Jump to content

DFS og diopter


Bly

Recommended Posts

Jeg har egentlig lite peiling på diopter og bruker det ikke selv siden jeg egentlig ikke liker det og siden skytingen min har vært sterkt drevet av jakt. Dette har selvfølgelig også ført til at jeg har hoppet glatt bukk over klassisk DFS skyting. Men i det siste har jeg begynt å lure på hva det koster og sette opp en konfigurasjon som passer for øyet, og om det er verd bryet og prisen bare for å delta litt mere på DFS sine betingelser. 

Prisen for diopter til en Sauer ligger på 2-2500 kr. Så er det en drøss med stæsj i form av ulike hullkorn, adlerøye, irisblendere og sikkert noe annet også som jeg ikke vet om? Jeg legger i hvert fall merke til at det ikke kommer helt billig og en irisblender koster fort noen lapper.

 

Så er det en annen liten hake som følger med diopter for oss om trenger en smule korreksjon på synet nemlig skytebrille.  Her starter innfatningen gjerne rundt 3 lapper også skal man i tillegg ha glass da.

Slik jeg ser det kan man fort sylte bort 10 lapper på å få til et siktebilde på noe så snevert som en sort rund skive. Stemmer dette resonnementet eller er jeg helt på bærtur?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du er nå ikke veldig langt unna Bly... Men irisblender trenger du ikke. Og om du kan låne deg til å finne ut hvilket hullkorn du skyter best med, så trenger du bare to. Et til bane og et til felt. Forslag herfra, 4.6 til bane og 3.0 til felt. Om du har et gammelt diopter med 6-hulls skiva, så er du i mål, et nytt så bør du ha f.eks. 0.8, 1.0 og 1.2 hull, avhengig av lyset - det som koster mest, er alle skuddene du må skyte for å lære deg hva du skal velge i alle de forskjellige forholdene du kommer ut for - jeg er vel i ferd med å passere 100 000 - skudd...

Briller kan være nødvendig, bruker du linsser så kan det virke, eller det kan ikke virke, det må du prøve. Briller, tilpasset, vil alltid være best, selv om du har perfekt syn, og så videre.Det er som alt annet, alt kan alltid forbedres - jeg kan fint skyte uten briller, men skyter jo bedre med, osv. Se på diopterutstyret vi bruker i DFS (rimelig enkle greier) kontra det matchskytterene bruker...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fant en her som selger en m67 med g-busk til 1000 og g-busken er bedre enn sauer busk men du trenger en skinne (600) i tillegg for å få den montert på sauern. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99897801

 

ellers fungerer linser bra men kan hende du må jobbe litt med å finne en type som ikke tørker ut øynene så lett, evt øyedråper (hylogel) kan hjelpe om du har lite tåreveske. 

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til skytterbrille er å montere brilleglasset fast på diopteren, utstyr til det finnes f.eks. i katalogen til "Skytterlinken". Fordeler og ulemper med briller kontra fast "glass" på diopteren diskuteres jevnlig blant DFS-skyttere. Derimot er de aller fleste DFS-skyttere enige om at linser på øyet ikke er særlig god løsning, hvertfall ikke i klasser der innertierne avgjør (ER-J-V55-V65-V73-4-5).

 

Fra "jkb" sin link: " 5. En M/67F1 i kaliber 6,5x55 har Busk diopter, Kongsberg avtrekk og er beddet. Det er med miragebånd. Meget god stand, pen pipe innvendig. - - Kr 1400,-. ".

 

For 1.400,- (+ søknad - frakt?) får du en diopter som kan monteres på den nevnte skinna, + et våpen som du, eller den du måtte selge den til, kan utstyre med kikkertklakker, og få til å gjøre en jobb som "langholdsrifle".

 

Link to comment
Share on other sites

Enighet om at linser ikke fungerer?  Kjenner mange jeg som skyter med linser og som trives med det men det er ikke alle linsetyper som egner seg og man lå litt opp i pris. Serien her er skutt med linser før NM feltfinalen i går. 1/10 200m som er 22 cm bred og 16 høy inkludert siktekant. 

721B9645-496C-498D-9EA3-7816503C6A99.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, jkb skrev:

Serien her er skutt med linser før NM feltfinalen i går.

 

Flott serie dette ja, Jo Kristian! Gir meg faktisk lyst til å prøve linser, sjøl om mange/de fleste har middels til mindre bra erfaringer med det.

 

Hvilken optiker er det som har greid å finne så gode linser til deg?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sjøhaug og Sande her i Trondheim men de har vel en optiker på Stjørdal (Sande?) som Meråker  sk.linje og mange skyttere bruker. Jeg bruker total 1 dagslinser som du nesten ikke merker du har på.  Bruker linser først og fremst fordi brilller er noe herk i felt og ved hurtige stilingsskift.  

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Jegermeistern skrev:

For 1.400,- (+ søknad - frakt?) får du en diopter som kan monteres på den nevnte skinna, + et våpen som du, eller den du måtte selge den til, kan utstyre med kikkertklakker, og få til å gjøre en jobb som "langholdsrifle".

Flere rifler får jeg ikke, så det er ikke et alternativ 😢. Men nå som jeg har vært nede i tenkeboksen så kan det faktisk hende at jeg kjenner noen som har en g-busk uten bruksområde 🤔. Kanskje jeg kan få fingrene i den?

Som vanlig er det litt småkjip at DFS lista over godkjente diopter består av en hel haug med førkrigsmodeller som mer eller mindre må anses som antikviteter. 

Etter og sett en klikktest på sauer diopter hadde det kanskje vært fristende å kjøpe noe annet om man først skulle betale for det?

 

Linser og briller, et kikkertsikte løser problemet elegant! Jeg har en følelse av at det som skal være «billig utstyr» for å fremme skyting og ikke utstyrshysteri, slettes ikke er billig og/eller enkelt. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du bare skal ha et diopter, og ikke til DFS-skyting, er Anschütz-dioptrene mye bedre, de finner man stadig på Finn til nesten ingen penger. 

Sitat

Jeg har en følelse av at det som skal være «billig utstyr» for å fremme skyting og ikke utstyrshysteri, slettes ikke er billig og/eller enkelt. 

Mange som har det, men man må vente til den generasjonen som styrer i DFS nå dør ut. Jeg tror at om 20-30 år så vil så mange synes at diopter er så bak mål, at man enten må tillate kikkert, eller dø ut. Over halvparten av ungene som begynner, slutter på grunn av siktene. 

 

Min holdning til diopter er omtrent som til været. Liker man å være ute, så må man takle mygg og knott og regn og drittvær også - og liker man å skyte, så må man takle diopteret. Det betyr hverken at man må være tilhenger av det, eller at det nytter å klage...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

For en gangs skyld er jeg uenig med M67. Å skyte på en rund "svart" der hullkornet akkurat går rundt svarten er langt bedre enn å sikte midt inne i et svart felt med et trådkors eller en prikk. Det siste gjør jeg på Storviltprøven, og da vet jeg ikke nøyaktig hvor jeg skal sikte. Jeg ser også at > 95% av de som trener til storviltprøven med både tofot, kikkert og beanbag, skyter langt dårligere enn den jevne Sauerskytter med diopter.

La sportsskyting være sportsskyting. Teknoskyting er noe annet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Å skyte på en rund "svart" der hullkornet akkurat går rundt svarten er langt bedre enn å sikte midt inne i et svart felt med et trådkors eller en prikk.

Da kan du sikker forklare hvorfor jeg med olabukse og skjorte, langholdsrifla, og reim, skyter langt, langt bedre liggende enn jeg gjør med ny målsydd Monard-dress, diopter, briller, irisblender, råd fra toppskyttere og optiker, 10 ganger så mye trening, og Gud vet ikke... Jeg skyter bedre med kikkert i ALLE stillinger, MYE bedre. Og episk mye fortere.

Med beanbag, tofot og alt det der, skyter jeg grupper på 200m som er mellom 1/3 og 1/5 av det f.eks. Tor Harald Lund, Peter Sørli, jeg kan nevne toppskyttere til du blir lei - og det vet jeg siden jeg har gjort det ved siden av dem, samtidig. Jegerene du ser på banen her ikke trent, whatsoever, og kan ikke brukes til sammenligning.

 

 

Det er en treningssak, og jeg har trent mye mer enn svært mange med kikkert, men sikkert under 10% av det jeg har trent med diopter... Likevel skyter jeg mye bedre, poenget er jo at du både slipper å bruke ressurser på å sikte, og at du unngår siktefeil nærmest totalt.
Sikting er en ferdighet vi konkurrerer i når vi skyter, sikting, holding, avtrekk? Så det er fair, og likt for alle, men i framtida, når alle er vokst opp med kikkertsikter - dream on.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Unektelig litt moro er det når halvhysteriske DFS-veteraner bærer seg om hvordan Aimpoint på 416 er juks, som er "kikkertsikte med lys", når de selv skyter med Adlerauge (som jo har forstørring i motsetning til Aimpointen) ;) 

 

Sveitserne har jo kommet seg over boltriflekneika på et eller annet vis, og skyter nå med både boltrifler (K31) og halvauto (SG510/Stgw57 og SG550/Stgw90) med dioptre. 

8436602-Stgw_57_Pulverbeschichten,Vernic

item4_41.jpg

9C82gfa.jpg

 

Kanskje AG3 og HK416 ble mer spiselig for enkelte, spesielt en viss type som ikke ser ut til å ha prøvd AG selv, om en skrudde fast dioptersikter fra Anschütz og lærreimer på slike. 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt mange ganger - halvautodebatten må en ta med politikerene. Det er liten vits for et forbund å "ta i bruk" rifler som medlemmene ikke får lov til å kjøpe.

Et et godt dioptersystem er bedre til å sikte på svarte blinker på hvit bakgrunn enn "den Røde Stjerne" nok de fleste enige i. 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

For meg er både AG3 og HK416/AR15 meget spiselig. Jeg har konkurrert med det i NROF i en årrekke og har også en AR15. Poenget mitt er at for meg er skyting med diopter både i DFS og NSF lang morsommere og utfordrende. Derfor håper jeg at den konkurranseformen vil bestå. Men jeg ser at i DFS er det noen andre utstyrsregler som kunne vært oppmyket.

Samtidig forstår jeg selvsagt at andre synes andre konkurranseformer er mer spennende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Poenget mitt er at for meg er skyting med diopter både i DFS og NSF lang morsommere og utfordrende.

Her er jeg enig (det er en grunn til at jeg skyter 30-50 DFS stevner hvert år), men jeg tror ikke den oppvoksende generasjon er det.

Jeg får med meg litt som ungdomsleder i et av landets største skytterlag (vi har nokså mange unger innom, der "innom" er problemet) , og en av de tingene er at de ungene som ikke er unger av DFS-skyttere, svært ofte er unger av jegere, og gjerne vant hjemmefra til et eller annet kikkertsikte, enten på luftgevær elle jaktgevær, og da blir ofte diopteret rett og slett for bakvendt, og de gidder ikke - ikke fordi de ikke får det til, men fordi det er kjedelig og "usexy"

En annen ting er jo svært mange har synsfeil som gjør presisjonsskyting og bruk av diopter helt uforenlig. Jeg har hatt unger inne som ikke kan treffe en ting med diopter, som skyter rett så bra med kikkert, nærsynte, langsynte og whatnot. Synsfeil kan korrigeres ja, men hvem gjør det, finne en skytter-optiker, og fleske ut 3-4-5000,- på skytterbriller til en unge du ikke vet fortsetter engang. Resultatet er at sikkert halvparten ikke er aktuelle allerede der.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nesten bare mil retikkel og med riktig fokus på DFS skiva så klarer ikke jeg å se hvordan noe slik skal være dårligere enn diopter? Eneste fordelen med diopter må være vekta.

 

Har sveitserens kommet over reimkneika også? Jeg ser det skytes med tofot 😂

Link to comment
Share on other sites

Nå skrev jeg et langt innlegg her om å finne en kikkert - eller utvikle en - som skulle kunne være på sida av dioptersikter, eller erstatte dem etter hvert - men det blir jo ønsketenkning. Olympiske skytegrener bruker jo også dioptersikter og det kommer vel aldri til å forandre seg før .22LR byttes ut med luft og luft byttes ut med laser. Unsett - mitt poeng her er at det er pussig hvordan en tviholder på kun dioptre selv om utviklingen ellers går fremover (den første Kragen med diopter ble vel lansert i 22 og approbert i 23?), og biter i seg de kompromisser som det innebærer, eksempelvis Adlerauge. Jeg vil påstå at STRen er en godt designet rifle som kommer til å holde koken så lenge DFS eksisterer - men at STRen alltid kommer til å ha dioptersikter tror jeg ikke særlig mye på.

 

At DFS er for alle, med like utgangspunkt og likt utstyr er greit nok - helt til en legger sammen summene for å kunne hevde seg med "alle andre".  En ny STR koster vel 18-19 nå, skytedress i alle fall 10 om en skal ha en ny og fin en, en tusenlapp i magasiner, en del tusen i ammo til å begynne med, sko, hansker, caps/lue, reim, hullkorn, blender og andre duppedingser til siktet, ombyggingssett, und so weiter.. jeg KAN møte opp på trening med den gamle M67en og den brukte skytereima som en kompis har liggende, og skyte.. men helt ærlig gidder jeg ikke, og skyter diopter hjemme, med Feinwerkbauen på femten meter. På banen drar jeg med riflene med kikkertsikter - eller Kragen med originale åpne sikter. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Det var 3 skyttere med HK 416 og Aimpoint med i åttendelsfinalen i Felthurtigskyting på LS torsdagsettermiddagen.

Aimpoint med null forstørrelse og 2 eller 4 Moa  dot er ikke egna til å skyte langt med i mine øyne

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Aimpoint med null forstørrelse og 2 eller 4 Moa  dot er ikke egna til å skyte langt med i mine øyne

På felthurtig er Aimpint og rekylfri selvlader genial. Det sier vel litt at med 150 deltakere i kl. HK og 2800 i de andre klassene, så er halvparten i finalen HK... Problemet med Aimpointen er at såsnart målet ikke er kjempedigert, så dekker prikken målet helt, og hva gjør du da...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er pessimistisk. For jeg ser hvordan aldersfordelingen er, og utvikler seg, ikke bare på hvor mange vi har som nettopp har begynt, og snart slutter igjen.

Jeg går f.eks. på de samme feltstevnene hvert år, og hvert år er det samme gjengen, ett år eldre. Eneste forandringa er at noen av de som skjøt grovfelt i fjor, skyter finfelt i år...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nei, det blir som å spørre om han vil ha bedre sko. Å bruke argumenter som bueskytterene brukte da rifla ble innført er uansett litt merkelig, ønsker vi ikke forbedringer. Eller er det ikke selv skytinga vi holder på for, men er rifla kun et redskap til å konkurrere med, og konkurransen det viktige?
Tidligere har en takke tja til forbedringer, diopter over skur og korn, mantlede kuler, magasinrifler, flaskehalspatroner, skytterdress, hvor skal slik forbedring stoppe nå? Sannheten er alle slike forbedringer har vært sloss mot, men så har man gitt etter for tiden, som tikke rog går, og ikke kan stoppes. 

 

Jeg lever godt med diopteret, personlig, men jeg tror det blir skytingens død. Kikkert ville kunne bidra til å stanse eller bremse utviklingen mot mer og mer 22 og innendørsskyting. Enklere å arrangere feltstevner ville det også bli.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

At DFS er for alle, med like utgangspunkt og likt utstyr er greit nok - helt til en legger sammen summene for å kunne hevde seg med "alle andre". 

 

Den summen ville blitt vesentlig høyere, hvis man hadde hatt fri adgang til å kjøpe topp-optikk. Vi ser jo utviklinga på den fronten de siste åra, 5X-zoom, 6X-zoom, 8X-zoom, snart kommer vel (er kanskje kommet, bare jeg som ikke har fulgt med?) både 10X, 12X og 15X. Og man kan være brennsikker på at alle noenlunde dedikerte DFS-skyttere hadde investert i det aller nyeste, sjøl om mange-ganger-zoom ikke har noen påviselig fordel (fordelen er også begrenset for jaktbruk, men de nye, svindyre siktene selger jo som hakka møkk!). Den eneste fordelen jeg kan se med dette, er at det ville blitt 10.000 gode "nest-siste-modell" sikter rimelig til salgs, hver gang de aktive DFS-skytterne fikk nyss om en enda mer avansert (og dyr!) modell.

 

DFS forsøker å favne alle grupper. For familien med 2 voksne og 3 barn som deltar noenlunde jevnlig i DFS-aktivitet, ville adgangen til å kjøpe topp-optikk sannsynligvis gjort at de valgte en annen aktivitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til dere som vet det - hvor lenge har dagens tillatte dioptersikter vært tillatte? Altså spesifikk modell/utførelse.

At tinget i en fjern og mytisk fremtid skulle kunne enes om ETT kikkertsikte, med låst forstørrelse og noen få tillatte retikler, er vel kanskje ikke heeelt US Space Force hva angår realisme, tror jeg? I nærheten, ja, men ikke like usannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

På grunn av - hva da?

Slipper 3x3m hvit siktebakgrunn - når vi skyter med kikkert så setter vi bare selve skiva på en pinne. Om du har arrangert noen feltstevner så vet du at det tar 1/8 av tida, eller mindre. Samtidig kunne vi faktisk hatt mindre blinker, siden vi idag er begrenset av at vi må kunne se dem med det blotte øye. I PRS, som er en slags "moderne feltskyting", er det helt vanlig at det er helt umulig å kunne se blinkene med kun øynene, iallefall for meg.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Spørsmål til dere som vet det - hvor lenge har dagens tillatte dioptersikter vært tillatte?

 

Jeg tror Busk-diopteret kom i 1976. Det var hvertfall ikke "kjent modell" da jeg fikk M/67-miniatyren i mai 1975. De andre modellene er eldre, "alle toppmonterbare norske, svenske og danske dioptere" er jo tillatt.

Link to comment
Share on other sites

 

9 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Den summen ville blitt vesentlig høyere, hvis man hadde hatt fri adgang til å kjøpe topp-optikk

Her er jeg veldig uenig i resonnementet. Det er faktisk ikke spesielt dyr optikk man trenger for å få til et veldig bra siktebilde på ei DFS skive eller tilsvarende. 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Bly skrev:

Det er faktisk ikke spesielt dyr optikk man trenger for å få til et veldig bra siktebilde på ei DFS skive eller tilsvarende. 

 

Akkurat nå, Ei tohi varjata skrev:

Vortex klarer å lage helt OK 1-6x-kikkerter i Kina, og XXL selger dem til 2600kr med profitt.

 

Dere kjenner ikke DFS-logikken. Det er TROEN på at man har "det beste", og hvertfall ikke noe dårligere enn konkurrentene, som teller. Og målet for hva som er "best" er ikke lysgjennomgang, oppløsning eller annet teknisk prat, her teller tusenlappene som flyr fra kontoen! LeitzZeissSwaro vil bli enerådende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke se at et sikte til 40 lapper skal kunne gjøre det bedre enn et til 3-4-5. Kanskje til og med billigere også? Så hvorfor skulle man da bruke unødvendig mye om siktet ikke også hadde et annet formål i tillegg til blinkskyting?

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Riktig av Jegermeisteren, men når alt annet utstyr er spsifisert hva som er tillat - eksemplet med siktene står - så må en kunne videreføre det på kikkerter.

Bly, kompetansen blant DFS-skyttere om hva som hjelper og ikke er generelt lav, en av grunnene til det er organisasjons, og bygdekulturen, "selvlært", selvtrodd, lokalt og med lang erfaring, slår vitenskapelige metoder og målbarhet hver gang. 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kompensator håper jeg vi slipper. For det ene er det helt unøvendig, og for det andre gjør det skytinga nesten uutholdelig. En mann med brems er ille, tenk deg 50 på samme standplass - jeg tror faktisk folk hadde blitt fysisk dårlige.

Var på skytebanen i hele dag, 11 til 16 - alle hadde demper. Herregud så mye triveligere skyting blir.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...