Jump to content

Hvilke 38 spesial/wadcutter/357 mag har «myke» hetter


Roffen

Recommended Posts

Selv med stram fjær klikker det i tide og utide, 2-3 klikk så er et stevne ødelagt. Sist fikk jeg lyst til å kaste hele revolveren på skauen, men jeg bør kanskje prøve med annen amo først...:) Er Fiocchi og Geco som har klikket de siste gangene. Det er vel slik at produsentene bytter hetter innimellom, så det er kanskje ikke noen fast møster på hvem som er myke..?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Roffen skrev:

Selv med stram fjær klikker det i tide og utide, .....

Vet ikke hva du mener med "stram fjær". Er fjæra strammet maksimalt? Er den av "rustfritt stål", eller av "blått stål"?  Hvis du har den rustfrie, er det ikke sikkert den har nok "spenst" til å slå hardt nok på tennhettere ved bruk av D.A.  Da må du benytte Federal hetter. Eller bytte slagfjæra og om nødvendig stramme den helt til. Da får du sansynelig et D.A. på ca 7,5 kg. Men en bekjent byttet ikke de rustfrie slagfjærene, men satte en brukt tennhette i mellom stillskruen og fjæra og dro maksimalt til. Mener han (J.H.) hadde 8 kg. avtrekk. Da fungerte også de rustfrie fjærene. :(  Jeg byttet til "blått stål" og da fungerte det greit med 7,5 kg.

 

Men det blir nok vanskelig å konkurere i dag med 7 - 8 kg avtrekk, når andre kan klare seg med  ca 2,5 kg (trimmet avtrekk) og ved bruk av Federal hetter. :) 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Roffen skrev:

 

S&W 686, original fjær... Gått 3-400 skudd..

 

Har du prøvd å skru en kvart? eller halv? tre kvart? bare for å se om det smeller?

Jeg tipper det ordner seg med bittelitt skruings der, DA avtrekket skal ikke endre seg så drastisk. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Geco5 skrev:

 

 

Men det blir nok vanskelig å konkurere i dag med 7 - 8 kg avtrekk, når andre kan klare seg med  ca 2,5 kg (trimmet avtrekk) og ved bruk av Federal hetter. :) 

 

Blir det det nødvendigvis det, mange som skyter revolver som sier at det egentlig ikke har så stor betydning? Men nå her jeg ikke sjekket «pallplasseringen» til de som har sakt dette...:)

 

10 timer siden, aps skrev:

Har du prøvd å skru en kvart? eller halv? tre kvart? bare for å se om det smeller?

Jeg tipper det ordner seg med bittelitt skruings der, DA avtrekket skal ikke endre seg så drastisk. 

 

Dro skruen helt inn, måtte til slutt få satt inn lenger skrue. Tar en 1/4 vri etter en klikk, og det pleier å hjelpe. Skal bestille en ny ladning med 38 spesial, vært greit å fått noe med mye hetter, så ikke jeg må skru til avtrekket er 10kg..

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, hipshot skrev:

Samme her, hadde ikke engang hørt om rustfrie fjærer.

Vet ikke om S&W fremdeles bruker rustfrie fjærer på sine rustfrie revolvere, men de kom med det i begynnelsen. :) Og først ute var mod. 66. Jeg var en av dem som fikk kjøpt av det første partiet som kom til landet og ble solgt hos Axel Helgeland i Drammen.  Og det var slik i mange år, dette skapte problemer tross trimmet (uten bytte av deler) avtrekksmekanisme. Husker ikke om det var rustfri, eller vanlig fjær på den siste rustfrie jeg kjøpte, det var en mod. 686. Og den ble solgt for mange år siden. Men problemet var kjent så jeg hadde byttet, hvis det var et problem. Da jeg ikke vet om våpnet til TS er nytt, eller om fjærproblemet er løst, ville jeg nevne dette.

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, Roffen skrev:

Dro skruen helt inn, måtte til slutt få satt inn lenger skrue. Tar en 1/4 vri etter en klikk, og det pleier å hjelpe.

Da har du kanskje rustfri bladfjær? Hvorfor ikke bytte til en vanlig fjær, med mer spenst? Og få polert avtrekket ditt, det vill hjelpe en god del både på avtrekk og avtrekksvekt. Skyting på små "pipper" og kort skytetid, så har nok både avtrekksvekt og DA avtrekk mye å si. Men på sikt må du nok begynne med hjemmelading og benytte myke hetter, som er nevnt tidligere av flere.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Roffen skrev:

 

Blir det det nødvendigvis det, mange som skyter revolver som sier at det egentlig ikke har så stor betydning? Men nå her jeg ikke sjekket «pallplasseringen» til de som har sakt dette...:)

Ja. Når du må bruke så mye krefter på å spenne hanen er det nær sagt umulig å holde 100% i ro når hanen så faller. Montere avtrekksstopp hjelper. (Jeg liker ikke trykkpunktkule...)

Jeg liker ellers å ha litt vekt på rebound fjæren slik at en får litt hjelp til reset av avtrekkk. Ellers fort gjort å bare trekke tønna en ny runde uten at hanen blir med når det skal gå fort...

 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Har du sjekket:

Subber hanen i ramma? 

Subbing stjeler fart på hanen og gjør det tyngre å spenne opp. 

Er tennstempelet i orden og flyter fritt i ramma? 

Det er vanlig å bruke en mykere returfjær på tennstempelet når revolver tunes.

Hvor langt ut av rekyl skjoldet stikker tennstempelet når det press til bunns med dor eller lignende? 

Lengden her må være tilstrekkelig for å nå frem til hetta med god margin. 

 

Dessverre er ikke alle revolvere helt ferdig når de forlater den fabrikken. 

Det er heldigvis dekket av livstidsgarantien de gir. 

 

Lykke til med feilsøking. 

 

 

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Diabolo skrev:

 

Regner med at det her snakkes om returfjæra til avtrekkeren, også kalt "rebound" -fjær.

 

Den også.

Retur må stå i forhold til hovedfjær. For lite "rebound" gjør at avtrekker ikke kommer frem igjen og det ikke blir nytt avtrekk. 

Returfjær avtrekker er 1 av 2 fjærer som bestemmer hvor tungt det blir å spenne hanen. 

 

Returfjæra på tennstempelet stjeler av hastigheten det har fått av hanen.

Noen letter hanen (bobber) for å få mest mulig fart på hanen med et visst fjærspenn på hovedfjær. 

 

Farten overføres til tennstempelet. 

 

Går tennstempelet tørt og trangt med mye returfjær  må man ha mer fart på hanen. (Mer hovedfjær som krever mer returfjær på avtrekker.) 

Ond sirkel. 

 

 

 

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Graakall skrev:

Den også.

Nå tror jeg du roter fælt. :) Det finnes ingen tennstempel på revolvere. Returfjæra påviker selvfølgelig avtrekksvekt og retur av avtrekker, men ikke noe annet. Returfjæra stjeler ikke noe hastiget på hanen. Ærlig talt, har du noen sinne sett på mekanismen på en S&W revolver (eller andre revolvere) ? 

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sier ikke noe om dette er en revolver med tennstiften på hammeren, eller tennstiften i ramma.

Men siden den er ny og har gått 3-4 hundre skudd antar jeg det er den typen med tennstiften som sitter

i ramma, og den kan man trygt skifte til den forlengede typen. Er det tennstift på hammeren, så kan dem også

kjøpes i forlenget utgave.

 

Hold slagfjæra maximalt strammet, og ikke rot med å slakke på den for å få lettere avtrekk. Dem som gjør det

må ikke klage på at det blir klikk. Noen av desse skruene til slagfjæra blir litt flate i enden og man misser

stramming. Det gjelder dem rustfrie skruene. Dem i stål er litt hardere og slites mindre. Lettere avtrekk gjør man

med rebound fjæra.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Geco5 skal være litt forsiktig med hva han sier. Tipper graakall har puslet og filt mere enn de fleste inni s&w. 

Det er ørten år siden s&w sluttet med tennstift på hanen.

S&w er dessverre et halvfabrikata og livstids garanti er lite verdt her. 

Skal en ha et vettug DA så må det pusses og poleres alt som beveger seg mot hverandre. 

929 jeg kjøpte sist brukte jeg sikkert 30 timer på å få bra. 

Selv da var den ikke så god som 625. 

 

Personlig liker jeg lett rebound fjær.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Jeg trur DU roter @Geco5, eller at du kanskje har sett deg blind på 586 fra åttitallet.

Tja ... karnskje det. :) Jeg har jo heller ikke kjøpt noen revolvere, etter seint 80-tallet. Den siste jeg kjøpte var en 686, da med tennnål/tennstift festet i hanen. Men hvis det er en ny revolver, kan det jo sitte en flytende tenstift i ramma. Kanskje noe begrepsforvirring uten å går. Har aldri hørt begrepet tennstempel, brukt på revolvere. Jeg har en eldre "kittgun", med samme system. Og den er fra før 1970. :) 

 

Men den svake fjæra til rammemontert tennstift/tennstemple, kan de ikke ha noe særlig betydning for annslaget selv om tennål/tennstemple skulle være tørt. For mye her som virker ganske søkt for meg. :)  Det har vært et problem med slagfjærer (bladfjær) på rustfrie S&W tidligere og da bør vel det sjekkes først. TS har funnet en løsning, med lengere skrue.

 

Men hadde det vært min, så hadde jeg jo gått over alle bevegelige deler, polert der det var nødvening. Oljet og sjekket at alt fungerte lett, før jeg begynte å bruke våpnet. Hadde hannen berørt ramma, så hadde jeg oppdaget det (men har aldri hørt om noe slikt), samme med det såkalte tennstemplet, o.s.v.      

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter bør si om hvor gammelt jernet er og om det er en revolver med tennstiften i ramma eller på hammeren.

Ingen i dette forumet aner hva man skal svare når man ikke er tydelig på slike ting. Det blir gjetning og synsing.

 

Folk fikler og roter med den slagfjæra på både gammelt og nytt og tror dem blir bedre skyttere. Noen sliper

til og med lengden på stramme skruen får å kunne skru den helt inn og få låst den med redusert slagkraft på slagfjæra.

Neste eier skjønner ingenting og tror at fjæra er maksimalt strammet.

 

Link to comment
Share on other sites

Den er ny i år, så det er tennstift i ramma. Måtte tilbake til butikken to ganger pga div feil før jeg til slutt fikk nytt våpen. Tønnelås ved DA avtrekk bla.. Så dette med s&w og  halvfabrikat er også mitt inntrykk.  Da den ble kjøpt var avtrekket bly tungt, forhandler (som er børsemaker) løp inn på bakrommet og "fiksa" på noe. Da ble avtrekket vesentlig lettere.. hva han gjorde er jeg usikker på. Har etter det vært hos annen børsemaker for bla bytte korn, han mante skruen til fjære var kort, så den ble byttet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå snakker jeg om TENNSTEMPEL I RAMMEN her, og ikke "tennstift i ramme". Tennstift/tennål er én ting på hanen (og tennålsgevær), men når det er montert i ramme, sleide eller sluttstykke heter det jaggu meg tennstempel. 

Det var jo faktisk fjærbelastet tennstempel det var snakk om her, og ikke tennstift/-nål på hanen slik du insisterte det måtte være (og påstod du aldri hadde hørt om tennstempel i ramme), så det så..

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Nå snakker jeg om TENNSTEMPEL I RAMMEN her, og ikke "tennstift i ramme".

Det har ikke vært pressisert noe som sitter  i ramme, verken av deg eller andre! :)   Så det orginale utrykket på "dingsen", som treffer tennhetta har nok vært noe annet enn  det du påsto. Utrykket er greit det, men jeg har aldri hørt begrepet tennstempel bruk på revolvere. :)  Kan i alle fall ikke huske det. Kanskje jeg har blitt senil, men greit det også. :) 

Link to comment
Share on other sites

Neivel?

Sitat

Den er ny i år, så det er tennstift i ramma. 

Greit nok at det heter tennstift når det er en stift som står enten fast eller løst på hanen, men når den står i rammen som en frittflytende eller fjærbelastet egen del er det etter min (og SNLs) mening et tennstempel.

Legg merke til at det står tennstempel (eller riktignok "tændstempel"!) i manualen til KV-Colten også, en pistol og tilhørende litteratur hvis alder er godt over 100 år allerede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...