Jump to content

Viltkamera - ny oversikt


keenhunter

Recommended Posts

Finnes det en viltkamera-"autoritet" her som kan orientere litt om jungelen? Det virker å finnes titalls ulike kameraer omkring, noen er gamle, noen nye, mange ligner såpass på hverandre at det nok er samme innmat og markedsføres under ulike navn. Det hadde jo vært nyttig for mange å ha en oppdatert viltkamera-tråd både på kamera og abonnement.

 

Her er så langt jeg har kommet, tar gjerne innspill:

 

KAMERAER (4g, alle med appstyring):

*ScoutGuard MG984MMS koster 3000 kr hos Jaktdepotet (2500 om man kjøper tre, send meg melding om vi skal "samkjøpe") - antar at dette er bra saker? Black IR.

*Brecom CM 4000 4G koster 3000 kr hos XXL. Mobilapp

*SpyPoint LINK-MICRO 4G koster 2000 kr hos jaktfall.no, IKKE Black LED, dette er en annen løsning der man får med sim-kort med abonnement og 100 gratis bilder i måneden gratis (40 kr/mnd for 250 bilder) - dette virker da ganske gunstig? Men kameraet er sikkert ikke av de beste, de selger kameraer av samme merke både til dobbel og trippe pris?

 

I 2019 burde det kanskje være 4g samt appstyring eller veldig enkel SMS-styring? For min del har jeg kamera mer enn en time unna så fint å kunne endre innstillinger hjemmefra.

 

KAMERAER (2/3g)

*ScoutGuard SG 880 MMS koster 2000 kr hos Jaktdepotet, Black LED, dette er norges mest solgte sier de så da går man vel ikke feil? Ved bruk av MMS regner jeg med at bortfall av 3G-nett ikke har noen betydning? Kan styres via SMS står det

*Hunter Premium Trail Camera, 2000 kr hos XXL, Black LED, eneste plug-and-play kamera i Dagbladets viltkameratest

*Norhunt WR, 1790 kr hos Viltkamerabutikken. Black LED(?). Jeg har et slikt, man må være over middels dataintr for å sette opp. Så ut til å skremme rev, den kom ikke frem til åtet. Virker noen ganger ikke, trolig noe med batterikontakt eller lignende. Kikker altså etter et annet kamera #2 og det sier vel sitt.

 

KAMERAER (kun minnekort, ikke MMS)

Stealth Cam P12, 800 kr hos XXL - brukte dette for noen år siden og fikk i hvert fall bilder av elg. Dato/tid markering på bildene får jeg ikke til å gi mening.

 

 

BATTERIER

Det blir anbefalt å bruke lithium-batterier siden de kan levere mer strøm.

Det går jo en del batterier - gir det mening å bruke oppladbare batterier? 8xAA lithium koster jo 200 kr.

 

MOBILABONNEMENT

For åtet jeg har i hagen har gikk jeg for kontantkort fra Onecall til 100 kr eller deromkring, tror det koster 1 kr per MMS.

Det virker som hvert kamera må ha unikt telefonnummer, og at man derfor ikke kan bestille ekstra data-sim til eksisterende abonnement.

 

DO's and DON'Ts

Ikke rett kamera mot øst eller vest pga lav sol morgen/kveld som kan ødelegge bilder eller trigge ekstra bilder.

Da jeg begynte å få kråkebilder hvert minutt fra åtet deaktiverte jeg abonnementet i OneCalls nettløsning - da gikk kameraet tomt, prøvde sikkert å sende i uendelighet.

 

Man må vel ha black light på kameraet for at det ikke skal forstyrre rev etc?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk, kikket litt på den testen, denn gikk bare på bildekvalitet og ellers virket kameraene random utvalgt. Er ute etter helheten. Har bestilt et slikt LINK kamera så får vi se - hvis det noen gang kommer da, bestilte for en uke siden og ikke sendt fra Jaktfall enda. 

 

Litt overrasket over at jeg ikke fant flere erfaringer rundt her, kanskje ikke flink nok til å søke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ett viltkamera i fjor, M984G-30M av det fine merket "Boly".

Det har ligget å modnet i kassa si helt til i dag..

Men nå er det noe som skremmer opp dyrene mine, og jeg vil se hva det er.

Så jeg dro ut for å skaffe kontantkort og et SD-kort, og da skulle det være en konfigurasjonsseanse på tiden det tar å få i seg en liten matbit.

Men, nei, det gikk da noen timer.

Først så må pinkoden på SIM-deaktiveres. Ikke førrpinna om det går an på min Samsung A50. Før i verden (før telefonene ble så smarte at de ble vanskelige) kunne man deaktivere (og endre) pin med å taste #* og tall besvergelser.

Jeg klarte ikke å Google fram riktig besvergelse.

Om noen har disse kombinasjonene, vennligst poste hær!

Det skal være noe slikt som *04*pinkode* osv.

 

Etter mye graving i skuffer og skap fant jeg en gammel SonyEricsson.

Etter litt knoting for å få strøm på den fikk jeg slått av pinkoden.

 

Om man virkelig vil sette tålmodigheten på prøve kan man sette APN, URL og IPadresse med piltaster i menyen på kameraet.

Jeg klarte ikke den testen.

 

Bruksanvisningen nevner noe om konfigurasjonsprogrammvare, men jeg har ikke Windows. Men ved en nærmere titt så skulle det finnes en app også.

 

Appen sender en haug med #kode#kode som SMS til kameraet.

Ganske primitiv app i grunnen. I oppsettet var det også en plakat med noe jeg tror er Kinesiske tegn. Hva den undermenyen gjør vet jeg ikke.

Men den hadde ferdig oppsett for Telenor, og etter noen forsøk så virker det!

:-D ...i stua hjemme så langt.

Appen sender feks #T# til kameraet for at det skal tå ett øyeblikksbilde.

 

Kameraet virker såsomså i plastkvalitet. Ikke skjønner jeg hva jeg skal bruke festeskruen som fulgte med til, den passer ikke på kameraet på noe vis.

Bruksanvisningen sier max. 32 GB SDkort. Jeg satte inn et Sandisk microSDHC kort med medfølgende adapter.

 

Så langt har kameraet ikke imponert.

Nå drar jeg ut for å sette det opp i håp om å få se hva som foregår oppe i skogbåndet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1 time siden, slemmo skrev:

Finnes det noen viltkameraer som oppleves som noenlunde moderne? Alle jeg har vært borti har form og funksjon som man skulle trodd de var laget på 80tallet. Samme med programvaren.

 

Satte opp 3 stk Brecom CM4000 her om dagen, det var i allefall en hyggelig overraskelse. Så litt futuristisk ut med brede, lange antenner, og oppsettet var ikke mer avansert enn å få slått av pinkode på simkortet, smette i simkort og minnekort og taste inn telefonnumrene på menyen. Og sette i batterier. Resten ordna kameraet selv. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv et Brecom Cm4000. Har tidlige hadd et ScoutGuard 880. Å brecom leverer stort når det kommer til brukervennlighet! Utrolig lett og sette opp. Har selv et tvillingsim fra onecall. ( alle sim har eget nr uansett) er oppsettet på telefonen som bestemmer hvilket nr som blir prioritert når det brukes i telefon.) så er bare å kjøre på med tvillingsim:) kameraet har nå stått ute i 2-3 mnd(sommer) å har dalt 1 strek på batteriindikator. Bruker first price batteri😅

kan kanskje vær lurt å sette inn litihum til vinteren. Kan anbefale Brecom CM 4000 til den som måtte lure. Ps sender bedre bilder på mail en MMS;)

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Robin88 skrev:

kameraet har nå stått ute i 2-3 mnd(sommer) å har dalt 1 strek på batteriindikator. Bruker first price batteri😅

 

 

Er dette med SMS-control funksjonen påslått? 

 

Har du testet FTP-sending med dette kameraet? Høres fiffig ut. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte inn både Spycam LINK-Micro og Scoutguard/Bolyguard 4G og har fått noe erfaring med dem men det tar tid å konkludere.

 

Først til spørsmålet om enkelt oppsett - da er nok i utgangspunktet Spycam det man skal ha. Ingen SIM-kort en gang, bare scanne IMEI-koden på kamera i appen for å linke dem, og registrere seg. Litt plundrete å finne linken for tilgang fra PC el lign så man få se bildene man ønsker i større utgave men man kan jo bare spørre her. Det eneste som tok litt tid var å gjøre første endring av innstillinger på kamera fra appen siden den er avhengig av at kamera går online først. Man setter opp når første overføring skal være, da virket det for meg som det ble valgt klokkeslett dagen etter. Så til å begynne med ville jeg valgt ofte overføring, så får man også mulighet til å endre innstillingene ofte.

 

Prismodellen virker helt grei også, 100 bilder i mnd gratis (ubegrenset første mnd). 4 dollar for 250/mnd. Jeg fikk hundre bilder om dagen i starten fordi jeg hadde satt kamera ved ormegress etc som beveget seg mye i vinden, kan nok ikke skyldes på kameraet.

 

Etter 1-2 mnd er det fortsatt 85% batteri på kameraet, det skyldes nok at det ikke er online hele tiden og etter hvert lever man fint med det. Men kan ikke sende "ta bilde nå" kommando til kameraet som man kanskje kunne ønske mår man henger det opp et nytt sted.

 

Begge kameraene virker å ha treg trigger. Scoutguard-kameraet plassert ca 3m fra en sti fikk med hælen på det/de som gikk forbi om jeg var heldig. Nå har jeg byttet det med link-Micro kameraet og det har til gode å ta noen bilder der i det hele tatt. Pussig at dyrene plutselig skulle slutte å gå den stien akkurat samtidig som jeg byttet det ut (ja sauene også). Posisjonen nå er litt annerledes enn med SG'en, satte det med litt mer vinkel mot stien så det skulle få mer tid til å reagere før ting kom ut av bildet.

 

Ser at NINA bruker kameraer i 10.000 kroners klassen så man kan kanskje ikke forvente all verdens av disse til 2/3000 - selv om jeg mener de for det meste skal gjøre nytten. Litt irriterende at det er ting som slipper unna bildene da.

 

Eksponeringen blir ofte ikke så bra på noen av dem - har ikke godt nok sammenligningsgrunnlag enda siden de ikke har stått på samme plass.

Link to comment
Share on other sites

På 16.8.2019 den 19.55, Jibrag skrev:

 

Er dette med SMS-control funksjonen påslått? 

 

Har du testet FTP-sending med dette kameraet? Høres fiffig ut. 

Hei! Har ikke satt på SMS kontroll. Man kan velge at kameraet skal sende et bilde f.eks kl 20.00 vær dag. Bare for å få bekreftet at det virker liksom. Jeg bor ikke lagt fra der kameraet står så har ikke brukt denne funksjonen selv.

Link to comment
Share on other sites

På 16.8.2019 den 20.51, beaker skrev:

Er det vindømfintleg?  Det kameraet eg har fyller opp kortet med vaiande tre og strå.

 

Har fått noen bilder som ikke er dyr på, men da er det ofte ganske sterk vind. Står ikke så langt fra sjø. Så er litt vindfullt der. Scout guarden er kanskje hakket mer ømfintlig.

Link to comment
Share on other sites

Spypoint sitt innebygde abonnement høyrest jo forlokkande ut.  Det er sånn at det overfører dei første 100 bileta i månaden til denne kontoen din, så må du hente kortet for å få resten?  Så ser eg at 'Dark'-versjonen reklamerar med 'usynlige lysdioder', har dei andre vanleg blitz?

 

(Så må eg jo vente til selgaren kjem med nytt tilbud på dei, då.)

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng med blitsen, høres kanskje ikke så bra ut.

 

Utrolig irriterende med tomme bilder på SG'ene uten vind, man "vet" jo at det har gått noe forbi der som den var for treg for. Har aldri fått bilde før dyret har passert halvparten av bredden selv om de åpenbart går sakte..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

SG/Bolyguard 4G'en har jeg hatt på å ta 3 bilder hver gang. Det viser seg at den da bare laster opp det siste bildet - og det siste er oftest det med minst sannsynlighet for å få "fangst" spesielt ved sti. Når jeg byttet minnekort og kikket på bildene oppdaget jeg at det var mange flere relevante bilder enn jeg trodde - det var sikkert dyr på mer enn halvparten av "tombildene" jeg hadde fått før.

 

Spypoint-kameraet har jeg ikke fått til å fungere bra ved sti enda, tar nesten ingen bilder. Tok alt for mange bilder av løv i bevegelse etc der jeg hadde det før.. Får hente minnekort derfra og se hvordan det ser ut også.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

 

Kjøpte ein Spypoint.  No kom eg meg naturleg nok ikkje til jaktterrenget i påskla for å sette opp kameraet slik som planlagt, men no i ettertid har det i det minste blitt ein hyttetur for å få testa det.

Eg trur termometeret målar litt for lavt, og det er ikkje så mørkt som det ser ut som. 

 

Haren hadde fast kveldsrute forbi heilt til den vart filma, etter det viste den seg ikkje framfor kamera igjen, men det ser ikkje ut som om den var skremt.

 

Det er ikkje direkte blits, men det er synleg at det lyser raudt, sjølv med mine auge.

 

Eg har satt det opp til bilete først, så video.  Det var eit par tilfeller med ei skjor på biletet og ingenting på filmen, så det er nok ein forsinkelse der.   

 

Kameraet står her med nattmodus 'boost'.  Alternativet er 'Optimal', men eg klarde ikkje å fange noko på film med den instillinga.

 

 

 

 

 

hare2.JPG

hare1.JPG

rev.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har brukt en del Bolyguard/Scoutguard i noen år. Det generelle inntrykket er, katastrofalt dårlig kontroll på sammensetting av optikken, det er stor sjanse for å få skjevt sammensatt optikk og det er lite vits i å prøve å reklamere, du får i beste fall tilbud om en dyr "reparasjon" et eller annet sted i fjerne østen. Dette er altså kameraer som masseproduseres for et marked som godtar hva som helst av billedkvalitet, bare de får info om antall dyr, den store oksen eller hva det nå måtte være. Når man først kritiserer det optiske må det også bemerkes at det å fokusere best på uendelig er egentlig ikke så smart. Men dette varierer fra kamera til kamera. Punkt to på lista av kritiske forhold er at det ser ut som utviklinga av PIR-sensor har stått stille, eller at sensoren kanskje fungerer, men resten av elektronikken klarer ikke å å våkne raskt nok. Regn med rundt et sekund, det er for tregt når andre kameraer (også billigere) er ned i området 0,01 s til 0,40 s. Og punkt 3 går på generell holdbarhet, før eller siden begynner problemer med feileksponeringer, virker som programmene eller deler av elektronikken svikter. Slikt blir man lei av. Og punkt 4 kan gjelde de lovede SMS-funksjonene, jeg har til gode å prøve noe kamera der alt slikt virker som forutsagt.
Alt dette negative er litt synd, siden nettopp Scoutguard/Bolyguard kan ha bra billedbehandling og enkelte ganger gi fine stemninger med fine farger, fargebalanse, kontraster og bra skarphet og detaljer i bildet. Noe de hadde til felles med et annet merke, nydelig overganger i dårlig lys, kombinasjon av naturlig lys i svart/hvitt og noe IR i forgrunnen. Selv om det ikke alltid virket, så kunne det bli fine bilder. Kunne også nevne at det var en gruppe som skilte seg ut fra Scoutguard gjengen og lagde sitt eget merke (aner ikke hvorfor), men slike kameraer har også vært solgt i Norge. Det virket som de hadde bedre kontroll på objektivene, mer følsom sensor (men ikke særlig raskere for det), men så utrolig kjedelig dårlig billedbehandling, og når man gang på gang skjønte at det ikke var noe vits i å prøve å forbedre detaljer ble disse valgt bort, høres rart kanskje rart ut, men for å spare strøm og ressurser i kameraet så er det også slik at man må redusere på lagrede kvaliteter i bildet. De hadde gått litt for langt i et eller annet misforstått billedsyn. Husker heldigvis ikke navnet og jeg tror ikke de er her i Norge mer.

Scoutguard SG 880 18Mp MMS overrasket meg litt. Den er faktisk brukbar på forholdvis nære motiver (Tåler litt nærfokusering, men husk garantien ryker), jeg ble overrasket over hvor mye bedre den var på eksponering i nærområdet enn de fleste andre (litt tape kan enda forbedre det noe), og er det f eks en foringsplass med flere dyr så blir det jo bilder selv om reaksjonen egentlig ikke er rask nok. Og eksponering i nærområdet er uansett mye bedre som standard på Browning. Black IR fungere faktisk bra på Scoutguard 880 (kanskje pga det nye mørke glasset), like lite forstyrrende som på Browning Spec Ops serien. Jeg fikk faktisk et indirekte bevis på det en gang jeg jeg satte opp et Braun mini like ved. Rødrevene skydde plassen, ble vettskremt av Braunen og kom ikke igjen! Mens de tidligere satt og koste der og så på Scoutguardkameraet med vennlig blikk. Er nok mange fugler og pattedyr som undrer seg over den enøyde skapningen, hva de tenker får vi nok aldri vite.

KMS_B5_110-4576.jpg

KMS_B5_110-5918_rødreven.jpg

Edited by KjellMS
Skrivefeil og glemte ord.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mi erfaring er Scoutguard (Bolyguard) er mange tomme bilder pga. treig utløser, tragisk byggekvalitet og bruker enormt med batteri. Tømte AA Lithium på eit par veker. Bildekvalitet var ganske ok. Kjøpte av norsk forhandler og brukte angrefrist på dei, vurdert av meg som ubrukelige. Har no to stk Suntek kamera, eit mms og eit appstyrt. Her er også byggekvalitet under middels, bildekvalitet er heilt ok.   Litt knot med oppsett ol. men kan man litt om porter og manuelt mms oppsett så er det ingen problem. Batteri varer ca 6 mnd, ingen nedetid, og lynrask responstid. Ingen norsk forhandler, Ebay eller Aliexpress er her din venn.

3E8EDA9B-F8F1-462E-89DB-7B321C221514.jpeg

56C5C693-4C1F-443B-80C9-805A541A72E9.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært innom en del forskjellig (har i dag 7-8 aktive kamera det meste av året) så har jeg endt opp på Scoutguard/Bolyguard sine 984 og 636 4G kamera med appstyring. Kjenner meg ikke igjen i tomme bilder (annet enn som jeg nevnte før at hvis kamera er satt til å ta flere bilder i sekvens så sendes bare det siste til appen, bruker derfor alltid 1 bilde + xx sekunder video, da sendes bildet og videoen lagres på kortet).

 

Triggertid er vel helt normal, et snaut sekund er det vel, da rekker dyret å bevege mer enn snuten inn foran kamera så det fungerer greit for meg. Alltid greit å ha noen meter til sti fra kamera uansett. Faktisk velger jeg ofte bort den høyeste følsomhetsinnstillingen på kamera for å la ting komme inn i bildet før den skyter.

 

Batterilevetid er god men man kan ikke ha på sms-kontroll, da står den på hele tiden som en mobiltelefon og batteritiden blir ofte bare noen uker avhengig av batteri. Jeg oppnår vel et halvt års tid med Lithium AA men bruker mest eksternt batteri ala Biltema 6V 12 eller 7 ah, da står de ett års tid selv om det blir tatt mye bilder (typ tusenvis).

 

Ett kamera returnerte jeg første året da det gikk i stå. Man burde ikke bruke 0 sec intervall, da kan det koke over for kamera om det feks bæres mens det står på, det var det som skjedde her. Nå er det ny firmware siden den gang så kanskje problemet er fikset. Ny firmware som kom for 1-2 år siden gir autoinnstilling av sim som var en fin oppgradering.
 

Spypoint har synlig IR så den er uaktuell for å ta bilde av rovdyrene og noen til. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...