Jump to content

Bytte avtrekk Mauser 98


Longshot

Recommended Posts

Har kjøpt Timney Sportsman trigger til Mauseren. Men: problemet oppstår når det originale avtrekket skal fjernes... ifølge bruksanvisningen fra Timney står det bare "remove stock trigger by tapping out the pin at (6)"

Enklere sagt enn gjort, låsepinnen sitter som om den er sveiset fast. Den har selvsagt sittet der siden børsa ble laget for åtti år siden. Jeg har prøvd å banke fra begge sider men er skeptisk til å bruke for mye kraft siden kikkerten fortsatt sitter på. 

Er dette en kjent problemstilling? Noen som har vært ute for det samme og funnet en løsning? Takknemlig for alle gode tips her. 

20181018_223325.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, G.Larson said:

Hvorfor ikke ta av kikkerten?

Skal bruke rifla på jakt om et par dager og vet ikke om jeg rekker å skyte den inn på nytt. Hadde håpet å løse dette på en enkel måte, at det var et eller annet "triks" man kunne bruke... Spiller det noen rolle hvilken side man banker på? Er den lik på begge sider?

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, jjrckd skrev:

Rett under pennen på bildet sitter det en låseskrue (sitter i forkant av avtrekkeren og klemmer mot kassa). Løsne den og prøv igjen.

 

Meg bekjent er dette ikke riktig. På diverse sivile avtrekk finnes det en slik låseskrue, men ikke på det originale militære.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nytter ikke sitte med dette i fanget, en liten pipe eller rørbit som mothold, kjerring/unger/bestemor til å holde låskasse/pipe i posisjon og ting går mye bedre. Et par bestemte rapp og pinnen kommer ut

Pinnen er sylindrisk, om avtrekket er et orginalt militært er det ikke noe låseskrue.

Forteller du hvor du holder til er det kanskje noen som kan hjelpe både med avtrekk og kontroll av innskyting.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, evert skrev:

 

Meg bekjent er dette ikke riktig. På diverse sivile avtrekk finnes det en slik låseskrue, men ikke på det originale militære.

 

Nei, stemmer vel det... Er en stund siden jeg har skudd på originalt mauseravtrekk. MEN når du monterer Timenyavtrekket er det viktig å stramme denne låseskruen;)

Link to comment
Share on other sites

2 litt harde slag mot et treplate så løsnet pinnen på min siste mauser. Den var i tillegg rustet lett så at din skal sitte så godt syns jeg er rart? Det du slår den ut med har ikke for stor diameter vel? Da blir det vanskelig å slå ut pinnen ;) 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Det er bare å dundre på men du må ha riktig dor. Disse boltene er jo ment og sitte gott fast. Men uansett et nytt avtrekk krever nå etter min mening noen hundrede skudd før en venner seg til det. Og særlig om en skifter fra et standard avtrekk og et direkte jaktavtrekk. Har jort samme operasjonen noen ganger og ent opp med på polere opp originalavtrekket for så å sette det tilbake. Men det kan nokk skyldes at om en skyter flere hundrede skudd i uken med et vanlig avtakk blir en livsfarlig med et direkte avtrekk. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...