Jump to content

Riflepakke førstegangskjøp


arnegun

Recommended Posts

Da var tiden kommet for å investere i min første rifle. Har kommet frem til at det blir en .308, da denne kan brukes på alt, og at løpet kan kappes uten at det går for mye utover ytelsen på prosjektilet.

 

Har lusket rundt på forumet her en stund og lest endel, men fortsatt ikke helt i mål med hva jeg burde gå for. Både brukt og nytt er aktuelt. Tenker at det er viktig med god optikk, og ønsker også helst demper.  Tenker prisklasse mellom 7-10000, selv om jeg også kan vurdere å gå litt opp i pris for det rette oppsettet. 

 

Ser at mange anbefaler Tikka T3, Remington 700 og div mausere. Har også sett forskjellige nokså rimelige pakkeløsninger med merker som Thompson, Marlin, Savage og Weatherby. Er dette noe å satse på? Hvilke merker bør man unngå, både av rifler og optikk?

 

Tar gjerne i mot tips og linker til aktuelle rifler. Nye så vel som brukte :)

 

Hva med denne feks?

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=91175752&fks=91175752

 

 

Edited by arnegun
Link to comment
Share on other sites

Er litt i samme båt selv..

i den prisklassen nytt i butikk kommer du ikke utenom howa 1500 pakke med demper og kikkert.  Tror det er et meget godt kjøp. Har sett på riflen i 223(samme våpen som 308)  og den virket meget bra og solid. Koster 10-11k ferdig montert på jaktdepotet. 

 

Skal selv ha rifle,men i 223. For meg blir det howa 1500 pakken eller en tikka t3x pakke til ca 14k.

 

En av fordelene med tikka vs. Howa er helt klart at den er enklere å selge brukt. Vet ikke om selve våpenet er noe bedre enn det andre..

https://www.finn.no/28339529

 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Remington 783 bør du unngå. Med ditt budsjett er bruktmarkedet din venn. Jeg synes ofte det dukker opp godkjøp på remington 700. Dette er enkle og gode våpen. I våre dager er det budsjettvåpen, men f.eks på 80-tallet var de i «sako-klassen» hva angår både pris og kvalitet. Disse litt eldre remingtonbørsene kjennetegnes av trist, lakkert trestokk med litt harry pynteskiver av hvit plastikk. Selges ofte skitbillig, er av god kvalitet, enhver børsis kan fikse hva som helst og ALT av deler kan byttes. 

 

Ellers er tikka, howa og ruger solide og gode bruksvåpen. Tikka holder seg, på godt og vondt, uforholdsmessig godt i pris.

 

Jeg anbefaler å ikke være for fiksert mtp kaliber- 30-06 eller .308, kapping eller ikke- har ikke så mye betyning. Ha et åpent sinn hvis det dukker opp et godt tilbud, bare unngå «spennende kaliber» med dertil dyr og vanskelig tilgjengelig ammo (det kan du kjøpe neste gang 🙂). Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 

13 minutter siden, Premium2006 skrev:

Er litt i samme båt selv..

i den prisklassen nytt i butikk kommer du ikke utenom howa 1500 pakke med demper og kikkert.  Tror det er et meget godt kjøp. Har sett på riflen i 223(samme våpen som 308)  og den virket meget bra og solid. Koster 10-11k ferdig montert på jaktdepotet. 

  

 Skal selv ha rifle,men i 223. For meg blir det howa 1500 pakken eller en tikka t3x pakke til ca 14k.

 

En av fordelene med tikka vs. Howa er helt klart at den er enklere å selge brukt. Vet ikke om selve våpenet er noe bedre enn det andre..

https://www.finn.no/28339529

 

Ser ikke dum ut den pakka der! 

 

11 minutter siden, spindrift skrev:

Remington 783 bør du unngå. Med ditt budsjett er bruktmarkedet din venn. Jeg synes ofte det dukker opp godkjøp på remington 700. Dette er enkle og gode våpen. I våre dager er det budsjettvåpen, men f.eks på 80-tallet var de i «sako-klassen» hva angår både pris og kvalitet. Disse litt eldre remingtonbørsene kjennetegnes av trist, lakkert trestokk med litt harry pynteskiver av hvit plastikk. Selges ofte skitbillig, er av god kvalitet, enhver børsis kan fikse hva som helst og ALT av deler kan byttes. 

 

 Ellers er tikka, howa og ruger solide og gode bruksvåpen. Tikka holder seg, på godt og vondt, uforholdsmessig godt i pris.

 

Jeg anbefaler å ikke være for fiksert mtp kaliber- 30-06 eller .308, kapping eller ikke- har ikke så mye betyning. Ha et åpent sinn hvis det dukker opp et godt tilbud, bare unngå «spennende kaliber» med dertil dyr og vanskelig tilgjengelig ammo (det kan du kjøpe neste gang 🙂). Lykke til!

 

Takker for tips! Regner med det burde gå bra å få endret søknaden fra .308 til 30-06 dersom det skulle dukke opp noe bra?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en howa i 308.. Har du mulighet til å dra å se på den?

tror det varierer hvor behjelpelige de er til å endre på søknader,men du kan jo prøve. 

 

Er selv litt skeptisk til brukte våpen,men man kan sikkert komme over noen sikkelige kupp. Nytt er nytt.. uansett hvordan du ser på saken.. ;)

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, arnegun skrev:

 

Regner med det burde gå bra å få endret søknaden fra .308 til 30-06 dersom det skulle dukke opp noe bra?

Kjøper man hos forhandler har det ingenting å si hvilket kaliber man ender opp på, det er kun ved privatkjøp og ved kjøp av halvautomat at kaliberet på søknaden faktisk må stemme. Forhandler retter opp i dette.

 

Dette ble prentet inn på meg da jeg skulle kjøpe .308 men forhandlere prøvde å prakke på meg alle andre ting de hadde på lager i stedet..

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler:

Tikka T3x Lite Stainless 308, 51cm løp gjenget fra fabrikk

Tikka 30mm Ringmontasje

Kahles Helia C 2,5-10x50 eller 1,5-6x42

Ase Utra SL5i lyddemper 

2 ekstra magasin

 

Senere kan du oppgradere til en Bell & Carlson Medalist stokk eller McMillan stokk.. men fabrikk stokken holder i årevis.

 

Mer enn dobbelt enn hva du har som budsjett nå. Men da har du kvalitet som holder livet ut!!!

 

 

Ser nesten ikke lenger vitsen med noen andre produkter, etter å ha eid og prøvd masse forskjellig! 

Du må langt, langt opp i pris for å få like gode løp, kvalitet på avtrekk eller hvor glatt sluttstykket glir!

Og iallfall ikke noe ræl fra USA!!!

 

 

Måtte jeg starte på nytt idag, så ville jeg lett hatt 4-5 Tikka T3 rifler!! Og min neste rifle, blir akkurat det jeg anbefaler deg!

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sør-jeger skrev:

Anbefaler:

Tikka T3x Lite Stainless 308, 51cm løp gjenget fra fabrikk

Tikka 30mm Ringmontasje

Kahles Helia C 2,5-10x50 eller 1,5-6x42

Ase Utra SL5i lyddemper 

2 ekstra magasin

 

 

Hva med denne pakken? Grei optikk og demping er det ikke?

https://www.jaktogfriluft.no/tikka-t3x-lite-pakke-m-leupold-schultz-demper

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, arnegun skrev:

 

Hva med denne pakken? Grei optikk og demping er det ikke?

https://www.jaktogfriluft.no/tikka-t3x-lite-pakke-m-leupold-schultz-demper

 

Tja..

Liker ikke montasjen, kikkertsiktet, lyddemperen, at den ikke gjenget fra fabrikk eller at den er blånert. :)

 


Jeg må advare litt om jeg OCD når det kommer til rifler.. lest i tusenvis av timer over 15 år og eid 12 forskjellige merker og modeller

og ser på hvilke fordeler og ulemper alle rifler har. Og personlig etter alt det, så har jeg funnet ut at Tikka T3x Stainless er bruks riflen min

og resten får bli med ut på finværsdager for de har trestokker. :)

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Weatherby klubben. Jeg har en eldre modell med en annen type stokk.

 
På 22.12.2011 den 11.15, Gillen skrev:

Melder meg inn med en ny WV 308 Syntetic etter diverse runder på Finn.no og ivrig lesing på Forumet. Bytter ut stokken med en Bell & Carlson Medalist og topper det hele med en Zeiss Classic Diavari 2.5 - 10 X 50 i Leupold QR montasje. Rifla er nå hos børsemaker for kapping/gjenging til 50 cm løp - demper A-Tec TMM 4.

 

Ellers har julenissen allerede vært innom med 100 Norma.

 

Håper dette blir bra, skytebanen neste !

Fant dette gamle innlegget fra 2011 og tenkte å gi en liten tilbakemelding på hvilke erfaringer jeg har gjort meg så langt:

Classicen ble etter noen år solgt til en Kammerat og erstattet med 1 Zeiss til kortholdsjakt og 1 til langhold. Legg merke til kolbeforhøyeren, ikke pent men det funker: Liggeunderlag og Gaffateip.

Presisjonen synes jeg "er helt grei". Her ble det skutt 3 skudd med 4 forskjellige typer ammo: Hjemmerulla Oryx 180 grs, Remington Express Core Loct Ultra 180 grs, Golden Target og hjemmerulla 155 grs Scenar:

Videre 5 skudd med Partizan. Alle skutt med 2 fot og baksekk. Rifla brukes på Vestlandet med tilhørende klima og terreng , og den virker også i praksis - uten noen form for funksjonsfeil.

Jeg kan derfor ikke se noen vektige grunner for å bytte ut denne med noe annet..

IMG_0453.jpg

IMG_0249.jpg

IMG_0436.jpg

IMG_0005.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, arnegun skrev:

Takk for tips og erfaringer folkens. Hadde jo vært kjekt for lommeboka med en weatherby, men etter kapping av løp og innkjøp av demper/optikk så blir det vel ikke så billig likevel?

 

Kom over denne, det hevdes at den er på høyde med tikka t3, er det noe hold i det?

https://www.finn.no/107614227

 

Blir ikke billigere å kjøpe noen av de pakkene heller egentlig ;) du vil mest sannsynlig bytte ut både kikkert og demper etter en stund, ville kjøpt brukt tikka, sako, sauer, browning med tysk optikk og Hausken jd demper.

 

Mye mer for pengene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...