Jump to content

3006 vs 8x57


Bhgbren

Recommended Posts

Har du den konkrete ordlyden som forbyr kraftigere kalibre enn 30-06?

I følge ladetabellen for 30-06 kan du sende en 220gr kule i omtrent samme fart som 8x57 is - derfor tror jeg du må ha den konkrete formuleringen i forbudet før man kan si noe presist.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det koster omtrent 1100 kroner +mva per skive hver gang man må bytte gummi. I tillegg er det arbeidet, vedlikehold bruker å falle på de samme folkene hver gang og er en skikkelig GGG-generator.

 

Slitasjen på gummibåndene er, som @M67 sier, avhengig av kuleform og *mye* større med FN/RN enn matchkuler. De verste jeg har prøvd er 19 grams RWS TUG/UNI for 9,3 mm, den har en rille for å klippe hår på innskuddet som gjør at den klipper skive som en wadcutter. 

 

Med overlydskule trenger man strengt tatt ikke magebånd, men med underlyds 22 er det et må-krav. Hvis det blir for mange store høl gjør lydlekkasjen at man i verste fall får anvist alle 22-skudd på samme sted, uavhengig av faktisk treffpunkt. 

Link to comment
Share on other sites

Tenker de anslagsenergi kan du jo skyte med 45/70 uten problemer ;) 

Tenker de kule diameter så kan du like gjerne skyte med 300 remington ultramagnum da den bruker ikke større kule enn 30.06?

 

Toskete ordlyd på den bane regelen. Hadde byttet skytterlag om de lager tull og det ikke er alt for langt til et "normalt" lag. Men selv hadde jeg vært villig til å kjøre langt for å slippe unna slike sære lag.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Slitasjen på gummibåndene er, som @M67 sier, avhengig av kuleform og *mye* større med FN/RN enn matchkuler. De verste jeg har prøvd er 19 grams RWS TUG/UNI for 9,3 mm, den har en rille for å klippe hår på innskuddet som gjør at den klipper skive som en wadcutter. 

Magebåndet går av seg selv, og x mm per y skudd, det slites i prinsippet like fort uansett ammunisjon. Det største probleme for skivene er flatnesekuler utenfor magebåndet, kuler som kommer på tvers. skudd i ramma, og skudd foran skiva, som spruter betongbiter, stein og kuler på tves gjennom skiva utenfor magebåndet.

Da må den skiva demonteres og gummiduken og fronten må lappes eller byttes for å anvise 22LR riktig, og for å se ut som ei hvit skive med rund svart på. Jeg mener bestemt at ei matchkule på tvers gjennom rullene til magebåndet ødelegger like mye som ei Oryx - og ei Oryx i 10.9 ødelegger ingen ting, så det er elendig skyting som spiser skiver, ikke kuler.

IMG_1593.jpeg.7118cbce4074aadfb861052ab39181b9.jpeg

Slikt. Kulestørrelsen betyr lite om den treffer i svarten. Problemet er i hovedsak at folk ikke treffer i svarten...

 

Ved å utelukke enkelte våpen/ kaliber, så utelukker en ofte en type folk, og det er gjerne det en prøver på med sånne regler. Skivenumrene våre er så høyt over skiva at de fleste jaktkikkerter ikke kan stilles dit engang, likevel er de fulle av hull etter 4 år. Folk skyter på dem, for da kan de se kulehullene sine, siden de ikke stoler på elektronikkskiva. Hadde vi utelukket dem om vi fant ut hvordan? You bet.

IMG_1595.jpeg.cb112ead4123f44d641e206132912b53.jpeg

 

 

 

Jeg deltok nettopp i overhalingen av 45 skiver,25 på 100m og 30 på 200m. Det tok noen timer for å si det sånn. På 100m avslutta vi med å skyte 2 skudd i hver med 22LR, og for å si det sånn, de anviser der du treffer - til de blir skutt sund igjen. Det er til å skyte på, og da blir det ødelagt. Tåler man ikke det, kan man slutte å skyte.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, M67 skrev:

Magebåndet går av seg selv

Ikke på de gamle skivetypene fra Kongsberg. Vi må flytte manuelt når det er slitt, og slitasjen av RN/FN er som sagt stor.

 

Hvis man forklarer folk hvordan skiveelektronikken fungerer og hvorfor 45-70 i kvitpappen gir knyttnevestore høl på baksida og ubrukelig skive for 22, så forstår folk. Tross alt, jegere og skyttere er stort sett ordentlige mennesker som ikke vil ødelegge. En løsning som fungerer for oss er å forbeholde noen skiver for 22 og noen andre for jegerkveldene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...