Jump to content

Utvidet jakttid, positive og negative konsekvenser


mork

Recommended Posts

Hei!

 

Kommunen jeg jakter i har pr. dags dato jakttid på storvilt ut november. Det skal være møte i viltnemda 2. desember om søknad på å forlenge jakta til 23. desember. Dette vil i såfall bli fastsatt som forskrift og vil bli på permanent basis. Valdene har fått frist til i morgen med å uttale seg. Jeg ser flere negative sider med å forlenge jakta. Argumentet som taler for er at fellingsprosenten skal nærme seg 100%. Argument som taler mot en forlenging er:

(Klippet fra en mail til medlemmene i styret for Utmarkslaget jeg er leder for)

Dette er, om ikke drastisk, så en stor forandring på jakttida. Jeg har tidligere uttalt meg negativt til jakt helt til 23. desember. Dette har jeg argumentert for tidligere til enkelte av dere. Vi har lang nok jakttid slik det er i dag. Jakt ut i desember med korte dager tror jeg ikke kommer til å bli så veldig mye bedre. Det jeg har erfart med dagens forlenging (fra 15/11 til 30/11) er at vi kanskje senker skuldrene for mye. Tror vi har all verdens tid, og så blir ikke effekten så veldig mye større. Vi må bli flinkere tidlig i jakta med å ta ut spesielt fjorsdyr. Dyra kommer tidlig innpå mens det enda er skytelys og er også å se om morgenen når det er lyst nok. Vi begynner 10. september. Faren for å gå lei er også til stede. Vi skal ikke gå så mange år bakover før vi hadde pause midt i jakta. (10/9-25/9 og 10/10-31/10 hadde vi ei stund før det ble forlenget til 15/11). Det ble skutt mye hjort da også........

 

I desember er også sjansen for å felle "lokale dyr" større. Jeg er redd for å skyte for mange stamdyr. Spesilet voksne koller. Disse er viktige for å ha stabilitet i hjortestammen i valdet. Dyra som trekker fra f.eks ---------- har kanskje allerede kommet forbi. Det betyr at jakt i desember fram mot jul vil være å jakte konsentrert om "lokal hjort". Det kan sikkert være forsvarlig i vald med mye dyr. I vårt vald er det lokale variasjoner, med felt som ikke har mer hjort enn som trengs til felt der det er mye dyr under jakta.

 

I tillegg, og et viktig argument, er at dyra trenger ro i vintermånedene. Desember-mars, med snø og dårlig klima for hjorten, er en peroide der de trenger ro og fred for å spare på energien. Det er spesielt voksne hanndyr, men også unge dyr som har lite fettreserver som kan bli utsatt for stress og enda dårligere konisjon. Visst vi skal fortsette jaktinga til 23. desember vil dette være negativt for dyra som allerede har dårlige forutsetninger for vinterhalvåret.

 

Vel, dere ser mine synspunkter. Kom med pro et contra her. :D

Link to comment
Share on other sites

Hjortestammen har vært stor i mange år og det er blitt innført lengre jakttid i mangen kommune for å øke fellingsprosenten, jeg er redd stammen ikke kommer til å tåle dette over tid, og jeg har hørt om mange som ikke har felt mer en 20% av kvotene sine i til nå i år, og selv om de får jakte til 23 des vil jo ikke dette gjøre det så mye lettere for de til neste år heller.

En annen ting er alle skadedyrsløyvene som er delt ut, dette har ført til at mangen har slitt for å fylle kvotene og det ser ut som stammen er redusert i flere ommråder.

Link to comment
Share on other sites

Utvida jakttid er veldig fint for dei som får trekkdyr på sine terreng. Dei kan skyte mykje meir dyr utan at det har så stor betydning for deira eige vald i fyrste omgang. ( Er stor sansynlegheit for at det er trekkdyra som vert skotne) Har høyrd at det fleire plasser i Sogn og fjordane er jaktlag som i år har venta på trekkdyra før dei starta med jakta. Med jakt ut desember og for eit område ut januar så er det berre å vente til det kjem mykje dyr før ein jakter.

 

Sjølv så trudde eg ikkkje dette var intensjonen med utvidda jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har et slikt område hos oss. Der har det i flere år vært vanlig å sitte på gjerdet for å vente på trekkdyra. Da først legger de sjela si i jobben for å felle dyrene de er tildelt. Under ordinær jakttid har de vært veldig forsiktig med å jakte. Det er klart at for disse er utvidet jakt en stor fordel. De greier også å få buskapet fram til viltnemda om viktigheten av utvidet jakt. Kvotene er store, og de bruker det som argument for å få utvide tida. Faktum er at de kunne ha fyllt kvoten under den ordinære jakttida også.

Hva som blir rett avskytingsmessig i dette tilfellet er jeg ikke riktig sikker på. Men at de spekulerer i dette syns jeg lite om.

 

Noen få grunneiere klarer også å argumentere for for mye hjort og store beiteskader. Dette er "inn i tida", og arealkrav ned mot 200 mål pr. hjort er mer og mer vanlig. Små vald skal nå skyte 40-50 dyr. Det er klart at dette er mye hjort og at de trenger lang tid for å fylle kvotene. Men de kunne kanskje begynt tidligere og dermed greid å gjøre jobben til "normert tid"?

Link to comment
Share on other sites

Sitter i syret i storvald og opplever det samme som deg Mork. Virker som om det er kortsiktig profitt for å til en hver tid få tatt ut mest mulig hjort som er drivkrafta til mange. Det er null forståelse for å prøve å opprettholde en bærekraftig sunn stamme blant mange av våre medlemmer. Viss det er dårliger avskyting så mener jeg det må analyseres hvorfor det er slik. Det blir for lettvint å bare utvide jakta uten at vi vet grunnen til evetuell lav avskyting i enkelte felt. Det er etter min mening ikke så bra for dyra att vi skal jakte på dem over en så lang tidsperiode. En liten teori (muligens ett skudd i mørke men) om hjorten blir jaktet på nesten halve året så blir den muligens etterhvert skyere og enda vanskeligere å jakte på. På desember kan det desuten bli mye snø og hjorten bør da ikke bli jaktet på.

Link to comment
Share on other sites

En av de vanligste argumenter for utvidet jakt er at dya står i høyfjellet, jeg personlig tror ikke hjorten står så høyt som det hevdes mange plasser under hele jakta, men heller at det er blitt mindre dyr :!:

Jakt om vinteren når dyra går på sparebluss er heller ikke særlig humant og kan få konsekvennser for kondisjonen på dyra til våren, spesielt bukkene kan være reduserte nå etter brunsten og vil trenge fred til å beite, dette kan faktisk være avgjørende om de klarer en eventuell snørik vinter

Link to comment
Share on other sites

Men så har vi den godeste Lucasen i M&R som har fått det for seg at det er alt for mye hjort i fylket. Har sagt det før og gjentar det gjerne, han har fått innspill fra noen få felt/vald og generaliserer. Har fulgt med i avisene og ser at flere kommuner er langt unna å nå målene for felling. +- 50-60 % ligger en del vald på. Kan det være at det ikke er så mye dyr som Lucasen vil ha det til? Tror ikke det står så mange dyr høyt i terrenget nå. Jeg er redd for at kvotene er satt kunstig høyt. Det er jo innlysende at man til slutt klarer å felle dyrene sine. Det er jo bare å la jegerne jakte lenger og lenger ut over vinteren det. Legg ut noen rundballer i midten av desember så går det ikke mange dager før det står dyr rundt om i skogen der. Men er det slik vi vil ha det da?

 

Kollene får en kalv pr.år. Ikke to og ikke tre. Noen eksplosjon i hjortestammen har det ikke vært. Det nekter jeg å tro!!!!

Link to comment
Share on other sites

Virker som dere på vestlandet er iferd med å gå i samme fella som vi sørlendinger gjorde med elgen. Ja, det var for mye elg en periode, men ikke til de grader som enkelte skal ha det. Virker som nevnt over at det er inn i tiden å påstå at beite er dårlig, må skyte mer osv. Kvotene her ble økt kraftig, noe som var helt riktig, bare de hadde bremset igjen etter ett par år. Men nei, forvaltningen påstår at det fremdeles er for mye elg, til tross for at beite er bedre enn det noen gang har vært, og jegere går hele jakta omtrent uten å se dyr. Er selv heldig å ha ett av de beste terrengene i mitt område, men jeg ser hvordan de omkringligende terrengene sliter. Og de siste 3-4 åra har det begynnt å bli tynt med dyr selv på vårt "superterreng". Så vestlendinger, ikke godta alt som kommer fra forskerhold (eller skogeierlag).

 

Egentlig tror jeg noen av de som ivret så veldig for fortsatt skyhøye kvoter har begynt å innse at de tok feil, men de tør fortsatt ikke innrømme det, og legger heller skylda på jegerne som skaut for lite elg så stammen brøyt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Er for første gang totalt uenig med Mork :wink: Jeg mener det burde vært jaktid til 23. desember over hele landet. Klart det vil forekomme lokale grunner til å ikke ville ha forlenget jakt, men slik jeg ser det så må det være veldig bra for forvaltningsmessig og for å holde mer ro i hjorteliene.

Jeg kan heller ikke se grunnen til at det vil bli skutt mer stamdyr om kvoten blir forlenget, tviler på at noen vet om det er et stamdyr som blir skutt tidlig i jakta.

 

Grunnene til å forlenge jakta er:

 

1.Har bedre tid til å selektere dyr (Ta ut skrapdyr)

2.Mindre stress på dyra (Slipper jegera ute i terrenget hver uke/helg)

3.kanskje jag vil bli minimalisert i mange av terrengene?

4.skilsmissestatistikken blant jegere vil bli redusert grunnet ikke så hyppige turer borte fra hovedkvarteret :mrgreen:

 

Negative konsekvenser:

1. jeg finner ingen :roll:

 

Det som kanskje bør gjøres mange plasser inkl. der jeg jakter, er å minst halvere kvotene, og gi bortimot fri avskyting på skrapdyr. Kanskje det ville hjelpt på for å bedre kvaliteten :roll:

 

Her i området er iallefall hjortestammen økt betraktlig de siste årene, om jeg sier 20% økning pr. år de siste 4-5 år så tror jeg ikke jeg overdriver.

Men jeg er bare glad til jeg, ønsker ikke å redusere den :wink:

 

Ellers er jeg enig med 7mm rem-mag i følgende:

Det er bare tull at det ikke er beitegrunnlag til flere dyr. Flere og flere sauebruk blir lagt ned (Har svært lyst å si heldigvis, men tør det ikke på et offentlig forum) det tror jeg er en stor grunn til den økte bestanden. Hjorten har fått større beite områder da den ikke blir forvist av sauen, og den kan spise sauen sin sommerbeite-mat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si meg ganske så enig i endel av innleggene på denne tråden, nei det vokser ikke inn i himmeleen.

I forskriften står det at det skal ligge: " særlige bestandsmessige forhold " til grunn for å utvide hjortejakta. Hva er så slike forhold, jo et godt eks. er i Ullensvang i Hardanger hvor hjorten kom ned og gnagde på frukttrærne i desember. Frukt er en viktig næring der så derfor har man lenge hatt mulighet å skyte hjort i des. Et annet forhold kan være at der blir fryktelig tett med dyr et sted slik at de gjør stor skade på skog og andre nyttevekster, eller ødelegger beitgrunnlaget for år fremover. De svakeste dyrene kan lett sulte ihjel en slik plass. På slike og lignende lokaliteter kan det være rett å skyte endel av dyrene som samles der også for dyrenes eget beste.

 

På mine trakter føler også mange av oss som har jaktet hjort i veldig lang tid at bestanden går nedover, der vil altid være noen steder hvor der er mye dyr det meste av tiden men det er i de dårlige og middelmådige områdene man først merker nedgangen. Tidligere så jaktet man kanskje på 50-70% av utmarka i en kommune, da kunne dyr stikke seg bort på mye friareal pluss at der ble produsert dyr på disse områdene også. Idag er der jakt på ofte 95% eller mer av utmarka, dyrene har ingen plass å gjemme seg, overskuddet som ble produsert på randområdene blir høstet der.

Vi må også huske at det er de som har områder med stor tetthet det meste av tiden og har endel skade som hyler og skriker til forvaltningen i kommunen om å få skyte mer hjort, ofte ligger økonomiske motiver bak også. De som sliter med å felle dyrene eller kanskje bare får 20-30% av tildelingen, ja de klager sjelden og aldri, de håper bare på samme tildeling neste høst. Lokalt så vil jeg påstå at de fleste viltansvarlige i kommunene har fått dette ansvaret i tillegg til jobben de normalt har og tar derfor enkleste vei, det er jo å gi mer til de som hyler mest.

 

Det har jo vært en lang periode nå med stigning i bestandene over hele landet derfor har man ikke merket særlig motstand mot å øke tildelingene, men jeg tror nå at vi er et stykke over toppen på mine trakter. Jeg er også redd for at det kan ta lang tid før kommunene våger å sette ned tildelingene. Man har jo kuttet og kuttet på minstearealet og mange har opparbeidet "rettigheter" som de selvsagt vil beholde.

 

En annen ting som nok brer om seg endel plasser er at folk betaler dobbelt så mye som det er verd pr. løyve, så tar man det igjen ved å skyte ekstra dyr, ofte med grunneiers velsignelse. Når folk betaler 8-10000kr for et løyve så blir dyrt kjøtt om man skyter ei ungkolle på 40kg, opplevelsen er vel heller ikke så mye å skrive om.

 

Og nesten enda verre er at enkelte kommuner tildeler et antall dyr på f.eks. 3 eller 4 år så kan man skyte dem når det passer, altså de dyrene som man ideelt skulle felt første året men ikke felte, kan man felle et senere år. Man kan faktisk felle hele tildelingen første året hvis man vil. Galskap!!

 

Må også skryte litt av viltforvalteren hos FM Hordaland han har vært veldig tilbakeholden med å utvide hjortejakta i fylket

Link to comment
Share on other sites

Tror iallefall at her i flere komuner i indre sogn som eg jakter mye hjort i, er det mindre dyr enn det har vert i fjor og forige året. Så eg trur de som styrer denne utvida jakta og de utvidede løyvene har gått altfor langt, slik de har handlett nå.

 

Om de ikke skal ødelegge bestanden helt, tror eg de må redusere kraftigt neste år.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Tenk at jeg klare å gå imot både Mork og C.E.A på under 5min :mrgreen: Jeg skal sove litt på det dere sier, men for øyeblikket er jeg ikke enig :wink:

BTW. Hvorfor er det så lite aktivitet på slike tråder? Skulle tro dette angår flere :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ej meiner den fema om utvida jakt er en uting.

 

Jakter sjøl i ett område som fylles opp av meir å meir hjort ut over høsten.. Har bra med dyr fra jakta starte ,så e de ei økning i slutten av september(dette skyldes vell att de er ett godt brunst område) Så øker de enda meir i begynnelsen av november å dette er trekk dyr som kjem lenger veis ifra.. (da bruker kvoten å ver fyldt så desse blir ikkje jakta på) MEN så har desse dyra alle rede blitt jakta på i ca 2 måneder.For ingen skall fortelle mej att dei datt ned en plass fra der de ikkje har vert jegere.. Så om da oss skulla hylt om meir kvote for å jakta ut november (enda verre desember) så hadde oss skutt dyr som blir jakta på andre plasser(så klart også stammdyra,for de e no ikkje rå å skille) å de vill no føre till minder dyr der dei var i opprinlig jaktid neste år.. Om alle da skall drive på denne måten blir de snart TOMT for dyr over alt å ingen ting att å jakte på.. :( Enkelte må bere bite i sej att dei er overvintringsområde for en del hjort.. Å om poenget er å oppnå 100% felling må kvotene tilpasses de enkelte jaktområdets bestand i ordinær jaktid.. Dette her me att hjorten er langt till fjels å greier må no ver veldi få områder de angår etter mi meining.. (så e de bere å ta beina fatt..:)

 

Slik de er ute me oss så får oss no hausta av trekk dyra uansett... Alti en del ungdyr etc.. som blir att å kan jaktes på till høsten. Mens dei som har trekt inn att over,sikkert blir beskatta av, der dei er..:)

 

Ett anna argument er no som tiliere nevnt att dyra må få fred.. Dei har gått inn i sparemodus å skall oss da drive å springe etter dei heile vinteren tru ej oss får sjå att vektene går enda meir ned.. Skrap dyr å større vinterdødlighet kjem till å øke på.

 

Kjem også till å sjå att enda meir hjort samler sej på plasser der dei får fred.. Dette såg oss antydningane till første året de var utvida jakt her i komuna..

 

Så mi meining er att 10 september till ut november må ver rikelig.. Sku godt klart mej med 15 november:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ser at denne tråden omhandler mest hjort på vestlandet. Trådstarter nevnte storvilt, og jeg vil derfor komme med en refleksjon fra mine områder som er søndre del av hedmark, og elgjakt. Det er storvilt det også, utvidet jakttid er tema hvert år, og jeg tror nok man kan trekke paraleller på andre områder.

 

Tråden har debattert dette utifra hjortestamme og forvaltning av hjort. Argumenter som mindre stress, korrekt avskyting etc. har også vært argumenter for å forlenge elgjakta hos oss. Den EGENTLIGE årsaken derimot, er som regel at da har store grunneiere flere uker å selge jakt på (flere her selger guidet elgjakt pr. dag eller uke til høystbydende), ergo tjene mer penger på eksisterende kvote. Dette kom virkelig fram iår, da man første gangen kunne legge næringsmessige interesser som argument for å søke forlengelse.

 

Jeg jakter elg, men som "freelance" og gjestejeger. Jeg er først og fremst småviltjeger, og ser store ulemper med utvidet jakttid på storvilt. Det sies at det skal være samjakt, og en undersøkelse gjort for NJFF viser at samjakt fungerer utmerket. En del steder er nok dette riktig. Hos oss derimot, fungerer samjakt svært dårlig. Elgjegere "beslaglegger" terrenget, og viser helst småviltjegerne bort. De kan ikke bestemme seg for hvor de skal jakte så man kan avtale å jakte i andre terreng-avsnitt. En annen ting, er at mange småviltjegere ikke ønsker å havne midt i ett elgdrev, eller komme fram til en postlinje med folk som er sure for at man tramper gjennom drevet deres.

 

Det er godt mulig at samjakt fungerer utmerket på vestlandet, selv om jeg har hørt antydninger om at det ikke er tilfelle enkelte steder. Det er også godt mulig at man må ha all den tid man trenger for få skutt hele kvoten, i en hjortebestand som er for høy. Jeg tror imidlertid at det blir mere helgejakt da man har god tid, med like mange jaktdager som før. Bare at man jakter kun i helgene. Ergo blir det dårligere vilkår og mindre jakttid for småviltjegerne. Jeg synes det er ett tankekors man bør ta med i debatten.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt.

 

Jeg mener det er tragisk og skandaløst at elgjakta på sørlandet er utvidet.

 

Nr 1 : Hvis ikke det er mulig å felle dyrene i sept/okt er det heller ikke grunnlag til å skyte full kvote. Jakten skal være en høsting av overskudd, ikke på død og liv skyte fulle kvoter, noe som skjer nå.

 

Nr 2 :For meg er høsten delt inn i epoker. Bukkejakt, fugle jakt, elg jakt og rådyrjakt.

Når krasjer dette fulstendig i novemer mnd......ikke at det er et viktig moment, men

det er et jævelig irriterende moment i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Forlenget jakttid er noe jeg har stor sans for. Tror det er et av de viktigste verktøya vi har for å forvalte en hjortestamme på en noenlunde fornuftig måte. På denne måten har vi bedre grunnlag og tid til å ta ut de rette dyra (iht feks bestandsplan) og bedre grunnlag til å drive næring. Et annet viktig argument er at vi i det store og hele jakter på trekkende bestander av spesiellt hjort men også elg, og da kan vi med lengre jakttid ta ut dyra der de er. For hjort, med forlenging i denne enden betyr det vinterområdene. Det er jo også her den største delen av skaden på skog og innmark skjer.

 

Ser at C.E.A skriver at vald har fått godkjent 3-4 års planer med mulighet til å ta ut alle dyra den ene eller andre året. Dette er ikke sånn dette skal fungere, og også i strid med bestemelsene i forskrift om forvaltning av hjortevilt og bever. som sier at det kan godkjennest en flerårig bestendsplan, maks 5, og at man skal ha en plan på årlig uttak både i forhold til kjønn- alder og antall. Det er heller ikke sånn at man som grunneier har opparbeidet seg rettigheter iht minsteareal. Dette er det jo kommunenen som bestemmer og bør etter mitt syn håndteres så dynamisk som over hodet mulig med bakgrunn i både tilgjengelig beslutningsgrunnla for forvaltningen og med bakgrunn i offentlige så vel som private mål og føringer.

 

Ser også på det slik at dette med lengre jakttid ikke betyr at man MÅ jakte. Om man lokalt blir enige om det det bare å la vær om man føler for det.

 

Jeg synes med andre ord at forlenget jakttid var på høg tid, og jeg håper at vi ved neste korsveg også kan få utvidet den i andre enden. I hvert fall på hjort.

Link to comment
Share on other sites

Eg er i utgangspunktet for utvida jakttid på hjort. Gjerne i begge ender. Mitt forslag er 1.sept til 23.des.

 

No er dette sjølvsagt farga av mine erfaringar og tilstandane der eg jaktar. Der trur eg det hadde fungert mtp eit ønske om å auke avskytinga.

Dette kunne i alle fall vore gjort som eit prøveprosjekt over nokre år. Vi greier uansett ikkje å "øydelegge" stammen på kort sikt ved hjelp av litt lengre jakttid og auka avskyting.

Link to comment
Share on other sites

Ved forrige høring om jakttider ca 2001-02 mener jeg så samlet en del folk fra NJFF fylkeslagene i Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane mulig også Møre og Romsdal, seg til et møte i Bergen. Jeg var selv med siden forslaget var mitt. Det vi diskuterte var om vi samlet skulle forslå bukkejakt på hjort fra 1. sept. og åpning for alle typer dyr først 25. sept. Det siste for å unngå at små kalver, som ikke var med mora på f.eks. bøen, skulle bli enslige.

Vi var enige og forlikte da vi forlot møtet men dette var i den tid da bukkefundamentalisme var den eneste rette tro, helst skulle man spare alle bukkene. Flere av delegatene ble derfor redd for at dette skulle føre til at noen skjøt bukker, derfor falt de andre fylkene av etterhvert og Rogaland ble stående alene.

 

Men jeg har fremdeles tro på en slik løsning.

 

Jeg skrev et altfor langt innlegg i natt på denne tråden. Men for klart si hva jeg mener om forlenget jakt senhøstes: Der finnes områder hvor dette kan være rett men da må man i all hovedsak utvide jakta på de stedene som har problemer ikke i hele kommuner. Dyrene trenger ro fra tidlig desember ifølge dem som forsker på slike ting. Terrenger som kun har dyr som trekker igjennom er normalt så dårlige at der kanskje ikke burde vært jakt og de behøver ihvertfall ikke høste av dyr som andre har spart, etter ordinær jakt.

Kanskje man ved forlenget jakt senhøstes kun burde få lov å skyte skrapdyr og enslige kalver, alle større dyr var fredet?

 

--

Link to comment
Share on other sites

Det vi diskuterte var om vi samlet skulle forslå bukkejakt på hjort fra 1. sept. og åpning for alle typer dyr først 25. sept.

 

 

I mine ører høres dette fornuftig ut.

 

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor endel storvald freder bukkene etter 15.oktober?

Link to comment
Share on other sites

Som jegere har vi plikt til å ha kunnskap og respekt for viltet og naturen, samt opptre på en slik måte at det vi gjør blir akseptert i sammfunet. :!:

 

Her hvor jeg jakter i hordaland har ommfanget av skadeløyver eksplodert og jeg vet om mange eksempler fra i år på at koller blir skutt fra kalvene så tidlig som 15 juli :evil:

 

Når de samme valdene nå ønsker utvidet jakt fordi fellingsprosenten er blitt så lav i den ordinære jakttida kan dette bare kalles en parodi, jeg kan og lese at en del ønsker utvidet jakt for å kunne ta ut skrapdyr og sikre fint uttak av bestanden.

Den tanken er i utgangspunktet veldig god, men tror dere at de som nå mangler over halve kvota er så nøye med hva de skyter :?:

 

Jakt på innmark er ikke så skadelig med tanke på å stresse dyra, men drevjakt/hundejakt i liene på denne årstiden kan være svært skadelig og kan få svært negative følger for hjorten som har et sårbart fordøyelsessystem og må bruke mye tid til å beite om vinteren, den kan regelrett dø av kolikk til våren hvis ikke næringsreservene er tilstrekkelig opparbeidet og jeg er ikke sikker på at det er forsvarlig å fortsette jakta så lenge. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det var interessant å høre hva andre mener om dette. Til deg Solheimen vil jeg si at jeg tror vi har ulikt syn pga. ulikt utgangspunkt/innfallsvinkel. Uten å være sikker, aner jeg at du er opptatt av stor avskyting/høg fellingsprosent og vil at bestanden skal ned. Da skjønner jeg ditt syn. Mitt utgangspunkt er å opprettholde en bestand jeg frykter er nedadgående. Som jeger er jeg opptatt av å ha mange observasjoner av hjort under jakta. Og gjerne også etter jakta. Hadde jeg hatt skogeierhatten på og fryktet nedbeiting hadde vi nok funnet flere sammenfallende synspunkter enn hva vi nå har. Klarer ikke jegerne å felle nok dyr mellom 10/9-30/11 kan det være at stammen ikke er så stor som enkelte skriker høyt om. Slik er det hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Det var interessant å høre hva andre mener om dette. Til deg Solheimen vil jeg si at jeg tror vi har ulikt syn pga. ulikt utgangspunkt/innfallsvinkel. Uten å være sikker, aner jeg at du er opptatt av stor avskyting/høg fellingsprosent og vil at bestanden skal ned.

 

Da har du missforstått meg :wink: Jeg vil ikke ha lavere bestand (Vil gjerna ha enda høyere) Det jeg vil er at det skal bli mindre jag etter dyra på en "kort" tidsperiode.

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner at utvidelse av hjortejakta til 23 des sikkert nok kan være ei god løysing. Men det vil sette mykje høgre krav til jegeren om human jakt grunnet ofte større snømengder. Viss nokre terreng sliter med å fylle også i desember vil ofte drivjakt bli neste virkemiddel. Drivjakt i 1-1,5 m snø er etter mi meining ikkje human jakt, og da spesielt ikkje so kort tid før snøen legger seg for godt mange stader. Dyra, og da spesielt bukkane som gjerne har gått ned opptil 20-30 kg i løpet av brunsten, treng ro til å beite seg opp igjen før dei store snømengdene legges for resten av vinteren. Eit forslag er jo å forby drivjakt i desember og i staden tillate bøjakt, kor ein ikkje treng å stresse dyra unødig (?)

 

Uansett ser eg berre fordeler med at fleire jaktvald får muligheten til å fylle kvotene sine. Min oppfatning i dag er at stammen tåler å reduserast ein god del på en lengre sikt. For deretter å bygges opp. Dette vil få fram en sunnare stamme som igjen har dei fine slaktevektene som fanst på 70-80 talet. I dag er det for mange skrapdyr!

Link to comment
Share on other sites

Møte i viltnemda ble avholdt i går. Det ble vedtatt å ikke søke utvida jakt i kommunen. Er glad for at det ble en fornuftig avgjørelse!

Nå kan hjort og jegere hvile seg. Og andre brukere av skogen kan få utfolde seg uten frykt for å ødelegge hjortejaget. :D

Link to comment
Share on other sites

Drivjakt i 1-1,5 m snø er etter mi meining ikkje human jakt, og da spesielt ikkje so kort tid før snøen legger seg for godt mange stader. Dyra, og da spesielt bukkane som gjerne har gått ned opptil 20-30 kg i løpet av brunsten, treng ro til å beite seg opp igjen før dei store snømengdene legges for resten av vinteren. Eit forslag er jo å forby drivjakt i desember og i staden tillate bøjakt, kor ein ikkje treng å stresse dyra unødig (?)

 

No er det ikkje berre berre å vere jeger på drivjakt i 1-1,5 m snø heller. Strabasiøse greier, og rett og slett vanskeleg å få med seg folk på dette... So trur ikkje dette er det heilt store problemet.

Smygjakt i meir eller mindre djup snø, derimot, er heilt fantastisk! Vil påstå det ikkje stressar dyra særleg, heller.

Link to comment
Share on other sites

Støkker du en hjort i knehøg snø vil jeg tro at han bruker mer energi enn han har fått i seg i løpet av de siste døgnene. Dyr som da i utgangspunktet er i dårlig kondisjon vil neppe bli så særlig glad av å ha jegere i terrenget. Det er ikke råd å bagatelisere dette. Tre måneder er jakta på i dag. Klarer man ikke å ta ut dyrene på denne tida, bør man se på andre ting en forlengelse, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

No kan eg berre vise til mi eiga erfaring, men den tilseier at hjorten ikkje nødvendigvis tar ut so langt om han blir støkt i snøen. Den tar egentlig sjeldan særlig langt ut når den blir støkka, uansett ver og føreforhold.

Kanskje det er annleis andre stadar, og ikkje hos oss der hjorten er "evlusjonært tilpassa" til drivjakta.

 

Uansett so trur eg ikkje snø i dagens klima utgjer noko veldig stort problem for hjorten, utanom enkelte ekstreme tilfeller. Vinteren er ikkje meir flaskehals for hjortestamma enn den bør vere.

 

Tre månaders jakttid er nok for dei fleste, men for enkelte må det vere frustrerande å vente på trekk-hjort som kjem først etter at jakta er ferdig. Og so har ein hjorten gåande heile vinteren og gnage på rundballar og skog.

Eg trur lengre jakttid vil gje grunneigarar og jegerar større fridom til å kunne sette inn jakttrykket når det er mest effektivt for deira vald.

Eg trur ganske enkelt ikkje stress som følge av jakt har særleg betydning for hjorten sin kondisjon eller overleving.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT, men ein del av argumentasjonen min i dette lesarinnlegget i lokalavisa gjeld og for dette temaet. For dei som ikkje gidd å lesa heile innlegget så er konklusjonen: Kutt ut retta avskyting så er kvoten full til 15. November!

 

Er forvaltninga av hjorteviltet på villspor?

I ein artikkel i bladet ”Jeger, hund og våpen”, nr. 5 2007, kjem veterinær og hjortejeger Halvard Dahle med kraftig kritikk mot forvaltinga av hjorteviltet, slik den har vorte gjennomført dei siste 20 åra. Ut får sine kunnskapar som veterinær går han hardt ut mot mange av dei sentrale punkta for den forvaltningspolitikken som har vorte ført, etter at ein gjekk ovet til såkalla retta avskyting.

 

Det er ikkje mulig å nøyaktig berekna talet på og samansetjinga av ei vill hjortestamme. Ei engelsk undersøking har funne feilmarginar på opp til 380%. Desse meir eller mindre nøyaktige tala er utgangspunktet for tildeling av antal og fordeling (han / ho / kalv / ungdyr / vakse dyr) til valda. Når så berre knapt 70 % av tildelte dyr vert felt seier det seg sjølv at tilfeldigheitane vil spela ein stor rolle og retta avskyting vert nærast ein illusjon.

 

Ulempene med retta avskyting er at ein må jakta over ein lengre periode for å fylla kvoten. Ein ”slepper forbi” dyr som ein har gode skotmogelegheiter på fordi dei har ”feil” kjønn eller alder. Og kor mange klarar å sjå skilnad på ei fjorårskolle og ei lita eldre kolle? Så nyttar ein meir tid og kanskje meir marginale skotsjangsar, med tilhøyrande auka mogelegheit for skadeskyting, på fella ”rett” dyr.

 

Hjorten lever hjå oss mot nordgrensa for sitt leveområde. Hjorten har små fettreservar og relativt høgt stoffskifte. Den kjem seg gjennom seinhausten og vinteren ved å setja ned stoffskiftet. Hausten er ei kritisk tid der hjorten skal leggja opp fettreservar i ei tid med fallande næringsinnhald i vegetasjonen. Det er neppe gunstig å stressa hjorten ved å tråla terrenget dag etter dag like til 15. November for å fella det ”rette” dyret.

 

No har ein i kommunen drive retta avskyting i 20 år. Har ein oppnådd noko med det? Hjortestamma har auka heile tida, men ein ser ein klar tendens til mindre og lettare dyr. Samtidig har vi hatt milde og snøfattige vintrar som skulle høva hjorten godt. Kvaliteten på, og tilgang til, mat er sannsynlegvis blitt dårlegare i takt med minkande tal på beitedyr i utmarka. Når det ikkje lenger beitar småfe i utmarka så gror beita att. Jaktpresset er blitt større og dei kommersielle aktørane som har dukka opp er sjølvsagt interessert i å nytta jaktperioden maksimalt. I sum har vi då ei hjortestamme som veks, med eit minkande beitegrunnlag og som er utsett for eit aukande jaktpress i ein periode då hjorten skal feita seg opp for vinteren.

 

Kan det vera på tide å gå vekk frå den retta avskytinga? Målet for den retta avskytinga er mellom anna å skyta ”gjennom stamma”. At ein prosentvis skyt tilsvarande med hensyn til alder og kjønn som stamma er samansett. Når både anslag av bestand og lav fellingsprosent gjer at tilfeldighetane rår er det kanskje like godt å la tilfeldighetane rå fult ut ved at ein deler ut berre ”frie dyr” og at ein i stor grad skyt det som kjem til kvoten er fylt. (Enkelte reglar må sjølvsagt gjelda framleis: Ein skyt ikkje kolle frå kalv og tolvtakkaren gjer seg betre i avlen enn heime på veggen). Dette vil gje ei meir effektiv jakt, fellingsprosenten vil gå opp, talet på skadeskytingar vil gå ned og ein vil kunna korta ned jakttida slik at hjorten får fred før vinteren set inn.

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing fra dette med utvidet jakt men her kommer noen synspunkter.

Slaktevektene på fjorårsdyr har gått ned fra ca 50-55 kg til ca 45 kg på ti år her hvor jeg jakter i hordaland. i år har vi skutt flere fjorårskoller på 36- 37 kg.

Begrunnelsen har vært at det er for mye dyr men jeg tror ikke bare økningen i bestanden er grunnen til lavere slaktevekter på hjorten.

Det har vært et stort fokus på og spare store bukker og det kan jo sikkert være på sinn plass også, men det er kollene som har mest å si på hvor store kalvene blir og står for hele 80% av arveegenskapene, dette blir skjelden omtalt i forvaltningen.

De enorme kvotene som er mangen plasser, gir grunnlag for å ta ut enormt mange store koller (noen plasser alle) og på den måten gir plass til mindre dyr i avlen.

Skal slaktevektene opp må vi spare store dyr og nærmest ta ut det vi klarer av mindre dyr, ved å bare øke kvotene kommer vi ingen vei,

Vi har her mye og lære av land som ungaren/Bulgaria som forvalter frem store friske dyr, her i Norge tror jeg vi mangler kunnskapen og det har bare gått en vei.

Link to comment
Share on other sites

Litt avsporing fra dette med utvidet jakt men her kommer noen synspunkter.

Slaktevektene på fjorårsdyr har gått ned fra ca 50-55 kg til ca 45 kg på ti år her hvor jeg jakter i hordaland. i år har vi skutt flere fjorårskoller på 36- 37 kg.

Begrunnelsen har vært at det er for mye dyr men jeg tror ikke bare økningen i bestanden er grunnen til lavere slaktevekter på hjorten.

Det har vært et stort fokus på og spare store bukker og det kan jo sikkert være på sinn plass også, men det er kollene som har mest å si på hvor store kalvene blir og står for hele 80% av arveegenskapene, dette blir skjelden omtalt i forvaltningen.

De enorme kvotene som er mangen plasser, gir grunnlag for å ta ut enormt mange store koller (noen plasser alle) og på den måten gir plass til mindre dyr i avlen.

Skal slaktevektene opp må vi spare store dyr og nærmest ta ut det vi klarer av mindre dyr, ved å bare øke kvotene kommer vi ingen vei,

Vi har her mye og lære av land som ungaren/Bulgaria som forvalter frem store friske dyr, her i Norge tror jeg vi mangler kunnskapen og det har bare gått en vei.

 

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig.

Jeg er ikke enig i at vi skal kutte ut retta avskyting. Dette målbevisste verktøyet har gjort at vi har fått en bedre sammensatt hjortestamme der det tidligere var lite storbukk og brøling var sjeldent. Med maksuttak på 20% voksne bukker og ditto voksne koller har dette ført til at vi bl.annet har mer "takker" i skogen enn tidligere. Vi har også fått en økning i antall hjort. Ved å være nøktern i voksenkolleskytinga har flere produksjonsdyr fått ta del i veksten.

 

Kjønnssammensetninga har også blitt sunnere. Ved å dreie avskytingen mot en likevekt i uttaket har vi "reparert" den skjevheten som var tidligere.

 

Men, jeg skal være med på at det i enkelte områder, særlig på vestlandet, er nok hjort nå. Å redusere arealkravet har da vært et mye brukt verktøy. Det kan være et godt hjelpemiddel. Er ikke dette nok, kan man regulere størrelsen på stammen ved å forandre avskytingsprosenten på de ulike kategoriene. Et økt uttak av koller vil føre til en reduksjon.

 

I valdet mitt er det som sagt lokale variasjoner. Men sett under ett er ikke stammen for stor. Da mener jeg det ikke er behov for utvida jakt. At andre vald i kommunen driver utstrakt næringsvirksomhet rundt jakten er forsåvidt greit det. Men at de ønsker lengre jakttid for å kunne selge flere helger ser jeg ikke på som noe viktig. De bør ta ut dyra innenfor den normale jakttida.

 

******* Tekst slettet ************ :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nettop kommet hjem fra Nordsjøen , men har snakket med et par naboer.

Her hvor det var steike tomt for tre uker siden, er det nå godt med hjort ifølge de.

På grunn av utvidet jakttid til 23 Desember, har grunneierne i nabolaget her store muligheter for å ta hele kvoten.

Om jakten feks. var slutt den 15 Oktober, ville det vært vanskelig.

Såvidt det er litt snø på markene, så når månen fyller seg opp litt, smeller det nok snart igjen.

 

Hvorvidt dette er en god måte og forvalte jakttiden på er det nok delte meninger om, men jeg mener at slik forholda er her i nabolaget nå, vil feks bøjakt ut i Desember stresse dyra minimalt.D

Ihvertfall sikkert mindre enn om en på tampen av ordinær jakt mobiliserte fullt mannskap på drevjakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvorvidt dette er en god måte og forvalte jakttiden på er det nok delte meninger om, men jeg mener at slik forholda er her i nabolaget nå, vil feks bøjakt ut i Desember stresse dyra minimalt.D

Ihvertfall sikkert mindre enn om en på tampen av ordinær jakt mobiliserte fullt mannskap på drevjakt.

 

Du får sagt det jeg mener på en mer lettforståelig måte :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det krever jegere som er vant til jakt i den mørke delen av døgnet. Ikke alle har spesialisert seg på dette. Den "vanlige" jeger med HV-mausern og FK-cap har ikke nødvendigvis de forutsetningene som skal til. Kammerets medlemmer er nok i så måte bedre rustet arsenalmessig enn den gjennomsnittlige norske jegeren, tror jeg.

 

Hvordan innmarka innbyr uti desember er også et viktig moment. Hjorten kommer ikke dit uten hensikt. Visst atlegene er gule og inneholder lite mat, må nok jegerne oppi skogen. Men igjen, er det så hakka gale med hjort som enkelte vil ha det til, ja så jakt i vei. Jeg tror derimot at dette begynner å flate ut flere steder og mange vil nok merke en bra nedgang i løpet av et par år visst Lucasen får gjennomslag for sine tanker. De deler jeg ikke med han......

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje berre meg, men eg stiller litt spørsmålsteikn ved dette stresset som hjorten blir utsatt for.

Eg trur ganske enkelt ikkje at hjortejakta stressar dyra so veldig mykje. At hjorten må springe unna eit drev ein gong eller fem i løpet av hausten har hjorten kanskje berre godt av, i og med at den har ingen andre reelle predatorar per i dag. At dette skal ha nokon innverknad på kondisjon eller overleving utanom i svært ekstreme tilfeller trur eg ikkje.

 

Mange gonger har vi sett hjort som har tatt ut og sprunge i hundre og h*****e gjennom drevrekka. Samme hjorten blir observert kort tid etterpå, roleg som skjæra på tunet. Hjorten er rett og slett so vandt med folk at den ikkje blir stressa meir enn den bør.

 

Dersom det i eit område skulle bli plagsomt mykje jaktaktivitet, so vil hjorten trekke ut. Dei fleste plassar er der plenty av refugier kor det av ulike årsaker ikkje vert jakta, eller vert jakta svært lite, og hjorten får gå stort sett i fred.

Link to comment
Share on other sites

Fornuftige kommentarer både fra mork og vestlandsjeger, følger dere langt på veg.

Med de korte dagene vi har fram mot jul, vil hjortejakt nå bli noe annet enn i september.

Om jeg hadde anledning å jakte nå, ville det nok blitt en kombinasjon av postering ved jorde når det var lysforhold til sikre skudd, og stille smygjakt aleine og bruke de fordelene det lille snøteppet ga meg i forhold til spor og mulighet til å se dyr på dagleiet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...