Jump to content

ISFISKE 08/09


Perpålsa

Recommended Posts

Hoggpilk og gjeddesaks er nok ikke lov lenger.Fader`n brukte også flesk som agn,men bruker jeg litt mer naturlig kost :wink: Lakestjert har jeg hørt skal være bra,utrolig seigt skinn veit du :) Litt ledelys nede i mørket skader heller ikke...

 

Det foreligger IKKE noe forbud mot bruk av gjeddesaks eller huggpilk i Norge- fortsatt tilgjengelig i enkelte butikker. Hvorvidt fangstmetoden er human eller ikke kan vel diskuteres.

Men jeg vet at enkelte lokale foreninger har innført et forbud mot bruk av slike fangstredskaper.

Link to comment
Share on other sites

Men det står i regelverket at du kun har lov å bruke agn/kroker som er beregnet for at fisken skal svelge det. Og å forsvare at en liten abborpinne skal svelge en huggpilk er mer enn jeg klarer. Og når det gjelder gjeddesaksa er det opp til den enkelte hva man føler for. Det er ikke et C&R redskap for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

Gjeddesaks og huggpilk er er fullt lovlig- derimot eksisterer lokale forbud! Det betyr at du har missforstått :wink:

Sikker på det :?:

 

Sakset fra Lov om innlandsfiske:

 

§ 37. Forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder.

 

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken.

Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

 

Da blir jo spørsmålet om rykk/huggpilk kommer inn under definisjonen i pkt. 6, noe jeg IMHO har en følelse av at det gjør.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken.

 

Her kan man jo diskutere tolkning i pkt. 6 som referert over. Det står lyster eller lignende redskap... Selv om huggpilk ikke er til å svelge, så har det ingen sammenligning med lyster. En lyster som sitter på ett skaft hvor man hogger fisken fast er ett helt annet redskap enn en huggpilk.

Men, så står i annen del av punktet dette med som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Huggpilk er jo ikke beregnet for at fisken skal sluke den, selv om enkelte glupske rovfisker kan tenkes å sluke. Jeg synes imidlertid ikke det er likhet mellom lyster og huggpilk.

 

Jeg mener punktet i beste fall kan diskuteres, men heller foreløpig til at huggpilk er lov. Jeg tror at man i punktet mener lyster, klepp (med krok...) etc. For å vite mer om dette, må man lese notater og fortolkninger av punktet, noe jeg ikke har gjort og derfor ikke kan uttale meg videre.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var på Bunnefjorden og fiska på isen i går fikk 12 fine vittinger på agn. Store fine bladvittinger som vi kaller dem her. Gikk ut fra Nebba brygge på Tjernes. Kun en 50-60 meter ut på fjorden.

Sol og nydelig vær så det var en rein fornøyelse :D:D Skal prøve igjen i nærmeste fremtid. Vitting er utrolig godt. Blir det til midag i dag. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen som bruker rykkpilk i 2009 ??

 

Bare som en liten betrakning fra en som ikke har vært på isen i de senere årene, når jeg begynte med isfiske sånn tidlig på 80 tallet engang, gikk bølgene høyt om rykkpilk kontra pimpel, gamlingene (fra 40 år alder`n) brukte banan og ringerikspilk mens den fremadstormende generasjon benyttet mer moderne metoder, ett par år etter dukket mormyskaen opp...

 

Første pilken jeg kjøpte var en bananpilk på den lokale sporten, kort tid etter var jeg innom Torgersen sport og snakket med en blid herremann som ble mer enn bøs når jeg snakket om bananpilken, deretter ble man trukket inn i Frier`n JFF hvor mannen på Torgersen var Formann, og jeg så meg aldri tilbake i rykkpilkens retning.

 

Litt rantepreg/GGG(u) på innlegget, men igjen RYKKPILK i 2009 - jeg er faktisk litt satt ut... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...