Jump to content

Sko til friluftsliv, jakt osv


Olav Magne

Recommended Posts

Hei.

Har bestilt meg ett nytt par med de nye Härkila Light GTX 10" Dog Keeper.

Har ikke funnet så mye omtale om disse skoene på nett, så prøver lykken her inne.

 

Mitt bruksområde er lange turer i skog, mark og i fjellet. Krevende terreng, høyt og lavt. 3-5 timers turer for å komme inn på hytte samt jakt på Rein, Elg og fugl. 

Har prøvd litt diverse sko i butikk men kom over disse tilfeldig rabattert med 30% avslag.

 

Noen med erfaring ?

 

Harkila-300112760-blaze-orange-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har absolutt ingen erfaring med dei skoa der.

Blir meget skeptisk når eg ser tøysko til jaktbruk. Ikkje for å vere pessimist, men har desverre ikkje trua...

Har prøvd meg med diverse sko opp gjennom åra men vart ikkje fornøygd før eg fikk Lundhags på foten. Når så Swix overtok sjappa så gikk kvaliteten ned og dei hold kun ein sesong før det dukka opp skader/defekter så no har eg bytta til Jörnkängan. Kjennes rett ut på foten og blir spennande om dei holder ut ein sesong👍👍

Link to comment
Share on other sites

Er litt skeptisk selv, så blir spennende å prøve. Blir en 15km test tur på Torsdag, om skoene kommer i morgen som Leverandør har lovet meg. 

Samt ny tur til fjells til helga for å inn på hytta😉 

Her har været vært grått og vått i det siste, så da skal skoene fått prøvd seg hvertfall😉👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jaktet i annet enn tøysko i flere år, gjerne joggesko og gamasjer, (gummistøvler om det er høljeregn). Folk spør hvordan jeg orker å løpe opp på den og den haugen, eller bære den tunge rifla mi, så ser jeg bare bare på jaktstøvlene deres, som gjerne veier mer enn ryggsekken min...

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, det kommer vel litt an på jaktform og jaktterreng.

 

På postjakt bruker jeg Viking Myrdrag GTX. Store varme støvler som faktisk både holder vann ut og puster. På postjakt er det som regel ikke langt å gå, og varme/tørre føtter foretrekkes.

 

På mer bevegelig jakt her lokalt i Sørlandsskogene så går det som regel i lett Salomon tursko. Halvhøye med gamasjer. Er det helt pøs regnvær så blir det kanskje støvler.

 

Men reinjakta derimot har jeg på Dovre. Tøft og hardt fjellandskap. Tøysko utgår her. Selv lærstøvler overlever knapt et par uker. Første året jeg jaktet der (Dalssiden Øst Lesja) brukte jeg noen veldig gode Alfa Walk King vandrestøvler. Ca 10 år gamle da og velbrukt, men i helt strøken stand og meget godt vedlikeholdt. Når jakta var over var det rett på søpla med de :-)

Hadde jeg derimot hat reinsjakt på Setesdalsheiene eller Hardangervidda så hadde jeg nok kanskje gått for de lette Salomon turskoene.

Link to comment
Share on other sites

Dere som bruker høye tøysko, hvordan fungerer det med tanke på støtte? Jeg bruker høye lærstøvler som gir meg muligheter til å trakke i terrenget der lave tursko fort fører til overtråkk og skader, men synes de er litt tunge. Allikevel en god  trade-off når det gjelder vekt-støtte, men lurer litt på type Lundhags om det fungerer bra i steinuren?

Link to comment
Share on other sites

Lundhags Professional

Mine holder fremdeles og gjør sikkert det til sålen er slitt ut

Krymper i sålen, slik at de blir kortere. En må gå minst opp 2 nummer.

Kalde om vinteren eller når det er kaldt.

De er glattere en mine Alfa Bever, under sålen.

De holder ikke tett mellom Certec skoen og skaftet, og må impregneres i vestlandsvær.

I urtereng finnes det bedre støvler med mer sidestøtte.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

@Hurralue, hva slags ankler du har spiller mye inn her.

Personlig er jeg heldigvis utstyrt med mer enn gjennomsnittlig sterke ankler har jeg en mistanke om.

Jeg har aldri noen gang i mitt liv tråkket over derfor er jeg ikke redd for å bruke sko med liten støtte.

Men jeg kjenner folk som pga mange overtråkk har så strekte bånd at de omtrent må tape opp anklene for å gå over stuegulvet.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Hurralue skrev:

....men lurer litt på type Lundhags om det fungerer bra i steinuren?

Det fungerer meget godt👍

Har brukt mange slags sko frå M77 til Alfa bever eit eller anna med goretex og jåleri. 

Alfa skoen var tung og vond på foten. Flott med membran i sko for det kommer ikkje vatn inn  men det slippes ikkje ut svette heller og ein blir søkk våt likevel.  Umulig å tørke dei også, må nesten legge dei inni hytteovnen🤣

Så var det lundhags i diverse modeller, bla, jaure light og forest. Knallgode på foten (etter smertefull inngåing) og dei er absolutt ikkje glatte når dei er nye. Sålene sliter eg ut på ca to sesonger og dei blir ikkje glatte på den tida men iblandt har skoa stått alt for lenge på lager og blitt morkne og såpeglatte så sjekk dette før kjøp. Må sauses inn med vox helst kvar dag for å vere 100% tette men tåler i nøden ei helg utan puss. Sømmer mellom sko og skaft ryker i røysa og læret sprekker over hælen, bruker ca ein sesong på å få til dette. Har alltid to par, eit i bruk og eit hos skomaker🤣. Dei er dyre og mi erfaring med Lundhags er at det enkleste er det det absolutt beste. Spesielt etter at Swix kjøpte opp sjappa og endra på litt for mykje... Har i år fleska til med Jörnkängan. Dette er også ein skallsko i lær, håndlaget på bestilling og det kjennes meget rett ut så langt. 

Link to comment
Share on other sites

Gikk fra Alfa Bever til Scarpa Mistral GTX i fjor og har ikke angret et sekund. 

Befriende å ha nesten en halvkilo mindre på hver fot når man tasser opp og ned i steinurer en hel dag. 

Syns og at sålen sitter bedre på underlaget (tørt og vått fjell).

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

På 28.8.2018 den 22.33, tussehaugen skrev:

Blir meget skeptisk når eg ser tøysko til jaktbruk.

 

"Tøfler til utebruk", er ei overskrift jeg husker fra et gammelt nummer av "Forbrukerrapporten". Det omhandlet diverse av den tids (80-tallet) moterikige "utesko" for barn (det var før membranenes tidsalder).

 

Et år jeg var fe-gjeter i Ringebu-fjellet, kjøpte jeg et par lette "tøy-fjellsko" med membran, de skulle være like bra som lærstøvler. Men jeg ble våt på beina, bare det var litt dogg i gresset. De ble omgående levert tilbake.

 

En høst skulle jeg hente en båt på et verksted nordpå, men det varte og rakk før den ble ferdig. Jeg ble invitert med på elgjakt ei helg ut i oktober, hadde tatt med et våpen på lykke og fromme. Jeg hadde ikke andre "støvler" enn et par (relativt nye!!) Nike høye joggsko, med Gore-Tex. Og så ble det regn/sludd, og 5 - 10 cm blautsnø i høyden. Jeg gikk hele helga, og var tørr og varm på beina!

 

13 timer siden, msteiro skrev:

Generelt vil jeg si at de som bruker tunge lærstøvler sjelden løper opp noe som helst. 

 

Noen av oss er ikke helt "generelle", vet du! Jeg skal nok komme meg opp på det meste, og det fortere enn de fleste, med Alfa Bever på beina. Sjøl om jeg like gjerne kan bruke Inov 212-skoene.

Link to comment
Share on other sites

Mitt generelle innspill: Det første en SKAL gjøre når en har brukt alt for mye penger på overprisa fjellsko, er å finne ei hylle i den lokale "etellerannetbutikken" (sist gang var jeg på FK) der det henger skikkelige såler, inndelt i minst 3 fottyper. Og så skal en finne "sin" fottype og kjøpe en sånn såle i rett størrelse. Koster som regel mellom 2-400 kr, og utgjør en enorm forskjell. 

Det betyr også at en bør beregne at skoen skal være litt romslig med "originalsålen". 

 

En myk, tykk, tilpasset såle utgjør mye, mye, mye. 

 

Link to comment
Share on other sites

@Bartemannen Ja det var dette med ankler- har gått på en smell et par ganger for en del år siden. Sliter ikke generelt med overtråkk, men det føltes magisk første gangen med jaktstøvler når jeg kunne brase igjennom einerkratt og steinur uten å kikke etter hvor jeg satte beina. Veldig fint å føle seg stødig med rifla i hånden. Ønskedrømmen måtte vel være veldig lette sko som også gjorde samme jobben, men hvis jeg ser på slitasje og diverse flenger i lærstøvlene er jeg litt usikker på om tøysko vil tåle brasene. Jeg prøver det nok ut når støvlene skal skiftes ut men orker ikke å smøre inn Lundhagsstøvler med voks hver dag som du skrev @tussehaugen, det må bli noe i gaten til Scarpa Mistral hvis de er i jaktstøvel-høyde/stivhet i skaftet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...