Jump to content

DFS og diopter


Bly

Recommended Posts

Eg er ein av dei som kansje egenleg ikkje ser godt nok med diopter og hadde sikkert hatt nytte av kikkert. Men eg er no glad i diopteret fordi. Vist vi skulde gå for kikkert, og resultatet skulde bli så mykje bedre. Ja så måtte blinken krympast for å skille dei beste. Då begynner samling på amunisjon å bety så mykje meir enn i dag. Då vil det bli mykje testing av ladnin, fintuning av skjefteskruar, testing av løp og kansje skifte løp oftare for å henge med. Dette blir dyrt. Trur ikkje det er rekruteringsvennleg i lengda helder. Trur det er greit som det er i dag som det er. Men når det er sagt så finnast det bedre diopter og framsikte enn det som er godkjent i dag. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, M67 skrev:

Kompensator håper jeg vi slipper. For det ene er det helt unøvendig, og for det andre gjør det skytinga nesten uutholdelig. En mann med brems er ille, tenk deg 50 på samme standplass - jeg tror faktisk folk hadde blitt fysisk dårlige.

Var på skytebanen i hele dag, 11 til 16 - alle hadde demper. Herregud så mye triveligere skyting blir.

 

K


Helt klart - det var jo bare et tenkt scenario, LS Open, so to speak. 
Jeg tenkte faktisk tanken her en dag - skulle vi en dag bli pålagt å bruke dempere ville det vært interessant å sett hvordan det skulle blitt løst i DFS.

Link to comment
Share on other sites

Sporet kanskje litt av denne?  Uansett vil nok kikkertsikte type standardisert solgt via skytterkontoret/landrø en vakker dag slå seg fram. Da skytterstyret overraskende innnførte Adler for alle klasser var argumentasjonen at skyting ikke skulle være en synskonkurranse og for ikke lenge siden foreslo nord-Østerdal det for v65 og v73. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

skulle vi en dag bli pålagt å bruke dempere ville det vært interessant å sett hvordan det skulle blitt løst i DFS.

 

En mulighet kan jo være å gå ned på skuddantallet, for å unngå å varmskyte demperen så mye. Kanskje 3 skudd i hver stilling, og så "mini-grunnlaget", 2 skudd i hver stilling? (Men nå er vi visst sporet av, ja!).

Link to comment
Share on other sites

Sitat
Sitat

skulle vi en dag bli pålagt å bruke dempere ville det vært interessant å sett hvordan det skulle blitt løst i DFS

 

Bare å skru fast forsiktet et par cm lenger bak, gjenge opp og skru på det. Jeg har demonstrert det. null problem. Jegermeisteren, det må bare ikke bli krav om aluminiumsdemper... Med ståldemper er det null problem.

 

Sitat

Da skytterstyret overraskende innnførte Adler for alle klasser var argumentasjonen at skyting ikke skulle være en synskonkurranse og for ikke lenge siden foreslo nord-Østerdal det for v65 og v73. 

Det er noe med hvem som foreslår, og hvem som kan drillen, og hvem som kjenner hvem, beddeblokka brukte flere år med idiotargumenter mot, f.eks. at den var farlig ved evt. våpensprengning, mens enkelte ting, siktebeskyttere, adlerauger, osv - blir godkjent nærmest over en kaffekopp.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en si? Idrett er en lek etter heller vilkårlige regler. Og de reglene kan være akkurat det en vil. At et dioptersikte ikke kan måle seg med kikkert er ganske åpenbart, men hva så? Om målet kun er å skyte minst mulig samlinger så har man BR.

 

Vi pistolskyttere har forøvrig samme greia uten at folk gjør det til et problem. I dag får en svært gode optiske sikter, men vi holder på stolpe og skur. Ikke på tross av at optikken er bedre men fordi den er bedre. Det reduserer et av ferdighetskravene, det er vel ikke noe mål i seg selv? Og igjen, om målet kun var å skyte minst mulig samling ville vi ikke skutt stående. Det skal være så vanskelig at det er mulig å skille ut den beste. Helst uten bruk av mikrometer.

 

Det er ikke noe "feil" med det DFS driver med, tvert i mot. Det er en ypperlig idrett, mitt ankepunkt gjelder mest monopolet de omtrent har på rifleskyting. Om ikke DFS-programmet tiltaler er det liksom ikke noen alternativer. Det har riktignok blitt bedre med årene, men DFS er fremdeles en 500kg gorilla i rommet. Og de føles så rigide og stive i snippen, som hele årsmøtet gjennomføres i skytterdressen.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

At et dioptersikte ikke kan måle seg med kikkert er ganske åpenbart, men hva så

Det påstås jo over her at det ikke er det. Ellers er jeg enig i det du sier.

 

Sitat

I dag får en svært gode optiske sikter, men vi holder på stolpe og skur. Ikke på tross av at optikken er bedre men fordi den er bedre

NSF er jo vel så konserativt som DFS. DSSN skytterene har brukt rødpunktssikter mange år.

 

Sitat

Ikke på tross av at optikken er bedre men fordi den er bedre. Det reduserer et av ferdighetskravene, det er vel ikke noe mål i seg selv? 

Jeg vil ikke ha det for å skyte bedre, men for å få med flere - kanskje redusere noe av det du nevner på slutten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Joa, NFS er også ganske inngrodd. Men det er likevel mer albuerom der, flere grener og fritt våpenvalg. Akkurat det siste har både fordeler og ulemper, så jeg ønsker ikke å kritisere DFS for mye på det punktet.

DSSN har egne klasser for optikk, for rifle er den vel den største mens for håndvåpen den minste. Så det er nok en forskjell på pistol og rifle på det punktet, men så er også DSSN rifle en helt annen type sport enn DFS.

 

Som NSF-skytter har jeg ikke noen problemer med diopter, tvert i mot ser jeg poenget. Om jeg skal presse grupper vil jeg ha kikkert, men skytesporten er nå så uendelig mye mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hvorfor stiller ikke trådstarter i jegerklassen?

Det er vel i praksis det jeg har gjort siden jeg ble medlem av DFS. Det var mere et spørsmål om man skulle prøve å ta steget videre?  Uansett er det ikke så viktig siden konkurransegenet er totalt fraværende. Det var mere med tanke på å delta på andre typer trening enn jegertreningene. 

Kanskje det er bedre å bruke vinteren på å mekke bil i stedet 🤔

Link to comment
Share on other sites

Mulig det? Jeg har forholdt meg til treningstidene oppsatt for  «jegerklassen». DFS program skytteren er uansett blitt så få at det er mulig de setter pris på flere deltakere på sine treninger? Det er nå for tiden flere «jegere» i laget enn rene DFS skyttere, og sist vinter var det vel bare jegerskytere som fylte alle standplassen på innendørstreningene så vidt jeg kunne registrere.

DFS har som kjent «skytebaneproblemer», og det er mulig at det gjør utslag på medlemsmassen? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
20 hours ago, Ggnfnelwllwlwl said:

Skinne og tårn er maskinert i samme del,  -  

 

Javisst, og hva så?

 

Jeg har brukt Elit- og Söderin-dioptere på STR 200, montert på "skinne", og jeg har aldri opplevd at skruene har løsnet (det er jo også noe som heter "Lock-tite", og er man lettskremt nok, sett skruene fast med Araldite!).

 

Mitt kvalitetskrav for et diopter er at diopteret alltid flytter treffpunktet like mye, og at skruene ikke slites ved normal bruk (og smøring). Og der er Busk-dioptrene overlegne. Sauer-fabrikken (den gamle, og sikkert den nye) kan nok lage gode dioptere, hvis de vil, men legger vel ikke all verdens innsats i produksjonen av våpen til noen baneskyttere oppe i Norden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Javisst, og hva så?

 

Jeg har brukt Elit- og Söderin-dioptere på STR 200, montert på "skinne", og jeg har aldri opplevd at skruene har løsnet (det er jo også noe som heter "Lock-tite", og er man lettskremt nok, sett skruene fast med Araldite!).

 

Mitt kvalitetskrav for et diopter er at diopteret alltid flytter treffpunktet like mye, og at skruene ikke slites ved normal bruk (og smøring). Og der er Busk-dioptrene overlegne. Sauer-fabrikken (den gamle, og sikkert den nye) kan nok lage gode dioptere, hvis de vil, men legger vel ikke all verdens innsats i produksjonen av våpen til noen baneskyttere oppe i Norden.

Sauer busk har justeringsskruer av stål og stål i den delen de justeres i. Alt er stål i sauer busk unntatt skinnen...

 

Sier ikke at det er noe galt i at g-busk hadde todelt skinne. Men det er alltid mer kvalitet å maskinere noe i en del kontra å spare kostnad ved å lage der i flere deler😉.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, høggern said:

G-busk later til å være litt bedre mekanisk enn sauerbusk er ;)

Jeg har flere av hver. 

Har og flere av begge typene og har skutt med slike i mer en 40 år. Kan ikke si at jeg på noen måte merker noen forskjell begge virker helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...