Jump to content
Wintel

Subsonic til storviltjakt?

Recommended Posts

I disse ferietider med for mye fritid får man plutselig for seg at det å jakte elg med sub må være et fornuftig prosjekt å starte på...

Har et par 45-70 børser som kunne vært aktuelle, men riflesrigningen tilsier at man ikke får stabilisert kuler på 750gr...

Kunne også vært aktuelt med et nytt løp til blaseren - 458 Lott er det groveste våpenkontoret godkjenner og twist rate på disse er vel 1:14 tommer? Burde kanskje hatt 1:10 eller kanskje 1:8 om man skulle fått laget seg ei kuletang på over  800gr? Custom løp koster vel en nyre?

Er det noen som har fått til noe som fungerer til formålet?

Ett alternativ er å gå for er svartkrutt-kaliber for å omgå grensen på .500 i kulediameter?

Ikke for å være han som starter den delen av diskusjonen, men la meg starte den delen av diskusjonen: 458 lott er ikke det største våpenkontoret godkjenner, så det er andre ting å vurdere. Har ikke A-Tec noe greier til Blaser? Og hva med .510 Førland? 

Jeg får IKKE innvilget noe løp hvor kulediameter er 12.7mm eller høyere, uavhengig hva loven sier -

det har Politi Øst vært veldig tydelig på! Whisper, Førland, Gibbs, Jeffery og annet gøy er dermed utelukket...

Jeg brukte ett år på å få gjennomslag hos POD for at vekslesett i 22lr skulle behandles som våpendel og ikke utløse aktivitetskrav som et komplett konkurransevåpen - noen andre får

ta kampen for kulediameteren...

458 er et greit utgangspunkt, 499 blir for sært. Alternativt noe svartkrutt siden de kalibrene ikke har diameterbegrensning...

Men jeg er i dialog med Rafdal om andre ting, så da hører jeg med han 😊

De har ikke hjemmel for å avslå søknad på .500 Jeffrey bare fordi det er .500 Jeffrey, så det er bare å søke. 

Jeg legger inn søknader på nytt og

så får vi se hva som skjer... Trenger ei utskutt pipe til prosjektet - om noen har 😁