Jump to content

Var virkelig dette nødvendig av DFS?


Mas-36

Recommended Posts

@høggern det kan stemme, jeg startet i 90 og hadde første fulle banesesong i 91. Seniorammo kostet 3,20, litt avhengig av kule. Typisk stevneinnskudd var femti kroner, i dag er det 150. 

 

Jeg var i et annet samlag da enn nå, men vi skjøt stevner hver helg, ofte lørdag og søndag. Forskjellen er at det var oftest 25-skudds program, dvs 33 skudd med prøve. I dag skyter de fleste femti skudd på et stevne fordi det er omgang og fritt antall prøveskudd. Løpene slites også mer fordi vi skyter på 35 minutter, ikke en time som før. 

 

Vi trener annerledes og bedre; før var det ett lag på standplass, ett i grava, skyt og bli ferdig, bytt. Nå skyter vi på elektronikk, vil arvingen banke 100 skudd på en kveld så er det ingen standplassleder som forbyr det.

 

Selvfølgelig gir treningen resultater; sist på 1990-tallet var kravet for klasse 5 237 poeng, nå er det 241. Hvor mye mer må du trene for å løfte deg fire poeng? Jeg kan svare for meg selv; ganske mye. De aktive anno 2021 er ganske mye mer aktive enn tilsvarende i 1996. 

 

Det som virkelig har forandret seg er at det er mye mer kjør i innendørssesongen også. Det er to, tre, fire stevner hver helg, og selv om hvert koster 150 kroner mindre i ammo enn ute så drar det også penger. Før var 15 m et langt gjesp, et nødvendig onde, som å spille fotball på grusbane eller å trene styrke for å bli bedre på ski. Nå er det en egen sesong og pengesluk fordi det aldri blir noen reell sesongpause. 

 

Mesteparten av den relative kostnadsøkningen de siste 30 årene kommer altså av mer aktivitet, ikke at sporten er dyrere skudd for skudd. Er det da riktig å bytte konkurranseform, eller kommer folk til å bruke like mye penger på enda flere innendørsskudd - og fremdeles klage på at det er for dyrt? 😉

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@boble Meget interessant. Jeg har flere ganger tatt opp spørsmålet om vi har for mange stevner. I mitt samlag kjøres det såkalt karusell der alle stevner, 15m, felt og bane er med i hver sin karusell. Dermed presses en til å delta på alle stevner fordi det er karusellene som teller. Flere er med på tilsvarende også i nabosamlagene. Det er selvsagt et personlig valg, men det skaper et gruppepress. 

Link to comment
Share on other sites

Boble sin beskrivelse passer bra med min egen opplevelse. En trening i 199x bestod for meg av 50 min skyting, 30 skudd avfyrt, og 50 min anvisning for den som anviste når jeg skjøt. 

2 timer totalt med litt forflyting og skifte av tøy og 30 skudd. I dag skyter jeg 4x så mange skudd på samme tida om jeg vil. 

Link to comment
Share on other sites

Dette er sant nhd. Vi ser i vårt lag en økning i samarbeid og sosialt miljø nå når det ikke er stevner man skal løpe på hele tida. De som normalt er på alt av stevner og de som ikke er, er sammen og trener eller bare har det gøy.


Fra sist trening, som var felt, ute, ettersom alle skytterungene ville være ute.
FBAAAAD0-7C28-47AF-8EE9-D5FF3676BED9.jpeg.b06777129429877ddba4f93e307a331e.jpeg

Vi har jo heller ikke anledning til å masserekruttere nå, så vi kan gjøre en ordentlig jobb med de vi har.

 

Det er noe å tenke på

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men en ting slo meg. Nå som de patetiske reglene for kjøp av lange drapsmagasiner har kommet, så kan de jo faktisk brukes som argument for f.eks. MR223 i DFS. Fordi man da, selvsagt, bare kan få kjøpt fem skudds magasiner til den. Og da er jo alt såre vel, siden magasin med plass til flere skudd tydeligvis er en viktig faktor i det som gjør at vi har så utrolig mye kriminalitet og utallige drap med sivile halvautomatiske rifler...

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Tjukkas said:

Får håpe det blir såpass tid mellom alle stevenen at jeg som bare betaler kontigent for å få tilgang til bane, slipper til innimellom....for all den stevneskytinga har jeg ikke økonomi til :D

Jeg trener aldri ute skyter kun stevner. For meg å skyte ute på bane uten å konkurrere med noen er jo bortkasta ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

@bardp min eneste ambisjon med skytingen er å slippe til å skyte fordi skyting i seg selv er moro. Min eneste motstander er meg selv og en kropp som er totalt motstander av at jeg skal drive med noe som helst. Så noe høyere aktivitetsnivå en å smelle avgåprde noen skudd en gnag eller annahver uke, har jeg ikke. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Tjukkas said:

Så noe høyere aktivitetsnivå en å smelle avgåprde noen skudd en gnag eller annahver uke, har jeg ikke.

Der har du oppsummert noe av problemet, de som ikke vil være med på kjøret, men bare vil skyte for å ha det moro blir satt til side, de er ikke seriøse nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Per-S said:

Der har du oppsummert noe av problemet, de som ikke vil være med på kjøret, men bare vil skyte for å ha det moro blir satt til side, de er ikke seriøse nok.

Her er det nok ulike tradisjoner rundt i landet. Vår bane er åpen fire dager i uken, og alle er velkommen så lenge de følger vanlig skikk og bruk på en skytebane. Det er ingen som spør om intensjonene vedkommende har med skytingen. Vi har en egen dag spesielt for jegere, og da får de til og med kaffe helt gratis :-)

Link to comment
Share on other sites

Det ville jo være synd. Men lokalt her var vi ganske mange i gubbeklassen aldersmessig, med jaktgevær,  kikkertsikte og "turklær" sist vi fikk skutt på utebanen før påske. (kommunen har vært ganske så nedstengt siden vinterferien). Og banen er ganske så oppgradert med elektroniske skiver på 100 og 200 meter, og når snøen forsvinner planlegger de å sette opp elektroniske skiver på 300, 400, 500 og 600 meter også. Fundamentene er klare. Håper det har tenkt på blyoppsamling når de har laget bakstoppen. 


Men jeg skkulle øsnke det fantes egne baner for jaktmessig skyting , med treningsmuligheter osv. Mulig man har det andre steder, men ikke her. Så da får man være useriøs i DFS i stedet....

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, nhd said:

Her er det nok ulike tradisjoner rundt i landet. Vår bane er åpen fire dager i uken, og alle er velkommen så lenge de følger vanlig skikk og bruk på en skytebane. Det er ingen som spør om intensjonene vedkommende har med skytingen. Vi har en egen dag spesielt for jegere, og da får de til og med kaffe helt gratis :-)

Det er bra, slik skulle det vært alle steder.

Dessverre er det en menneskelig svakhet å se ned på de som driver med noe annet enn det en selv bedriver. Jeg ser gang på gang at de som styrer skytebaner lager hindringer for de som driver med andre skyteformer. Det gjelder ikke bare gamle gubber i DFS som mange vil ha det til. Problemet er like stort i NJFF foreninger, pistolklubber osv. 

Kort og godt et universelt problem.

Dessverre!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, nhd said:

Tenker du da på bevegelige mål? Hvis ikke er det jo bare å bytte ut et par rundskiver med dyrefigurer.


Vel, de hadde oppe en skive med reinfigur på 100 metern sist. Regner med den stod igjken etter jegerprøveskyting i høst. 
Vet ikke om de har noe annet. Og som helt fersk vil jeg ikke lage noe styr. 


Er glad bare jeg slipper til. SÅ sånt får bli om de har, når jeg blir varmere i trøya. :-D


 

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte å finne ut av skytemulighetene hos NJFF, men de svarer ikke på henvendelser, og det lokale laget har knapt noe info på hjemmesiden. 
Men det ser ike ut til at de har noe annen aktivitet enn jegerprøvekurs, hagleskyting og står som arrangør av jaktfeltskyting et par ganger i året. 
HAr ikke klart å finne ut om deter mulig å trene rifleskyting i regi av dem. men det ser ikke slik ut. Så det fikk bli DFS. 
Det er vist eneste alternativet for jegere som ønske rå vedlikeholde skyteferdighetene her i distriktet

Slikt setter det jo kjempebra med kikkertklassen. Og det kan godt tenkes at jeg får lyst å prøve meg på feltskyting etterhvert. 
Men det er egentlig jaktfelt og trene på det jeg har lyst å drive med. Får se nåpr man kommer mer inn i miljøet. 
Det må da foregå mer en dette rundt omkring her?
Nå er vi jo i en untakstilstand også....alt som er organsiert er stengt ned.


En ting er sikkert. Om den lokale banen en gang stenger fordi de ikke kan drive med blyforbud, vile det være katastrofalt for slike som meg.
 

 


 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Om en ønsker å skyte på dyrefigurer og løpende vilt er det jo bare å dra på NJFF sine baner der er det da slike muligheter. Selv er jeg alltid innom der noen ganger i året for å få skutt litt på løpende elg.

DFS er jo i hovedsak en organisasjon for de som vil skyte på runde skiver på 100 og 200m samt feltskyting.

Skulle jeg finne på å ta opp pistolskyting ville jeg hendende meg til pistolklubben og ikke stille meg opp og skyte på DFS sin bane. 

Link to comment
Share on other sites

@bardp
Jeg bor på ei øy i Troms, så valgmulightene er svært begrenset. Så det får bli DFS, da får jeg i alle fall skutt. Derfor taknemmelig for at kikkertklassen finnes. :-D

Ifølge banekartet til NJFF skule det være en jaktfeltbane i nabokommunen, men da jeg tok kontakt, viste det seg at den banen er en DFS bane det også, og at de arrangerer jaktfeltstevne der et par ganger i året....NJFF har bare haglebaner...



Det over var bare et hjertesukk om hva jeg ønsker meg. Men som betsfar sa: Du kan ønske i den ene handa og skite i den andre, så kan du fortelle hvor du har mest. :-D

 

 


 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Kikkertklassen i DFS ja. Hvor sunt er det for ei normal jaktrifle å skyte 25-35 skudd på så kort tid som DFS program er? Vil tro et vanlig jaktvåpen har nesten rødglødende pipe etter ei slik økt? Blir mye utslitte piper for børsemakere om folk blir aktive på slik skyting?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Rugerdud said:

Hvor sunt er det for ei normal jaktrifle å skyte 25-35 skudd på så kort tid som DFS program er?

 

Dette tok jeg opp i en tråd, for akkurat 5 år siden. Jeg ville ha 3-skudd-serier på felt, og kortere serier på bane, bl.a. pga. mirage, men det gikk de fleste på forumet i mot (førsteinnlegget er høringssvaret til DFS, så der i gården bør man ha vært obs på disse problemene):

 

https://www.kammeret.no/topic/73023-jegerklasse-og-klassestruktur-i-dfs/

 

Hvis man klarer å slite ut ei pipe i 308 W / 30-06 på trening, har man virkelig trent! "Magnum"-aktige kalibre, som 6,5x55 derimot, slites mer, men det er et fenomen som ikke akkurat er ukjent for DFS-skyttere.

 

Er man bekymret for at pipa blir for varm, kan man bruke det gamle tricket fra Krag-tida, ta med ei bøtte kaldvann, og ei golvfille, på standplass!

Link to comment
Share on other sites

@Rugerdud Siden  jeg ikke har planer om å skyte konkuranser skal det nok gå greit. , og velger å bruke min egen tid. Sist var ikke løpet varmere en at jeg kunne ta i det med fingrene. etter 30 skudd, selv demperen var ikke varmere enn det.. Jeg trenger ikke på død å liv skyte så mange skudd heller. Og jeg kan veksle mellom 2 forskjellige rifle, om så skyte 5 skudd med jaktrifla, og 10 med salongen....eller ta meg en kaffepause mellom hver serie. Jeg skyter jo ikke noe bestemt program, Jeg bare skyter

Og skulle jeg tenke slik, kunne jeg like gjerne plombere børsa og henge den på veggen. Jeg vil ikke være en sånn jeger som bare har skutt 30 skudd i året med jaktrifla.... :-D  

 

 

 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

@Tjukkas Forskjell på å bare kose seg med skyting og å skyte program ;) Selv bedriver jeg tiden med å kose meg med skyting og trening til jaktfelt( der er det ofte lang tid mellom seriene og du har sjelden varm pipe. Kanskje bare der de har 2x5 skudd før anvisning, men det er ikke ofte eller mange plasser de har. Det vanlige er 3-5 skudd så skal det anvises, klages, noteres, så går vi til neste hold. Hvor det da skal ventes på alle deltagere i laget, fortelles skytestilling antall skudd osv osv før det skytes igjen. Liker det bedre enn DFS og andre grener det det skal stresses og pankes ut skudd fortest mulig :P

 

@Jegermeistern At 308 og 30-06 piper ikke kan skytes ut er jo bare tullpreik fra de som mener det. Joda de tykke Sauer og Mauserpipene i de kaliberne taklet flere skudd enn tilsvarende i 6,5x55, men når pipa er 15mm og ikke 21mm blir den mye varmere og slitasjen blir større.

Link to comment
Share on other sites

Skulel gjerne skutt jaktfelt, og trent på det. Men har bare DFS banen til rådighet. Skal prøve å komme meg til et jaktfeltstevne når ting blir norlamt igjen. Om så bare for å se hvordan det foregår. Så kan jeg jo prøve å legge opp den skytingen jeg får gjenomført så nært jeg kommer. 
De skal jo sette opp blink på alle hold ut til 600 meter her. Så det kan bli artig etterhvert å se hva jeg får til. Selv om det "bare" er en DFS bane....
Man er i alle fall fri til å skyte i det tempoet , og så lange eller korte serier man vil, så lenge det ikke er stevne med tilhørdende program. Så jeg håper det ikke blir så mange stevner at man ikke slipper til med ren mosjonsskyting :-D

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan det godt hende jeg gjør til neste vår Men denne våren arrangeres de ikke noe enn så lenge her pga av lokale corona restriksjoner, ser det ut til. Organiserte arrangement har ikke vært tillat siden en idiot fra Osloregionen absolutt måtte legge vinterferien hit, gå rett på trenningssenter og smitte halve byen, + omkringliggende kommuner. Venter med gru på resultatet av påskeferien....

Men jeg er i alle fall taknemmelig for at kikkertklassen finnes. Den gir i alle fall en mulighet til å få skutt på DFS sine vilkår. ALt er bedre enn at børsa bare står i skapet, og tas fram en gnag i året for å skyte obligatoriske skudd....eller ikke i det hele tatt, siden jeg ikke skal på elgjakt. SÅ for å bringe det litt til hav diskusjonen har handlet om. Dersom DFS flytter inn, og grovriflebanenen forsvinner, vil det være katastrofalt for slike som meg. KAn tenke meg at for magbe jegere er DFS banen eneste sted de får skutt noe i det hele tatt. 



Og hvem vet, kansje kjøper jeg en Krag og skyter litt med den og, bare fordi jeg har lyst :-D

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Kikkertklassen i DFS ja. Hvor sunt er det for ei normal jaktrifle å skyte 25-35 skudd på så kort tid som DFS program er? Vil tro et vanlig jaktvåpen har nesten rødglødende pipe etter ei slik økt? Blir mye utslitte piper for børsemakere om folk blir aktive på slik skyting?

For det ene, så tar et feltprogram flere timer. Det er som regel 2 6skuddsserier med noen minutters mellomrom, og så avgårde til neste hold.

Det er heller ingenting som forbyr en å skyte med ei egnet rifle i kikkertklassen. Det er ikke vektbegrensning, og heller ikke begrensning på tykkelsen på pipa...

Mirageband er lov, 

Blir pipa utslitt kjøper man ny. Tenk om man i motorsport diskuterte å rette ut svinger for å slite mindre dekk?
 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mye som er lov, men for den som har 2-3 jaktrifler da og ikke vil ha ei 6-7-8kg rifle til kun å skyte kikkertklasse så blir det ikke mye moro. Felt er felt og bane er bane med dunder og fjas. For all del kos dere dere som liker det, syns bare det er rart at den største skytterorganisasjonen skal lage dritt for alle andre som vil skyte. Jo flere medlemmer jo hardere stiller du når stat vil lage begrensinger, men vi ser jo stadig at organisasjonene ikke sier noe så lenge det ikke plager dems medlemmer. Tenk så sterkt vi kunne vært om alle var samlet under en fane.

 

Ellers dette med det er bare å kjøpe ditt og kjøpe datt det er fint det for den som har så god inntekt. Andre må kanskje stå over noen skytinger fordi de ikke har råd til å kjøpe inn krutt den måneden fordi bilen måtte repareres eller lignende.

Edited by Rugerdud
  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Rugerdud said:

   -   syns bare det er rart at den største skytterorganisasjonen skal lage dritt for alle andre som vil skyte.

 

"Den største skytterorganisasjonen" gjør vel som enhver annen organisasjon, arbeider for medlemmene sine.

 

DFS endret sine bestemmelser for "Jeger"-klassen, til den nye "Kikkert"-klassen. Skyteprogrammet for denne klassen er omtrent som de andre programmene i DFS, av den enkle grunn at det skal kunne passe inn i et stevneprogram.

 

Hvis man mener dette er "å lage dritt", har man, grovt sett, 3 alternativer:

 

A: Sitte på r***a og skrive sure innlegg på "Kammeret" og andre fora.

 

B: Gå sammen med andre interesserte, og danne sin egen organisasjon, som lager det perfekte opplegg.

 

C : Gå inn som aktivt medlem i skytter-LAG, fremme forslag for lagets årsmøte, og møte opp og argumentere for det. Hvis det blir vedtatt, og dermed oversendt til samlagets ombudsmøte, la seg velge til ombud, møte på ombudsmøte, og argumentere der også. Får det gode forslaget flertall også der, blir det sendt over til DFS, for å tas opp på skyttertinget.

 

(   -   og ja, det går an, hvertfall i DFS. Det var jo forslaget til valgkomiteen, å vrake en president som er villig til gjenvalg, som var grunnen til at jeg gjenopplivet denne tråden).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Jegermeistern said:

A: Sitte på r***a og skrive sure innlegg på "Kammeret" og andre fora.

 

B: Gå sammen med andre interesserte, og danne sin egen organisasjon, som lager det perfekte opplegg.

 

C : Gå inn som aktivt medlem i skytter-LAG, fremme forslag for lagets årsmøte, og møte opp og argumentere for det. Hvis det blir vedtatt, og dermed oversendt til samlagets ombudsmøte, la seg velge til ombud, møte på ombudsmøte, og argumentere der også. Får det gode forslaget flertall også der, blir det sendt over til DFS, for å tas opp på skyttertinget.

A. Trenger ikke det da banen her er snart tom for DFS skyttere så er nesten alltid alene eller med andre jegere, BR og PRS folk.

B. Nja, som alle andre gidder jeg ikke. Da det er helt ok på banen her i mangel på aktive DFS.

C. Ikke misset et årsmøte på 10 år annet enn det året jeg lå med brukket bein på sykehuset. Kommet med mye forslag og sittet i styre i 2 år også uten å få til annet enn å komme med forslag som ble stemt ned av de andre. Men det gjør ikke noe, bor på bygda så når jeg ikke gidder mer så kan jeg skyte i hagen med .22 og luftvåpen til krampa tar meg.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Her må standplass låses og skiver senkes ned i det som var den gamle anvisergrava i gamla dager, da denne byen i alle år har vært plaget med svært så mobile drittunger som  reiser rundt  og herper alt de greier å få kleptomanpølsene sine fatt i. Ingenting som er bra får stå i fred. (jeg er seriøst for gjeninføring av gapestokk)


Tilbake på 90 tallet, før hele samfunnet vårt ble overtatt av tantene, og alle ble redd for alt (hva fanden gjorde dere med dette løandet de årene jeg var vekk!) hadde vi en en bane som var åpen for alle. Var bare å heise den røde blåsa i flaggstanga, sette opp en blink og skyte til det verket. Det stod en skytebenk der også. Vi passet bare på at vi ikke skjøt alt for mange av sauene som gikk og beitet der, og stanset for høflighets skyld skytinga når bonden durte forbi standplass på traktoren sin....vi hørte jo at han kom. 

Drømmen er at vi var der, jeg. Men vi er ikke det tilbake, tannkremen er presset ut av tuben. så det får bli DFS sitt opplegg... 
Men hadde det fantes et annet tilbud for treningsskyting, helts uten konkuransepress, hadde jeg brukt det. 

Situasjonen min kan i grunnen sammenlignes med bare ville gå seg en skitur, i godt vær i helgene, mens man tvinges til å gå skirenn for å få brukt skiene. AT man har en kikkertklasse har i alle fall gjort det mulig å gå seg en skitur i oppkjørte løyper, uten å måtte melde seg på skirennene. 

 




 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Vår bane er åpen for medlemmer 10-12 timer i døgnet. 357 dager i året. Det er en bra ting. Men:

Vi har elektroniske skiver som folk faktisk bruker til å henge ting på hviten av og skyte på det. 

Vi har hatt folk som har brukt veggen på standplass til å teste hagla på  

Vi har hatt folk som har skutt med hagle gjennom et uthus som er på baneområdet. 

Vi har hatt folk som bærer benker fra standplass fram for å skyte litt på de. 

Vi har hatt ikke medlemmer som kjefta oss ut da vi påpekte at medlemskap var en forutsetning for bruk. 

Osv.

Fortsatt lar vi alle medlemmer bruke banen fritt. 

Link to comment
Share on other sites

Høggern, den skytebanen som er igjen, ligger 2 km i luftlinje fra sentrum, midt i vårt mest populære turområde, med flere barnehager og skoler inafor kilometern, ommringet av boligfelt på 3 sider. Så tror de er litt restriktive med skytetider. Eller sås har vist medlemmene tilgang. Jeg er bare for ny til å ha fått koden til døra, og kursing skiveheis....regner med at det ordnenr seg sånt sett etterhvert. Banenn er bare åpen for skytinng fredag, lørdag og søndag per nu. Og det kan ikke være organsiert. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, M67 said:

@Rugerdud,  Folk skyter banestevner med helt vanlige jaktrifler, og de skyter meget godt. om du er redd for å slite ut løpet å jaktrifla så bruk ei anna rifle, er du bare redd for slite ut riflene dine, la vær å skyt ;)

 

K


Kan godt hende jeg kjøper ei gammel banebørse i 6.5, så sparer jeg løpet på jaktrifla litt, og får brukt litt billigere kuler. Når den er oppbrukt koster ei ny fra FINN det samme som 2 bokser krutt...de kan jko avhendes gratis hos purken, samtidig som man leverer ny søknad. Så om man passer på å gjøre det mitt i mørketida når utebanen er stengt, skal nok det gå greit, lol

Hvem vet, kan hende det blir så artig at jeg til slutt ender opp med en Sauer, hehe


 

Link to comment
Share on other sites

I områder med begrenset banekapasitet er det utrolig mye skyteglede med luftvåpen. Og da mener jeg ordentlige luftvåpen som stort sett kan brukes over alt. 

 

Feilen de fleste gjør er at man bruker for lite penger på luftvåpen for å få maks skyteglede.

Hvis jeg skulle kjøpt ny luftpistol nå hadde det garantert blitt Steyr LP50 med 5-skudds magasin. Lånte en slik en periode og gliset gikk nesten rundt hele tiden. Den fungerte også utrolig bra for meg på 25m banen så skal jeg være stygg forstår jeg ikke hva vi skal med 22 og grov her 8) Jeg har faktisk aldri skutt bedre på 25m med noen pistol.

Hvis behovet hadde vært der hadde jeg gladelig ofret en Zeiss eller to eller ei rifle for denne. Inntil videre har jeg det nesten like gøy med min gamle Feinwerkbau. På luftrifle gjelder egentlig det samme.

 

Nå har alle baner vært stengt i påsken i mitt nabolag men jeg har greid å få ut ca 1000 skudd med luft på hytta sammen med ungene. Nesten gratis..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tjukkas said:

Høggern, den skytebanen som er igjen, ligger 2 km i luftlinje fra sentrum, midt i vårt mest populære turområde, med flere barnehager og skoler inafor kilometern, ommringet av boligfelt på 3 sider. 

 

 

"Min " skytebane ligger 100meter fra et kjøpesenter, kanskje 500 meter fra et stort boligfelt og fylkets 2dre største kjøpesenter, vi har bedrifter på 2 kanter og turområder på de andre 2. Før komunen sentraliserte barnehagene hadde vi barnehageunger i gapahuk ved standplass. Åpen for skyting i sesongen, organisert, alle dager unntatt fredag og søndag. Og alle dager med de unntakene som står i skytterboka for de med nøkler. Terskelen for å få nøkkler er rimelig lav, prisen er at en må gjøre en innsats.

Neppe mange som skjønner hvor mye jobb som ligger bak noe så enkelt som nødvendig goodwill til å få drive på slik. Langt mindre innsatsen som er lagt ned på å bygge anlegget (byggestart i -94, fra scratch). 

Her skyter DFS, jegere, praktisk, langholdswannabee, svarkrutt og de som må skyte for å få hylser å lade opp.

Vi har en fast gjeng som klager på det meste, de må bare få lov til det. Det er i grunnen det eneste de bidrar med...

Link to comment
Share on other sites

Går bare og venter på at det skal bli aktivitet å hjelpe til med jeg....sånn utover å hjelpe til med å gjøre klar til skyting, og lukking når vi er ferdig, som alle tar i et tak med ved behov. 

Det er ikke lov med arrangement for tiden. Skytingen som foregår er vist at noen som har nøkler bare drar og skyter, også får bare vi som ikke har enda henge oss på. Fikk vært med på en sånn seanse rett før påske og det var jo veldig trivelig. Da det ble god tid til selve skytingen, akkurat slik jeg liker det :-D

Er ikke så lysten på å skyte stevner og slikt sjøl, men kan altids ta i et tak når de arrangeres om jeg kan brukes til noe, dersom det gir meg mulighet til å få skutt på egenhånd når det passer innafor begrensningene klubben måtte ha.

Hehe bestefar tok ikke i et våpen etter krigen, han var kjent som en habil skytter før krigen. Men han var aktiv i skytterlaget til han la seg i penalet....


 

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo bare å hive deg med på stevner. Det er ikke resultatet som teller men deltakelsen. Denne lista brukes jo til andre ting også så det er viktig for laget å ha så mange deltakere på stevner som mulig. Og den dagen du søker om Sauer 200 str nr 6 er det greit å kunne vise til at en har vært aktiv skytter.

Link to comment
Share on other sites

Som agt , det der syns jeg er en trist holdning. Jeg ser for meg å hjelpe til under stevner, etc. Men kan ikke være med selv av økonomiske grunner, og fodi jeg ikke sysn konkuranser er gøy rett og slett. Jeg forstår jop at man må ha krav til erverv av våpen, men ikke til deltageløse i konkuranser for å få slippe til å trene. Det må jo utelukke ganske mange som ellers ville vært med i skytterlagene. Noen av dem ville helt sikkert latts eg friste til å bli såkalte aktive skyttere....

 

Link to comment
Share on other sites

Det er det sikkert for de som er intresert og har økonomi til det. For meg er det å få skyte mer en nok. Og blir det litt rekyl er det ekstra stas. 
Mengdetrening vil nok skje med .22, men så lenge jeg klarer å skrape sammen til kuler og krutt, vil jeg foretrekke å skyte med grovbørsa. Om så bare en enkelt serie, som belønning etter en en økt med salongen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

Som agt , det der syns jeg er en trist holdning. Jeg ser for meg å hjelpe til under stevner, etc. Men kan ikke være med selv av økonomiske grunner, og fodi jeg ikke sysn konkuranser er gøy rett og slett. Jeg forstår jop at man må ha krav til erverv av våpen, men ikke til deltageløse i konkuranser for å få slippe til å trene. Det må jo utelukke ganske mange som ellers ville vært med i skytterlagene. Noen av dem ville helt sikkert latts eg friste til å bli såkalte aktive skyttere....

 

Hva synes du er en trist holdning? 
At det bør stilles enkelte krav til bruk av elektroniske skiver?? 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...