Jump to content

Hvilket kikkertsikte bør du velge?


Sako 30-06

Recommended Posts

Hvilket kikkertsikte bør du velge?

eller

Optikk - billig og godt, er det mulig?

 

Optikk er kanskje det utstyret hvor det er sterkest sammenheng mellom pris og kvalitet. Kjøper man et billig kikkertsikte kan man bortimot garantere at det ikke er like bra som et dyrere kikkertsikte. Men hvor billig er "billig sjit"? Og hvor dyrt er "godt nok"? Dette er et 100% subjektivt forsøk på veiledning i denne jungelen.

 

Først må man være klar over at hvis du betaler dobbelt så mye for et stykke optikk, får du vanligvis ikke noe som er dobbelt så godt. Men man kan likevel med stor sikkerhet regne med at man får bedre optikk hvis man betaler mer, ihvertfall hvis man holder seg til merker som selges i ordinære norske butikker. Enhver må altså finne ut hvor mye man har råd til å spandere på optikk, og hvor store krav man stiller til optikken. Hvis du har tenkt å nøye deg med rimelig optikk, anbefaler jeg ikke å kikke gjennom dyr optikk. Det kan bli en dyr affære. Likevel kan rimelig optikk være fullgodt til sin bruk og innenfor de kravene man stiller til optikken. De senere årene har også forskjellen mellom dyr optikk og litt rimeligere optikk blitt mindre. Mellomklassen er blitt merkbart bedre, mens forskjellen på dyr gammel optikk og dyr ny optikk er mindre.

 

Jeg vil dele inn optikk i fire prisklasser: Billig, rimelig, mellomklasse og dyr. Blant de billige finner vi merker som er lite kjent og som ofte selges på postordre eller messer. Dette er ofte slikt som vi snobbene kaller Kina-dritt. Mange regner Tasco og de billigste Bushnellene inn i billigkategorien, etter min mening kan noen av disse modellene høre hjemme i det nedre området av "rimelig". Blant de rimelige finner vi for eksempel (de litt bedre modellene fra) Bushnell, som i mange tilfeller kan være bra nok. Etter min mening ligger også Nikko Stirling der. I mellomklassen finner vi typisk Nikon, Meopta, Leupold og Zeiss Conquest, og i toppklassen finner vi de tre (eller helst fire) "store" som er Zeiss, Swarovski, Schmidt und Bender (SuB) og Leitz. Dette er merker som leder teknologiutviklingen og som av de aller fleste regnes som "top of the line".

 

Hva betaler man for?

Den billigste prisklassen er hva jeg betegner som "billig sjit". Hvis du kjøper i billigklassen må du ikke være overrasket hvis retikkelet skrangler rundt inni kikkertrøret på det verst tenkelige tidspunkt. Jeg sier ikke at det vil skje, bare at det ikke vil være særlig overraskende. Det er også stor risiko for at kikkertsiktet endrer treffpunkt ved zooming eller at justeringen ikke vender tilbake til samme treffpunkt hvis du skrur deg opp og så ned igjen. Jeg sier heller ikke at dette vil skje, men bli ikke overrasket hvis det skjer. Har man flaks, kan et "billig-sjit" kikkertsikte duge helt kurant. Dog, jeg ville ikke kjøpt ukjente merker som ikke selges av noenlunde oppegående forhandlere. Det er ofte en veldig god grunn til at det fantastiske kikkertsiktet en fyr prøver å selge deg ikke finnes på en eneste noenlunde kvalitetsbevisst butikk.

 

Hvis man går fra den laveste prisklassen til den rimelige, vil man som regel merke stor forskjell i optisk kvalitet, og etter litt bruk vil man også kunne merke stor forskjell i mekanisk kvalitet. Sannsynligheten for at slikt skjer i den rimelige prisklassen er merkbart mindre. Hvis optikken "bare" skal brukes på skytebanen eller under lite krevende forhold på jakt kan "rimelig" være absolutt godt nok.

 

Hvis man går fra "de rimelige" til mellomklassen vil forskjellen i optisk kvalitet være mindre, men man får et solid stykke optikk som sannsynligvis vil tåle de fleste påkjenningene en normal jeger vil utsette optikken sin for. Jeg mener likevel at man ofte ser forskjell på fargetone, kontrast og oppløsning. De aller fleste av oss vil kunne jakte helt utmerket et helt liv med optikk fra mellomklassen. I praktisk bruk kan man gjerne oppleve at man "egentlig" ikke merker stor forskjell fra toppklassen, selv om man ofte kan se det ved en direkte sammenligning.

 

Går man til toppklassen, blir dette litt som å kjøpe en dyr bil. Man betaler mye for merket, men man får et produkt som tilfredsstiller på alle måter. I optisk kvalitet er ingen over, ingen ved siden. Har man en gang kikket gjennom en Zeiss, Swaro eller SuB, virker de fleste andre merker kontrastfattige og lett uskarpe i forhold. Dette gir også veldig liten anstrengelse av øynene ved langvarig bruk, f.eks. hvis man sitter i lang tid og speider etter reinsdyr på vidda. Mekanisk gir disse produktene et veldig tillitvekkende inntrykk, med distinkte knepp på justeringstårnene og generelt solid inntrykk i alle bevegelige deler. For ekstrembruk vil det ofte være en fordel å velge fra den øverste hylla, for eksempel vil de aller fleste skumrings- og måneskinnjegere anbefale et kikkertsikte i denne klassen.

 

Hva bør man velge?

Dette er kanskje den mest subjektive og lite informative delen av denne "veiledningen": Etter min mening bør man velge den dyreste optikken som man har/kan ta seg råd til, og som har de spesifikasjonene som passer til det bruksområdet man trenger optikken til. Uavhengig av om dette er Bushnell Elite eller Zeiss.

 

That's all, folks. Hvis du er litt teknisk interessert, kan du gjerne lese denne tråden for å få litt mer bakgrunn for egne valg.

Link to comment
Share on other sites

Greit innlegg, er enig, men må bare spørre: Er Leitz en av de 4 store på kikkertsikter? Leica leverer topp kikkerter men har ikke kikkertsikter etter forrige stunt sammen med Leupold for 7-8 år siden.

Nr 4 er vel heller en av disse: Kahles, Nickel eller Docter. Siden Kahles er til salgs og er på vei ut av USA så er vel nr 4 Nickel eller Docter...................

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke på kikkertsikter. Men på optikk. Jeg skrev med vilje "optikk" og ikke bare "kikkertsikter" ;) Jeg var nok litt uklar der. Altså:

 

Leitz lager toppklasse håndkikkerter (og annen optikk, f.eks. kameraobjektiver)

Swaro og Zeiss lager toppklasse kikkertsikter og håndkikkerter

SuB lager toppklasse kikkertsikter

 

:arrow: De (i mine øyne) 4 store på optikk 8) Kahles skulle vært nevnt i mellomklassen (egentlig litt flaut å glemme dem, for jeg har en Kahles sjøl :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Siden Kahles er til salgs og er på vei ut av USA så er vel nr 4 Nickel eller Docter...................

 

Litt OT kanskje, men litt inside information. Swaro. som eier Kahles, beholder navnet, men legger ned produksjon av den grunn at de ikke vil ha Kahles som konkurent. Navnet blir ikke solgt, slik at andre kan starte produksjon på det.

Link to comment
Share on other sites

Det var en fin måte å sette siktene inn i kategorier på. Lettere å se forskjellene når du setter det opp på denne måten. Har selv kun erfaring med "rimelige" og "dyre" kikkertsikter. Jeg gikk fra rimelig og rett til dyrt da jeg så ofte mistet skuddsjanser pga optikken ikke strakk til i skumringen. Nå opplever jeg at jeg har skytelys i kikkerten lengre enn jeg selv føler det er forsvarlig å skyte, med tanke på å finne igjen dyret.

 

Det jeg ofte leser av folks spørsmål om optikk er -hvor høyt opp i pris må jeg gå for å finne en kikkert som egner seg til mitt bruk? Det blir å lete etter det beste kjøpet innenfor sitt budsjett. Det blir nok litt lettere å finne frem i jungelen med en slik inndeling som Sako gjør her, spesielt med tanke på at forventninger ofte skrues opp på bakgrunn av gode selgere eller effektiv reklame.

 

Kjøper en et sikte til 999.- må man ikke bli overrasket om tråkorset plutselig skrangler (selv om dette siktet før har kostet 2500 :wink: ), men man kan også ha dette livet ut uten problemer. Kjøper man et sikte til 2500, bør mekanikken være god, men man kan ikke regne med å kunne skyte i noe særlig skumring sammenliknet med høyere prisklasser. Hvis man kjøper et sikte til 5-9 tusen kroner vil det ofte være den ypperste mekanikk, og man vil kunne sitte noe eller endel lenger inn i skumringen enn med 2500 kroners siktet, og avstanden opp til det aller dyreste vil i mange tilfeller være liten. Likevel vil man kanskje kunne få seg overaskelser hva angår f.eks kantskarphet eller motlysegenskaper (dette er synsing fra min side, men jeg tror det stemmer :wink: .)

Det er vel innenfor denne prisklassen en kan gjøre gode kjøp, se f.eks tilbudene til Winge våpen på Docter 3-12x56 med lys til 8490, her tror jeg en får mye optikk for pengene og avstanden helt opp er liten. Noen har også hatt Zeiss Classic med gode priser annonsert i år.

 

Når man så kommer over 12000 kroner er det nok mye smak og behag som avgjør hva man kjøper. Uansett, man vil få mekanikk og optikk som ikke står tilbake for noe annet på markedet og man vet at det ikke vil være kikkertsiktet det står på. Forskjellene mellom modellene er små.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjempebra post, Sako 30-06! Synes kikkertsiktet er det mest spennende med å kjøpe ny børse :D

 

Ved å jamføre de to listene under har jeg prøvd å få et slags overblikk over hva jeg kan forvente meg utifra prisen. Har funket fint for meg!

 

 

 

RIFLESCOPES BY PRICE CLASS

http://www.chuckhawks.com/scopes_price_class.htm

 

Premium price class (MSRP over $1000)

Burris Diamond

Kahles Helia

Leupold VX-7

Schmidt & Bender

Swarovski PH, PF, PV

Zeiss Victory

 

High price class (MSRP $600-$999)

Burris Signature

I.O.R.-Valdada

Kahles American Hunter

Kaps Optics

Leupold VX-L, VX-III, FX-III

Nikko Diamond Sportsman

Nikon Monarch Gold

Pentax Lightseeker, Lightseeker 30

Redfield

Sightron Series III (SIII)

Swarovski AV Series

Trijicon Accupoint

Weaver T Series

 

Medium-high price class (MSRP $400-$599)

Burris Short Mag

Bushnell Elite 4200

Docter Sports Optics

Leupold VX-II, FX-II

Nikon Monarch

Sightron SII Big Sky (SIIB)

Weaver Grand Slam

Zeiss Conquest

 

Medium price class (MSRP $300-$399)

Alpin Apex

Browning

Burris Fullfield II, Scout

Bushnell Elite 3200

I.O.R.-Valdada

Nikon Buckmaster

Pentax Whitetails Unlimited

Sightron Series II (SII)

Weaver Classic Extreme

 

Medium-low price class (MSRP $200-$299)

BSA Platinum Target

Bushnell Legend

Hunter Wicked Optics

Leupold VX-I, FX-I, Rifleman

Mueller Illuminated

Nikon Prostaff

Sightron Series I (SI)

Simmons Master Series Aetec

Weaver Classic V-Series, K-Series, Rimfire

 

Low price class (MSRP $100-$199)

Alpen Kodiak

BSA Catseye, Huntsman, Panther, Contender, Sweet 17

Bushnell Trophy, Banner

Mueller Extreme, APV

Nikko Platinum

Simmons Master Series ProHunter

Swift Premier, Standard

Tasco Titan

 

Economy price class (MSRP under $100)

BSA Deerhunter

Bushnell Sportsman, .22 Rimfire

Nikko Gold Crown

Simmons Master Series ProSport, Blazer, .22 Mag, Rimfire

Tasco World Class, Varmint, Golden Antler, Pronghorn, .22, Rimfire

 

 

RECOMMENDED RIFLESCOPES

http://www.chuckhawks.com/recommended_riflescopes.htm

 

Five-Star ScopesLeupold VX-7

Schmidt & Bender

Swarovski PH, PF Series

Zeiss Victory

 

Four-Star-Plus Scopes

Burris Euro Diamond, Black Diamond

Leupold VX-L, VX-III, FX-III

Nikon Monarch Gold

Sightron Series III (SIIISS)

Swarovski AV Series

Trijicon Accupoint

 

Four-Star Scopes

Bushnell Elite 4200

Burris Signature Select, LaserScope

Leupold VX-II, FX-II

Nikon Monarch, Monarch X, Laser IRT

Sightron Series II (SIIB) Big Sky

Weaver Grand Slam, T-Series

Zeiss Conquest

 

Three-Star Plus Scopes

Bushnell Elite 3200

Weaver Classic Extreme

 

Three-Star Scopes

Burris Fullfield II

Bushnell Legend

Leupold VX-I, FX-I

Mueller Eraticator, Sport Dot, Tactical

Nikon Buckmaster

Sightron SI

Simmons Master Series AETEC

Weaver Classic V-Series and K-Series, Rimfire

 

Two-Star-Plus Scopes

Bushnell Trophy

Leupold Rifleman

Mueller Extreme

Nikon ProStaff

Simmons Master Series ProHunter

 

Two-Star Scopes

Bushnell Banner, .22 Rimfire

Mueller APV

Simmons Master Series ProSport

Link to comment
Share on other sites

Chuck Hawks er vel over gjennomsnittet amerikansk, ja.

 

Hadde vært kult om noen med litt peiling hadde laget en tilsvarende liste på norsk, med norske priser og aktuelle kikkertsikter!

 

Tar ikke sjansen på å gjøre det selv, da jeg ikke føler meg kompetent nok.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mye god klasseinndeling her, men det som er rart er at det er en enighet om at lik pris tilsvarer lik kvalitet.

Det hadde vært mye mer interessangt å se en liste som var sortert etter kvalitet i hver prisklasse, ettersom jeg er overbevist om at kvaliteten innad i hver prisklasse varierer mye, i alle fall innad i de lave prisklassene, som jeg kan skryte på meg erfaring med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Vill slå eit slag for meopta artemis 2000. kikkertsikte mangla på lista. Dette er eit kikkertsikte som er lagea av stål og når det blir montert på stål baser så er det eit sikte som er meir solid enn dei fleste andre sikta som er laga i aluminium for vekta sin del. dette har eg god erfaringer med fra bratte og glatte vestlands lier :)

Har testa det opp mot eit av zeiss sine topp modellar og med zeiss kunne du skyte berre nåken få minuttar lengre. kanskje 10 minutter. og prisen er 5500kr ca. so det er eit sikte som ein ikkje blir ruinert av å kjøpe, men har like god optik som mykkje dyrare sikte, pluss att det tåler meir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...