Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

Just now, høggern said:

Hva synes du er en trist holdning? 
At det bør stilles enkelte krav til bruk av elektroniske skiver?? 

 


At man ikke skal få slippe til å skyte, hvis man ikke deltar på stevner. Blir litt som å ikke få gå i preparerte skiløyper hvis man ikke deltar i skirenn...selv om man er medlem av skiklubben. 
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, msteiro said:

Stevnekrav har da ingenting med riktig bruk av elektroniske skiver? Det har med baneinstruks å gjøre...

Har jeg sagt det med stevner?? Jeg sa det bør stilles enkelte krav. Har ikke gått inn på hvilke. ;)

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor krav til deltagelse på stevner for å slippe til å trene på egen hånd, hvios man ellers er en ansvarlig og skikket skytter?
Særlig ike om man ellers stiller opp for skytterlaget. 
Det er en sånn holdning jeg syns er trist. Men så har ikke drevet med organsiert  idretts siden ungdomstiden....kansje den holdningen er grunnen.
Det var ikke gøy lenger når alt som telte var resultatlistene...ungdommen faller jo gjerne fra når kravene kommer, og det viktigfste ikke lenger er å delta....

Det sagt, jeg har ikke den fjerneste anelse om hva som skal til for å få nøkkel på den lokale banen. Kan godt hende det bare er en liten gruppe ledere som har. Og at resten forholder seg til faste treningstider i normale tider.

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Erfaring har vist at ikke alle er helt skikket til å ha fri tilgang på anlegget. Så da må det stilles noen krav. En kunne jo bruke trynefaktoren for å avgjøre hvem som får fri tilgang og hvem som ikke får hvor bra ordning det vil være er jeg usikker på. Men med å si at en må være aktiv skytter luker en fort ut en del presjoner som en kanskje av forskjellige grunner ikke ønsker skal operere på egen hand. Det arrangeres organiserte treninger alle kan være med på, men for å få fri tilgang må en være "aktiv skytter".

Link to comment
Share on other sites

Føler sliksom at jeg må bli litt varm i trøya først. Kjenner ingen der fra før. Det har bare vært sporadisk med skyting i vinter. D Da jeg var ferdig med jakting i høst, var de flytta inn, og jeg hadde ikke utstyr til det, så skjøt heller sammen med en kompis på et jorde. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Tjukkas said:

Det sagt, jeg har ikke den fjerneste anelse om hva som skal til for å få nøkkel på den lokale banen. Kan godt hende det bare er en liten gruppe ledere som har. Og at resten forholder seg til faste treningstider i normale tider.

Vi har en kombinasjon av Bodø Østres og deres modell... Kun en "liten" gruppe har nøkkel. Melder en god konkurranseskytter seg inn så får han nøkkel tvert. Utover det aner jeg ikke hva som skal til - og jeg har nøkkel. Og jeg melder meg ut på dagen om jeg ikke får ha - antakelig er det derfor jeg har...

 

Men jeg kan gjette, eller mistenke kriteriene ut ifra hvem som har nøkler.
Styret har, nesten alle instruktørene har, og flere av konkurranseskytterene, og mange av de som arrangerer storviltprøver - men ikke alle. De som "trenger", og de som bidrar. Bidrar er antakelig sentralt.

 

Vi har trening nesten hver lørdag i vinteresesongen, for alle, og så to ganger i uka i sesongen (separat) for jegere, 200m-skyttere, veteraner, og ungdom, og en gang i uka for NROF.

 

De som vil får skutt. Det er også 14 (fjorten) DFS baner (minst) innenfor en times kjøring fra vår bane, så om noen sliter med å få skutt det de skal, så tror jeg ikke det er skytterlagene som er problemet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@bardp det komme rjo an på hvordan man definerer "aktiv skytter".
En som trofast møter opp på treninger over tid,  tar i et tak når det trengs, 
og som oppfører seg ansvarlig bør vel kunne gjøre seg fortjent til noen privelegier. 

Jeg fortsår at man er mer skeptisk til folk som møter opp av til, skyter i styukker elektronikken når de møter opp, og som aldri løfter en finger for laget. 

Jeg komme rikke til å mase ette rnoen nøkkel på min bane, det må bli noe jeg gjør meg fortjent til. Men jeg vil synes det var urettferdig om 
jeg ikke skulle kune få det fordi jeg ikke deltok ipå stevner.....

 

Link to comment
Share on other sites

Deltar du på litt dugnader, treninger og ellers viser god folkeskikk bør det holde. Pluss at du kanskje betaler for å være klasseskytter og ikke bare jeger/støttemedlem. Da det i hvertfall er forskjell på det her i laget.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Just now, Rugerdud said:

Deltar du på litt dugnader, treninger og ellers viser god folkeskikk bør det holde. Pluss at du kanskje betaler for å være klasseskytter og ikke bare jeger/støttemedlem. Da det i hvertfall er forskjell på det her i laget.


Her er kontignenten lik for alle tror jeg, og den inkludererstorviltprøve :-D

 Jeg er klasseført i kikkertklassen, og under medlemskap på medlemskortet står det : "Medlem Senior og Veteran" hva nå det innebærer i praksis. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tjukkas said:


Her er kontignenten lik for alle tror jeg, og den inkludererstorviltprøve :-D

 Jeg er klasseført i kikkertklassen, og under medlemskap på medlemskortet står det : "Medlem Senior og Veteran" hva nå det innebærer i praksis. 

Ja, det er sikkert forskjeller rundt om kring på dette med kontigent og hva den inneholder.

Men i Vestre Toten da så er det en sum for jeger, en annen lavere sum for unger, enda lavere for støttemedlemmer og en "dyr" for klasseskyttere. For jegermedlemmer da så må du betale på fastsatte treninger og oppskytinger. Funker fint for min del. Hva jeg er ført opp som slags medlem husker jeg ikke da jeg bare betaler når kontigenten kommer :P 

Link to comment
Share on other sites

 

7 minutes ago, Tjukkas said:

Jeg ville aldri vært medlem der.....

Nei det er nå heldigvis frivillig å være medlem i skytterlag. Ut over de som er aktive skyttere og konkurrerer er det kun tillitsvalgte som har fri tilgang. Styret, seksjonsleder, og instruktører.  Men her trenger en ikke å være god skytter for å være aktiv skytter. Det er antall stevner og ikke plasseringen som teller. De øvrige kan trene tre ganger i uken på organiserte treninger.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge hjemmesiden opperewr de med 3 forsjellige typer medlemskap:

- I.e familiemedlemsap som gjlder for Samboiere/ektepar , og barn under 25 år. 
 - Enkeltmedlem
- Støttemedlem (halv pris i forhold til enkeltmedlem) 
Støttemedlem har ingen medlemsfordler. 

Fordelene til fulle medlemmer er alle treningsavgifter, cal 22 ammo, og oppskyting til jegerprøve. 



 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, bardp said:

 

Nei det er nå heldigvis frivillig å være medlem i skytterlag. Ut over de som er aktive skyttere og konkurrerer er det kun tillitsvalgte som har fri tilgang. Styret, seksjonsleder, og instruktører.  Men her trenger en ikke å være god skytter for å være aktiv skytter. Det er antall stevner og ikke plasseringen som teller. De øvrige kan trene tre ganger i uken på organiserte treninger.


Treningen jeg har vært på her har ikke akkurat vært organsiert. Men det skyldes sikkert at det blir litt ad-hoc pga av situasjonen i verden. De åpner døra, man hjelper til der det trengs med gjøre klar til skyting, når deter klart, skyter man i eget tempo og det antalls skudd og skytestillinger  man gidder, til man er lei eller de roper at nå stenger vi, så ryddes det og man drar hjem. Det passer meg helt utmerket, bortsett fra  nøkkel fordi jeg liker å ta meg god tid. På trening i høst fikk jeg vel avgårde 15 skudd når Sauerfolket var ferdig med hele programmet sitt, ville låse og dra hjem. Da var jeg knapt innskutt....fordi jeg urutinert skrudde feil vei.... :-D

Var litt artig da jeg satt hjemme og regnet meg fram til akkurat så mange klikk jeg måtte skru for å komme meg ca midt i, 
og på neste trening satt ført skuddet midt innertieren....hehe....



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...