Jump to content

ISFISKE 08/09


Perpålsa

Recommended Posts

Nå som det endelig har lagt seg litt is på vanna her i Østmarka syntes jeg det var på tide å dra igang en tråd om sesongens isfiske. Min første tur denne sesongen ble lagt til et lite skogstjern med tusenbrødrebestand av abbor, og ganske bra med ørret.

 

Det ble en kompis, meg og husets to münsterländere som rusla ut i skauen for å prøve fiskelykken denne gangen. Vi ankom vannet litt seint, så ingen av oss hadde den helt store trua på dagens fiske. En antakelse som forøvrig viste seg å stemme ganske godt. Pimpel og mormyskha ble grundig testet i en resultatsløs time før vi kapitulerte og trakk mot furubålet som ulmet og glødet på land.

 

normal_Paddetjern_7_des_015.jpg

Bålet lokket å dro for å få oss av isen..

 

Bikkjene syntes nok det ble litt kaldt etterhvert, men tullet inn i et pledd ved siden av bålet gikk det ganske greit. Snøen som hang tungt på trærne dempet enhver lyd effektivt, og med en måne som lyste fra krystallklar himmel var det duket for en herlig kveld med kaffedrikking og pølsegrilling.

 

normal_Paddetjern_7_des_007.jpg

Det er ikke så greit å være liten jente når matfar glemmer varmedekkenet hjemme.

 

normal_Paddetjern_7_des_013.jpg

Månen og snøen skapte en herlig ramme rundt oss ved bålet.

 

På denne turen ble det altså bålkos som sto i fokus, men isfiskesesongen er ihvertfall definitivt i gang :D Bruk denne tråden til å dele erfaringer, minner opplevelser og ikke minst bilder fra isen! SKITT FISKE :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
er det noen som har prøvd isfiske etter ørret når det er mørkt? lettere å få tid da.

 

ja, vi pleier og dra ut på kveldstid noen ganger og sette ut ca 10 snører nærme land der det er ca 4-5m dypt, da sitter vi ved bålet og sjekker snørene for vær halvtime, har tatt bra med fangst på slike kvelder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var 1. nyttårsdag turen unnagjort. Ble noen stakkars abborpinner + ei gjedde på 0,9kg som prøvde og stjele mormhyskaen min, men det fikk den ikke lov til så nå ligger den på reveåtet mitt i steden. Så får man se hva søndagen og uka framover bringer da jeg har fri og det er blitt bra med is på Drammensfjorden.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt tre turer til et vann i Nord-Trøndelag med bra fangst hver gang. Henholdsvis 5, 11 og 10 stk.

Snittvekt på ca 400 gram, største var 850 gram.

Feit og fin ørret.

 

Bra med is, men er litt skummelt rundt bekkeløpene som er åpne.

Mye snøvær de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Da var en herlig dag på sjøisen unnagjort sammen med gode kamerater. Endte med 7 arter fordelt på makrell, sei, torsk, hyse/kolje, hvitting, rødspette og SØ. Største sei var 2,7kg, torsk 2,5kg og makrell 1,3kg. Sø'n veide beskjende 0,5kg, men med en treblekrok str 6 i halsen blir det mye blod og fiskedød så den blei med hjem enten den ville eller ikke. Og sånn her har jeg ei hel uke og drive på. Meldt fra -5 til -10 og sol hele uka. Det her kommer til og bli ei herlig uke.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen turer på isen i romjula her også.. Først blei det en tur på et lokalt vann, og resultatet blei en liten abbor og en ørret på 10cm som blei gjenutsatt. Så tok vi turen til fjellsjø`n i Hurdal. Vi fikk en 3-4 svære abborer, knall fin tur med grom kulde. Blei også en tur idag her hjemme, og resultatet blei 3 abboerer i et utrolig nok nesten bånnfryst tjenn :D

Link to comment
Share on other sites

Ser det er kommentert lenger opp i tråden her men må spørre like vell:P det er -25 ute nå, vert det i 2-3 døgn noen som vil tippe ca. kor my isen har "grodd"?

 

fisket litt i jula, bare små ørret å få :/

 

 

Finnes ingen mal på dette. Mange faktorer som spiller inn. ( Strøm, bunnforhold, dybde osv)

Link to comment
Share on other sites

Se det ja, nå har det vært litt aktivitet i tråden! :D Jeg har også vært noen dager på isen i jula, men uten de største fangstene. Isen er 30-40cm tjukk, og uten et snøfnugg på, så med stålende sol hver dag er det vel lett å forestille seg at det har vært deilig å være ute? :) Godt mulig jeg legger ut et par bilder i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Nok en dag på sjøisen er over. Fikk med meg hjem 3 sei på 1.5, 2.2 og 2.9kg + en makrell til agn i morra. Fikk også litt småfisk innenfor hvitting, sandflyndre, knurr og torsk.

 

Er det igjen noe abbor og sik i fjorden.? I mine yngre dager fisket jeg noe vannvittig med diger abbor fra isen ved utløpet av Lierelva, samt mye pen nebbsik.

Link to comment
Share on other sites

De tussler der de. Men jeg fisker for langt ut. Men så det var en 3-4 stk i dag som fiska nærme land rundt munningen etter storabboren og sik. Er jo også mulighet for veldig stor mort der inne. Kilos abbor er heller ikke langt fra umulig. Sommerstid lusker det litt havabbor rundt inni der også. Blei faktisk tatt en havabbor på ca 750gram helt oppe ved jernabenbrua i Lierelva. Det er en god del hundremeter i ferskvann for en saltvannskrabat.

Link to comment
Share on other sites

De tussler der de. Men jeg fisker for langt ut. Men så det var en 3-4 stk i dag som fiska nærme land rundt munningen etter storabboren og sik. Er jo også mulighet for veldig stor mort der inne. Kilos abbor er heller ikke langt fra umulig. Sommerstid lusker det litt havabbor rundt inni der også. Blei faktisk tatt en havabbor på ca 750gram helt oppe ved jernabenbrua i Lierelva. Det er en god del hundremeter i ferskvann for en saltvannskrabat.

 

Holdt på en 2-3 år på begynnelsen av 80 tallet med storabborfiske der. Hadde en gang 16 kilo abbor fordelt på 12 fisker, største på 1,7. Noe av det sykeste jeg har vært med på innen abborfiske. :lol: Så forresten på kartet ja at du holder på lenger ut.. (fra et annet forum)..

Link to comment
Share on other sites

Har blitt noen turer på isen i romjula her også.. Først blei det en tur på et lokalt vann, og resultatet blei en liten abbor og en ørret på 10cm som blei gjenutsatt. Så tok vi turen til fjellsjø`n i Hurdal. Vi fikk en 3-4 svære abborer, knall fin tur med grom kulde. Blei også en tur idag her hjemme, og resultatet blei 3 abboerer i et utrolig nok nesten bånnfryst tjenn :D

 

 

Hvor stor var de svære?

Fint vann det der. Mye ørret også, bra kvalitet og vannet tåler hardere fiske.

Link to comment
Share on other sites

I følge en fiskelov eller noe i den retning er det kun tillat med redskap som er lagd for at fisken skal svelge agnet/kroken. Og den som påstår at det er meninga at abboren skal svelge rykkpilken så taler de for døve ører for den kjøper jeg ikke. Har riktignok snakka med folk som har fått både ørret og gjedde som har svelga, men oddsen er vel heller lav for at det skjer i et vann uten gjedde og overbefolka av abbor som et eksempel. Så anbefaler og heller kjøre pimpel/mormhyska i stedet.

Link to comment
Share on other sites

ahh isfiske. Drev masse med det før jeg havna på feil side av vannskillet. Mest på mjøsa da. Furnesfjorden blir det vell. Der hvor tømmeret lå lagra før i tia, rett ved avkjørselen til br.dal på E6, for de som er lokalkjente :wink: . Fikk mye åbbor der. Fiska endel på sjursjøen og. Var faktisk endel ørret og røye der. Samme med ljøsvann. Der var det godt med ørret, før åbboren ble satt ut :shock: Vet ikke hvordan de vannene er i dag.

Dæven, var så ivrig så jeg hadde to isbor, egen sittekasse med isoporste og fiskeholder, ørten hundre mormyska'er og til moderns store fornøyelsen (eller kanskje ikke) flere bokser med maggot i kjøleskapet. Var vist ett utstyrsludder dengang og. Var foresten med å klubbe lake på isen da jeg var liten sneip. Vet ikke om det skjer fortsatt jeg, men utrolig spennende. Smygjakt på is :mrgreen:

mimre mimre

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at dette ikke er redskap som bør brukes. Jeg hadde mye glede av rykkpilk da jeg startet min isfiskekarriere, og tok endel abbor med den. Baksiden var at veldig mange av fiskene var kroket i kroppen, noe som må sies å påføre den unødvendig mye smerte. Nå bruker jeg heller pimpel eller myskha og er godt fornøyd med det :wink:

 

Aircooled---> Jeg fikk tilbud om å være med en kar jeg kjenner ved Langsjøen i Sømådalen på lakeklubbing denne høsten, men jeg rakk desverre ikke. Han er en av få jeg har hørt om som fortsatt driver med det. Høres ut som en artig måte å jakte/fiske etter lake :) .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Aircooled: det ble kubba mye lake i Langen øst i Ski. Men det er ingen som driver med dette der ute lenger. Har en kompis på 78 år som har vært med på det. Det fåregår på blank tynn stålis så hvidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Sånn jeg har fått forklart det så går de ut på tynn, klar is med det samme den legger seg. Da vil laken stå helt oppunder isen. De bruker da ei stor treklubbe og banker til rett over fisken. Den vil da besvime et kort øyeblikk, og da er det om og gjøre og være raskk med ispila (isbilen) og få hugd hull og ta opp fisken. I følge min kompis kunne de ta en 5- 6 fisk på en god dag.

Link to comment
Share on other sites

La meg se om jeg har forstått dette riktig: man går ut på tynn is og deljer til med en klubbe... Ekstremsport :D ! Fra spøk til alvor; hvor tynn må isen være for at man skal kunne svimeslå fisken? Dette høres mer spennende ut en å sitte ved etlite hull i isen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
La meg se om jeg har forstått dette riktig: man går ut på tynn is og deljer til med en klubbe... Ekstremsport :D ! Fra spøk til alvor; hvor tynn må isen være for at man skal kunne svimeslå fisken? Dette høres mer spennende ut en å sitte ved etlite hull i isen.

 

I følge min kompis som har drevet med dette så gikk de ut på så tynn is som de turde. Dette for og få god efekt ut anv slaget. Jeg spurte han om de ikke var redd for og gå igjennom isen, da fikk jeg ett tørt svar: da fikk vi lage bål da og tørke klea da. :roll:

 

Nb. har fått lake i garn og spist den. Men ikke min favorittfisk.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Klubbinga foregår ved at man går rundt på den tynne stålisen på høsten, før det kommer snø og oppsøker laka på gyteplassen(?). Om ikke på gyteplassen, så ihvertfall på grunner den trekker inn på. Altså er det en stor fordel med en god porsjon lokalkjennskap i vannet du skal prøve deg. Man går forsiktig og kikker etter laka som står rolig oppunder isen også skal du klubbe til av all kraft over hodet dens. Trykket slår ut laka og den blir liggende å flyte under isen. Dermed er det bare å hogge et hull i isen og ta opp fisken. Dette er forøvrig en metode som fungerer like godt på gjedde. En gummiklubbe feks. slik man bruker til å montere Allykanoer med gjør jobben godt.

 

Obs! Husk å passe på at isen ikke er for tynn! Kjenner en som var ute på isen veldig tidlig på høsten for å klubbe gjedde. Han oppdaga en grom gjedde som sto å hvilte på grunna, og slo til så hardt han kunne. Slaget sprakk isen, og han havnet rett i det iskalde vannet :lol: Ispigger er som vanlig et must :wink:

 

---> Graahund, vet du om det er mye lake i Langen nå?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Perpålsa: ja det finns, men fiskebestanden er gått betraktlig tilbake fra jeg bodde der på slutten av 80 årene, da var det ikke uvanlig og få åbbor på 1,5 kg. Prøvde med garn for to år siden på de gamle fiskeplassene og ble veldig skuffa. Langen så forøvrig ut som tynn brun suppe :(

Link to comment
Share on other sites

morro å høre at det fortsatt skjer. Var med på å klubbe både lake og gjedde. Var faktisk med å jakte gjedde med rifle også. Dette blir litt OT, men likevell. Det var tidlig på våren da gjedda gyter. Med en flattbunna pram, inn på gyteområdet, og så brenne av når man fant gjeddepurkene. Om det er lovlig lengre vet jeg ikke. Men morro var det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

En anne ting vi drev mye med som gutter. Fanga småmort om sommeren og la de i isbingen eller fryseren når de kom og satte ståsnører på isen, agna med småmort. Ganske efektivt på gjedda det og, og da var vi ikke avhengig av så tynn is. Hente også vi fikk stor åbbor på det. :D Brukte også mye gjeddesaks, men det er nå forbudt. Har gjemt på et par som en kuriositet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også i min spede ungdom brukt både rykkpilk og gjeddesaks på Langen i Ski (bodde på Siggerud). Nå er slik redskap forlengst lagt på hylla, og erstattet med moderne isfiskeustyr, noe ala det Aircooled skisserte litt lenger opp i tråden.

 

Ett tips: Hvis du bruker en spesialboks til å oppbevare maggot i, så vær sikker på at all maggoten i boksen er død før du tømmer den i søplebøtta. Ikke moro å bli vekket tidlig søndag morgen av ei illsint kjærring som har store, svarte spyfluer utover hele kjøkkkenet... Been there, done that... :oops:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

I mai ifjor var jeg med en kamerat og spidda gjedde med høygaffel. Han bor like ved hurdalsjøen, og vanner kommer inn et lite stykke der kuene beiter om våren. Er alt fra 0,2-1m høyt. Så går vi rundt og spidder dem, tok 3 stykker på 2-3timer. Bomma på en del, noe av det mest spennende jeg har vært med på.

 

Jeg ser dette ble litt o.t, jeg leste bare om han som skøyt gjedde med rifle. Så tenkte ikke over det før jeg postet det. Beklager

Link to comment
Share on other sites

Dette blir fryktelig OT, men for den som ikke har prøvd det, så vil jeg anbefalle undervannsjakt(fridykking og jakt etter fisk). Jeg har drevet med dette i noen år og kan skrive under på at det gir en fullverdig jaktopplevelse. Dog fra et noe uvant perspektiv. I tillegg til gode fangster og store naturopplevelser, så får man utmerket mosjon.

 

Dette fåregår stort sett i havet/ sjøen, men det er også lov til å jakte gjedde i ferskvann og enkelte har fått anledning til å jakte oppdrettslaks i elver.

 

Sjekk:

 

www.frivannsliv.no og www.teamkampela.com (gale, gale finner).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur til Melsomvik 3.januar for å pilke litt på sjøisen. Ble både makrell, torsk og hvitting.

Lenge mellom hver gang det er is der nede nå, så man må benytte sjansen de gangene isen er trygg. Blir nok noen turer etter røya også litt senere på året, akkurat nå så ligger det rundt 70 - 80 cm snø på de vannene som jeg pleier å fiske på :x

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har noen tips angående lakefiske på isen? Metoder, agn, utstyr osv.. Tenkte å gi denne merkelige ferskvannstorsken en sjanse når jeg skal til Langsjøen i februar :)

 

Da jeg fisket lake i Mjøsa for mange år siden, var det mange som brukte en fleskebit. Ellers har jeg sjøl brukt fiskebiter og hel småabbor. Sluken er en hoggpilk, men vet ikke om de finnes i butikkene lenger? Er vel ikke akkurat et humant fiske med hoggpilk. Røsker til for å se om noe henger på, så mulig det ikke er lov lenger? Om man agner hoggpilken skal man ikke ta voldsomme bevegelser, men litt lokking er jo lov. Nå foregår dette fisket vanligvis om kvelden til utpå natta, så det gjør antageligvis ingenting å bruke et eller annet fluoriserende eller selvlysende i tillegg.

 

I min ungdomstid brukte vi også gjeddesaks. Agnet med hel småabbor og lot det stå natta over. Fikk mange fine laker på opptil 3,5 kilo da. Tror vel kanskje ikke det var lov, men vi visste ikke det da. Mulig det er lov om man passer på saksa?

 

Tidspunket nå skulle være ganske brukbart. Laken trekker innover mot grunt vann for å gyte utpå vinteren, så februar, mars kan være fin tid.

 

Les ellers denne linken: http://www.leirudfiske.no/subdet8.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...