Jump to content

Skyting med knekt kravebein?


Hans

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har akkurat knekt det høyre kravebeinet i en sykkelulykke. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det går før det går å skyte igjen etter kravebeinsbrudd?

 

Det var jo typisk å skulle knekke det nå før jakta starter :-(

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, strebern skrev:

Landevei eller terreng? Pendling eller trening? 

Det skjedde på asfaltvei, men jeg sykla på terrengsykkel. Var ute på treningstur med en blanding av grus, skog og asfalt.

 

Jeg ble slått bevisstløs og husker ingenting fra fallet, så jeg vet ikke hvorfor jeg stupte over styret..

Link to comment
Share on other sites

Bare å skyte fra hofta, funker fint ;) 

Kommer vel litt an på hvor bruddet er, og hva du skyter med. Ville ikke anbefalt liggende med langholdskanon akkurat.

 

Ville testet litt og sett hvilken skytestilling som belaster mest rundt bruddet. Kan være man burde fokusere på oppreiste stillinger istedenfor liggende feks.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er ikke alltid slike brudd gror. En kompis brakk kragebeinet for mange år siden, det har aldri grodd. Han har fått et «kunstig ledd», eller pseudartrose. Han får lett vondt i skulderen, og har en rekyltoleranse på ca 15 skudd med dempet .308.

 

Jeg vil, med andre ord, råde deg til å ta hensyn til dette- hvis ikke kan det få langsiktige konsekvenser. Hvor mange uker avhenger av hvordan bruddet ser ut. 6 uker er et greit utgangspunkt. Et røntgen kontrollbilde ville gi nyttig tilleggsinformasjon I så måte.

Nå jobber jeg ikke til daglig med bruddbehandling, men har gjort det i noen år, for noen år siden.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, spindrift skrev:

Husk at det er ikke alltid slike brudd gror. En kompis brakk kragebeinet for mange år siden, det har aldri grodd. Han har fått et «kunstig ledd», eller pseudartrose. Han får lett vondt i skulderen, og har en rekyltoleranse på ca 15 skudd med dempet .308.

 

Jeg vil, med andre ord, råde deg til å ta hensyn til dette- hvis ikke kan det få langsiktige konsekvenser. Hvor mange uker avhenger av hvordan bruddet ser ut. 6 uker er et greit utgangspunkt. Et røntgen kontrollbilde ville gi nyttig tilleggsinformasjon I så måte.

Nå jobber jeg ikke til daglig med bruddbehandling, men har gjort det i noen år, for noen år siden.

 

Takk for godt svar.

 

Må nok bare være tolmodig ja...

Link to comment
Share on other sites

Kravebenet er det som holder skulder fast til resten av skjelettet. Om dette ikke gror som det skal kan du få problemer resten av livet.

Min mor gjorde noe lignende da hun var i 40 årene og passet ikke på å la det gro. Det grodde sammen feil og hun kunne ikke gå med ryggsekk på den skulderen i 20 år og fikk som pensjonist problemer med sener som førte til nedsatt bevegelighet i armen.

Et par månder uten rifle og jakt er verd å ha en bra fungerende skulder resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hold deg unna skyting i ei tid - du har mange år å ta igjen på. Kjenner en som ikke tok det med ro, han plages enda. Tro meg.

 

Men jeg skal tipse ham om å skaffe seg en To-fot, ser på innslaget over et er et bruksområde her jeg tror han ikke er klar over. Lærer hver dag her på Kammeret :wave:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...