Jump to content

6.5 Grendel


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Nå som 6.5 Grendel begynner å bli nesten allemannseie og mange sikkert har vært og handlet en Howa mini, hvilken ytelse får dere ut av denne lille tassen?

Hvilken ladninger er "bænkers", hva går sabla godt og hva er sjanseløs?

Selv tenker jeg å bruke Scenar 123 eller 108 grain og Lapua hylser.

Noen som har prøvd å finne ut av en sub-ladning?

Link to comment
Share on other sites

Her er en tabell for 123 grains Lapua kule: 6.5 ICS

 

Ja, det går an å lade subsonisk, jeg har aldri giddet å prøve det selv, siden .300 Blackout er en bedre kandidat for dette i AR-15, som er den typiske platformen for Grendel for meg.

 

Han her har fikset jobben med et krutt som er grenseland mellom magnum revolver og rifle (haglekrutt) og 160 grains kule: 6.5 Grendel subsonic?

 

Hvilke ladninger som funker med europeiske krutt skal jeg ikke driste meg innpå. 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå prøvd med 24, 25 og 26 grs N130 bak en 95 V-max kule i nye Lapua hylser. Ikke noe høydare foreløpig. Skal sies at skyteforholdene ikke var supre og det mangler litt på at jeg finner god skytestilling på børsa. Har måtte flytte optikken så langt fram det går på de originale basene. Skal den lengre fram nå må jeg sette på skinna.

Har bestilt ny tiltet skinne siden jeg bare har en runde til gode på vortex'en etter innskyting.

 

Brukt Lee custom diene men synes kanskje at collet dia presser litt for lite av halsen. Blir en markant nedtrapping et par mm fra skulderkanten så her må det nok slipes litt.

Kuleisetter dia var ikke toppers, får ikke presset inn Lapua 100 grs FMJ rett nok. Fryktelig fort gjort at kula står skakk inn i hylsa. Kuler med boat tail går fint.

 

Skal nå prøve Hodgdon H322 som jeg tilfeldigvis hadde liggende når bare drittværet gir seg. Hadde vært morro å fått til CFE223 i denne tassen :-)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ut av milde H****** og testet mye rart men fikk ikke noe presisjon. Alt gikk like dårlig og da begynte tankene å vandre mot børsa. Undersøkte rimelig kjapt om pipa lå fritt og det gjorde den for så vidt men marginene var så små at bare å hvile børsa på forskjefte førte til kontakt. Maken til drittskjefte har jeg ikke hatt før. Gikk amok med den elektriske filen og bare dro på helt i framkant og vips så gikk børsa fint med det meste jeg har prøvd så langt. Skal skyte opp rester av H322 som jeg har hatt liggende til spott og spe først så blir det CFE 223. Mange forslag til ladninger på 65grendel.com hvor nettopp CFE 223 er en favoritt blant mange.

Artig liten sak. Bruker en gammel Atec Maxim til caliber 30 som funker fint.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
5 minutter siden, Hans skrev:

Jeg har også tatt ut av stokken på min Mini Action. Det må til da den er ganske myk.

 

Foreløpig har jeg fått 8 mm samling på 3 skudd med 25 gr VV N530, 108 gr Scenar, Lapua hylster og Cci 400 hetter.

HVIS det skulle bli problemer med å skaffe CFE223 i framtiden kommet jeg nok til å gå for N530. Utrolig deilig å lade med krutt som bare renner gjennom kruttdispenseren uten lugging i det hele tatt. 25 gr er en relativ moderat ladning. Har du kronografert den?

Link to comment
Share on other sites

Stokken er shait ja, myk som gummi. 

Vurderer alu-chassis selv om det vil øke vekta en del (kjøpte minien fordi jeg ville ha en lett rifle). 

 

Har ikke forsket på ladninger enda, men 123 A-Max foran 26.2gr N-133 i lapuahylse gir meg 5skuddssamlinger på 15mm. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Chassiet er i posten på vei til meg "as we speak" og er rimelig spent på hvordan det blir, vekta osv. Tror det blir helt greit. Er minst like spent på om alt kommer(XLR kolbe +div) eller bare chassiet. Har ikke turt å spørre engang 😛

Vurderer i framtiden å sette på en 60cm'ish Lothar Walter SS pipe på den. Originalpipa ruster sinnsykt lett så den må cerakote's IHF.

 

Link to comment
Share on other sites

MDT LSS for mini. Brownells er perverst dyr(og treg). Har bestilt fra Vertebrae. Riktignok ikke råkjapt men det fikk jeg beskjed om med engang side de måtte bestille inn chassis og ekstra lang leveringstid på XLR. Totalt blir det chassiet ikke billig hvis man er sær, kunne nesten ha kjøpt en Tac A1 men så er det noe med når man VIL ha en 6.5 Grendel i en liten kasse...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, smaug skrev:

HVIS det skulle bli problemer med å skaffe CFE223 i framtiden kommet jeg nok til å gå for N530. Utrolig deilig å lade med krutt som bare renner gjennom kruttdispenseren uten lugging i det hele tatt. 25 gr er en relativ moderat ladning. Har du kronografert den?

Nei, jeg har ikke kronograf.

 

Tabellen til VV går fra 22,2-26,7 gr N530.  Da med hastighet fra 690-821 m/s.

 

Fikk best samling på 25, og en tanke dårligere på 25,5. På 26 åpna det seg mye. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg ladet 32.5gr CFE223 bak SMK123 og får 810ms noe jeg er meget fornøyd med. Ser amerikanerne lader med enda mer krutt i sine AR'er men jeg stopper ved 32.5. Målet jeg hadde med CFE223 var 800ms'ish på ei 120-123gr kule. Patronlengde er satt til det lengste magasinet takler.

Presisjonen er god(17mm 5sk)men ikke fantastisk, har hatt bedre med både NCC140 og 100gr Ballistic tip ladet med CFE223, i allefall så langt. Ikke fått finskutt skikkelig med SMK'en, mest bare ladet små batcher for test og hastighetsmåler og så skutt kråker osv med den ladningen jeg er blitt mest fornøyd med.

Nå er neste prosjekt å skaffe nok CFE223 :-)

Link to comment
Share on other sites

En dag du gidder Smaug kan du fryse ned noen patroner ladet med cfe223 å sammenligne farten me de du har kronografert. Jeg har sett tendensen selv og lest endel om at cfe e lite temperatur-stabilt. Men har ikke testet det nøye. Står på "to do" lista mi. Hadde en "uoffesiell"nedgang fra 990m/s (+15) til 960m/s (0 grader)i 223rem. Det er isåfall mye.

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Har uendelig mengder med NCC  140 fra de kostet litt over krona i "gamle dager", så drømmer om at det går bre i grendelen, men smaug skiver vel at det er håp, cfe223 har jeg 0 av, men noe 130,133,140 har jeg 

 

hva bruker dere av brems/demper? 

Link to comment
Share on other sites

NCC140 går svært bra i min Howa mini. Brukte N540 noe som ga 675ms og super presisjon. SMK123 er bare marginalt dårligere BC-messig og gir veldig mye bedre fart med feks N530 ut fra tabell. Skal prøve det i praksis litt senere i høst.

Bruker en litt utslitt cal 30 A-tec Maxim. Bra nok til å ikke trenge hørselvern men optimalt er det neppe.

Edited by smaug
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Super XX skrev:

En dag du gidder Smaug kan du fryse ned noen patroner ladet med cfe223 å sammenligne farten me de du har kronografert. Jeg har sett tendensen selv og lest endel om at cfe e lite temperatur-stabilt. Men har ikke testet det nøye. Står på "to do" lista mi. Hadde en "uoffesiell"nedgang fra 990m/s (+15) til 960m/s (0 grader)i 223rem. Det er isåfall mye.

Har lest det jeg også men anser ikke det som noe krise. Blir sikkert å kronografere når vinteren kommer evt bare slenge noen i fryseboksen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vil gjøre det så enkelt som mulig da jeg har blitt hyperallergisk mot uendelig testing...

 

Jeg tenker Norma fmj 120 og Barnes TTSX 100 med CFE223. Kan det gå?To kuler av ulik type til ulike formål, men med samme krutt. Sjekker på QL, og det ser da greit ut der. Men jeg vil jo høre med andre først, da QL ikke nødvendigvis er fasiten på noe som helst. Ser også på nett, på andre forumer, og derfor har CFE223 dukket opp. Tenker også på H335, for øvrig. 

 

Har verken rifle eller ladeutstyr på plass, men ladeutstyret er på vei. Søknad på Howa Mini Varmint med 51 cm løp ble sent på mandag. Rifla bestilles når jeg orker stresse med det. Ingen hast siden sesongen snart er over og jeg ikke rekker å skyte noe før på nyåret. Tillatelsen kommer sikkert ikke før i februar heller... Men jeg kan jo lade litt i mellomtiden!

 

Tenker som sagt å gjøre det så enkelt som mulig. Har fiklet og fomlet altfor mye før, med søtten ulike kuler og like mange typer krutt og ørten forskjellige kruttmengder. Blir bare rot og tull. 

 

Normaen er tenkt til trening og fugl. Barnes til rådyr, bever og rev, om det blir noe av.

 

Om noen har forslag til annet krutt som er bedre egnet til de nevnte to kulene, evt. andre kuler til fugl/trening og rådyr/bever/rev, så "rop" ut (i den grad det går an å rope med et tastatur). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker én kule til alt; 123 grs AMax. 

Snill pris, god BC og presis. Funker til alt vilt med pels eller fjær, og lager også hull i papp ;)

 

Fyrer med N133 (fordi jeg hadde det stående), men har også lyst å prøve Lovex D073,6. 

Har ca 740ms utgang, snill nok med matvilt og fart nok til avstander man helst ikke nevner her inne.

 

Som Super XX sier ville jeg droppa TTSX pga hastigheten. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal ta en telefon og se om jeg ikke får en grei pakkepris på rifle, baser, demper, krutt og et par esker patroner. 

 

Til fugl har jeg blitt anbefalt Lapua Scenar med 800 - 850 m/s, så tenker jeg bestiller i 100 grs et eller annet sted. Ser ikke ut som om Jaktdepotet har den, men Hjemmelading.no har i følge listene. Hvordan er A-max med tanke på ekspansjon og fragmentering i fugl? Vil jo ikke sprenge dem.

 

Jaktdepotet har kun tre typer patroner, ser det ut til på nettsiden. Det er Wolf helmantel 100 grs, Hornady SST 123 grs og Hornady Black ELD Match. 

 

Wolf utgår. Vil ikke bruke stålhylser da jeg skal bruke tomhylsene til lading. ELD fragmenterer ganske mye, ser jeg i tester. Så da blir det et par pakker med SST, tenker jeg.

 

Men så var det krutt da... Etter å ha lekt litt på QL, ser det ut til at både Hodgdon H322 og CFE223 kan være greia om jeg vil ha fart opptil 850 m/s med Scenar 100 grs og rundt 750 m/s med SST 123 grs. Da kan jeg bruke ett krutt til begge kulene.

 

Her har jeg litt fra QL (maks trykk 4 050 bar, rødmerking 3 450 bar, gulmerking 3050 bar):

 

H322:

Scenar 100:  28 grs, fyllingsgrad 98,5 %, trykk 3 462 bar, fart 831 m/s

SST 123: 26 grs, fyllingsgrad 94,3 %, trykk 3 501 bar, fart 750 m/s

 

CFE223:

Scenar 100: 32,6 grs, fyllingsgrad 99,9 %, trykk 3 439 bar, fart 838 m/s

SST 123: 30,5 grs, fyllingsgrad 96,3 %, trykk 3 508 bar, fart 767 m/s

 

Hva tenker dere om dette? Tallene er i grunn så langt opp som jeg har lyst å gå. Nå har jeg hørt at QL er ganske snill, men jeg vil ikke ta sjansen, og det er heller ikke noe poeng å lade hardest mulig, synes jeg, så lenge kula samler godt.

 

Jeg har i grunn lyst å gjøre det enkelt, som tidligere nevnt. To kuler og ett krutt er jo ideelt om jeg får alt til å fungere fint. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er jeg endelig i gang med lading. Har selvsagt altfor få hylser, men de første 20 er ladet med Lapua Scenar 100 grs og 28,5 gra Norma 201, med totallengde på 57,1 mm. Det skal ifølge QuickLoad gi en fart på 791 m/s. Hadde bare Norma for hånda, så da ble det denne løsningen.

 

Imidlertid fant jeg plutselig på å ringe J&F på Gjøvik forrige fredag, da jeg likevel skulle gjennom byen. De hadde to bokser Hodgdon H322 på lager. Det har de ikke nå lenger. Her blir det inntil 28 grs krutt, noe som skal gi fart på inntil 831 m/s. Dette er nok kruttet jeg kommer til å bruke til denne kula. Får ikke ladet opp noen før jeg har skutt vekk noen patroner, dessverre. 

 

Nest kule blir nok Hornady SST 123 grs. Er imidlertid usikker på om jeg ikke heller skal prøve Barnes TTSX 100 grs. Klarer ikke helt bli fri fra tanken om å skyte blyfritt på rådyra. H322 kan gi kurant hastighet, ser jeg. Med 27,5 grs kan hastigheten bli 820 m/s (COL 57,4 mm). Dette må da holde greit? Til sammenligning lemper jeg av gårde Hornady GMX i .308 i samme hastighet. Den funker da den. Holdet vil neppe bli særlig over 100 meter. Hva tenkes om dette?

 

H322 ser også ut til å kunne fungere greit med 123 grs SST. 750 m/s med 26 grs krutt (COL 57,4 mm).

 

Tenker faktisk en tredje kule og, nå... Til rev og bever. Sierra HP 85 grs med samme krutt, 30 grs og COL på 54 mm kan gi 920 m/s. Hva med denne? Verdt å prøve? Det blir neppe særlig revejakt, men greit å ha muligheten. Beverjakt er moro, selv om det gjerne blir skral fangst. Men målet er lysbryterfunksjon. Tipper denne er heftigere slik enn Barnes-kula. 

 

Det ser i hvert fall ut til at jeg kan slippe unna med samme krutt til alle tre kulene. Det blir i det minste ganske enkelt, men er fremdeles i tankegropa med tanke på kulevalget. Mye mulig jeg bare går for SST. Ser den får mye skryt i ulike forum. Men hvordan holder den i hop ved treff? Har ikke lyst å tygge blybiter fra rådyrsteika heller. 

Link to comment
Share on other sites

Bra du er i gang også!

 

Jeg har ladet opp en halvkilo med lovex D073.6 nå og er forsåvidt happy, bare testet berger 130gr VLD og nosler 140

 

Har også ladet noen med N140 nå og 140gr

Rakk desverre ikke skytingen i helgen, har testet ladestige med 0,2 hakk fra 27-28gr med 57.3OAL på nosler 140 forrige runde.Har også ladet noen høyere nå, men 28gr 073.6 er iaf trygt, selv i gassrifle. 

Jeg har desverre mest tunge kuler, men skal få sett litt over hva man får av lette kuler nå og utvalg.  Så gull at du tester! Jeg er ikke god på expanderende kuler, så må melde pass der, jeg skyter mest papp og stål. 

 

Rifla har passert 120 smell nå, og er nipusset og klar. For meg var presisjonen vesentlig bedre med demper enn uten, så jobber litt med det nå. 

 

 

DSC_0315.JPG

DSC_0313.JPG

DSC_0104.JPG

DSC_0103.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I grendel med kuler fra 123 grs og oppover er kulekrutt enklere å få nok i hylsa med enn de ekstruderte.

 

Har fått ok presisjon, men farten har stort sett vært laber.

 

Cfe,322 og ikke minst Vectan SP9 gir bra fart kombinert med presisjon. Til jakt blir en Grendel litt på kanten hastighetsmessig. Jo mer du får jo bedre.

 

120/123 grs kuler får en 770-780m/s med de beste kruttene. Sliter med 750 med de fleste ekstruderte.  I praksis 50-70m på effektiv rekkevidde, med 600m/s som fornuftig nedre ekspansjonsgrense.

Link to comment
Share on other sites

CFE223 og 123SMK gir ca 810ms i min Howa. Iflg QL er ladningen litt inn i rødt men hylsene ser fine ut, gir lett og fin hevearm. Digger sfærisk krutt. Super enkelt å lade med. Har Winchester 748 jeg skal prøve med også når temperaturen er mer levlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...

Liten update...

 

Siden jeg kjøpte rifla har jeg rukket å bytte sikte to ganger, fra Kahles CSX 3-12x56, via Zeiss Victory 2,5-10x50 til Zeiss Victory 3-12x56, og jeg har rukket å bytte stokk, fra den originale plaststokken til Boyds At-One. Det betyr litt innskyting. Foreløpig ser det ut til at Scenar 100 grs i ca 830 m/s, med 28 grs H322 i hylsa går bra, med samlinger alt fra 9 - 25 mm. Mine ferdigheter og "vanskelig" lysprikk i medforstørrende retikkel har nok noe med det å gjøre. Har store planer om å skaffe meg et sikte med kors i senter i stedet nå, så det blir nok mer innskyting... Sist fikk jeg ikke nok klikk til å havne i senter, så har også byttet ringer og nullstilt siktet, så får se om det hjelper. Om jeg ikke rekker å bytte sikte nok en gang da... Hjelpes... 

 

Scenar 100 grs er faktisk den eneste kula jeg har satt i hylser til dags dato. Da jeg kjøpte rifla, tok jeg med 3x20 Hornady SST-patroner. Har igjen 20 av disse, så det blir vel litt lading etter hvert. Kjøpte etter hvert også 100 Hornadyhylser, så har litt å drive med, i det minste. 

 

Ellers litt rart at jeg stadig vekk må kaste et par hylser pga sprekk i halsen. Får gjerne en 2 - 4 mm langsgående sprekk midt på halsen. De er da ikke ladet mer enn 3 - 4 ganger. Bruker helpresse, så kanskje det vil hjelpe på levetiden om jeg får tak i halspresse? Trykket i ladningen skal ikke være nok til å ta livet av hylsene så raskt? Det ligger ifølge Quick Load opp mot rødmerkinga. 

 

Fikk målt hastigheten på Scenarkulene i helga. Ifølge QL skal den være på ca 830 m/s. Super Chronyen viste 824 - 826 m/s. Det var litt overraskende, for jeg trodde QL var snill på slik og at jeg skulle få opp mot 850 m/s. Men det er jo kurant hastighet da. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenker å bestille opp kuler til lading igjen. Bruker i dag Lapua Scenar 100 grs, men lurer på om jeg skal prøve noe annet. Den må passe til fugl, så "eksplosiver" er ikke på ønskelista. Tenker jeg kanskje fortsetter med Scenar, for den hører jeg fungerer bra til fugl, men hvilken vekt passer "best" i Howa minien?

 

Det er jo så mye forskjellig, 108 grs, 120 grs, 123 grs, feks. Og hva slags krutt er det beste til de her? 

 

Kan Norma fmj 120 grs være et bra alternativ til Scenar?

 

Grunnen til at jeg vil prøve noe annet, er at jeg sliter med å få samlet 100 grs-kulene. Rart, for de gikk bra i fjor med samme ladning... Men kan være greit å prøve noe annet, i det minste.

 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Ja, da må jeg skaffe meg flere kuler! Har igjen 25 Scenar 100 grs nå, bare. Gir opp kula inntil videre da jeg ikke får presisjon i rifla slik jeg vil ha den. 30 - 55 mm er ikke bra nok, rett og slett. Kanskje tyngre kule kan utgjøre noe forskjell. Ikke vet jeg, men det kan jo være verdt å prøve, i det minste.

 

Skal levere rifla til en børsemaker som skal sjekke om alt er i orden med rifla, og han vil ha noen skudd å teste med, så valget står mellom Scenar 120 grs og 123 grs. hva er egentlig forskjellen mellom disse to? Hva er poenget med å ha to kuler som ligger så nær hverandre i vekt? 

 

Tenkte først 120 grs, men har jo Hornady SST i 123 grs. Kanskje det er greit å gå for 123 grs i Scenar og, men det kan da umulig være store forskjellene uansett hva man velger? Tanken er som før, baneskyting og toppjakt med samme kula. 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Litt andre vinkler og lengder, etter min erfaring går 120Scenar-L  oftere godt, enn 123 Scenar.  Jeg har god erfaring med 120 Scenar-L på fugl. 

 

Så i den "mini" tråden at du har problemer med å få rifla til å gå godt, 30-50mm er ikke akseptabelt. Virker til å være litt varierende kvalitet på disse Howa riflene, min går svært godt, har ved flere anledninger skutt samlinger på rundt 5cm/5skudd på 420 meter med den.. litt flaut når jeg ikke skyter bedre med Hansen rifla, som koster 60k, eller Saueren.. 😂

Hva har du prøvd av kuler utenom den 100gr scenar kula? Min går svært godt med kuler i 120-130gr sjangeren. med 108 scenar måtte det jobbes litt for å få den jevnt under 30mm/5sk/100m. 

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2011/03/tangent-vs-secant-vs-hybrid-ogive-bryan-litz-explains/ 

 

Forresten: Ser du skriver lenger opp at halsen sprekker etter 3-4 omladninger, slik skal det ikke være. Jeg ville fått børsemaker til å sjekket kammeret ditt. Har du måleutstyr kan du måle skutt hylse. Både ekspansjon av hals, måle utvendig diameter før og etter skudd. og eventuell kast. 

 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Ja, må alltid kaste en til to hylser etter en runde på skytebanen. Skyter gjerne 30 - 50 skudd pr tur. Tre hylser i søpla denne helga. Ganske nøyaktig 110 skudd på to turer. Men bare èn av femti i dag. Prøver Lapuahylser neste gang jeg skal handle. Kan jo hende kammeret er litt stort. Sprekkene som oppstår er kanskje et par mm lange på langs midt på halsen. De revner ikke. Dvs èn har gjort det. 

 

Har ikke prøvd andre kuler enn 100 grs Scenar. Kjøpte tre pakker med fabrikkladede SST 123 grs uten at de utmerket seg på noe vis. Det rare er at jeg syntes det gikk bra i høst. Grublet på hvorfor jeg så å si alltid har fått en slenger ut på treskuddsserier. To tette og en vekk har vært standarden. Har tenkt at det er skytterfeil, men slik har jeg aldri gjort før. Med .222 var det enten eller. De som seilet ut var min egen feil, men det skjedde ikke ofte. nå har jeg det på omtrent hver eneste serie. 

 

Skal bestille kuler så fort som mulig, så jeg prøver nok 120 grs da. 🙂Tar en kjapp runde på skytebanen neste lørdag morgen før jeg som sagt drar til børsemaker for å få han til å se over rifla, om den da ikke på mirakuløst vis går mye bedre. En kompis nevnte at kroningen kan være dårlig, men jeg ser jo ikke det selv. Samtidig skal jeg be han bedde Boydsstokken skikkelig, selv om det nå ser ut som om den begynner å bli bra. Den er i hvert fall hakket bedre enn originalstokken. Han kommer til å testskyte etterpå, så får en se. Blir det fremdeles dårlig da, ja da får jeg ta en telefon til Jaktdepotet og høre hva de sier. 

 

Edit: Da er 200 Scenar L 120 grs i bestilling fra Hjemmelading.no. Er de like raske på levering som de vanligvis har vært, kommer kulene i går... :-) Håper i hvert fall jeg rekker en tur på banen i løpet av uka! 

Etter å ha glant litt i QL, ser det ut som om Norma 203b kan være et kjekt krutt til denne kula, og det har jeg tilfeldigvis stående. Norma 201 og Hodgdon H322 ser også ut til å kunne fungere fint. Det har jeg også i skapet. 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Hvilket hylsemerke bruker du? 

Hva med å måle de skutte? 

Ser det ut som noe du kunne ordna med anløping? 

 

Har masse grendel jeg skulle ha testa ut nå, men vi får skutt 0 her om dagen, klarte også kunststykke å miste lappene på hvilke ladestiger som er hva med hvilke krutt og mengde, så blir den koselige metoden å banke ut og studere på de som går bra ;) patron arkeologi.

Link to comment
Share on other sites

Har Hornady-hylser. Hører rykter om at de ikke er så bra. Får prøve Lapua når de nærmer seg slutten. 

 

Hva er anløping?

 

 

Kjedelig når papirarbeidet forsvinner ja! Satte på klistrelapp utenfor patronene i esken for ikke å rote det til selv. Men ladestiger har jeg nesten ikke brukt noen gang. Både .222'ene jeg har hatt og .308'en har gått presist på omtrent første forsøk. Grendelen likte ingen av ladevektene jeg presenterte i går. 

 

Link to comment
Share on other sites

anløping = annealing som yanksa sier, hals gløding, tar av spenn, gir halsen tilbake elastiteten og vil poensielt gjøre at det er mindre sjangs for sprekk dannelser

når man sizer hylser så arbeidsherder man de, er kammeret ditt romt, og size utstyret mot den trangere siden blir det mye unødvendig belastning. 

Skal se over hva jeg har av grendel ting, mistenker jeg har en stor eske starline noe sted også, og endel ymse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig skutt litt ladestiger i dag og prøvd VV krutt mot lovex.

Jeg innser jeg har skutt for mye 200STR for jeg blir ekstremt frustert over dårlige grupper, jeg skyter jo halvauto, og det er uten tvil en X faktor, alt skutt med brems i dag, ingenting med demper. 

 

 

de 3 i høyden er med lovex 27gr, 27,2gr og 27,5 gr øverst, var veldig kaldt på slutten så skrivesakene svikta, likt som hendene, alt er  140gr nosler custom comp på 54 meter. 

 

de på venstre og høyre var VV krutt, 

Den løse skiva med 5 skudd er 27.5 igjen, altså samme som oppe i midten på den med 5 grupper, men da uten flyvere, havner på ca 2390-2400fps da. samme som som VV

Litt quick dirty writeup, men må sjekke hva som var hva siden ting bestemte seg for å bli mistet i bakken og miste litt merkelapper, ingen hadde trykktegn. 

2020-04-03 21.13.47.jpg

2020-04-03 21.13.58.jpg

2020-04-03 21.14.07.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, nå har jeg kanskje funnet noe av løsningen 😊

 

Tok en tur på banen i dag, med nypusset børse og med hele 70 nyladede Scenar L 120. De hadde 25,5 grs H322 i hylsa. Litt nervøs, for det er ikke nødvendigvis lurt å lade opp så mange med samme kruttvekt, men jeg skulle videre til børsemaker med den, og han ville ha ca 50skudd å teste med. 

 

Prøvde først en treskuddsserie med 100 grs. Det ble 45 mm «samling». Ingen endring, altså. Så tok jeg tre serier med 120 grs. Da ble det endring! 14, 16 og 7 mm. Dette er jo bra! Tok en 100 grs serie til, på 48 mm. Deretter ble det litt pauseskyting med .308’en og den 102 år gamle Kragen, før en serie med 100 grs og to med 120 til slutt. Resultatet ble nok en gang 45 mm med den første, mens det ble 15 og 23 med den siste. 

 

Konklusjonen er at rifla ikke vil ha 100 grs-kula uansett kruttvekt med H322 og heller ikke Norma 201. Hvorfor rifla misliker den, skulle jeg likt og visst.

 

Vurderer 95 grs Vmax, men er usikker. 123 grs SST må jeg prøve mer, for den har heller ikke overbevist.

 

Nå er rifla levert hos børsemaker. Hva han sa, sier jeg i tråden om Howa mini. Ikke imponert over Howa, for å si det sånn!

 

Legger til et bilde av de første seriene.

 

De store høla øverst er under innskyting med .308 og Sierra HP 110 grs. Ikke så imponert over presisjonen på den heller, for øvrig... De store høla mot senter er Lapua Scenar 155 grs. Idiotslenger der, men langt mer presis. Og for en treffpunktendring!08318BB9-C9BB-4482-AA5A-2A846315C0FB.jpeg.3973ad989f725f72a2b044c979588df6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir testing med nye dempern og litt ymse nå, tok litt tak i det og har sittet på 1 stasjonen og siza hylser, jeg er relativt godt vant med progressive presser, men må si at coaxen virkelig har fått kjørt seg i påsken, samme har nye frankford arsenal caseprep'en ;) 

 

123gr nosler skal til pers med N133, N140, Lovex D073.6 og Norma 11

140gr har jeg relativt god kontroll på og den trives med D073.6, N140 likte den ikke i noen form virker det som, men ikke gått så hardt tilverks enda. 

2020-04-13 22.47.21.jpg

Link to comment
Share on other sites

tja tjo, fikk bumpa 140gr nosler i 752ms og 810ms på 123gr med norma 11 i dag, så det var jo riktig livlige ladninger i halvautoen, av alle tragikomiske ting var det uten tvil den varmeste ladningen som gikk best.

 

 Litt ekstra humor hadde jeg med +1 på banen så jeg kunne fokusere på skyting og han sjekke trykktegn løpende, jeg startet skyte lavest på stigen med norma 11, spør han om hvordan de ser ut... hører OI OI Oiii de er varme......... stopper skyting og snur meg for å verifisere selv, det han mente var at de var VARME, som i fysisk varme, N11 gjør hylsene vesentlig mer varme enn Lovex D073.6.

 

 

Fortsatt ikke helt overbevist, imho bør alt gå i samme hull, mulig jeg er vel pedantisk. I morgen ankommer ny demper for halvauto, og børsa er kjent for å like vekten av demper, så blir mer testings! 

2020-04-15 20.11.13.jpg

2020-04-15 20.13.04.jpg

2020-04-15 20.13.07.jpg

2020-04-15 20.13.09.jpg

2020-04-15 20.13.11.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...