Jump to content

Sauer 202 Wild Boar vs R8


freezingduck

Recommended Posts

Som ei dedikert drivjaktsrifle til villsvin, hva ville dere valgt av Blaser R8 og Sauer 202 Wild boar?

Har R8 fra før, men kom over ei Sauer 202 Wild Boar til en god pris og har alltid hatt sansen for den.

Er det evt noen som har erfaring? Hadde jo vært fint med 8 skudds magasin hvis det blir et kjempedriv, selv om jeg ser sjansen som liten at man blir plaget av blaserens 4 skudds magasin.

Edited by freezingduck
Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med drivjakt på villsvin eller 202, men "har sansen for"/"har lyst på" er ofte utslagsgivende for meg i hvert fall :)

 

Har 2 R8 nå og ser ikke for meg å ikke benytte en av dem med enhver anledning riktignok. Er jo fantastiske børser på alle områder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier bare at med std config på disse riflene skyter man bedre med 202 enten man er en god eller dårlig skytter.

 

60cm matchpipe på R8 tilsvarer vel 50cm pipe på 202. 60cm+ er ideelt på 202. Da må man ha makslengde på R8 med frontdemper for å oppnå tilsvarende. Prinsen på youtube bruker 65cm custompipe i 270 på 202'en.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis man konfigurerer dem helt likt med samme skjefte, feks kkc, og lik balanse blir det vel nesten hipp som happ.

Jeg tror alikevel jeg hadde gått for 202 pga tilgang til billige piper fra Sauer, Blaser(!), Våpensmia og Schultz&Larsen jaktpiper. 

Link to comment
Share on other sites

Hvilken klarer man å repetere raskest med da? Jeg bruker 202 i 9,3x62 på villsvin, men ser fordelen med høy hastighet på drivjakt, må kanskje skifte til 30-06 (som jeg har til 202) eller 270. 202 er etter min erfaring veldig rask å repetere, men jeg har så langt klart å holde meg unna R8, så har ingen sammenligningsgrunnlag. 

 

Må nok kjøpe en R8 også, hmmmm, blir dyrt dette.......

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil ta raske ladegrep med lange patroner er Sauer 90 bedre enn både R8 og 202 pga låsing bak.

Sluttstykkevandringen på en Sauer 90 i 30-06 er kortere enn en R8 i 223.

R8 har også en ulempe med at hånda er på vei framover når den går i lås og dermed må "skifte retning" når man skal ta nytt grep. På boltrifler gir bolten på vei ned i lås en bedre "referanse" for nytt korrekt grep.

Det er bare å ta seg en tur på elgbanen og skyte dobbeltskudd på spranget og se hva man skyter best med.

Link to comment
Share on other sites

Bbach; Haugland i videoen er ikke i nærheten av potensialet sitt med den R8'en med tommelhull. Han hadde slått sitt eget resultat ned i støvlene med en Sauer 90/202. Se hvor urorlig rifla hans er under ladegrep og alle bevegelsene hånda hans må ta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Drivjakt i fjor med Tikka T3X Wild Boar 308w som er godt utstyrt til å være tikka, følger med 2 stk 10skudds magasiner med kryssmating. En drøm å skyte med. Fikk et villsvintog forbi meg på den ene posten og da gikk det syv skudd på rappen:)

 

Kanskje ikke på toppen av alle rifler til drivjakt, men en bra kandidat om du ikke vil tømme sparekontoen men allikevel ha en kvalitetsrifle du kan stole på:

 

https://www.jaktogfriluft.no/tikka-t3x-wild-boar-308-win-10-sk

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har ikke opplevd noen problemer enda i min 404 i .308win og .375H&H.

Samme i min 202 i 6,5x55 Swe og 8x57IS.

 

8x57IS pipa er fra Wild Boar modellen, merket på første runden på løpende elg at samlingene ble bedre. Tyngre pipe hjalp overraskende mye for meg, lade grepet gikk fortere med en ekstra gummi kule fra Aimpoint. Har fått montert lyddemper men ikke skutt med den montert men regner med at den tar bort litt følt rekyl og det blir lettere å følge målet når det smeller. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...