Jump to content

Forskjell på SP-01 Shadow, og Shadow 2?


seawolf

Recommended Posts

I etterkant av mine skriblerier om Glock 17 og min dårlig skyting i DSSN / Production med denne pistolen, har jeg fått låne et klubbvåpen til test.
Dette er en CZ SP-01 Shadow, og resultatene på uformell trening ble umiddelbart bedre.
Tyngde og avtrekk gjorde at skuddene stort sett satt der de skulle.

Tanken på ny pistol kommer naturligvis, og da er spørsmålet om hva som er den store forskjellen på de to Shadowmodellene?

Og forsvarer det prisforskjellen for en gammel gubbe som meg som stort sett skyter for å ha det kjekt og trivelig i det gode miljøet og som ikke er så opptatt av finslepen teknikk og høye poengsummer?

Hvis jeg peiler meg inn på bruktmarkedet, er det feller her en kan falle i når det gjelder disse to CZ-modellene med tanke på hva som eventuelt kan være fikset og byttet av deler mm?
Det er skrevet mye om CZ Shadow her på kammeret og internett for øvrig, og jeg har søkt en del, men finner ikke at disse to modellene er sammenlignet og satt opp mot hverandre når det konkret gjelder "bruk / nytteverdi" i IPSC-skyting ?

 

Link to comment
Share on other sites

shadow 2 er bedre på ca alt shadow 1 er bra på. 

Ja shadow 2 gir deg en faktisk fordel og er ett vinnervåpen i klassen. Shadow 2 er utelukkende laget for å game klassen IPSC production mest mulig. Jeg har hørt mye morro oppigjennom typ "laget for militærfelt".. nei.. ingen produsenter har hørt om det, IPSC production derimot, ja den er kjent :) 

det er allerede ganske god tilgang på shadow2 på bruktmarkedet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du får en ny sp01 for 8tusenognoe, brukt ned mot 5 lapper ofte med utstyr. Et delekit med fjærer, utdrager etc koster ca 600 kr. Jeg hadde ikke hatt noen kvaler mot å kjøpe en brukt sp01 🙂 Min har gått snart 20000, og alt funker som det skal. 

Når det er sagt så har jeg en godkjent søknad på sp02 også, og det er jo fordi det er en bedre pistol en den jeg har 😉 

Personlig så tror jeg ikke en oppgradering fra 01 til 02 umiddelbart hever meg på resultatlistene, men det gir meg bedre forutsetninger på papiret i alle fall 🙂 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, seawolf said:

I etterkant av mine skriblerier om Glock 17 og min dårlig skyting i DSSN / Production med denne pistolen, har jeg fått låne et klubbvåpen til test.
Dette er en CZ SP-01 Shadow, og resultatene på uformell trening ble umiddelbart bedre.
Tyngde og avtrekk gjorde at skuddene stort sett satt der de skulle.

Tanken på ny pistol kommer naturligvis, og da er spørsmålet om hva som er den store forskjellen på de to Shadowmodellene?

Og forsvarer det prisforskjellen for en gammel gubbe som meg som stort sett skyter for å ha det kjekt og trivelig i det gode miljøet og som ikke er så opptatt av finslepen teknikk og høye poengsummer?

 

Så det du sier er at du hadde glede av å skyte bedre og få bedre resultat, og så i neste avsnitt sier du at teknikk og resultat ikke betyr noe.

 

Først må du bestemme deg for det ene eller det andre, og om du da ender på at det er verdt å bruke penger på å skyte bedre så kan vi fortelle deg at Shadow 2 er det beste alternativet av de to shadowene ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja det ble litt feil formulering dette   :)
Det jeg mener er at jeg naturligvis ønsker å skyte bedre og hevde meg "noe bedre" på resultatlista lokalt.
Videre at jeg innser at jeg bør bytte pistol for å få dette til.
Det jeg også prøvde å si var at ambisjonsnivået ikke ligger så veldig høyt med tanke på de som virkelig tar denne sporten på alvor.

Så ja: jeg ønsker å kunne skyte bedre.
Og ja: jeg er villig til å bruke noen kroner på dette.

Uansett, så takker jeg for alle gode råd og tilbakemeldinger :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er på et tight budsjett og må holde kjøpesummen nede for å få råd til ammo er det ingen grunner til å bruke tid på analysen din.

Shadow 2 ut av esken er vesentlig bedre enn en Shadow 1 som er tunet til max. Jeg har begge og har konvertert Shadow 1'en til Production Opticts for å eventuelt kunne skyte det i en konkurranse en gang i blandt.

Hvis jeg skulle satse på PO ville jeg kjøpt en ny Shadow 2 Optics Ready for den bruken også.

Link to comment
Share on other sites

Leverte inn søknad på ny pistol i går, og fikk beskjed for en time siden at den er godkjent.
Gebyret innbetalt, og så kommer den vel i posten rett over helga.
Så nå blir det en Shadow 2 og dermed forhåpentligvis litt klatring oppover på resultatlisten :)
Ser prisene varierer litt, fra 12900  hos Søilen til 14700 hos Rogne.....
Da skal jeg slutte å mase, og heller skyte mere.
Takk for all positiv info og inputs.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sett på Shadow2 OR og prisen svir såpass at jeg har slått det fra meg inntil videre.

 

En flunka ny Shadow2 er 12-13K avhengig av tilbud. Går brukt til ca 11-12 ser det ut som.
En Shadow2 OR er ca. 19K og det ser ut til å være er uten plata du trenger for å montere rødpunkten. Faktisk er det lite informasjon om platene i det hele tatt er tilgjengelige. Ingen av nettbutikkene har de i dele-listene som jeg finner. Nærmeste er CZ selv som ser ut til å ha priset de på ca 36 euro.

For den prisen kan du kjøpe en Shadow2 + en brukt Shadow1 som kan settes optikk på.

Link to comment
Share on other sites

@Moose, nesten redd for å si det i tilfelle POD leser og finner ut at dette er alt for god service til innbyggerne.....;)


Uansett, bor i en kommune på Nordmøre som fortsatt har behandling av våpensøknader på eget lensmannskontor, hvor de kjenner de fleste av innbyggerne på godt og vondt.
Stor hjortejaktkommune med jegere og jaktvåpen i de fleste hus, aktive DFS-lag, aktiv pistolklubb, JFF-lag osv.
En time og tre kvarters biltur  til Heimdal og Rogne Våpen som hadde akkurat 1 pistol inne, så denne gangen klaffet alt  :) 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...