Jump to content

Subsonic rifle


bardp

Recommended Posts

Troy Par får man jo i 300blk. Har tenkt tanken flere ganger, og sitter faktisk tilfeldigvis akkurat nå og ser på Iraqveteran8888 teste den i .223. Men for at jeg skal ha noe såpass stygt og moderne så skal den jaggu være bra... Har lyst på Mini-14 i 300blk også, men gidder ikke selge/bygge om om et par år. Boltrifle i .223 er jo bare et pipeskift unna å være 300blk, så utvalget er jo egentlig heftig hvis du gidder børsemakerjobben. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt heter det vel "300AAC Blackout" ja. AAC er "Advanced Armament Corporation". Patronen er laget for å gi mest mulig ytelse med 30-kaliber i en AR15-plattform. Den er også godt egnet til subsonisk ladning. 

Vanlig er å lade den til 650-700m/s med 125gr kuler, eller 300-310 med 190-220gr kuler - dette siste krever en riflestigning på 1:7", som skal være standard for kaliberet.
I prinsippet skal alle våpen i 223Rem kunne bytte til denne bare ved å bytte pipe.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ja kan vel se ut til at 300AAC er et bra alternativ selv om kulevekten for subsonic kanskje er noe tyngre en det jeg hadde tenkt meg. Men en fordel med cal30 er jo at utvalget i kuler er enormt. Hvordan er det med tilgangen på ferdig patroner i dette kalibret her på berget? 

Den Bergara rifla var jo spennende men hva kan en forvente av en slik rifle. Jeg har ingen annen erfaring med slike brekvåpen en en gammel enkeltløpet star hagle jeg har den fungerer jo prikkfritt men der er det jo ikke snakk om presisjon. Kan en forvente samme presisjon som på en mer normal boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kjedelig svar; 308win.

Lapua selger sub i 308win.

Så kan børsa brukes til annet også.

 

Har null erfaring med senter tent og sub

Det er tydelig ut fra forslaget ;) Lapua fabrikk sub 308 ammo er "høgst tvilsom" i vanlige rifler i 308. Både om den er sub, og om du treffer noe. Den krever egentlig ei tilpasset løp, bla for riflestigningen.

308 funker sub, men det er noe folk gjerne prøver ei stund, før de bli leie. Det er mye usikkerhet, mye finn ut selv, endel feilng, og lite støtte fra solide kilder. 300BLK virker. Ferdig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Olesøn skrev:

Jammen... Feit bolt. Tar Ar-magasin. Ferdig gjenget pipe. 

 

Har lyst på.... 

 

Det er jo godt mulig at Ranch er en OK modell, jeg har riktignok ikke klådd på en slik. Men jeg har klådd på vanlig Ruger American Rifle, og jeg var alt annet enn imponert. "Kvalitetsinntrykket" jeg satt igjen med var en blanding av en mandags-fyllesyk-produksjon av en Marlin XL7, en skikkelig dårlig Remington 700, og softgun-M40. Utrolig grov finish på metalldeler, plastkolben var rævva (grove, skarpe støpekanter, alt for blaut og var vridd fra fabrikk(!) slik at den var synlig borti pipa langs hele ene sida, på andre sida gikk den klar), og en sluttstykkegange verdig en AK gravd opp etter 40 år i ei myr i Angola.

Link to comment
Share on other sites

Schultz og Larsen Legacy leverer 45 cm lange løp i 300 blk med 7.5" riflestigning. Dette må jo være en veldig kjekk rifle til subsonisk. Dette er jo også en systemrifle, uten at det er så veldig stort utvalg av kaliber....

Edited by Fysikeren
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

plastkolben var rævva (grove, skarpe støpekanter, alt for blaut og var vridd fra fabrikk(!) slik at den var synlig borti pipa langs hele ene sida,

Dæven, enten har de en veldig uniform produksjonslinje med høy repeterbarhet, eller så har vi tafset på akkurat samme eksemplar.

Link to comment
Share on other sites

203mm vil virke med mange kuler. Trolig de aller fleste. Standard 308Win-løp har 305mm. Da virker nesten ingen boattail-kuler subsonisk, og en sitter med de sylindriske blykulene. 170gr Mega og sånt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...