Jump to content

Hvem skrev dette? (Visdomsord!)


Jegermeistern

Recommended Posts

Jeg ordnet i noen (av alt rotet jeg har) gamle papirer i dag, og på ei innkalling til årsmøte i det lokale bestandsplanlaget i januar 2010 hadde jeg rabla ned følgende visdomsord:

 

"Vistnok vilde jaktutbyttet blive mindre, men dameselskab kunde mange af os have godt af. Fornøielsen vilde blive større, tonen bedre, sporten ædlere, og vi vilde drikke mindre spirituosa". 

 

Jeg la inn hele teksten til min venn Google, men fikk bare opp noen henvisninger til jaktkurs for kvinner i lokale JFF-lag, likelønnskrav, og referat fra møter i "dameforeninger". Da er rådyra gode, og jeg spør alle "kammer"-ater: Hvem har skrevet disse visdomsorda?

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg blir litt forledet av denne gamle norsk/danske språkbruken. Jeg vet ikke hvem som skrev dette, men innholdet får meg til å avskrive Ibsen. Bjørnstjerne Bjørnson likte både damer og fuktige lag og hadde mulig et annet kontaktnett enn Ibsen?

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest Frantz Rosenberg, han var en fin mann.

Mannen som sådan  har vært under styrt avvikling de siste 40 årene, det er noen få igjen av oss her på Kammeret, men se opp for dårlige kopier....

 

SCAN0055.JPG

En side fra boka til Nils Kvale

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 25.10.2018 den 19.58, Jegermeistern skrev:

"Vistnok vilde jaktutbyttet blive mindre, men dameselskab kunde mange af os have godt af. Fornøielsen vilde blive større, tonen bedre, sporten ædlere, og vi vilde drikke mindre spirituosa". 

 

Det er nok ikke Bjørnson, og slett ikke Ibsen. Språket kan plassere sitatet i Fridtjof Nansens jegertid, jeg må vel lese "Jegeren Fridtjof Nansen" av Svein Solli igjen.

 

10 timer siden, Polardego skrev:

"Det står enhver fritt å gi uttrykk for den forvirring som hersker i ens hode"

 

Sitatet står slik på "Wikiquote", med kilde Stavanger Aftenblad. Men jeg har hørt det opplest fra originalen, "Stortingstidende". Etter et temmelig usammenhengende innlegg fra en representant, ble Stortingpresident Hambro kritisert for ikke å klubbe. Til det svarte han: "Her i denne sal kan enhver fritt gi uttrykk for den forvirring som måtte råde i ens sinn".

 

Stortingshistoriens beste replikk ble levert av Hanna Kvanmo i en trontaledebatt  i perioden1977-81. SV hadde bare to representanter, og deres hovedinnlegg ble da behandlet sist i debatten. Arbeiderpartiet benyttet anledningen til å la en av sine yngre representanter, senere oljeminister og oljedirektør Gunnar Berge, få prøve seg. Han fikk gode råd fra de rutinerte representantene, blant annet at han måtte betone at et parti med to representanter ikke var så mye å bry seg om. Han ordla seg litt uheldig, han sa at SV var "tynt representert". Hvoretter Hanna Kvanmo inntok talerstolen, og ga han det glatte lag:

"Når de' gjell' SV sinn representasjon, så vill æ bære sei, ætt SV e FYLDIG representert, så længe æ e her!".

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Hanna hevdes det at da Måløybrua ble åpnet i 1974 av Kong Olav V, kom hun med følgende utsagn:  Dette må være Norges sikreste bru, den har jo kondom i ene enden og spiral i den andre!
Her viste hun til vindpølsa som henger på fastlandssida, og svingen veien tar ned av brua på Vågsøy-sida.

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvem kom med visdomsordene "Great career move!!" da Elvis døde?

 

Ellers stod følgende på side 4 i min fysikkbok i 3. klasse på videregående skole: "Fremskritt kommer ikke av at folk forandrer mening, det kommer av at de dør!"

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

A Hollywood cynic was heard to call Presley’s death a smart career move

 

I 1959 ble albumet "50 000 000 Elvis fans cant be wrong" utgitt og utfra populariteten Elvis allerede da hadde pluss fremregning i skaren ville det ikke vært særlig smart å gi seg til kjenne som sitatets opphavsmann i 1978. Derfor vil nok dette sitatet bli stående med "ukjent opphavsmann".

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fra tidenes morgen, 70-tallet, i Zappamiljøet i Oslo.

Visste ikke at det var en omstridt uttalelse.

Ex-svogern min, som var musikkjournalist i VG i mange år og Zappa -fan, siterte også denne. Han skrev bla "nekrologen" til Zappa i VG over 2 hele sider.

Det er godt mulig Zappa siterte kommentaren fra scenen i Oslo eller omegn. Han kommenterte mye og var ikke skyggeredd. Jeg har sett han 3 ganger på konsert.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...