Jump to content

6.5 Grendel


smaug

Recommended Posts

Får i grenseland for lite fart med den for å sikre god ekspansjon. 
 

100gr ttsx, 123 sst, 129gr ablr, 130gr Accubond  er greie rådyrkuler til Grendel. 
 

28gr N140 gir 765 m/s med 130gr Accubond i min mini action.  Ekspanderer greit til rundt 550m/s 30mm/200meter

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg 50 stk Barnes 100 grs Tac-TX i første omgang, så får en se hvordan den går. Skal visstnok være samme kula som TTSX. Det var den som var på lager hos Jaktdepotet. 

 

Tenker jeg prøver meg med 27,5 grs H322 og med patronlengde 57,40 mm. Ifølge QL skal den gi 820 m/s. Det må jo holde greit til 100 meters hold og vel så det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er i ferd med å gå tom for jaktkuler, og ingen nettbutikker jeg har sett gjennom har interessante kuler på lager! Da må jeg se etter ferdigammo!
 

Har prøvd TTSX 100, men er ikke helt fornøyd med samlingene. Nå har jeg testskutt omtrent alle og vil gjerne prøve noe annet.

 

Ser at Jaktdepotet har ferdigammo i Hornady SST 123 og Federal Fusion 120 grs MSR. SST får greie skussmål har jeg sett, men gikk ikke topp i børsa mi før. Det kan jo hende den er bedre i den nye pipa, men hva med Fusion MSR? Noen som har prøvd denne? Tanken er rådyrjakt utover høsten, og rifla er en Howa mini med L. Walther-pipe.

Link to comment
Share on other sites

Det ble til at jeg kjøpte meg to pakker a 20 Hornady SST fra Jaktdepotet. Angrer ikke på det, for denne viser seg å gå veldig bra i børsa. Det er noe helt annet enn med den gamle pipa. Ellers forlot mine siste TTSX 100 løpet for denne gang. Tok også et par kjappe serier med "utgående" Scenar 108 (begynner med Scenar 120L igjen).

 

Legger ved et bilde.

1: TTSX - 22 mm. Èn midt i, to "langt" unna. Liker ikke slikt...

2: SST - 13 mm. Veldig fornøyd med fabrikkammo så langt! Skrur opp tre og ett til høyre, men først

3: Scenar - 25 mm. Ikke fornøyd, men denne skal byttes ut med Scenar 120L.

4: SST - 11 mm. Fremdeles veldig fornøyd. Må ett tilbake mot venstre.

5: TTSX - 35 mm, men her mistenker jeg at demperen, en Freyr&Devik 149, har løsnet. De tre første ga 25 mm (står tre siste på blinken, men det var de tre første).

6: SST - først ett skudd nede til høyre. Merkelig treff. Tok tre til i midten, og fremdeles merkelig. Oppdaget at demperen hadde løsnet. Skrudde den fast igjen.

7: Scenar - 11 mm. Veldig bra, men rart jeg bare får en og annen slik. Men, igjen, den byttes ut. 

8: SST - 14 mm. Svært fornøyd nå, for dette var med annen demper, en Sonic 45 jeg har fått nytt bakstykke til (tæret hull etter kun få hundre skudd og under to år - fikk nytt på reklamasjon fra Jaktdepotet). Ikke fæle treffpunktendringen heller. To, tre knepp opp, bare.

 

Konklusjon: TTSX forkastes i denne omgang og erstattes av SST, som virkelig overrasket meg. Den gikk jo ganske ustabilt i den gamle pipa. Lurer ellers egentlig på om det er noe poeng å lade denne selv. Det går jo såpass få skudd i året av denne likevel. Ferdig fraktet kostet 40 skudd 900,-. 22,50 pr skudd. Det kunne vært verre. Får se om/når det dukker opp kuler igjen. 

 

blink.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 3/24/2020 at 10:27 PM, ladebenken said:

120scenar-l er lett å få god presisjon med. Oppfører seg veldig pent i fugl.

 

Gikk selv ned til 108 scenar for å lettere se innslag i rypa i trasige skytestillinger.  

 

Med samme type ladning som du brukte på 120scenarL ? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Går sikkert helt fint. Ser ingen grunn til at det ikke skulle fungerer helt toppers. Har selv skutt litt med 140gr NCC. Fantastisk presisjon men har andre rifler som er bedre egnet enn grendelen så skyter mest 100gr ELD-M og andre lette kuler. Går mest i rev og kråker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har kjørt noen runder i ql å finner ut at jeg kan gå for n133 også med 100% fylling og 59mm coal. Skal ladde meg opp noen å se på resultatet. Tilgangen (og pris) på kullet er ikke den beste for tiden så det må forskes på litt forskjellig. Jeg bruker stort sett bare denne kula til moro skyting med 6.5x55 og der gjør den en veldig god jobb på lengre hold. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja. Skyter en del Varmageddon 110gr og N530 i 308 for tiden fordi det er det jeg har mest av så holder jeg litt igjen med grendelen akkurat nå. Brukt litt tid i QL på å finne brukbare alternativ til morroladninger med det man har. Har en del 85gr Sierra Varminter også til grendelen jeg skal teste(igjen).

Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (21 minutter siden):

Hehe ja. Skyter en del Varmageddon 110gr og N530 i 308 for tiden fordi det er det jeg har mest av så holder jeg litt igjen med grendelen akkurat nå. Brukt litt tid i QL på å finne brukbare alternativ til morroladninger med det man har. Har en del 85gr Sierra Varminter også til grendelen jeg skal teste(igjen).

Lader de 85grs varminter i grendelen med h335. Gir veldig veldig bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Stihl Crazy skrev (39 minutter siden):

CZ 527 blei jo kammra i 6,5 grendel. Dersom ein ynskjer ei slik og ikkje får tak i ei, går det Ann og kjøpa ei i 223 rem og skifta løp eller passar ikkje magasin og anna?

De ble også kamret i 7,62x39. Disse burde i hvert fall passe.

 

Jeg tror ikke magasiner til 7,62x39 passer i underbeslaget på gevær originalt kamret for .223

 

Underbeslagene har forskjellige delenummer her:

 

https://www.gunpartscorp.com/gun-manufacturer/cz/rifles-cz/527-cz

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (12 timer siden):

Får heller prøva og finna ei som er kammra i 6,5 grendel eller ei howa mini.

 

En Sako Vixen har kryssmatet magasin, så der holder det med å åpne støtbunnen om du ikke er så heldig å finne en av de som var kamret for Grendel. 

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje om det er rett plass og posta men eg prøver likavell. Noko eg har tenkt litt på. Før hadde eg ei CZ 550 American i 6,5x55 og det var nå litt av kvart med den og eit eller anna trur eg var skeivt med ho pga at desto fleire gonger eg lada hylsene desto skeivare gjekk dei inn i Lee collet dia, ganske mykje etter kvart. Om det gjorde noko for presisjonen veit ikkje eg, men det skal jo ikkje vera sånn det veit eg iverfall. Har same ladeutstyret no med tikka rifla og har ikkje merka noko sånt der. Lapua hylser for begge to, men fekk tak i nye hylser til det nye geværet. Godt mulig at eg får same problem med ei CZ 527 og.  Verkar jo ikkje akkurat og vera feilfri howa mini heller då etter kva eg har lese så får kanskje venta til tikka begynner med kaliberet, kjedeleg eller ei eller kjøpa ei i 6,5x55 med utskote løp, dersom det går.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (2 timer siden):

De kom originalt i 6PPC USA og da er det samme støtbunn.

Kom noen av dem til Norge også, men det er sabla langt mellom dem. Har skutt med en Varmintmodell. Snasen sak, men han som hadde den forlangte alt for mye, dessverre.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...