Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

10 minutes ago, høggern said:

Det frykter jeg og. 

Altså, både DDS og FSR gjorde jo nøyaktig det NHD og andre, Vebjørn Berg, f.eks. mener vi bør. Jeg lurer sterkt på hvorfor de tror det skal skje noe annet her.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Finkaliber inne reduserer skyting til å kunne ta gode avtrekk, og det blir litt kjedelig for mange.

 

Det er nå dette skyting på 100 meter handler om, da. Vind og vær påvirker ikke særlig mye på 6,5-en. Er det ruskete forhold, skyter vi med 8,8-grammerne. Utfordringen med 6,5 på 100 meter er vesentlig mindre enn med 22 LR på 50 meter.

 

11 hours ago, M67 said:

    -    dersom vi "flytter inn"    -

 

Hvem snakker om "å flytte inn"? Her på kanten har vi en innadørs 50-meter på Lånke, stevnene der går gjerne parallelt med Stjørdal sine 15-m-stevner. Jeg merker ingen forskjell, sjøl med SK Standard Plus til under 1 krone smellen. Når jeg derimot kommer ute, i Torsbustaden, gjelder det å passe på vindpustene.

 

Hvis det, med tida, kommer flere utadørs 50-metere, med DFS-lik skive (Colt-skiva), og alle klasser skyter der, med 22 LR, TROR jeg man kan få større deltaking på slike stevner. Noen av oss merker faktisk at det er forskjell på 1 krone og 10 kroner pr. smell.

 

11 hours ago, M67 said:

Det å mestre vær, vind, temperaturer, regn, gjørme, gåing fra standplass til standplass, avstandsbedømmelse, skyting på ulike avstander i ulike forhold, ha klikktabeller for alle forhold, er en stor del av skyting for mange.

 

   -  deriblant meg. Og det gjør man (i DFS) først og fremst på grovfelt, særlig hos arrangører som gidder å bære figurene lenger ut enn 250 meter. I fjor skulle jeg endelig på lov til å skyte grovfelt igjen (jeg skyter i V73), i Kikkertklassen, men så kom koronaen, og dett var dett.

 

Jeg har, siden jeg begynte å skyte felt på det snøfrie Vestlandet, der vi måtte lage "bakgrunn" for figurene, hevdet at man kan skyte feltskyting hele året. Ved å få flere konkurranser i "holding-sikting-avtrekk" (også kalt "baneskyting") over på 15-/50-meter, kan man prioritere grovkaliber for feltskytingen. Da må man (dvs. DFS) også være villig til å prioritere økonomiske tilskudd til lag som arrangerer interessante (ikke baneskyting på feltfigurer) feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

De er vel ikke så gjerrige ;)

Vil ikke kalle medlemmene i mitt skytterlag gjerrige, men ser for meg investeringer som jeg akkurat nå ikke ser helt hvordan vi skal klare. I vår kommune er det ca 3 mil mellom de to ytterste av fire DFS-baner. Ingen baner brukes mer enn 3 dager i uka. Liker godt å ha det desentralisert, men kanskje noe sentralisering er nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

 

Det er nå dette skyting på 100 meter handler om, da. Vind og vær påvirker ikke særlig mye på 6,5-en. Er det ruskete forhold, skyter vi med 8,8-grammerne. Utfordringen med 6,5 på 100 meter er vesentlig mindre enn med 22 LR på 50 meter.

 

 

Hvem snakker om "å flytte inn"? Her på kanten har vi en innadørs 50-meter på Lånke, stevnene der går gjerne parallelt med Stjørdal sine 15-m-stevner. Jeg merker ingen forskjell, sjøl med SK Standard Plus til under 1 krone smellen. Når jeg derimot kommer ute, i Torsbustaden, gjelder det å passe på vindpustene.

 

Hvis det, med tida, kommer flere utadørs 50-metere, med DFS-lik skive (Colt-skiva), og alle klasser skyter der, med 22 LR, TROR jeg man kan få større deltaking på slike stevner. Noen av oss merker faktisk at det er forskjell på 1 krone og 10 kroner pr. smell.

 

 

   -  deriblant meg. Og det gjør man (i DFS) først og fremst på grovfelt, særlig hos arrangører som gidder å bære figurene lenger ut enn 250 meter. I fjor skulle jeg endelig på lov til å skyte grovfelt igjen (jeg skyter i V73), i Kikkertklassen, men så kom koronaen, og dett var dett.

 

Jeg har, siden jeg begynte å skyte felt på det snøfrie Vestlandet, der vi måtte lage "bakgrunn" for figurene, hevdet at man kan skyte feltskyting hele året. Ved å få flere konkurranser i "holding-sikting-avtrekk" (også kalt "baneskyting") over på 15-/50-meter, kan man prioritere grovkaliber for feltskytingen. Da må man (dvs. DFS) også være villig til å prioritere økonomiske tilskudd til lag som arrangerer interessante (ikke baneskyting på feltfigurer) feltstevner.

Jeg slår et slag for valgfrihet på baneskyting. 

Flytte alle veteranene og er/jr/ej som skyter grovkaliber over på 200m og så kan de som ønsker skyte uten smell og rekylgjøre det i paralelle klasser på 100m. 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Vi hadde «fullt hus» av ungdom på felttrening i dag.

Jeg er temmelig sikker på at ikke en av dem hadde giddet å møte opp på et 50m/ coltskive (aka benchrest...) stevne. BR kan man skyte allerede, 50m liggende kan man skyte allerede, i NSF, og det er ca 4 som gjør det - i Sør-Norge. 
Jeg er ikke imot 22LR-muligheten, men hvorfor på 50m? Når vi har 100m baner?

Er det for at avtrekksmesterene skal få en fordel? Vi ser jo at baneskytterene hele tiden prøver å få felt mer bane-likt, så hvorfor ikke gjøre mere bane ut av banen også?

Det er jo feltlignende disipliner vi ser vekst blant voksne (utenfor DFS) og det er de voksne vi vil beholde. Å satse ensidig på veteranene er ikke akkurat framtida.


2938D7F9-6210-42E9-988F-A523EF01DA4C.jpeg.d80007fb1456a551faf872c28642fe23.jpeg

 

K
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 50 meter? Ikke bytte ut de 100m baner vi har i dag, men når en skal bygge nytt, beslaglegger det bare halvparten av arealet. Om vi bygger haller, koster det ca halvparten av kostnaden med en 100 meter-hall. Ved å bygge haller, har vi løst blyproblemet, støyproblemet, og vi kan bruke banen hele året.

På Skatval bygger de nå en 50meterhall. Her kan en skyte 10, 15, 25 og 50 meter både pistol (opp til .45) og rifle både NSF og DFS.

Nei, ikke like moro som å skyte ute. Men enkelt, tilgjengelig 24/7 - hele året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, nhd said:

 

Nei, ikke like moro som å skyte ute. Men enkelt, tilgjengelig 24/7 - hele året.

Du sier det selv. Ikke like moro? Skal vi bli flere, og holde på mer folk, så må ting bli MER moro.

Når folk faller fra og uteblir fordi det blir for ensformig og kjedelig, så vil dere løse det med å gjøre det MER ensformig og kjedelig? 
Jeg er rystet!

 

Danskene og svenskene har prøvd dette før oss, og rifleskyting holdt på å forsvinne. Har nesten forsvunnet.

Nå spirer det litt begge steder i langholds, felt og PRS-miljøer. DFS-lignende skyting er i praksis opphørt.

Kan dere ikke bare skyte i NSF, sammen med de 4 andre, istedenfor å ødelegge DFS?

Hva er det, som får dere til å tro at ikke det samme skjer i Norge som i Sverige og Danmark? 
 

Og - vi skyter hele året. Rett nok kun til 21, men ute er åpent hele året. Felt skyter vi hele året - mest om vinteren dog, og foreløpig kun om dagen...

 

Om det er 15 eller 50m inne spiller vel heller ingen rolle, utover at du må ha dyrere ammo på 50 - og 15-baner har vi. 24/7

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke utviklingen? Alle skal skyte og snakker om langhold, men samtidig skal alle skytebaner bare bli kortere og mindre «brukervennlig» i form av en haug med restriksjoner på hva som er legitimt og lovt. DFS blir bare verre og verre, JFF eksisterer nesten ikke, og om de finner på å bygge, så snakker vi maksimalt 100 m.  Hva skjedde med konseptet de gode gamle skytebanen som hadde 600 m?

Jeg synes noe skurrer, men jeg skjønner jo heller ikke gleden med å skyte på en rund sort plate med diopter, og enda mindre konseptet konkurranse. Noe er jo rart med meg også, men jeg skyter nå langt innimellom.

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Bly said:

Jeg skjønner ikke utviklingen? Alle skal skyte og snakker om langhold, men samtidig skal alle skytebaner bare bli kortere og mindre «brukervennlig» i form av en haug med restriksjoner på hva som er legitimt og lovt. DFS blir bare verre og verre, JFF eksisterer nesten ikke, og om de finner på å bygge, så snakker vi maksimalt 100 m.  Hva skjedde med konseptet de gode gamle skytebanen som hadde 600 m?

Jeg synes noe skurrer, men jeg skjønner jo heller ikke gleden med å skyte på en rund sort plate med diopter, og enda mindre konseptet konkurranse. Noe er jo rart med meg også, men jeg skyter nå langt innimellom.

 

Det er jo ikke DFS som vil dette, men noen gjerrige gubber og 4-5 NSF skyttere. 
De har dessverre mye makt 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror det er to poeng her som noen ikke har fått med seg:

1. Blyforbudet som kommer, og som noen av oss ser som en (for) stor utfordring for mange mindre lag. Vi vil gjerne fortsette som før, men om vi ikke finner penger til nødvendige oppsamlingstiltak, vil vi heller skyte .22 enn å slutte å skyte.

2. For vel et år siden var det en som startet en tråd på FB på diskusjonsforum for DFS. Han spurte kort og godt: Hva er det største hinderet for å rekruttere og beholde skyttere i DFS? Han ba kun om beskrivelse at utfordringen(e). Ikke forslag til endringer eller noe annet. Svarene var samstemte: Ammopris.   Jeg hadde inntil i går tanke om at 5.56 kunne være en vei å gå, men mer kompetente brukere her dokumenterte at det ikke ville hjelpe. Da ser jeg ingen annen løsning på utfordringen med ammopris enn at vi må skyte en større del av skytingen med .22LR. Men alle konstruktive alternativ er sikkert velkommen hos mange.

 

Hva vi liker å skyte er ulikt fra person til person. Det er som med musikksmak. Det ene er vel objektivt sett ikke bedre eller dårligere enn det andre.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

DFS banene er omtrent eneste stedet det er mulig å få skutt med grovkaliber, om man ikke eier et passende jorde sjøl, eller er på talefot med en som gjør det...det ville være en katastrofe for både skytesporten og jakt om om de forsvant.

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, nhd said:

Blyforbudet som kommer, og som noen av oss ser som en (for) stor utfordring for mange mindre lag. Vi vil gjerne fortsette som før, men om vi ikke finner penger til nødvendige oppsamlingstiltak, vil vi heller skyte .22 enn å slutte å skyte.

Hva blir forskjellen? Det er da bly i .22 ammo også..

 

1 hour ago, M67 said:

De har dessverre mye makt 

Det er det som jeg synes er så rart med DFS som organisasjon. Jeg har selvfølgelig bare lokal og begrenset interesse i DFS, men det som slår meg er at majoriteten av medlemmene har ingen «DFS agenda». De er der fordi det følger med en skytebane, og selvfølgelig fordi det ikke finnes noe alternativ. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Dersom vi skal flytte skyting innendørs og gi opp grovkaliber har vi redusert denne idretten til en øvelse i å  holde i ro og ta avtrekk.

Vindpåvirkning på skytter og på kulebane blir borte, rekylmestring blir borte, viktigheten av å mestre riktig og reproduserbart rekylopptak blir borte. Kort sagt blir mer enn halvparten av behov for teknisk mestring borte, det er ikke lengre samme idretten.

Da kan vi eliminere ammunisjon fullstendig og flytte til lasergevær, da blir også ammunisjonskostnadene eliminert, kun litt batterikostnader er tilbake.

Er det dette vi vil?

Jeg vil at skyting skal være en utendørsidrett med et fullt sett av utfordringer, inklusiv det å beherske feltforhold, ikke bare skyting på en perfekt planert overbygget og vindskjermet standplass. Jeg er nok i mindretall også i mitt eget skytterlag, men for meg blir dagens trend feil.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@Bly Ja, det er bly i .22 også - faktisk bare bly. Men om du ikke har gjort det, anbefaler jeg deg å lese forslaget til nye retningslinjer for bruk av bly i monoprosjektilskyting. Innen få år vil det utendørs være nødvendig å ha oppsamling og årlig fjerning av minst 90% av blyet vi skyter. Det er mye enklere med .22 enn med f.eks 6,5.

@Per-S Ja, det blir mindre morsomt om vi må flytte inn og kun skyte finkaliber. Derfor håper jeg på at noen finner penger og tekniske løsninger slik at vi kan fortsette med det. (Rekylopptak er minst like viktig på .22 i følge den nye boka om rifleskyting. EBK).

 

PS: En veteran i norsk rifleskyting, Knut Trulsrud, har spådd at ISSF 300 meter er på vikende front. Ikke minst pga ammokostnader og få baner på 300 meter. Han har foreslått en øvelse der vi skyter 60 ligg på 100 meter med finkaliber på simulert 300meterskive. I vår klubb har vi tatt utfordringen og arrangerer i 2021 "Trulsrudstevnet" for tredje gang. Det går 25. august, og alle er velkommen. I fjor blåste det opp til 16 m/s fra høyre, og selv erfarne skyttere opplevde både femmere og seksere.

I tillegg til Trulsrudstevnet kan en delta på Veteran-NM rifle de neste dagene + Steinkjer GP (DFS) med stevner i Steinkjer, Henning og Mære.

Link to comment
Share on other sites

Klart 300m skyting er på vikende front nå folk undergraver den isteden for å jobbe for å beholde den.

Jeg har ikke fått svar på hvorfor overgang til miniatyrskyting skal øke oppslutningen om skyting i Norge, når det i praksis la den ned i nabolandene?

 

Miniatyrskyting er vel og bra for unger,  og for folk som bare skal bruke skyting som et redskap for å konkurrere, men bredden, de som bare syns det er gøy, og som skyter siden de jakter eller noe, de forsvinner. Og det er ikke ungene og konkurranseskytterene som driver lagene, og ihvertfall ikke veteranene... Hos oss er det mye jegere, og de blir borte med 22. (noen VIL vel ha dem vekk også)

 

 

Bly, respekt kommer vel ofte med alder, dyktighet og veltalenhet, - nhd er et eksempel på alle tre - men i forhold til det som faktisk holder DFS oppe, så er han alt for konkurransefiksert. Da må man skyte mye og det blir dyrt - selv prøveskudd er for dyrt... 

 

vi trenger mer spennende skyting, kanskje våpen også -  ordninger for å lære å lade, for å få folk til å kjøpe ammo, for å gjøre miljøet enda bedre, og for å holde de voksne på banen. Det er de som har best råd, og ser en på langholdsrifler og patroner disse bruker ( men ikke konkurrerer i DFS med, siden det er litt kjedelig) - så er det ikke penger det står på

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Det er jo ikke DFS som vil dette, men noen gjerrige gubber og 4-5 NSF skyttere. 
De har dessverre mye makt 

Nå skal jeg sette meg på kjeften min og ikke si noe om å slå sammen N*F og D**N siden de har så mye til felles; begge vil at DFS skal forandre seg så de slipper inn... :mrgreen:

 

Det er jo bare tull å sitte og vase om at det blir slutt på grovkaliber på grunn av krav om oppsamling av bly. Enten så får vi skyte blyfritt, eller så får vi bygge om kulefangene litt, begge deler løser problemet. Å drømme opp miljø-argumenter som tilfeldigvis sammenfaller med egen agenda mot grovkaliber er ganske så tendensiøst. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bly said:

 

Det er det som jeg synes er så rart med DFS som organisasjon. Jeg har selvfølgelig bare lokal og begrenset interesse i DFS, men det som slår meg er at majoriteten av medlemmene har ingen «DFS agenda». De er der fordi det følger med en skytebane, og selvfølgelig fordi det ikke finnes noe alternativ. 

 

Dette er da ikke spesielt for DFS, alle organisasjoner (politiske partier, idrettslag, fagforeninger, NJFF, alle) fungerer slik, 97% av medlemmene bryr seg null og niks om "politikk", de er med pga  lokalt tilbud, sedvane. Og styretryner kan fritt drive sin politikk uten noen særlig innblanding. Det blir typisk litt støy når noe er upopulært, men det blåser fort over og endringen er godtatt.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Klart 300m skyting er på vikende front nå folk undergraver den isteden for å jobbe for å beholde den.

Jeg har ikke fått svar på hvorfor overgang til miniatyrskyting skal øke oppslutningen om skyting i Norge, når det i praksis la den ned i nabolandene?

Jeg vil gjerne beholde grovkaliberskytingen. 

Men feilen du gjør er å sette likhetstegn mellom match-miniatyr og DFS-miniatyr. DFS sin miniatyrskyting har vist evne til å rekruttere skyttere i store antall. Årsaken er et program som er raskt å skyte og som også er dynamisk for seniorskytterne.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@bobleHvis det er meg du sikter til med agenda mot grovkaliber, tar du grundig feil. Jeg skyter alle 16 øvelser i NSF pistol, jeg skyter grov i NROF, og jeg skyter ca 4-5000 grove skudd i NSF/ DFS per år. Inntil for to år siden kunne jeg ikke si hvilken øvelse som er morsomst. Men nå har jeg en favorittøvelse: ISSF 300 meter rifle. 
Men samtidig er jeg i stand til å se at ikke alle er så heldige å ha samme økonomi som meg.  Som leder i det lokale DFS-laget opplever jeg stadig skyttere og skytterfamilier som må begrense både trening med grov og stevnedeltagelse pga økonomi. Som leder kan jeg ikke gi f i dem selv om jeg selv ikke har den økonomiske utfordringen. Da prøver jeg etter beste evne å finne løsninger slik at flest mulig kan være med mest mulig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Jeg har ikke fått svar på hvorfor overgang til miniatyrskyting skal øke oppslutningen om skyting i Norge, når det i praksis la den ned i nabolandene?

 

Jeg skrev det, om prisene på grovkaliber-ammo, på forrige side i tråden:

"Familiene med barn og ungdom klager ikke - de bare uteblir".

 

15 hours ago, nhd said:

For vel et år siden var det en som startet en tråd på FB på diskusjonsforum for DFS. Han spurte kort og godt: Hva er det største hinderet for å rekruttere og beholde skyttere i DFS? Han ba kun om beskrivelse at utfordringen(e). Ikke forslag til endringer eller noe annet. Svarene var samstemte: Ammopris.   

 

Dette er altså det en stor del av DFS-skytterne mener.

 

3 hours ago, M67 said:

Og det er ikke ungene og konkurranseskytterene som driver lagene, og ihvertfall ikke veteranene...

 

Jeg vil anta de aller fleste rundt om i DFS-Norge stusser over denne påstanden. Jeg vil ta et av lagene her i området som eksempel, Nordre Skage skytterlag, de vant lagskytingen på Landsskytterstevnet 2018:

 

Leder: Ove Sæternes, V55

Nestleder: Kristian Steen, V65

Kasserer: Halvor Solum, V73

Styremedlem: Hans Bakken, kl. 5, i aller høyeste grad konkurranseskytter

Styremedlem: May Storø, mor til Iver, god ungdomsskytter.

 

Dette er omtrent situasjonen i de fleste lag jeg kjenner til (sjøl om få har så gode skyttere som Nordre Skage!).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg angriper er ønsket om å bytte til 22, og om å «flytte inn».

Det er ikke noe vi har mer av enn ungdommer og veteraner (her). 
Begge deler skyter heller 6.5 enn 22 så snart de kan, så det ser ikke ut til at det er pengene det står på. Noen klager på prisen ja, men de som ikke er der, og da ikke klager, det er alle familiefolkene, si mellom 30 og 50. 
De skyter jaktfelt, langhold, bare skyter, dyr sentertent ammo. Ungene deres skyter, dyr sentertent ammo, i rifler med sikter som koster mer enn en Sauer.

Men det er «ikke plass» til dem i DFS sitt konkurransesystem - der har vi MYE å hente. Vi har 3 sånne for hver DFS-skytter i 2-5, minst. Kanskje 10...

Skyteinteresserte folk som ikke gidder diopter og pingvin-drakten...

Nå må du misforstå meg rett, for jeg skyter 40-50 stevner i kl4 i et normalår. Og jeg har vært ungdomsleder i adskillige år. Men min mening er klar.

Vi trenger mindre kjedelig skyting, og mindre kjedelige våpen. 

Og vi må slippe til yngre folk, i styring, ikke bare i jobbing.

Billigere er såklart bra, eller ihvertfall ikke dyrere - et våpenkappløp, som vi vil få ved et skifte til 556, er det siste vi trenger.

Samtidig har jeg en tanke om at vi kunne fått inn folk ved å slippe til vanlige folk i HK-klassen, eller en parallellklasse med 556-halvauto? Den tror jeg ville blitt populær.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, M67 said:

Samtidig har jeg en tanke om at vi kunne fått inn folk ved å slippe til vanlige folk i HK-klassen, eller en parallellklasse med 556-halvauto? Den tror jeg ville blitt populær.

En 8-10 stykker med smellforsterker på banen samens med ungene tror jeg er en dårlig ide.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, M67 said:

 

Samtidig har jeg en tanke om at vi kunne fått inn folk ved å slippe til vanlige folk i HK-klassen, eller en parallellklasse med 556-halvauto? Den tror jeg ville blitt populær.

 

 

 

Ja, det ville blitt populært. Problemet er at det foregår snøbrøyting i helvetet, døgnet rundt, før POD vill tillate noen nye "behov" for slike våpen..

Edited by Chiefen.v-2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, nhd said:

Som leder kan jeg ikke gi f i dem selv om jeg selv ikke har den økonomiske utfordringen. Da prøver jeg etter beste evne å finne løsninger slik at flest mulig kan være med mest mulig. 

Gir dere ammosubsidier til barna? Jeg tror de får 2 kr per/skudd eller kule i mitt skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærlig, er det noen som pod hadde vært villig til å la erverve halvauto så er det dfs. Med riktig opplæring, karantene og aktivitetskrav, etter ny lov trenger de jo ikke disse livsfarlige 30skuddsmagasina heller.

Tenk sveitsere og sg550

 

sånn mtp kost så kan man jo se hvordan man ligger ann ift andre idretter.

https://www.aftenposten.no/sport/i/Vb39jl/saa-mye-koster-det-aa-drive-ulike-barneidretter-i-norge-40000-kroner

 

Link to comment
Share on other sites

Siterer meg selv her. Dere som mener 6.5mm er for dyrt, hvorfor er dere ikke interessert i en slik løsning? 

 

"Uansett så kunne et rekrutteringsfremmende tiltak vært å tilbydd alle å skyte kal 22lr i paralelle klasser på 100m til de som fins i dag. Og la alle klasser der folk ønsker å skyte grovkaliber få gjøre det på 200m. 

Da kunne de som vil spare ganske mye melde seg på 100m og skyte stevner med en brøkdel i ammokostnader. Sånn i tilfelle ammokostnader gjør at folk slutter ville jo dette blitt et scoop? "

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bly said:

Gir dere ammosubsidier til barna? Jeg tror de får 2 kr per/skudd eller kule i mitt skytterlag.

Her jeg holder til betaler ungdommene Kr 3.50 pr skudd for 6,5x55. De voksne blir også subsidiert men ikke så mye.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo for min del kunne det gott vert slik. Men som det er nå får jo ungdommen ca dobbelt så mye subsidier pr skudd som de voksne. Men for de av oss som lader selv og kjøper subsidierte ladekomponenter blir jo ikke skuddene veldig dyre.

Vi har jo flere som skyter inne en ute. Mange som faktisk skyter veldig bra miniatyr men som ikke får det til ute og derfor ikke deltar der. Min tanke er derfor at om en tillater bruk av 5.56 i sauer 200 str hadde vi fått med en del av disse også til å skyte ute. Selv har jeg ingen planer om å skifte kaliber da jeg skyter betydelig bedre med 6,5x55 en det jeg klarer med 22lr.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

En 8-10 stykker med smellforsterker på banen samens med ungene tror jeg er en dårlig ide.

For det ene skyter HK-klassen på 200m og unger på 100m, for det andre har ikke HK416 rekylbrems, og det er ingen grunn til å tillate det.

Det er uansett ikke verre å ligge ved siden av en HK enn en Sauer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, M67 said:

HK416 rekylbrems

Nei kanskje ikke rekylbrems men den har nå en smellforsterker frempå pipa. Var på banen samens med en kollega for litt siden. Jeg skjøt med Tikka T3x i 223 og han med HK416 fra heimevernet. Og det er da ingen tvil om at hanes smell fra HK416 oppleves som mye kraftigere en smellene fra min Tikka. Men det fineste med dette var jo at når jeg skjøt samens med han fremsto jo min Tikka som et superpresist våpen.😄

Link to comment
Share on other sites

Du tror ikke dette har noe som helst med å gjøre at HKen har 41,6 cm pipe og er fôra med kraftig ammunisjon som skal veksle både rifler og MGer? Det er bare tull å kalle det smellforsterker, den sprer ikke gassene mer enn en bar munning. Den bare kontrollerer hvor de spres - i en halvsirkel over horisontalen, i stedet for 360 grader rundt.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

HKen smeller overraskende mye for mange, men ikke noe i nærheten av ei rifle med rekylbrems.

Hvem er forresten mest interessert når noen tar fram en AR på 100m standplass, jo ungene... (alle unger burde ha en MP7)

 

K

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hva skal vi med fiender som motarbeider skytesporten når vi har venner i skyttermiljøet som gjør nesten det samme.

Det må da være viktigere å få flest mulig til å skyte enn å finne grunner til at det ikke går.

Det spiller vel ingen rolle hva det skytes med eller hvor bare skytterne trives å har det moro.

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

 

6 minutes ago, M67 said:

HKen smeller overraskende mye for mange, men ikke noe i nærheten av ei rifle med rekylbrems.

Hvem er forresten mest interessert når noen tar fram en AR på 100m standplass, jo ungene... (alle unger burde ha en MP7)

Jo unger synes jo det er stas med slike våpen. I min tid som ungdomsleder i laget tok jeg av og til med MP5 på banen og lot ungene få skyte noen skudd vær med den og det var alltid stor stas.

Men hva som skal til for å få opp rekruteringen og ikke minst få den til å fortsette når de skal over på 200m er jeg jaggu ikke sikker på. 

Link to comment
Share on other sites

@nhd, jeg vet du skyter med mye gøy og bra er det. 

 

I 1990 kostet Sierra rektutt-fabrikkammo til 6,5x55 tre kroner per skudd. Det var forbudt å lade selv i rekrutteringsklassene. En gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var 177.300 kroner. 

 

I 2020 kostet rekruttammo 8,80 kroner skuddet og gjennomsnittslønnen var 585.000 kroner. Altså har lønningene steget fortere enn ammoprisene - og i dag kan man spare på å lade selv. 

 

At vi må gjøre noe for å få flere med når de blir 16-18-20, ja. Men jeg tror ikke rett medisin er å droppe grovkaliber, flytte inn og avskjære oss mer fra jegere og andre skyttermiljø. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@bobleJeg vet alt dette. Likevel sier DFS-skytterne at ammopris er den største utfordringen. Når skytterfamilien sier til meg at de ikke har råd til mer enn to stevner i måneden, kan jeg selvsagt dra frem pris- og lønnsutviklingen, men jeg er redd det ikke får dem til å skyte flere stevner.

Var det like mange stevner per sesong i 1990? Kanskje den som skjøt to stevner i måneden ikke var helt utenfor? Jeg var dessverre ikke med da.

Link to comment
Share on other sites

Boble: Tror ikke den rekruttpatronen kosta mye over 2 kr i 1990. (Tror heller ikke sierra kula kom før året etter. I 1990 skjøt vi enda mer raufoss sin egne rekrutt patron med flat kule og omladde hylser var og i bruk....) 

Men om du sier den kosta ca 2.50 i 1991-92 så blir vi sikkert ca enige :)

 

nhd: folk skyter mye mer stevner og trener langt mer enn i 1990. Overgangen til elektroniske skiver har gitt et markant hopp i patronforbruk og antall stevner vi skyter på banen . 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

I kommunen min er DFS snart utdød. Vi har 3 lag innen DFS. 2 lag har ingen skyttere som skyter DFS program, og består kun av jegere som skal skyte pliktskuddene sine. Det siste laget som jeg er med i har nå ca 8 skyttere fra minste til eldste. 4 av de er godt over 70 år. Resten er jegere og vi har ei lita PRS gruppe som bruker anlegget fast en dag i uka. Så jeg tror at om få år er også vårt lag kun DFS på papiret.

Link to comment
Share on other sites

støtter forslag om sivil klasse for 416. jeg skyter en del på dfs banen lokalt. men stort sett med ar 15 eller jaktrifle. hadde jeg kunnet delta med en mr223 så hadde jeg faktisk giddet å skyte stemner, å det er jeg nok langt fra alene om. nå som det er magasin begrensinger så ser jeg ikke hvorfor noe skulle være i veien for dette. har tilgode å se noen bli imponert over en 200str. men når noen drar frem en ar 15 eller lignende så skal alle under 50 gjenere prøve å vil ha en selv ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var aktiv 91-96 og har flere ungdomsmedaljer fra den perioden. Vi skjøt med fabrikkammo og tror det var ca 30 stevner i året i Namdalen. Forbausende mange stevner.  Vi dro ikke lengre, annet enn på LS og når vi var på LS skjøt vi det programmet og ikke 10 stevner rundt om LS arena.
 

I den tiden holdt et sauer løp foret med rekruttammo 3 sesonger. Geværet var ubeddet og man hadde 2 hullkorn og 3-4 magasiner. Første skytterjakkken var hjemmesydd. 
 

Det jeg kanskje prøver å si er at det i dag har blitt et utstyrsjag, løpa holder visstnok kortere og ungdommer skyter mer. Skytterklær osv. Man må jo ikke skyte 100 stevner i året, da skjønner jeg det blir dyrt.
 

Nå som senior skyter jeg 10-15 feltstevner og det er kjekt det. Forsvinner feltskyting i dfs blir det prs istedet, med kobberkuler om så det blir blyforbud. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...