Jump to content

Vil starte med praktisk skyting


Haubits

Recommended Posts

De de skal snakke med er Ski pistolklubb (navnet sier vel det meste om hvor de er) - de er såvidt jeg vet en ganske liten gjeng og ikke så aktive, men et bra sted å starte kan det være likevel. Alternativt er det Oslo, og OKTS http://www.okts.no eller Moss PK.

 

OKTS er tingen spør du meg, mye folk og høg aktivitet.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Så man skyter med hagle også ja... hmmmmm....Nye muligheter da ja,,,

Har en Win Defender 8 skuddsmagasin, er det noe man kan bruke der??

 

ps. hagla er lovlig,

 

 

Skal ikke være noe problem det. Jeg har nylig kjøpt en Rem. 870 som jeg tenkte å bruke i praktisk, og så langt jeg ser er det ikke store forskjellen på de to.

 

Selv skyter jeg i Asker og Hokksund, men bor i Ski kommune.

Vi arrangerer praktisk kurs nå i helgen i Asker, og har plasser igjen...

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne ha vært med jeg men må jobbe i helga.

Er det forskjellige kurs for håndvåpen, rifle og hagle? Eller er det samma kurset for alt samma??

 

Og når blir det kurs neste gang??

 

Kurs utføres foreløpig bare med pistol. Det er snakk om at det skal bli egne kurs for rifle og hagle også.

 

Og når det blir kurs neste gang er vel opp til hver enkelt klubb.

Link to comment
Share on other sites

Spørs på hvilken divisjon det skytes i.

 

Standard manual og standard semi-auto har en begrensning på at det maks kan være ladet 8+1 ved start.

 

I open kan man bruke optiske sikter, i de andre divisjonene er det skinne/korn eller skur/korn som brukes.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Begrensning ja så da kan man altså skyte med mindre magasiner, hva er eventuelt ulempen med å ha mindre magasiner ?

man kan vel ikke bruke en vanlig o/u hagle eller ?

 

Jo du kan bruke en vanlig o/u hagle, men når du skal skyte f.eks. 28 skudd i en øvelse, så må du jo lade om noen ganger, og det tar tid.

Link to comment
Share on other sites

Spørs på hvilken divisjon det skytes i.

 

Standard manual og standard semi-auto har en begrensning på at det maks kan være ladet 8+1 ved start.

 

I open kan man bruke optiske sikter, i de andre divisjonene er det skinne/korn eller skur/korn som brukes.

 

/D

 

Vist jeg har en Rem 870 med plass til 9+1 kan den brukes vist den kun blir ladet med 8+1 eller blir det problemer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Og når det blir kurs neste gang er vel opp til hver enkelt klubb.

 

Hadde de bare fortalt om at de arrangerte.

Henvendelse via e-post ser ikke ut til å fungere. :roll:

Hvilken klubb?

 

Husk at det er ingen klubber som plikter aa ha kurs, men de fleste har noen noen orker / har tid til / har nok intereserte og mulighet til kurs.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Siden jeg ennå ikke har gitt opp håpet så får jeg forske litt mer....

Jeg har pr. i dag en 1911A1 45ACP og en RSH 7 1/2 44rm. For å ta praktisk kurset, hva trengs av tilbehør, magasiner antall?? +++++?

Og kan jeg bruke ett av våpna jeg har i dag?

Planen er å starte med rifle, så jeg er ikke så gira på å sprite opp håndvåpna mer enn nødvendig..

Link to comment
Share on other sites

For å ta kurset trenger du et håndvåpen, to magasin/hurtigladere og et hylster. Hørselvern og briller er også kjekt å ha :)

 

 

 

Med double stack magasiner, ja.

Men med singlestack bør man nok ha noen flere. Med 8ks vil jeg si 5 eller flere. Man bør vel kunne skyte en 32 sk stage og ha litt å gå på

 

 

og ja du må ha lovlig hylster og magasin holdere.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm. Er det noe forbud mot blykuler? Og må man regne med å miste alle hylsene på trening/konkurranse?

 

Kuler:

Kommer ann på banen man skyter på.

 

Hylser:

Kommer også ann på banen. På større konkurranser må man påregne å miste hylsene (ofte lvl II og oppover).

På lokale klubb trening/konkurranser kan man som regel plukke.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke noen krav til utstyr som trengs for å ta godkjenningskurset. Skal du skyte praktisk rifle, så trenger du vel ikke kjøpe full pistolrigg og 4 magasiner for bare å ta kurset.

 

Jeg tok godkjenningskurset tidlig i sommer, og da stilte flere (inkludert meg selv) med pistol, hylster og to magasin. Det er heller ingen som nekter deg å ha magasin i baklomma, selv om det ikke er det optimale stedet å hente magasin fra.

Link to comment
Share on other sites

Wilson magasiner fra Brownells går greit, de er registrerte hos "Department of State".

Jeg kjøpte noen Wilson 9mm 1911 magasiner + en Wilson magasinbrønn derifra i april.

Hadde problemer med en del andre produkter fra andre (mindre) leverandører som ikke hadde eksport tillatelse.

Det er bare å prøve å bestille, så får en svar i løpet av 1-3 dager om det går eller ikke.

Man må uansett holde bestillingen under 100 USD.

Link to comment
Share on other sites

Det skal nok kunne skaffes ja.... ikke noe krav til hylster eller lignende??

Hva er å anbefale, revolver eller pistol?

 

Hylster skal bære våpenet sikkert og dekke avtrekker.

 

Pistol eller revolver er en smakssak, men du er relativt alene i revolverklassen.

Link to comment
Share on other sites

og to magasin.

 

Og det var Single stack?

 

er vel ikke noe krav nei, men jeg synes to magasiner i SS blir for lite.

 

SS??? beklager, men jeg er ikke helt inne i ord og uttrykk innen praktisk skyting.

 

En anna ting, er det noe minstekrav for å klare kurset i praktisk??

Ser ikke noe grunn til å bruke tonnevis med penger på våpen/magasiner++ for å ta kurs, når det er rifle jeg ser for meg å skyte mest med....

Link to comment
Share on other sites

og to magasin.

 

Og det var Single stack?

 

er vel ikke noe krav nei, men jeg synes to magasiner i SS blir for lite.

 

SS??? beklager, men jeg er ikke helt inne i ord og uttrykk innen praktisk skyting.

 

En anna ting, er det noe minstekrav for å klare kurset i praktisk??

Ser ikke noe grunn til å bruke tonnevis med penger på våpen/magasiner++ for å ta kurs, når det er rifle jeg ser for meg å skyte mest med....

 

 

Single Stack , dvs enkeltrads magasin som i 1911.

 

Og ja det er krav, men de varierer av og til litt fra klubb til klubb. Hovedpoenget er at du er sikker i våpenhåndteringen

Link to comment
Share on other sites

aha, tenkte ikke på det jeg(SS).

Jeg får ta kontakt med Ski eller Moss, er vel dem som er nærmest her jeg bor..

 

Så det blir ikke skutt med revolver i praktisk, men er det noe som forbyr å bruke det under kurset da?

Skal jeg få pistolen oppe og gå må jeg bytte sikter på den, forrige eier har filt dem i stykker..

Link to comment
Share on other sites

aha, tenkte ikke på det jeg(SS).

Jeg får ta kontakt med Ski eller Moss, er vel dem som er nærmest her jeg bor..

 

Så det blir ikke skutt med revolver i praktisk, men er det noe som forbyr å bruke det under kurset da?

Skal jeg få pistolen oppe og gå må jeg bytte sikter på den, forrige eier har filt dem i stykker..

 

 

Nei er ikke noe som forbyr det, men det er vel han som holder kurset som avgjør.

 

Er det en Super Redhawk eller Blackhawk?

Det siste kan du i grunnen glemme. Blir for tregt å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Nu vel.... det er da noen av oss som skyter revolver i praktisk...men det må da bli krøkkete med en Superredhawk og minimum 6 hurtigladere med .45 colt....

Å skyte singlestack 1911 derimiot, det er både mandig og tøft. Man må bare ha nok magasiner... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt avvhengig av klubb og sensor som holder kurset, men jeg brukte en kongsberg colt .45acp mod.1914 1928 årgang til å ta mitt kurs med, gikk greit det. Den er single stack, forøvrig så var det en single stack .45 skytter som ble klubbmester i vår klubb i fjor ,, så alt går :oops::lol: Det blir litt sånn Hans og Grete, men istedenfor brødsmuler så ligger det mag og slenger etter skytter overalt hehe

Link to comment
Share on other sites

Skyte revolver i praktisk går fint - men kan vel ikke akkurat regnes som en fordel :lol: . Jeg brukte en Ruger Sec. Six og hurtigladere "hele veien rundt".

Med riktig teknikk, masse trening og litt rullekrymp så går lading så fort at.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg da fått ferdig kurset i Praktisk, gjennomført med 1911A1 singelstack..

Eneste jeg trenger nå er en bøtte magasiner og ei ny støpetang fra Lee,, (tanga kommer vel snart i posten..)

 

Var veldig morro og lærerikt kurs, stor takk til kursleder Vidar Nakling!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...