Jump to content

Bære rifle på ski m.m.


strebern

Recommended Posts

Mulig dette burde vært under jakt, men det er jo litt våpenrelevant også.

 

Jakter gående og har ennå ikke funne den ideelle måten å bære rifla på. Vi kan dele problemet inn i to.

 

Case 1 . Rypejakt i fjellet. Hagla i nevene, rifla på skulder. Problemet er at reima sklir slik at jeg må holde kolba bak ved hjelp av en reim nede på sekken. Det går greit. Men ikke en måte å få tak i rifla raskt på. 

 

Case 2. Toppjakt på ski etter orrfugl. Kuppert terreng, så jeg går med randoski med fullfeller, men må likevel ha staver. Jeg har imitert måten vi bar agen på vinterstid - på skrå forran - men blir mye styring med reimer. 

 

Noen som vil dele en et jegertrix for å få laus rifla raskt og stille uten å dra med seg sekkreimer/kikkertreimer når en skal frigjøre våpen til skudd?

 

Takker for svar. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, psAico skrev:

Noen som har prøvd både Vorn og Eberlestock som kan si noe om fordeler / ulemper med den ene eller andre?

 

Så noen YT videoer om nevnte gunrunner, å ble ikke veldig overbevist.

 

Det finnes en YT-video hvor de tester begge, men jeg fant den ikke i farta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en finnskogen med vixen påmontert en 6,5-20 x 40. Det jeg liker med denne sekken er at jeg klarer å trekke børsa uten å ta av sekken. Det har kanskje ikke så mye for seg alltid, da sekken ofte er sen gode støtten for skudd i topp. Når hagla skal i koggeret for innmarsj eller at jeg må ha begge hendene får jeg også matet denne i koggeret. Dette er selvfølgelig uten rifle. 

Link to comment
Share on other sites

@raijo ser greia med pulk, men blir det ikke litt styrete i krattskog?

 

@Huskylander - Godt poeng, da slipper en staver. har vært innom truger, men jeg er mer en skimann. Truger blir også fort litt "danske på tur", og det stempelet vil jeg ikke ha på meg.  Dessuten må jeg selv gå inn til terrenget, og da er ski det mest effektive. I vinter har uansett snømengdene her (Sunndalsfjella-Dovre) vært slikt at en må ha noe som bærer.

 

Dere med vorn/eberlestock - har dere demper påmontert rifla?

Link to comment
Share on other sites

Min erbelestock sluker greit ei børse med lyddemper og kikkert med 56-objektiv. Jeg klarer fint å få ut børsa med sekken på ryggen. Det jeg liker med Erbelestock sitt bæresystem, er at det er så enkelt og idiotsikkert. Jaktkompisen min har akkurat kjøpt en Vorn-sekk, og den er jo kjempefin. Den rommer uten problem også ei rifle med 56-kikkert. 

Det koker ned til en smaksak, dette her. Den gnagende lille tvilen som gjorde at jeg valgte bort Vorn, er om utløser/sikringssystemet som holder børsa på plass forblir pålitelig over tid (år), eller om børsa kan falle ut en dag. Som de fleste bekymringer, sikkert grunnløs. Begge merkene oser kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Er du godt fornøyd med en sekk du allerede har så passer Kifaru sin gunbearer så å si alle sekker, den har ett slags kogger for geværkolben og en hurtigutløser festet på ene skulderstroppen som holder geværet på plass

https://store.kifaru.net/gun-bearers-p30.aspx

 

En gun bearer løser case 2 greit. Min erfaring fra vinterjakt med hagle i kupert vest og skifeller er at med teleskopstav kan du evt slå sammen den ene staven og putte bak på sekken eller gå med to staver i en hånd og haglen i andre hånden

 

Kanskje case 1 kan løses med en gunbearer i links variant, haglen legges på bakken og riflen løses ut fra venstre side?

 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Vorn siden den ble lansert, og har faktisk skutt et  par ryper mens hagla sto i sekken mens jeg forserte veldig bratt terreng med truger. Med bittelitt trening hjemme så fungerer det så utrolig bra! Ikke like lett å putte rifla tilbake uten å ta sekken av ryggen, men da er jo situasjonen over uansett :) Bruker den både til å bære salongrifla i mens hagla er i nevene, eller kun ett våpen, være seg hagle eller rifle på elgjakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver fjellpulk, startet det med at jeg jaktet mye skogsfugel med finskspets. Sekk og rifle, staver og ski (noen ganger truger), faller noen ganger gjorde jeg også, mulig det er flere en meg som kjenner seg igjen. Sekken ble også tung med fugel. Klam og våt på ryggen etter sekken. Her måtte det tenkes nytt, gikk til anskaffelse av en liten eldre fjellpulk ca 120-30 cm lang og det ble en åpenbaring for min del. Rifla ligger trygt og godt i fuderal fri for snø, øks og div utstyr tynger ikke min rygg. Vekten av skutt vilt er heller ikke noe problem. Det er lettere å dra dette med seg enn å bære. Ja hvis målet er å gå i kratt og kjerr kan det bli ett problem eller hvis det for bratt, men legger heller litt tid på planlegging av ruta og unngår disse områdene. Jaktet mest på topp. Jeg velger i allefall som regel pulk hvis det er føre og terreng til det. Samtidig ga det meg skytestøtte for gode skudd på lange hold. 

Link to comment
Share on other sites

Vornsekken er veldig god å bære. Jeg har også en Eberlestock Dragonfly(svær sekk) og opplever selve koggen som veldig bra men litt begrensende til tofot og sekken i seg selv har utrolig mange klønete løsninger. Dette gjelder kun Dragonfly, andre Eberlestocksekker har bedre løsninger har jeg sett. Lynx sekken fra Vorn har jeg brukt til elgjakt, jeg går mye i fjell/viddeterreng med en Sauer 202 Wolverine, 50mm Zeiss m/ASV+ og Atlas tofot og det fungerer helt utmerket. Solid, enkel å bruke(å pakke), tofot kan være på hele tiden og utløseren virker å være godt laget. Liker at den kan flyttes, jeg har flyttet min lengre ned på skulderreima. Det går ganske greit å sette børsa tilbake i koggen og hekte på låsene igjen uten å ta av seg sekken. Ikke like godt beskyttet som i en Eberlestocksekk men godt nok til jaktbruk. Ved frakt i åpen båt ville jeg nok ha foretrukket Eberlestockløsningen. Å ta fram rifla/hagla med Vorn på ryggen går veldig mye fortere enn med Eberlestock. Har prøvd Vornsekken litt med O/U hagla min også og det går meget kjapt å ta fram børsa.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, HotShot skrev:

Kjente såvidt på vorn gaupe på villmarksmessa, men opplevde den som noe tung. Til dere som har sekken, hvordan oppleves den i praksis?

Enig i at den kan kjennes litt tung, men den må vel bli det, skal den bli god å bære. Vekten av materialet som gjør den god å bære må nødvendigvis veie litt:idea: For god å bære er den :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt sekken over flere år. Det eneste negative er at den ikke er vanntett. Har derfor en passende stor plastikkpose i hovedrommet. Har i tillegg kjøpt et rypenett, som også kan brukes til lagre sitteunderlag, fjellduk osv. Veldig god å bære og det er lett å vippe frem våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med de to siste talerne. Hvis det ikke skal brukes veldig eksotiske materialer, blir det litt vekt i en slik sekk ellers ville den nok ikke vært stabil nok til å bære(og gi beskyttelse) til et våpen. Den kanskje aller letteste riflesekken jeg vet om er Eberlestock sin Gunrunner II. Min far bruker en sånn og er fornøyd med den men jeg synes at den kanskje er litt "løs i fisken". Føler ikke at våpenet ligger skikkelig stødig i den.

Jeg bruker alltid drybag i mine sekker, både for å skille innhold og holde ting og tang tørt. Har kjøpt flere små StS drybags til å ha et lite klæskifte som sokker, buff, hansker og en ekstra lue. Har en liten drybag til en dorull, resten tåler vann. Synes ikke Vornsekken er noe dårligere i regnvær enn andre sekker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...