Jump to content

Browning X-bolt vs Shultz og Larsen classic


mario55

Recommended Posts

Holder på å kjøpe min første rifle. Kaliber er allerede valgt, men valg av rifle er enda ikke tatt. Lurer på om noen her inne har erfaringer med disse to riflene, evt andre rifler i denne prisklassen (12-15k). Er også usikker på om man bør velge syntstokk eller trestokk.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

Med fare for å fornærme mange må jeg bare si at ingen av de Amerikanskproduserte våpnene jeg har hatt har vært i mitt eie særlig lenge. Derimot har jeg nå noen Tyskere og Østerrikere jeg aldri vil kvitte meg med.

 

 

Nå er da Browning X-Bolt produsert i Japan..

 

Har en X-Bolt i 308 Win, fantastisk våpen! Merk dog at i 308 win får man best presisjon med kulevekter på 150gr og nedover. 180gr samler greit, men ikke supert.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, bardp skrev:

Med fare for å fornærme mange må jeg bare si at ingen av de Amerikanskproduserte våpnene jeg har hatt har vært i mitt eie særlig lenge. Derimot har jeg nå noen Tyskere og Østerrikere jeg aldri vil kvitte meg med.

De fleste Browning er produsert i Japan eller Belgia 😉

X-bolt i Japan.

Shultz&Larsen er vel heller ikke Amerikansk 🤔

Link to comment
Share on other sites

Godt og blandet. 

De fleste / mange her inne vil jo anse det der som en fullmakt / berettigelse til å kjøpe 4-5 forskjellige våpen.


Ettersom du allerede har valgt kaliber, er jo ikke det helt uinteressant å ta hensyn til når man velger plattform, men i ditt tilfelle ville jeg sikkert vippet mot en rustfri X-bolt med syntetstokk uansett (jeg har noen tanker rundt kaliber også, men det blir en avsporing). 

Dette til tross for at jeg er inhabil i retning av S&L som jeg har selv, og det er ei glimrende børse. Alt er tight og oser kvalitet. Ladegrepet er vanedannende bra, og presisjonen er på ett nivå jeg knapt klarer og utnytte. 

...men den veier sine kilo. Jeg har båret litt på den i høst, og kan ikke nekte for at tanken på ei lettere og kortere børse med syntetstokk har kommet snikende. Og den nekter egentlig å slippe taket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen egen erfaring med syntstokken til S&L, men basert på hva jeg har oppfattet, så har den ikke fått like mye skryt som resten av børsa.

 

NB! Jeg prøver absolutt ikke å fraråde kjøp av S&L, jeg står fast ved det jeg skrev tidligere: begge er veldig bra.

 

Link to comment
Share on other sites

Synes den er ganske overpriset for å være det mange mener en middels plaststokk. Da ville jeg heller kjøpt en brukt S&L og montert den i en Hightec stokk eller lignende, betydelig lettere og stivere, og ender opp på samme som en ny S&L med syntetstokk (de ligger vel opp mot 20.000).

 

Selv valgte jeg en Sako A7 som du får ny til omtrent samme pris med en bra synt stokk. 

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. S&L med Hightec stokk er "hel ved" tvers i gjennom.

Slik så min ut når den var ferdig hos Rafdal.

Var egentlig bestilt i "matt svart", men det var tydligvis kun å betrakte som et forslag...

En knakende god stokk, lett, fin og god å skyte med.

 

IMG_0062.JPG.6bf1ffc32ded3f37c997d3eb4a236849.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 - 400 gram høres ikke så mye ut, men når utgangspunktet er ca 3,4 kg betyr det ca 10% vektreduksjon. Å slanke vekta på ei rifle med 10% er i mine øyne en betydelig reduksjon. Hvis man da i tillegg går for et lett sikte og ikke en diger stjernekikkert er man på vei mot noe lett og stabilt. Men det er klart det koster litt.

Nå fikk jeg sist uke kjenne på en S&L med den nye syntstokken og ble ikke videre imponert. Satt på spissen blir det litt som å sammenlikne Fiat og Ferrari, Og Fiat er i dette eksempelet sterkt overpriset sammenliknet med Ferrari.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Swift skrev:

3 - 400 gram høres ikke så mye ut, men når utgangspunktet er ca 3,4 kg betyr det ca 10% vektreduksjon. Å slanke vekta på ei rifle med 10% er i mine øyne en betydelig reduksjon. Hvis man da i tillegg går for et lett sikte

 

Nå skal jeg ikke ta meg for mye til rette i tråden her, men for å utdype, så er jeg helt enig med deg.

Derfor tenker jeg også litt langsiktig rundt dette. Kommer nok til å prøve både HT stokk og lettere kikkert, men det må spares å planlegges litt. 

Har planer om ei reinspikka lettvektsrifle også, så i lys av det blir ikke vekta på SL fult så kritisk når den er på plass, men skader ikke å få den litt ned på sikt.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, mario55 skrev:

Hva med Sauer 101? Har en ny 101 til en finfin pris på hånden. Er den å foretrekke framfor x-bolt og S&L?

 

Smak og behag. Er det en 101 og ikke en 100 hadde mitt valg stått mellom 101 og S&L. Begge er kvalitet, men jeg sliter med å venne meg til sikringen på Sauer. Nesten 30 år med tradisjonel sikring på siden bak hevearm, gjør at alt annet blir litt uvant. Men siden det er din første rifle slipper du jo glatt det problemet. Har du mulighet, kjenn på begge og stol på magefølelsen. Det blir ikke feil uansett, siden begge er gode rifler.

Link to comment
Share on other sites

På 16.11.2018 den 15.18, psAico skrev:

Jeg har ingen egen erfaring med syntstokken til S&L, men basert på hva jeg har oppfattet, så har den ikke fått like mye skryt som resten av børsa.

 

NB! Jeg prøver absolutt ikke å fraråde kjøp av S&L, jeg står fast ved det jeg skrev tidligere: begge er veldig bra.

 

 

Var og så på syntstokken til s&l her om dagen. Vil si den virker bedre enn t3x, som jeg selv syns er litt skranglete. Men den mangler den gode følelsen man får av x-bolten sin dura touch, og stokkene på m12 og m03

Link to comment
Share on other sites

Har sett på rifler i samme prisklasse selv. Sikler litt på pakken med Tikka T3X Wild Boar med Vortex 1-6x24 sikte til 12.999 på XXL
Ikke ideellt sikte (forstørring) til toppjakt kanskje, men til drivjakt tror jeg du får mye for pengene her.
https://www.xxl.no/tikka-t3x-drivjakt/p/bp/1159179_b

Edited by absolutatle
feil i tall
Link to comment
Share on other sites

Har hatt xbolt inntil nylig. Har 2x classic nå.

Smekrere låskasse og glattere grep på classic. Fordel med løpsbytte.

Xbolt  har l a n g t bedre syntetstokk enn classic sin, har den også. plastskrammel i forhold til det myke grepet på duratouch belegget til Xbolt.

X bolt har langt mer betjeningsvennlig sikring. Og skyter nesten like bra.

Opp til deg å velge. Som jaktvåpen hadde jeg valgt Xbolt.Uten tvil. Mest for pengene.

Dersom du er mer nerd og liker å skifte løp etc. samt liker å skyte mye på banen, så velger du classic. Savner (litt) xbolten min..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...