Jump to content

Skadeskyting - Langhold vs drev


Polardego

Recommended Posts

21 timer siden, Polardego skrev:

Hva med kjøttkvaliteten? Vil et intetanende dyr skutt på litt lengre hold ha bedre kvalitet enn et dyr skutt på et langt drev?

På det spørsmålet er svaret helt klart et ja. Dette basert på 38 år med posteringsjakt og luskejakt på hjort. Om smaken endrer seg for det storviltet som smaker ku vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Stående skytte over en Primos er jo mange ganger enklere enn med lang arm

Det blir jo noe annet. Jeg kan rigge meg til med Primos eller PoleCat eller Trigger Flex eller tre kosteskaft eller HogSaddle, eller et anna stillas,  og skyte bittesmå samlinger stående - stående frihånd er noe annet - og er en av de tingene som skiller folk som "kan skyte" fra de som tror de kan. Når en ser folk banke snuseska på 100m stående, så blir mye av det som sies og skrives på nett om såkalt god skyting litt sånn - ikke veldig imponerende ;)

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mens vi er inne på temaet, noen som vet minste kaliber som klarer storviltkravet med ferdigrullet på 300 og 400 meter (altså 100 meters kravet ut til 300 meter)?

Mente jeg så en bra tabell for litt siden, med minste kaliber på forskjellige avstander, men klarer ikke finne den.

Spesielt for de(t) allerede marginale kalibrene på elg blir dette relevant.

 

Edit: Fant ikke tabell, men ca svar: 280 Rem med lette kuler.

 

Link to comment
Share on other sites

 

2 timer siden, M67 skrev:

ikke veldig imponerende

 

Dette med jakt handler vel egentlig om mestring. 

Jeg har en gang i hine hårde dager latt meg rive med av sosialt press over jaktradio til å lobbe ei kule i et rådyr på det jeg regner for alt for langt hold, og joda det er jo morsomt når en ser dyret klappe sammen halvt utenfor synsvidde selv om en ovenfor seg selv bare må innrømme at dette var svinflaks, eller innenfor kategorien kvalifisert gjetning om hvor mye jeg skulle holde opp på det holdet. For mitt vedkommende, i allefall - jeg skjønner at enkelte utfører dette like selvfølgelig som jeg klasker ei flue med fluesmekkern. 

 

Men for meg er det en større mestringsfølelse å "se" i kikkerten at skuddet går midt i bogen på et rådyr, når jeg skyter stående uten anlegg på en del meters hold (men godt innenfor akseptert skyteavstand). Jeg er overhode ingen prikkskytter eller konkurranseskytter, men 99 av 100 skudd jeg skyter på banen er fra stående, fordi jeg som sagt føler det er mest relevant for min jaktutførelse. Og hadde jeg begynt å dra med meg en skytestokk i skogen, tror jeg ikke at jeg ville fått den samme mestringsfølelsen. 

 

Må påpeke at dette er min opplevelse av dette, og ikke noen kritikk mot de som ønsker å bedrive sin jakt på annet vis. 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, msteiro skrev:

Spesielt for de(t) allerede marginale kalibrene på elg blir dette relevant.

Relevant og relevant fru Blom. Så lenge patronen holder kravet på 100 meter, så har det ingen betydning (for regelverket) hva den holder på 200 meter. Den er godkjent uansett.😉

Link to comment
Share on other sites

Njaaajooneei, både og. Godkjent på papiret ja, men spesielt til litt mer hardskutte dyr er det greit å vite at ikke kule kommer frem i blåserørfart.

Vet at kravet er på 100 meter,  men skal man ta en vurdering på skudd ift skadeskyting, må man også tenke på hvordan kulen oppfører seg når den treffer.

Link to comment
Share on other sites

Er vel de færreste som holder på med langholdsjakt som skyter med «ferdigrulla» ammunisjon.. de fleste jeg kjenner som holder på med langholdsjakt lader selv..(meg innbefattet) har stålkontroll på både nedre ekspansjonsgrense, anslagsenergi og ES.. de trener med samme kulen som de skal jakte med..en har verifisert kulen mye lenger ut en det en har tenkt å jakte til..

Ikke bruker de «marginale» kaliber heller.. men kaliber som har mer enn nok «pust» igjen på de hold en har tenkt å skyte på..

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, msteiro skrev:

Godkjent på papiret ja

 

Det finnes vel strengt tatt ingen annen godkjenning? 9_9

 

Jeg er en av de "galningene" som har jaktet ganske mye med (og skutt ganske mye med) en anemisk lavdose-dödare fra ei alt for kort pipe. Og til tross for både kaliber og pipelengde er det enda ingenting som har overlevd, og presisjonen tåler sammenligning med det meste av matchvåpen. En kamerat lånte den rifla på søndag og stilte på jaktfelt, og endte opp med meget godt resultat, 3.plass og 24/18. Med 41 cm pipe. Første gangen han prøvde rifla, og første gangen han prøvde rettrekker. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 16.4.2018 den 14.09, Sunnmøring skrev:

Er vel de færreste som holder på med langholdsjakt som skyter med «ferdigrulla» ammunisjon.. de fleste jeg kjenner som holder på med langholdsjakt lader selv..(meg innbefattet) har stålkontroll på både nedre ekspansjonsgrense, anslagsenergi og ES.. de trener med samme kulen som de skal jakte med..en har verifisert kulen mye lenger ut en det en har tenkt å jakte til..

Ikke bruker de «marginale» kaliber heller.. men kaliber som har mer enn nok «pust» igjen på de hold en har tenkt å skyte på..

Hvor finner du nedre ekspansjonsgrense for f.eks Barnes LRX? Enkelte projektil fabrikanter er flinke til å opplyse dette, men ikke alle. Burde vært opplyst på alle esker med projektiler etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, xforce08 skrev:

Hvor finner du nedre ekspansjonsgrense for f.eks Barnes LRX? Enkelte projektil fabrikanter er flinke til å opplyse dette, men ikke alle. Burde vært opplyst på alle esker med projektiler etter min mening.

 

Det må en teste selv ut på de holdene en har tenkt å bruke en kule.. en kan ikke stole på hva som står på en eske heller.. tester en selv så vet en at kulen ekspanderer ut til feks 800-meter..

Link to comment
Share on other sites

Sitat

en kan ikke stole på hva som står på en eske heller

Det er ikke sikkert en er enig i produsentens definisjon av "ekspansjon" heller. Barnes oppgir jo faktisk ei hastighet for LRX, men jeg har sett bilder av de, skutt i gelatin i forskjellige hastigheter, og "ekspansjonen" er ikke like stor ved de laveste hastighetene for å si det sånn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...