Jump to content

6,5x55 - Coal og friflukt spm.


mgulb

Recommended Posts

Hei!

 

Er relativt fersk lader, og lurer på hvor mye friflukt som er "innafor".

Har målt coal ved å putte kule akkurat inn i bommene, for så og måle med pussestokk. Og så gjort det samme uten kulen, og maks coal er da 81mm.

Hylsene er 54,8mm, og hvis jeg setter kula så den har hold i hele halsen ender patronen på 75,3mm. Er dette normal friflukt eller i meste laget? 

Kula er en Lapua Scenar 123 grain.

 

Ser i ladetabellen til Vihtavuori så oppgir de patronlengden til 80mm med samme kule og samme hylselengde. Det vil si 2,5mm kulehold, er det nok, eller burde det være mer ?

Edited by mgulb
Link to comment
Share on other sites

Hei

Kulehold  bør være som kaliber, i dette fall min 6,5 mm.- Selv vil jeg ha en friflukt på ca 1,5mm, men godt hold er viktigere. En litt lang friflukt påvirker ikke presisjonen negativt, er nå min erfaring.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 123gr kuler til 75mm patronlengde, grunnen til det er jeg ladet 9g Scenar for 8-10 år siden, og bestemte meg for en patronlengde (jeg husker ikke på hvilket grunnlag, men tror det var "like lang som en fabrikkpatron") Siden har jeg ikke justert dia, og 130DL blir 79mm-ish, og andre kuler får en annen patronlengde... Jeg gidder egentlig ikke å måle friflukt i 6.5x55 løpene, men det hender jeg gjør det av nysgjerrighet.

Med 123gr NCC har jeg friflukt mellom 5 og 6mm. Jeg skyter tusenvis av disse per år, og svært mange gjør det. Og presisjonen er upåklagelig, <10mm 5 skudd på 100m. Disse kulene er ikke veldig følsomme for friflukt, og ikke betyr det stort heller.

Generelt føler jeg betydningen av frifluktens eksakte lengde er grovt overdrevet i både litteratur og spesielt på nettfora. Det samme gjelder egentlig kulehold, om du har siza halsen normalt, om du har 4 eller 8mm kulehold betyr ingen verdens ting, kula sitter fast. Kommer du ned i et par mm KAN det skje at en patron blir slått skjev, og da KAN det skje at du opplever noe økt spredning, om da ikke løp og kammer retter den opp igjen... 

Fabrikkene aner ikke friflukten i våre våpen (de har en std. et sted) og fabrikkammo virker utmerket - de færreste klarer å lade ammunisjon som alltid er bedre enn god fabrikkammo. 

 

Nå HAR jeg justert dia ved et par anledninger. En var et testprogram for å se om patronlengden influerte på presisjonen. Det gjorde den ikke. Men om jeg husker rett så gikk hastigheten bittelitt ned jo lengre patronen ble, for så å gå bittelitt opp idet kula stod i bommene. Men jeg justerte den tilbake...

I mellomtiden har jeg faktisk skutt temmelig respektable resultater i alle langholdsdisiplinene, både UNL, F-class og PRS. I DFS gjør jeg det ikke så bra, siden jeg overhodet ikke kan skyte stående, men det er ikke ammunisjonens skyld.

 

Konklusjonen, prøv gjerne ulike patronlengder med ulike kuler, se hvilke resultater du får (og husk, EI gruppe som er god betyr fint lite, du maå ha litt grunnlag for en konklusjon, 5x5 skudd kanskje?)  Men ikke lur for mye på hvilken patronlengde som er rett, ikke ligg våken, og ikke bekymre deg for det. I praksis betyr det ingen ting (for så godt som all skyting) så lenge kula sitter fast, og patronen går i magasinet.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei, låner denne tråden da temaet og kaliber er likt.

Og jeg har prøvd å finne mer detaljer om dette temaet så søkefunksjonen har blitt brukt! :-)

 

Jeg har en kamerat som har en 200STR med 6,5x55 løp tilpasset av en børsemaker.

Ved lading med VV sine ladetabeller og patronlengdene anbefalt der så kamrer ikke disse.

 

Vi har målt max COL da kula står i bommene til å være 77mm med 108grs Scenar. VV anbefaler COL på 78mm i deres app og i papirutgaven av ladetabeller står det til og med 80mm.

Disse kamrer ikke på COL 80mm og heller ikke på 78mm.

 

Den aktuelle børsemakeren sier når konfrontert med at anbefalt COL ikke kamrer at da må kulene settes dypere for å få deres anbefalte friflukt på 1-1,5mm.

Dette henger jo ikke på greip synes jeg for da dytter man kula ned i patronen og får kanskje en komprimert ladning med ei kule som da nesten sitter i bommene. Og hvis man ønsker å lade tyngre/lengre kuler får man ihvertfall problemer.

 

Jeg synes det er rart at ikke man kan bruke de anbefalte dimensjoner oppgitt til helt standard kuler og ladninger oppgitt i en seriøs produsents anbefalinger.

Og da også den medfølgende risikoen med raskere trykkøkning.

 

Vi tenker at det beste er å brotche et dypere kammer slik at man fint kan operere med patronlengder på opptil 78mm.

 

Hva tenkes det om dette på Kammeret??

- skal det aksepteres at kammeret er kort og med dahørende prosedyre å lage alle patroner kortere enn produsenten sin anbefaling?

- kammeret bør brotches dypere for å takle anbefalte patronlengder?

- og hva er vanlig kammerdybde og friflukt på en 200STR ved bruk av 108grs Scenar?

 

På forhånd takk for svar!

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, jarwe skrev:

Zippaznip: Det er satt in heen muffe og tilpasset flere løp.

 

Hvorfor heen muffe og ikke bare bytte på "vanlig" måte er ikke relevant for det som jeg lurer på. :)

Det er relevant for at vi skal kunne hjelpe deg. Et std løp burde ikke fått disse problemene. 

 

Løpet eller muffa er uttafor spec og børsis bør fikse det. 

 

Noe mer du lurte på? 

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at VV opererer med for stor col for en del kalibere i sine tabeller. Viktig å sjekke!!

 

Når det er sagt så er jeg ikke veldig opptatt av friflukt utover det at jeg vil vite at jeg har det. Ligger vel typisk på mellom 0,5 til 2-3mm litt avhengig av kaliber og kule. I 6,5-284 (med forlenget kuleskråning) og 100grs amax så er vel hele kula godt ute av hylsehalsen før den treffer bommene uten at dette påvirker presisjonen (5 skudd med s-s på 9,3mm). Med 140grs scirocco og godt med krutt i hylsa har jeg 0,5mm friflukt i samme kaliberet.

 

C69DE992-C5EE-476D-828B-A702186AE2DB.jpeg.d0cc9e410025b372dbcb5b45853da463.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Angående heenmuffa er den satt inn for enkelt å kunne bytte løp uten å ta kassa ut av stokken og da heller ikke bruk av umbrakoverktøy og momentnøkkel.

I tillegg gir pipebytte på banen fra kaliber til kaliber så og så ikke noe treffpunkt forandring når man går tilbake til et kaliber.

Med en tabell på klikkene mellom de ulike løpene så er man godt innafor for både baneskyting og jakt raskt og enkelt. :-)

 

Og tilbake til spørsmålet så tenker jeg også at muffe/løp er utenfor spesifikasjoner og må korrigeres av børsemaker. Da ikke de var enig i dette ved første henvendelse så tenkte jeg at her på kammeret er det råd å få!

 

Hvis jeg har oppfattet det riktig så bør en COL på oppimot 80mm bør være mulig i et standard 200STR kammer?

Vi har prøvd å finne tegning med mål og dimenjsoner på et standard kammer men finner bare tegnigner som viser hylsedimensjoner. DFS har en tegning som viser kammerdimensjoner men den viser også bare max hylselengde på 56mm og ikke lemgden fra toppen av hylsehalsen til bommene.

 

Akkurat hva friflukta er er ikke så viktig som jjrckd skriver men at den er der.

 

Er det noen som kunne ha målt kammerdybden sin på en STR så vi har et sammenligningsgrunnlag og et argument tilbake til børsemakeren for å få de til å rette opp i det som da antageligvis er feil dimensjoner på kammeret i dette løpet så ville det vært flott. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...