Jump to content

Skytebanen...


Hufsa

Recommended Posts

Heisann, har nettopp gått til innkjøp av en sauer 100 classic xt (308.) å må vel ut på banen etterhvert.. og med det kommer mange spm hva er greit? hva er ikke greit? allmen regler. Kan noen komme med litt info om skytebanen? hvordan man går fram fra man går ut av bilen på skytebanen for å ta de første skuddene? hvem snakker man med? Som nybegynner er det mange som er redde for å gjøre feil, blant mange grettene gamle rutinere gubber.. så er nok mange som lurer på mye om skytebanen. så her er det bare å fylle på med info :D 

takker for svar og ønsker alle en fin sommer videre! :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det samme lurte jeg på ved min debut. Opplevelsen var utelukkende positiv! Hyggelige folk som tar deg imot med åpne armer, samt stiller seg tilgjengelig for råd og tips.

 

Personlig liker jeg å ha våpnene mine i bag/koffert til og fra bilen. Da slipper jeg rare spørsmål fra naboer e.l. Ammo har jeg i ei fiskeveske. Inne på banen, så kommer du vanligvis først til ei skranke/bu. Der registrerer du deg og betaler. Benytt muligheten til å spørre om det du lurer på. Når våpnene pakkes ut, så sørg for at sluttstykket er trukket tilbake. Da viser du andre at riflene er håndtert trygt. Inne på standplass, så er standplassleder sjefen. La han vise deg til riktig plass. Der er det i grunn bare å skyte så mye du ønsker. Ved endt skyting, så skal leder kontrollere at rifla er trygg og uladd. God tur!

Link to comment
Share on other sites

Og bær rifla pekende loddrett opp når den er uta av futteral, og hold fingeren ute av avtrekkebøylen til du skal skyte. Er sluttstykke ute av våpenet til du skal skyte er det enda bedre, men det er ikke noe krav. Magasinet skal være ute og sluttstykket bak til du skal skyte.

Er det lov å spørre hvorfor du ikke har skaffet deg noenlunde opplæring i dette før du kjøper rifle? Vi lærer ungene dette på 1. treningskveld.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle skytebaner lever sitt eget liv, med det mener jeg at det kanskje er små forskjeller her og der på hvordan man gjennomfører skytingen og hvordan kommunikasjonen på standplass foregår selv om basisreglene for våpenhåndtering alltid vil være de samme. 

 

Jeg er junior skytebaneslusk på en NJFF-bane vestpå der det er mye skyting og her er hva jeg liker å se fra en som kommer for første gang (vi har inngang/påmelding på standplass).:
Hørselvern på, børsa i futteral eller med pipa til værs.
Sluttstykket helst ute av børsa.
Si hei til standplassleder. Vink han/hun bort til deg. Fortell at du er ny og spør hvordan de ønsker du skal forholde deg på denne skytebanen.
Lytt til standplassleder og følg instruksjonene.
Spør heller en gang for mye enn en gang for lite.

 

Og en siste ting å tenke på er dette. Vi som traver rundt der på banen er genuint interessert i å gi alle en god opplevelse og best mulig oppfølging. Men samtidig skal vi forholde oss til mennesker vi kanskje aldri har sett før. Vi jobber i et støyende miljø. Og konsekvensene ved å overse en feilhandling kan være svært store. Hvis vi av og til er litt kontante i beskjeder og tilrop er det i 99% av tilfellene ikke vondt ment og ikke noe en bør ta seg nær av.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man merker fort om folk har håndtert våpen før på væremåte omkring eget og andres våpen. 

 

Slik gjør jeg:

 

 

1. Våpen i futteral, ammo i egen sekk, pose etc. sammen med papirer og sluttstykke/vital del.

 

2. Skjul våpen i bil selv med futteral. klåfingra folk eller skvetten konstabler

 

3. Si hei, hils si du er ny, bli medlem drikk kaffi preik osv. Ikke pell på andres utstyr uten tillatelse.

 

4. Ta våpenet ut av futteral å sett det i stativ/bær det alltid med pipa rett opp, ikke veiv rundt som en småstressa 60 åring med blodpropp og påbegynt infarkt for manndomsprøven STORVILTPRØVA!😂

5.La sluttstykke/ammo ligge i lomma, pose,sekk frem til du står på anvist standplass. 

 

Si du er fersk å gjerne vil ha anvisning/hjelp😊

 

Ellers ALLTID Følg standplassleder anvisninger og husk å ta  egenkontroll med tøm våpen, ta gjerne ut sluttstykke og kjenn selv med finger i pipe før det visiteres:)

 

 

Steike å stas det var på banene første gang med egen smellkjepp😎 lykke til!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

genuint interessert i å gi alle en god opplevelse og best mulig oppfølging

Jepp. Og svært mange av "skytebanesluskene" kan en hel del om skyting, og spør gjerne tips om alt innen skyting. Det er faktisk en del ting en skal gjøre rett, som ikke nødvendigvis er intuitivt. 

 

Sitat

Vi jobber i et støyende miljø. Og konsekvensene ved å overse en feilhandling kan være svært store

- alle våpen er alltid ladd, også når de ikke er ladd ;)

- pek i sikker retning, alltid (på baner er det OPP, i felt foretrekker jeg personlig ned i bakken, men aktivt, bevisst, i sikker retning 

- pekefingeren alle andre steder enn på avtrekkeren, til du sikter.

 

Jeg er nok en av de som kan være litt bryske - men vi har altså tusen mann som skyter opp hos oss hvert år, og 1300 som trener, og hver gang jeg tror jeg har sett alt, så kommer det en... Lade i bilen, o jes, snu seg og peke på ca alle med halvautoen fordi han ikke forstod anvisningen... Forklare meg at man har så god kontroll over våpenet at man kan peke midt i magen min med lukket sluttstykke (f.eks. to dager etter han som kom med ladd rifle) - min tålmodighet med de som reagerer på påtale om farlig håndtering med at dette har de kontroll på, det har ikke jeg peiling på - er NULL. God tur hjem, du trenger ikke å komme tilbake. Det er sikkert ikke optimalt, men jeg har (bank i bordet) ennå ikke vært tilstede ved et vådeskudd som skadet noen - og prøver å unngå det.

 

 

Men igjen, få deg instruksjon i selve skytingen, det vil gjøre alt mindre frustrerende, og være til nytte i all framtid.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, M67 skrev:

Er det lov å spørre hvorfor du ikke har skaffet deg noenlunde opplæring i dette før du kjøper rifle? Vi lærer ungene dette på 1. treningskveld

Er derfor jeg har kjøpt rifla, for å kunne komme meg på skytebanen å lære. Hvis det er helt feil rekkefølge å gå fram på må jeg bare beklage med halen mellom bena 😬

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bare såvidt skutt med rifle før jeg kjøpte selv, og hadde ihvertfall aldri vært på riflebanen. Det ordner seg, vær åpen for tips, spør om tips og les på nett før du drar opp dit. Og tørrtren hjemme med uladd våpen! 

 

Et par linker:

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/avdelinger/utdanning/2012/rifleskyting_for_storviltjegere_lr.pdf

 

https://skytterkontoret.sharepoint.com/teams/samlag/_layouts/15/guestaccess.aspx?docid=00bb4cecb0a4e4748a423bdbff0cbd638&authkey=Ae7oUR2mEDIPdAe8w0CoQyc

Link to comment
Share on other sites

Har gått til innkjøp av klikkpatroner så da blir det litt tørrtrening. Over til en helt fantastisk dumt spm og som jeg en gang lærte.. finnes ikke dumme spm bare dumme svar😅 fikk jeger avgiften i posten for lenge siden, betalte den nå for en uke siden. Kommer det enda et kort der det står hvor mye jeg har betalt? Eller fyller jeg inn det selv på kortet jeg fikk med første gangen? 

Link to comment
Share on other sites

I og med at dette er første gangen på banen med rifla, antar jeg at du sannsynligvis skal skyte inn siktemidler også ? (jernsikter eller kikkertsikte?)

I tilfelle kan det være greit å informere om dette slik at du kan få litt assistanse inntil du er inne på skiva.
De med elektroniske skiver er ikke spesielt happy for treff i rammeverk og rundt omkring.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, seawolf skrev:

I og med at dette er første gangen på banen med rifla, antar jeg at du sannsynligvis skal skyte inn siktemidler også ? (jernsikter eller kikkertsikte?)

I tilfelle kan det være greit å informere om dette slik at du kan få litt assistanse inntil du er inne på skiva.
De med elektroniske skiver er ikke spesielt happy for treff i rammeverk og rundt omkring.

 

 

Helt enig! Få gjerne en «garvet» kar til å hjelpe deg med innskytingen. Alltid godt å få minimert «brukerfeilene» ved innskyting. Da gjenstår kun arbeidet med teknikk, ikke justering på våpenet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...