Jump to content

Er det betenkelig å presse ned lengden på fabrikknye patroner?


Silver66

Recommended Posts

Hadde liggende en god del fabrikkny øvingsammo Sellier & Bellot FMJ 8x57 JS 196gr/12,7g. Disse gikk tungt inn i kammeret, gikk høøyyyt og spredte som bare rakkeren. Ikke akkurat noen presisjonsbørse jeg skøt med, men på hundremeteren holder den seg i alle fall innenfor svarten [G33/40 mauser bergjegerkarabin 1941 med originale stålsikter. Har lyst til å sette på et rødpunktsikte og bruke den som villsvinbørsa mi - nå står den jo bare i skapet og tar opp plass, men det er en annen sak]

 

Totallengden på disse fabrikkny patronene viste seg å være 79,4 mm. Jeg demonterte en patron, og målte maksimal patronlengde i kammeret på børsa mi. Med disse kulene var det i kammeret plass til patroner på maks OAL på 78,2 mm. Altså var disse patronene 1,2 mm for lange! Ikke rart den var tung å lade - må jo ha kjørt kulene skikkelig inn i rillene og trykket de inn i hylsa. Tipper på at det har vært et overtrykk som resultat, men jeg ser ikke noen faretegn, annet at de gikk i hytt og pine, og muligens noe krater på tennhetta.

 

Har fortsatt en del skudd igjen, og disse har jeg med ladepressa presset ned kula 2 mm i hylsene, til en OAL på 77,4 mm, slik at jeg får en friflukt på 0,8 mm. Kulene er lange, så det er fortsatt et godt stykke fra hylsehalsen til ogive'en på kula. Jeg så at hylsene var rimelig godt fyll opp med krutt fra fabrikken, men jeg hørte ingen kompresjonslyder i kruttet da jeg presset ned kula.

 

-- Jeg har ikke skutt med disse nedkortede fabrikkpatronene ennå... Noen som ser betenkeligheter med det?

-- Jeg vil tro at det blir et høyere trykk når jeg nå har satt kula dypere. Men samtidig antar jeg at friflukten vil oppveie for den tilstanden de var i, da jeg bare med sluttstykket presset kulene inn i hylsa og inn i rillegangen, uten friflukt.  Hva tror dere?

-- PS: Det jeg synes er noe merkelig er at Saami gir spesifikasjoner på patroner i dette kaliberet på OAL min 71,50mm og OAL maks 82,55mm. Og ladebøker gir diverse patronlengder innenfor dette, samt kortere. Min erfaring nå tilsier at det er strengt å anbefale å måle maks patronlengde, med den aktuelle kula, i ditt eget spesifikke våpen. Kanskje dette er velkjent i ladekretser, men muligens noe undervurdert, eller?

Link to comment
Share on other sites

Ville antatt at trykket heller går noe ned med friflukt, enn å skvise kula i bommene. Litt snodig at disse ikke kamrer. Vanligvis er det romslig med friflukt og de fleste (alle jeg har sjekket svj husker) kuler ender opp med patronlengde på 80+ mm. Virker kanskje som kammermål ikke er helt ok. Ville uansett vært interessant å få resultatet fra kronografering av både de med original lengde og de som er kortet, om du velger å skyte de.

Edited by vavlo
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst fordi europeiske produsenter produserer hylser, kuler, osv etter CIP og fordi CIP har enkelt tilgjengelige, oversiktlige, og konsekvente tegninger målsatt etter standard, i motsetning til SAAMIs rotete barnehagetegninger hvor mål står i hytt og pine.

Finnes 0 grunner til å operere etter SAAMI når man er i Europa og bruker ammunisjon, komponenter, og våpen produsert i Europa.

 

CIP oppgir nøyaktige mål, SAAMI opererer med noen snåle anbefalinger som ofte ikke er de samme over forskjellige bruksområder og tegninger.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Interessant. Takk for informasjon Ei tohi varjata. Da må jeg utforske CIP. Jeg har nok vært orientert mot "over there", så da var det naturlig med SAAMI. Skal se hva her på bjerget har å tilby, bare jeg slipper å lese fransk, så er det jo stort sett kjekt med det metriske systemet da 😉 (I fare for å starte en ny debatt eller tråkke noen på tærne om det metriske og the imperial system, så må jeg si at jeg foretrekker grain mot gram hva gjelder lading.)

-- Forresten litt underlig at Cip har bare 14 medlemsland, hvorav feks Norge, Sverige og Danmark ikke er medlemmer...?

Edited by TS
Forgot it
Link to comment
Share on other sites

På 7.2.2019 den 21.08, psg-1 skrev:

Jeg hadde vært mye mer skeptisk til å gjøre endringer på en bergkarabin, ihvertfall dersom den nå er 100% orginal.

 

( Hvor i svarte kom det sitatfeltet fra, og hvordan fjernes det? )

Kassens venstre side er av Kongsberg Våpenfabrikk merket  POLITI, riksvåpen og eget serienummer.  Ut over det er den 100 prosent original og nummerlik. Bajonett fra 1939 har jeg også til den. Morsom sak, men altså litt i tvil om den skal forbli et kuriosa, eller om den skal brukes til noe mer enn bare noe koseskyting ett par ganger i året. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, TS skrev:

 metriske og the imperial system 

USA bruker ikke Imperial, de bruker "United States customary units", disse er definert vha metriske mål. Bra bakvendt?

USA var den første nasjonen i verden som innførte en valuta som brukte 10-tall/desimalsystem i 1792,  innførte et metrisk målesystem i 1865, var en av initiativtakerene til meterkonvensjonen og den første nasjonen som signerte denne i 1875, og redefinerte sine "imperial" måleenheter slik at disse nå er definert av metriske enheter (første gang i 1893).

Siden 1975 har det metriske systemet vært lovfestet som "det foretrukne målesystem for produksjon og handel".

 

Kanerne er gode på brøkregning, men dæven-de er treige...

 

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg presset ned fabrikk ammunisjon en gang pga de var for lange. Fikk ikke kamret de. Presset de ned til jeg hadde ca 1mm friflukt og kronograferte de. De skulle ha 850m/s i følge pakken og de ble kronografert til 840m/s etter pressing.

 

Dette var .222 rem ammunisjon brukt i en Tikka kombi.

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...