Jump to content

Improvisere miragetrekk


fat_dog86

Recommended Posts

Aluminiumsfolie dekket med sportstape, vil det funke som miragetrekk på en demper?

Med et lag tape innerst for å ikke skramme opp demperen....

 

Evt hva annet "som alle har liggende" kan gjøre nytten? Skal på drivjakt i vintervær, og A-tec's formsydde trekk ble tydeligvis ikke lansert i tide...

Link to comment
Share on other sites

Nettop kommet fra skytebanen.

- Tapet inn demperen med ett lag sportstape, for å ikke skrape opp demperen når dette en gang skal av.

- Tok vel en halvmeter med aluminiumsfolie, som jeg brettet dobbelt. Perfekt lengde for A-Tec TMM-5 med 5 moduler på.

- Surret igjen ett litt løst lag mes sportstape utenpå der.

 

Skjøt 20 skudd (308 Rem UMC fabrikk - ca temp ca 0 C). 2,5x forstørrelse (Docter 2,5-10x48).

Var plaga med at skiva falt ned etc, så det ble kjappe serier på alt fra 3-6 skudd. Kun på de siste tre var det mirage nok til å være forstyrrende! Hele skytinga gikk over knappe 5 min...

 

Dette burde holde selv for drivjakt i Slovakia! Ytterste teipen var litt klebrig når den var på det varmeste, men hadde ikke noe problem å holde i demperen. Tror nok innerste kan være ganske klissete, så det blir spennende å se hvordan det blir å få den av....

 

Hadde en reinsfigur på ca 50m, dro av alle skudd med en gang trådkorset var i bogen. 19 satt godt inni, mens et gikk rett utafor over til høyre. Stående lang arm, varierende grep, armvinkler, beinstilling etc. Skulle etterlingne feltmessig situasjon.

= selvtillitten på plass. Slovakia i morgen! Men det var dette med at grisene ikke står i ro da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Evt hva annet "som alle har liggende" kan gjøre nytten? Skal på drivjakt i vintervær, og A-tec's formsydde trekk ble tydeligvis ikke lansert i tide...

 

Jeg har brukt to sokker inni hverandre som igjen er "vrengt" dobbelt.

Fungerer greit på hausken standard på banen.

Men får du snø/fukt på den kan du nok bli plaga med damp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallåy! jeg har fått ny rifle i hus. bestillte også miragebånd, og det kom. Fremst på løpet er det satt ned en skrue. På båndet er det i ene enden en bøyle som passer på skruen. I andre enden er det to kroker. Hvordan skal disse brukes. Hvordan feste båndet bak? Tikka T3 med kkc-stokk og S&B. På båndet står det Sauer, men skitt au!

Link to comment
Share on other sites

Ble dårlig med gris på meg gitt. Gruppa på 8 skjøt 14 til sammen, som til sammen kun fire av oss skjøt, så flaksen var spredt for å si det mildt... Skjøt bom på en galte, og råka en rev. Trekket har fungert upåklagelig, og får sitte på til A-tec kan levere. Neoprene (eller tilsvarende, hva enn som skal brukes) skal på etter hvert... Miragebånd er det bare mer som går seg fast i, og ei heller hadde jeg det for hånden. Et godt trekk tar også bort klingelyden når du drar demperen borti kvist osv.

Link to comment
Share on other sites

På båndet står det Sauer, men skitt au!

 

Du har fått miragebånd til en Sauer 200 STR. Den bøylen som passer til skruen fremst på løpet på ditt våpen, skal festes til en skrue i forenden av låskassa på Saueren. De to "klørne" i andre enden, skal festes i to utstikkende stifter i framsiktet på Sauer-løpet. Du forsøker altså å montere det motsatt vei enn slik det er tiltenkt. Får man festet det, er effekten den samme.

 

Siden du ikke har samme framsiktet, blir miragebåndet litt vanskelig å bruke uten modifikasjoner. Jeg ville laget ett feste av fiskesene, tynn ståltråd eller lignende mellom "klørne" og det fremste kikkertfeste.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Klipp av ståltråden i begge endene på båndet. Tre fiskesene gjennom løkka der ståltråden har sittet og bind dette rundt montasjen. Båndet sitter fint med plaststrips rundt pipa (eller demper) i andre enden. Har gått over til denne metoden selv, istedenfor å skru skruer og stifter inn i pipa i begge ender. Mye enklere dette og funker like bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...