Jump to content

Kjøpe kikkert sikte fra ebay?


Solhelg

Recommended Posts

Kinesisk piratkopi. Svært dårlig utført sådan...

Styr unna eBay-kikkert til seriøs bruk, kjøp heller en MacKenzie på XXL. Da får du samme driten litt dyrere, men du har i alle fall lovfestet reklamasjonsrett når noe går i stykker eller detter av. Eventuelt spar ei uke lengre og kjøp en SKIKKELIG kikkert brukt på Finn.no, for eksempel en S&B 1,5-6x42 som finnes i god stand til god pris.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kikkertsikte primært til hjortejakt, ville jeg sett etter et europeisk merke. Du finner mye bra, brukt på Finn.no. Koster mer, men de er til å stole på. Den du har linket til på Ebay er så langt fra Zeiss som det går an å komme. Juks og fanteri, enkelt og greit. 

 

Ta deg råd til denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=123830371

 

Har selv prøvd maken på hjortejakt i skumring. Holdt i massevis. Denne har ikke lys, men med medforstørrende retikkel kan du drive på ganske lenge uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har endel erfaring med bruk av kina kikkert og bra kikkerter. Lys er gull verdt når det er skikkelig mørkt ute, retikkelet forsvinner fort i mørk granskau i skumringa. Kina kikkertene jeg har er fra forhandler, men har ikke trengt å reklamere på noen. Klikk på kina kikkerter er ikke nødvendigvis samme som det står, 1moa på 100m kan fort bli 2,3cm eller 3,5 cm, men er vanligvis ganske riktig, og er det 2,3 cm per moa verdi på kikkerten er det gjerne det på hele runden. Alt på kina kikkerter føles dårligere gjennomført, som klikk, justering av zoom, paralakse og lys, men fungerer som regel akkurat som det skal. Synsfelt og klarhet(spesielt i kantene) er merkbart bedre på velkjente merker. Ofte er kina kikkertene tyngre og. Har ikke nok erfaring på hvorvidt forskjellen er når det kommer til dugg og fuktig vær. Alle kikkertene jeg har prøvd har holdt 0, og ville ikke sagt at du ikke trenger å sjekke at børsa holder 0 etter den har falt ned fra jakttårnet bare fordi du har zeiss.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kineserene kan om de vill (dvs kunden bestiller og betaler); feks Vortex Crossfire. Røverkjøp mener jeg.

 

Men jallakopivarer til 39,90 inkl 3 farger på lysepæra, kan like gjerne kjøpe smågodt for pengene. Du har glede av det omtrent like lenge som av et sånt sikte...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Paragraf 1: Hvis du må spørre om det er lurt å handle på Ebay; kjøp i norsk (nett)butikk.

 

Nå kan man vel også bli ilagt saftig bot ved å handle åpenbare kopi/piratvarer fra utlandet. Tipper klesmoteverdenen har lagt en aldri så liten presedens her. Et kjapt googlesøk viste ei svensk dame som fikk 10000 euro i bot for ei falsk håndveske og en svensk skoleelev som fikk 3000 euro i bot på en mellomlanding på vei hjem til Sverige for et par solbriller.. 

 

Billigkikkerten kan bli dyr hvis det står Leica, Zeiss, etc på den.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

 

41 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Når det er skikkelig mørkt ute lar en ekte jeger vær å skyte.

 Greit nok det, men finnes folk her i landet som jakter rev på natta om vinteren, og der har jeg hatt mer nytte av Kina kikkert med 24mm objektiv med lys, enn jeg hadde av en bra europeisk kikkert med 56mm objektiv uten lys.

 

Er nok litt lotto å handle direkte fra wish/eBay/aliexpress, men er nok ikke feil med fler enn 1 av 10

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...