rett. Inntil jeg når minumum kan jeg jo fint bruke gaugen å måle med. Til vanlig vil jeg jo aldri presse så mye at  jeg kommer til minimum på gaugen. 

 

I de siste postene har jeg muligens konkludert med at det er bolten som er problemet. Tar gjerne mot tips der også 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg teste i morgen. La inn en ordre på den bump måleren til wilson. Så jo genial ut den. Synd den måtte restnoteres. Siste erfaringa med det er at det går ca fire mnd. 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...