Jump to content

Rifle til mor


Truls

Recommended Posts

Jepp, da har quinden tatt jegerprøven og dermed har jeg tilgang på en ekstra postjeger på elgjakt 8)

 

Nå må det kjøpes inn en rifle. Jeg er blitt anbefalt en Sauer 202 og et amerikansk Zeiss-sikte, men er åpent for andre forslag. Jeg tror siktet bør være noe i brennviddeområdet 1-6 eller 1-4 eller noe sånt. Det eneste jeg er helt sikker på, er at våpenet skal være i jentekaliber - altså 6,5x55 :mrgreen:

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, slettes ikke verst å få fruen men på laget :)

Mitt råd er å ta en tur i en velassortert våpenbutikk og la dama prøve.

Det finns så mye bra som passer, og så mye bra som ikke passer.

Her er det egentlig budsjettet som setter grenser.

 

Valg av sikte er like viktig som våpen (etter min mening), og den klassiske størrelsen 1,5-6x42 er et meget godt valg.

For en nybegynner er kanskje et med belyst "dot" en fordel, gjør det litt enklere å legge treffpunktet på dyret?

 

(og da er det vel klart for Tikka T3 / Conquest klanen :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun er skapt som kvinnfolk flest, så er de stort sett kortere i arma enn oss mannfolk. En trestokk er lett å kappe til passe lengde. Evt se etter noe brukt som allerede er innkorta. Da kan du bruke pengene du sparer på å gi henne noe grovere enn 6,5x55 og heller sette på en lyddemper!

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ingen tips å komme med, bare en digresjon (eller noe sånt. bruker av og til ord jeg ikke kan helt betydningen av).

 

Jeg har jakten som mitt fristed, og synes det er helt konge så lenge fruen ikke interesserer seg for annet ved den enn å spise det jeg skyter (hun vil helst ikke se viltet før det ser ut som en pakke fra rimo gule prixer). Da vet hun at en direkte konsekvens av det at jeg går på jakt er god mat, og jeg får den "fritiden" jeg trenger, enten med kompiser eller alene ( Jungs type: ISTP) i den Norske natur jeg simpelthen elsker å være i.

 

Så jeg kan ikke forstå hvorfor fruen i det hele tatt skal ha jegerprøven. Men gratulerer, og du får kanskje gjennomslag for flere "må ha" effekter. Slike ting jeg har en eiertrang til, men ikke får gjennomslag for i budsjettet.

 

Pokker, kjenner nå at jeg misunner deg litt likevel...

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 er ett meget godt valg.

 

Men hvorfor ikke gå for en Swarovski 2-12x50 (da trenger hun ikke rødpunkt for korte hold....) Prøvde børsa til svogeren min her om dagen med den, og du verden for en kikkert....

 

6,5x55 er ett meget god allroundvalg, søstera mi valgte det samme.

 

 

Flott å få flere jenter til å jakte. Fikk søstera interessert for 2 år siden, etterhvert er hun blitt helt hekta. Gubben hennes kjøpte våpen i år (hehe), litt hekta han også nå tror jeg....

Link to comment
Share on other sites

Ville sett på f.eks Sauer 202 Outback i 6,5x55 eller en Remington 7 LSS/SS i 260 remington (6,5x51) eller 7-08 (7x51).

Disse remington kaliberene er basert på 308 wiin hylsen (51mm) og en får derfor en kort låsekasse. En enkel lett og hendig rifle som kan godt kombineres med en Leopold QR montasje, og en kikkert som passer. Har selv en slik i remmy 7 SS i 223rem.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha observert en del jenter/damer skyte, så har jeg merket meg at di skyter vel så godt som gutta også med f.eks 308, 30-06 eller grøvre , kanskje fordi de gjør som de får beskjed om. Og at de faktisk ikke er så pinglete, det som er viktig er tilpassing av stokken så det passer.

 

Ellers er jeg helt enig i at 6,5 er et "jentekaliber".

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk sauer 200 med jaktskjefte til konfirmasjonen. Skyter en del konkurranse, men denne børsa bytter jeg ikke bort for alt i verden!

 

Gå for et våpen med justerbar kinnstøtte og gjerne justerbar kolbekappe. Lette våpen ser jeg ikke på som noen fordel når en skal begynne å skyte.

Rifleskyting er krevende i begynnelsen, så legg ting til rette for at hun kan få det til med en gang. Kjørte riflekurs i vår, og på 3 av 4 børser som folk hadde med seg ble det minst 7 mm papp og tape. At børsa passer er viktig skal en drive med detta her!

Arrangerer lokale jakt- og fiskeforeninger skytekurs? I såfall er det bare å melde seg på med en gang! Som jeg skrev i en tråd her for ei ukes tid sida: Jeg har en av de beste instruktørene i området til far, men jeg hører ikke på hva han sier. Andre derimot er det lettere å ta til seg informasjon fra!

Back opp, men la henne prøve ut egne meninger og la henne tenke sjøl! Jeg har alltid spurt far på stevner osv "Hvor mye skal jeg skru nå?". Skjøt greit, men klarte aldri bli helt sjølstendig - før enn jeg måtte stupe i det sjøl. Og det var da mye morsommere! :D

 

Det viktigste er god-følelsen! Har ikke skytteren trua sjøl, så kommer en ingen vei! :-) Ta god tid til avgjørelsen, så ho er sikker!

Link to comment
Share on other sites

min sambo fikk en stk tikka 595 sporter i 308W , med swaro 2.5-10x42, som første rifle. Denne kan jo justeres i lengden med sag men har justerbar kolbe. Dett er en stabil skyteplatform, relativ kort men utrolig fin ballanse. Brukes nå kun til jaktfelt.

Nå har hu fått en kongsberg lakelander m-389 i 270W, zeiss 2.5-10x50. Rekylsvak men har noe mer futt en 6.5x55. Denne blir brukt på elg, rådyr oghjort.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ingen tips å komme med, bare en digresjon (eller noe sånt. bruker av og til ord jeg ikke kan helt betydningen av).

 

Jeg har jakten som mitt fristed, og synes det er helt konge så lenge fruen ikke interesserer seg for annet ved den enn å spise det jeg skyter (hun vil helst ikke se viltet før det ser ut som en pakke fra rimo gule prixer). Da vet hun at en direkte konsekvens av det at jeg går på jakt er god mat, og jeg får den "fritiden" jeg trenger, enten med kompiser eller alene ( Jungs type: ISTP) i den Norske natur jeg simpelthen elsker å være i.

 

Så jeg kan ikke forstå hvorfor fruen i det hele tatt skal ha jegerprøven. Men gratulerer, og du får kanskje gjennomslag for flere "må ha" effekter. Slike ting jeg har en eiertrang til, men ikke får gjennomslag for i budsjettet.

 

Pokker, kjenner nå at jeg misunner deg litt likevel...

 

Nuh vel.....ta det litt rolig i svingene her nå.....

 

Takket være min samboer ble jeg introdusert for jakt.....og skyting.... :mrgreen:

 

Jeg har til dags dato aldri lagt meg opp i hva eller hvor mye penger han bruker på våpen, jaktturer eller stæsj til 4x4.

 

Vi jakter sammen og vi jakter hver for oss....

 

Som oftest pakker jeg bikkje og børse i bilen og gubben ser bare baklysa på bilen i det fjerne.....

Om han angrer på at han "viste" meg dette med jakt betviles..... han slipper å se så mye til meg :lol::lol:

 

Er det ikke jakt, drar jeg av sted med ei bikkje eller to....enten på hytta eller på langholdskyting osv osv..... :mrgreen:

 

Førøvrig......hvor for ikke en Sauer 202 JM med et ekstra Klassik fortre og en Zeiss 1,5-6x42....... funker til det meste 8)

Da har fruen ei børse til både jakt og konkuranse(Jaktfelt/løpende) :wink:

 

Skulle hun vise interesse for skummrings jakt eller jaktfelt...kan man invistere i en ny kikkert med mer forstørring/lysåpning/rødpungt..... skulle skyteinteressen ta helt av og hun finner ut at langhold er KNALL.....er det bare å kjøpe et heftig rør til dette for målet og sette i ei Sauer pipe ala 74cm og 21mm.... .... :twisted: :lol

n529042384_190407_370.jpg

 

Åsså må hun jo ha en A-tec demper...... :roll::mrgreen:

A-tec%20demper%20005.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ventet vel litt på denne, ja. Gikk ut fra at Glensen kom til å få litt pepper :mrgreen:

 

Forslaget ditt om en Sauer 202 JM med et ekstra klassisk fortre og en Zeiss 1,5-6x42 ligner mye på det en kompis av meg anbefaler. Hvor mye kommer denne pakken på?

 

Og Buster - hva kostet S&L "Classic" med Leupold 3-9x40?

Link to comment
Share on other sites

En Remington mod. 7 er kort og hendig, og kan derfor oppleves vinglete å skyte med.

 

Ta med dama til en eller helst flere butikker så hun kan få kjenne på dem, og se hva som passer best for henne. Hvis det da begynner å blinke seg ut noen favoritter, se om du kan få lånt en slik for prøveskyting av noen som har en.

Da kan HUN si hva som passer.

Lykke til.

Svein S

Link to comment
Share on other sites

Min bedre halvdel har en Heym SR20N i 308, som hun liker godt og skyter bra med. Den er forholdshvis kortpipa, så når hun har kappet stokken for å passe sånn noenlunde ble den bra balansert. Hu har Swaro 1,6-6 på den.

 

Hovedsaken er vel å kjøpe ei ordentlig børse av bra kvalitet, så hun ikke blir lei av røtent utstyr. Tikka 595 eller T3 er jo gode alternativ hvis 202 blir for kostbart, ellers vil jeg vel støtte 202 - men jeg personlig liker classic med justerbart kinnstykke bedre en jaktmatch da jeg syns den er mer elegant og mindre klumpete.

 

Stokk/pipelengde og balanse er jo veldig avhengig av lengde, lengde på armer og lengde på hals, og er hun kortvokst er det viktig å få korta ned stokken så det passer, for lang stokk gir elendig rekyloptak og da kan selv en 243 gjøre vondt.

 

Jeg ville foreslå en kikkert med lav forstørrelse, f.eks 1,5-6 da de ofte oppleves mindre vinglete og lettere gir mestringsfølelse, noe som igjen betyr en del for utviklingen av skyteferdigheter.

 

Lykke til!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste som har kommet fram her er lengden på kolben, min heller korvokst datter på 16(ca knapt 1,6 meter) skyter med en brno 601 i .308, hun slet med å skyte akseptabelt i alle jaktmessige stillinger, helt til jeg la rifla på saga og kortet ned 2 cm, etter dette skjøt hun storviltprøva "på en snuseske".

 

(Og en elgokse på sin andre dag på elgjakt)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ei Schultz & Larsen Mod 97 DL i 6.5x55 til madammen for fleire år sidan. Kappa stokken 2 cm, og voila, alt vart perfekt. På den står det ein Schmidt & Bender 3-12x42, og den kombinasjonen fungerer kjempeflott til hjorten i alle fall.

 

Som andre har skrive tidlegare, så er ikkje 6,5 eit must for at damene skal skyte godt. Eg sette inn eit 30-06 løp, og dama skyt like godt ho.

 

Har sett damer skyte godt med 8 mm Rem.mag og 340 wby, så trening med våpenet er nok nøkkelen til sukkess.

 

Eg bruker å ha med mange ulike våpen i ulike kaliber på skyteøkta til jegerprøven, og dei fleste finn eit våpen dei kunne trivast med.

Link to comment
Share on other sites

eg valgte ein sauer 202 i 6.5x55 med sort kkc skjefte.. det sto mellom den og en rem mod seven i sort kkc skjefte..

Valgte saueren pga muligheten for kaliber bytte og kkc'en for tilpassningens del.. min fru er ikkje av dei største i høgden.. ho får alt til jul, modrern meinte det blir ei utrivelig julehelg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en Zastava mauser i 458WinMag. Så blir det med det ene skuddet, og man har fritid/hobbyen sin i fred. Gjerne toppet med optikk fra kina, med kort øyeavstand.

Samtidig ville jeg sagt, idet hun reiser seg famlende opp etter førsteskuddet, med et kraftig kutt i pannebrasken: "Takler du ikke å skyte, får du holde deg til oppvaskbenken"

Og sånn er det med den saken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Min tid på skauen er verdt gull, jenter er velkommene, men ikke mine egen, hu tilbringer jeg nok tid med heime.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...