Jump to content

Helt vanvittig treffpunktsforandring.


oveo

Recommended Posts

var innom skytebanen her om dagen og opplevde noe merkelig. 

skøyt 2 skudd som gikk veldig fint... Men de to neste gikk plutselig veeldig høyt. blåste av 2 til. der gikk den ene normalt og den andre høyt igjen. 
Mistenkte rifla og gikk over den. montasje, kikkert og demper virket tilsynelatende bra. Fikk en annen til å se over i tillegg. 
Gikk da over til å legge rifla i benken og kontrollere den der. fikk samme utslag, så og si annet hvert skudd gikk høyt. så det var en samling der jeg hadde skutt inn, og en samling 15 cm over (hull i hull). Fikk banevakta til å skyte en runde, dog med samme resultat. 

Tok av demper og fikk en fin samling på 3 skudd. fikk ikke testa noe mer siden jeg var tom for ammo.  

Nå er det fellesferie og skytebanen er stengt en stund... 

 

Noen som har noen innspill? 

har skutt over 100 skudd med rifla i år og gått smekkert hver gang. og heller ikke hatt noen dunk i kikkerten. 
 

 

Er ei sako 85 Finnlight 6,5x55 med A-tec Carbon-02 M14/1 og Meopta R2 2,5-15 x56 med Leupold QR montasje. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, oveo skrev:

Vil jo tro at gjengene er 100 % når jobber er utført hos en børsemaker?  

Det er ikke sikkert. Har opplevd skeive gjenger fra børsemaker. Dessverre var det løpet kappet på kortest lovlig så måtte skaffe demper med mye større hull enn nødvendig for at kulene ikke skulle ta tak i demper :( 

Link to comment
Share on other sites

Man kan oppleve veldig mye rart med gjenger fra børsemakere rundt om kring.

 

Dessuten kan det bli veldig galt dersom man får universalgjenger fra en plass og demper fra en annen plass. 'M14x1' er ikke bestandig det samme for fabrikanter og børsemakere, av en eller annen avsindig grunn klarer de ikke å bli enige om toleranser.

 

Dersom du ikke kjøpte demper og gjengejobb samtidig kan det godt hende at ting ikke er helt som de skal.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, klabbogbabb skrev:

fabrikanter og børsemakere, av en eller annen avsindig grunn klarer de ikke å bli enige om toleranser.

De har ingenting med å bli enige om tolleranser. Dette er fastbestemt i standarder. Det børsemakere ikke klarer, er å være innafor standard tolleranse. Da hadde dempere som regel passet om hverandre.

Isteden så lager de gjengene ifht den enkelte demper og forholdsvis trange.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var en tur innom rafdal og kvale hos børsemakeren. Han kunne ikke se noen som tilsier de treffpunktsforandrigene jeg hadde opplevd. Demperen Var fint inni. 

Var riktignok litt slark i demperen før den var helt påskrudd. Men skulle ikke ha noe å si. 

Forklarte at jeg hadde tatt en grundig rengjøring. 

Så fikk beskjed om å teste mer.

 

Kanskje det bare var en grundig rengjøring som skulle til 

Link to comment
Share on other sites

På 17.7.2018 den 18.44, oveo skrev:

Var en tur innom rafdal og kvale hos børsemakeren. Han kunne ikke se noen som tilsier de treffpunktsforandrigene jeg hadde opplevd. Demperen Var fint inni. 

Var riktignok litt slark i demperen før den var helt påskrudd. Men skulle ikke ha noe å si. 

Forklarte at jeg hadde tatt en grundig rengjøring. 

Så fikk beskjed om å teste mer.

 

Kanskje det bare var en grundig rengjøring som skulle til 

Har opplevd noe samme. Da var det skjefte skruene som hadde løsnet noe. Var ikke merkbart før jeg festet de skikkelig

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Godt poeng. Både løse skruer og marginal klaring i løpskanalen kan være mulige syndere, med ekstra vekt på munningen øker risikoen for at pipa slår i stokken.

Ja og dette er ofte caser folk glemmer å sjekke. Hadde en på banen som ikke traff blinken og banna over kikkerten som ikke funka. Så røska jeg i løpet og der dingla skjefte skruene løs. 

 

Har du rifle er det bare å investere i momentnøkkel med en gang. Både for rifla og ikke minst kikkerten sin del. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset!  Hadde ikke tenkt på det i det hele tatt!  den bakre torx skruen var ikke like stram som den fremme. 

Har ikke gått til innkjøp av moment nøkkel enda. Men med fornuftig stramming med verktøy som fulgte rifla, så tok jeg et halvt turn til. 

 

Hvilket moment skal en ha på disse? 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, oveo skrev:

Takk for tipset!  Hadde ikke tenkt på det i det hele tatt!  den bakre torx skruen var ikke like stram som den fremme. 

Har ikke gått til innkjøp av moment nøkkel enda. Men med fornuftig stramming med verktøy som fulgte rifla, så tok jeg et halvt turn til. 

 

Hvilket moment skal en ha på disse? 

Det skal du kunne finne i manualen til børsa eller på hjemmesiden til produsent. På str fikk jeg beskjed av børsemaker å stramme 5,5 fram og 5nm bak nm på grs skjeftet. 

 

Husk å alltid stramme fremre skrue sist da det er der rekylklakk er. 

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe moment til sako 85 finnlight. Hverken i manualen eller på nettsiden.

Får ta en tlf til børsemakeren over helga, han har vell en formening om hvilket moment jeg skal ha 👍

Edited by oveo
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, oveo skrev:

Finner ikke noe moment til sako 85 finnlight. Hverken i manualen eller på nettsiden.

Får ta en tlf til børsemakeren over helga, han har vell en formening om hvilket moment jeg skal ha 👍

Det skal være helt unødvendig å trekke til skjefteskruene med et spesielt moment for å få godkjent presisjon. Trekk skjefteskruene passe stramt til likt på begge to eller alle tre alt ettersom hvilket gevær det er. Det er masse folk som har Finnlight, som ikke trekker til med moment som ikke har problemer med presisjonen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt generelt. Om man er normalt sterk i klypa og bruker et jern med vanlig, rett grep og drar til fast, oppnår man gjerne et moment på rundt 5 Nm. Burde være ok på stokkskruer. Et jern med T- type hådtak produserer gjerne rundt 10 Nm. 

Link to comment
Share on other sites

Stramt med T-stykke nå i såfall. Har ikke brukt mye kraft. Så får se når banene åpner. Er da jeg får dommen.

Føler jeg har fått sjekket alle feilkilder nå isåfall. 

Så er det ikke bra, får jeg levere inn rifla i ei brennevinsfart. Alt må på plass til jakta! 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, tjensve skrev:

Det skal være helt unødvendig å trekke til skjefteskruene med et spesielt moment for å få godkjent presisjon. Trekk skjefteskruene passe stramt til likt på begge to eller alle tre alt ettersom hvilket gevær det er. Det er masse folk som har Finnlight, som ikke trekker til med moment som ikke har problemer med presisjonen.

Har ofte opplevd på våpen med 3 skjefteskruer, at den mellomste skal være litt mindre strammet enn de to andre. Men det kan være på de våpen jeg har hatt, men virker som mange våpen liker det best å ha den mellomste skruen litt slakkere(ikke løs da). 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, moment sitter i fingrene om man skrur nok, om man ikke skrur nok, kjøp moment verktøy!

Jeg periodedranker med skruing, og følgelig har verktøy for å dekke de tørre periodene :-)

 

Ellers ønsker jeg lykke  til med feilsøkingen, tilbakelent refleksjon, research og mye prøving/feiling er nødvendig!

 

Edited by nof
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fint det løste seg. I et nummer av Vapentidningen tester de ut moment på skjefteskruene på forskjellige våpen. Tror det var 200 STR, Remington 700 og T3. Alle våpnene var påvirket av forskjellige moment, men det hadde ikke vært katastrofe på normal storviltjakt. På småviltjakt på litt lengre gold hadde ikke de dårligste samlingene funka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...